Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC POST niet, mobo of cpu geheugen controller kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dag tweakers,

Ik heb een probleem dat mijn computer niet wilt posten. Het beeld is tijdens het internetten in één keer op zwart gegaan. Ik heb een Intel 4690k met een Gigabyte GA-Z97P-D3 moederbord.

Ik heb verschillende dingen uitgetest (zie hieronder) en het probleem kunnen herleiden naar het geheugen.
Kort gezegd komt het erop neer dat ik alleen beeld krijg (dus POST) wanneer ik het geheugen dimmetje heb verplaats naar een andere geheugen bank (maakt ook niet uit welke, als het maar een andere bank is).

(deze test heb ik uitgevoerd met maar 1 dimm in het moederbord die van te voren in een andere computer met memtest86 als goed is bevonden.)

Op het moment dat het stroom eraf is gehaald (dus de pc uit heb gezet). en de pc dan opnieuw aan zet dan heb ik GEEN beeld. Op dat moment draaien de ventilatoren wel en hoor ik een tik geluid uit de luidspreker op het moederbord (1 tik om de 2sec. ) Daarnaast herstart de computer zich constant.

Verder heb ik maar één keer meegemaakt dat ik een snel achter elkaar bleef piepen, want volgens mij betekend dat het een voeding probleem is. Maar dit lijkt mij zelf onwaarschijnlijk omdat ik de voeding al in een andere computer getest heb en dit maar 1x is voorgevallen.

Verplaats ik daarna het geheugen dimmetje naar een andere geheugenbank. Heb ik wel weer beeld.

Nadat ik het dimmetje verplaats heb naar een andere bank (en dus weer beeld had), heb ik een paar testen uitgevoerd. Prime95 geen fouten. Memtest86 komen ook geen fouten naar boven. De processor blijft binnen zijn thermal limiet.

Mijn vraag is dus: Is mijn moederbord of de geheugencontroller in de processor kapot? Of is het toch de voeding?
(Ik heb geen vervangende processor of moederbord tot mijn beschikking waarmee ik kan testen wat het probleem is.)

Dingen die ik uitgetest had voordat ik het probleem gedeeltelijk achterhaald had:
• Ik heb alle randapparatuur/ opslag enz. losgekoppeld (dus alleen nog maar vga kaart, geheugen, voeding en processor aangesloten).
• Ik heb het geheugen één voor één uitgebreid met memtest86 in een andere computer getest.
• De grafische kaart in andere computer uitgetest.
• Computer stofvrij gemaakt d.m.v. een busje perslucht.
• De bios gereset en een nacht zonder batterij afgekoppeld van het netstroom laten staan.
• Moederbord uitgebouwd om de processor en de koelpasta te kunnen bekijken. (De koelpasta en de processor ziet er normaal uit, geen verbogen pinnetjes o.i.d. Er is ook niks raars te zien aan het moederbord en ook niks raars te ruiken.)
• Voeding in een andere computer uitgeprobeerd en die computer werkte normaal.

Alle reacties

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:25
De voeding in een andere machine proberen geeft geen garanties, die machine kan andere componenten bevatten.

Mijn vermoeden gaat toch naar de voeding. Heb je een andere voeding tot je beschikking om in jouw machine te testen?

Welke voeding heb je?

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb geen losse andere voeding tot mijn beschikking, zal morgen wel kijken of ik de voeding van mijn andere pc kan uitproberen. Heb overigens een Super Flower Leadex Gold 650W

Edit: Het lijkt erop dat ik het probleem heb opgelost d.m.v. een bios update.

Wel raar dat het systeem twee jaar zonder hardware wijzigingen goed gedraaid heeft en dan ineens het bios 'kapot' is gegaan.

Edit2: Probleem is teruggekomen nadat ik een raid-controller heb toegevoegd. Wederom opgelost door geheugen te verwisselen en bios opnieuw te flashen..

[ Voor 117% gewijzigd door Hellie112 op 24-02-2017 13:57 ]