Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe breid ik mijn wifi uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenjaminVDB
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-05-2023
Mijn vraag
Ik heb momenteel een gewone telenet modem die ook wifi uitzendt. Daarnaast heb ik een d link powerline adapter set zonder wifi. Nu heb ik op de 2de verdieping slecht wifi bereik. Wat kan ik nu best kopen om mijn wifi uit te breiden en mijn powerlines niet nutteloos te laten worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Telenet modem (wifi)
- D link starter kit 500 mbps power line adapters (zonder wifi)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn oude asus wl500g router aangesloten op mijn powerline adapter op de 2de verdieping. Dit werkt maar de snelheid van deze oude router is zo traag en het bereik zo slecht dat dit nog steeds geen ideale oplossing is. Daarnaast zit ik dan met 2 aparte netwerken en duurt het een tijdje voor mijn apparaten overschakelen. Ik zou graag 1 groot netwerk hebben tussen welke mijn apparaten zonder haperingen overschakelen.

Alle reacties

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18
Op de tweede verdieping een acces point opzetten. Dit kan met een access point, maar je kunt ook een router als access point instellen.

Home Assistant configuratie

• BenjaminVDB
Kan je een goede aanraden? Kan ik dan niet beter een wifi uitbreiding kopen voor mijn powerline set? Ik heb ook gehoord dat het instellen van zon acces point enige kennis vereist.. klopt dit?

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11 15:43
BenjaminVDB schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:17:
Kan je een goede aanraden? Kan ik dan niet beter een wifi uitbreiding kopen voor mijn powerline set? Ik heb ook gehoord dat het instellen van zon acces point enige kennis vereist.. klopt dit?
Beide is mogelijk, en vereist uiteraard wat instelwerk.
Persoonlijk prefereer ik een AP danwel een router als AP. Vaak kan je dit in de eerste installatie al direct aangeven, of staat dit in de handleiding beschreven.

Voordeel van een router als AP is dat je meteen extra LAN aansluitingen hebt :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• BenjaminVDB
Ervaring met een goede AP? Die de snelheid van mijn powerlines volledig zal kunnen benutten?

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11 15:43
BenjaminVDB schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:40:
Ervaring met een goede AP? Die de snelheid van mijn powerlines volledig zal kunnen benutten?
Zelf heb ik een setup met 2 AP's van Ubiquiti.
In jouw geval, en daar heb ik ook mee gewerkt, een router van Asus neerzetten en instellen als AP.
Elk courant model ondersteund dit, zelfs mijn oude RT-N66u die als backup in de la ligt ;)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• BenjaminVDB
Helaas is mijn huidig model niet courant. Die asus wl500g router is op de markt gebracht in 2006.. Ben ook niet echt van plan om heel veel geld hieraan uit te geven. Ik haal nu bedraad via de powerline 40 mbps download via speedtest. Welke snelheid moet mijn router dan aankunnen om deze snelheid volledig te benutten?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho, niet zo snel. Je hebt nog niet achterhaald wat exact je probleem is, dat bepaalt ook in grote lijnen waar je op moet letten bij vervanging.

Mag duidelijk zijn dat het signaal boven niet optimaal is, maar dat kan komen door te weinig signaal of teveel ruis. Als het puur te weinig signaal zou zijn, zou die oude WL500g in ieder geval voldoende dekking moeten bieden, al viel de performance tegen. Feit dat je dan meldt dat het "bereik" (aangezien je binnenhuis bezig bent en niet >150m over open veld wilt gaan is het beter om van "dekking" te spreken :o ) dan nog steeds niet is zoals je zou willen geeft aan dat er meer aan de hand is. In de 2.4GHz mag namelijk een splinternieuw peperduur apparaat exact even hard zenden als die oude WL500g en alle performanceverbeteringen ervan vinden plaats bij goed signaal, niet op de randen van je dekking :o

Je doet er dus goed aan duidelijk te krijgen wat nu exact situatie is.

1) Welke "telenet modem (wifi)" heb je exact (tip: kijk op de sticker met barcode, staat een modelnr)?
2) Welke Powerlineset heb je exact (idem, in geval van twijfel op sticker kijken)? En welke snelheid haal je boven bedraad ermee?
3) Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk het apparaat waarmee je meet (je laptop, tablet, telefoon, wat dan ook je gebruikte om te constateren dat het boven met de WL500g nog steeds te wensen overliet qua dekking). Het gaat dan vooral om besturingssysteem en WiFi-adapter (bij laptop) of exacte type (bij tablet/telefoon).
4) Hoe ziet je huis eruit en uit welke materialen is het gebouwd? En vooral: wat zit er tussen de locatie waar je de WL500g plaatste en de plek waar je constateerde dat de dekking onvoldoende was?
5) Wat meet je op die plek aan signaalsterkte (RSSI)? Dat is een waarde in dBm. Hoe je dit moet achterhalen hangt af van vraag 3, dus als je dat goed aangeeft kunnen wij je helpen dit te vinden.
6) Welke verwachting heb je precies qua (draadloze) performance als alles werkt zoals je zou willen? Geef dit zo nauwkeurig mogelijk aan, dus liefst minimale throughput (Mbps) danwel exacte toepassing ("drie tablets die Youtube HD kunnen kijken tegelijk boven" oid)

Oslik blyat! Oslik!

• BenjaminVDB
1) Welke "telenet modem (wifi)" heb je exact (tip: kijk op de sticker met barcode, staat een modelnr)?

Deze info vind ik terug bij mijn telenet:
WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)
Type Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
Technologie EURODOCSIS 3.0

2) Welke Powerlineset heb je exact (idem, in geval van twijfel op sticker kijken)? En welke snelheid haal je boven bedraad ermee?

Het gaat over dit setje: D-LINK DHP-P509AV STARTER KIT
Bedraad haal ik boven +/- 40 Mbps via laptop gemeten met telenet speedtest.

3) Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk het apparaat waarmee je meet (je laptop, tablet, telefoon, wat dan ook je gebruikte om te constateren dat het boven met de WL500g nog steeds te wensen overliet qua dekking). Het gaat dan vooral om besturingssysteem en WiFi-adapter (bij laptop) of exacte type (bij tablet/telefoon).

Bedraad meet ik met mijn Asus k52jc laptop(win 10) via gigabit lan met telenet speedtest. (40 mpbs)
Draadloos is gemeten met oneplus one smartphone via de oakla speedtest app. (5-15 mbps afhankelijk van afstand)

4) Hoe ziet je huis eruit en uit welke materialen is het gebouwd? En vooral: wat zit er tussen de locatie waar je de WL500g plaatste en de plek waar je constateerde dat de dekking onvoldoende was?

De asus wl500g router staat in mijn slaapkamer. Op een afstand van +/- 10m van de badkamer. De ontvangst geeft wel 75% aan via wifi maar de snelheid is zo laag en onstabiel dat het niet ideaal is. Mijn gsm schakelt soms zelfs automatisch over naar de veel verdere telenet modem voor wifi omdat deze sneller is.(heel soms pikt hij deze op in de badkamer maar valt vaak weg)

5) Wat meet je op die plek aan signaalsterkte (RSSI)? Dat is een waarde in dBm. Hoe je dit moet achterhalen hangt af van vraag 3, dus als je dat goed aangeeft kunnen wij je helpen dit te vinden.

Signaalsterkte weet ik niet precies. Wel kan ik zeggen dat 3/4 balkjes aangeduid worden op mijn gsm voor wifi.

6) Welke verwachting heb je precies qua (draadloze) performance als alles werkt zoals je zou willen? Geef dit zo nauwkeurig mogelijk aan, dus liefst minimale throughput (Mbps) danwel exacte toepassing ("drie tablets die Youtube HD kunnen kijken tegelijk boven" oid)

Verwachting is eigenlijk niet zo groot aangezien het slechts voor in de badkamer is. Hier zou ik graag gewoon facebook vlot willen kunnen checken en wat youtube filmpjes willen kunnen bekijken. Ik zou graag hebben dat ik 1 gezamelijk netwerk heb in heel het huis. Dat mijn gsm automatisch overschakelt als ik in de badkamer kom zonder dat ik dit merk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BenjaminVDB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:03:

Deze info vind ik terug bij mijn telenet:
WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)
Type Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
Technologie EURODOCSIS 3.0
Hmm, dat is weinig. Is het toevallig deze?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=28700

Zo ja dan hebben we het over vrij oude 2.4GHz WiFi bgn

Het gaat over dit setje: D-LINK DHP-P509AV STARTER KIT
Bedraad haal ik boven +/- 40 Mbps via laptop gemeten met telenet speedtest.
OK, niet spectaculair, wel bruikbaar. Iig niet het probleem.

Bedraad meet ik met mijn Asus k52jc laptop(win 10) via gigabit lan met telenet speedtest. (40 mpbs)
Draadloos is gemeten met oneplus one smartphone via de oakla speedtest app. (5-15 mbps afhankelijk van afstand)
Ik zou afraden om met telefoon te meten - die dingen zijn vaak zat zelf de bottleneck. Het is iig appels met peren vergelijken om bedraad op laptop vs draadloos op telefoon te doen. Je zou beter ook met laptop meten.

Dat gezegd, op deze lage snelheden maakt het niet uit en de telefoon heeft dezelfde (lage) WiFi-specs als het Telenet-apparaat.

De asus wl500g router staat in mijn slaapkamer. Op een afstand van +/- 10m van de badkamer. De ontvangst geeft wel 75% aan via wifi maar de snelheid is zo laag en onstabiel dat het niet ideaal is. Mijn gsm schakelt soms zelfs automatisch over naar de veel verdere telenet modem voor wifi omdat deze sneller is.(heel soms pikt hij deze op in de badkamer maar valt vaak weg)
Ah, badkamer :P

Probleem gevonden ;)

Signaalsterkte weet ik niet precies. Wel kan ik zeggen dat 3/4 balkjes aangeduid worden op mijn gsm voor wifi.
Android... gemakkelijkste is WiFi Analyzer (free edition) te downloaden. Dan krijg je netjes de relevante gegevens te zien.

Verwachting is eigenlijk niet zo groot aangezien het slechts voor in de badkamer is. Hier zou ik graag gewoon facebook vlot willen kunnen checken en wat youtube filmpjes willen kunnen bekijken. Ik zou graag hebben dat ik 1 gezamelijk netwerk heb in heel het huis. Dat mijn gsm automatisch overschakelt als ik in de badkamer kom zonder dat ik dit merk.
Kijk, verwachting is bescheiden, maar probleem is wat groter. Dit is je probleem:
Afbeeldingslocatie: http://www.wout.info/img/wandtegels/wandtegels3.jpg

Tegels zijn na isolatiefolie en gewapend beton een van de meest dempende bouwmaterialen voor WiFi-signalen.

Grof gezegd heb je drie mogelijke oplossingen:
- AP in de badkamer (ws minder gewenst, maar technisch zonder meer beste oplossing)
- slimme AP plaatsing (als een wand niet betegeld is, is makkelijker om daar doorheen te komen, of via de deur bijvoorbeeld)
- grof geweld: AP zo dicht mogelijk bij badkamer plaatsen en demping van tegels voor lief nemen.

Wat kan hangt af van hoe je badkamer in elkaar steekt (volledig betegeld of slechts deels), en hoe dicht je een AP in de buurt kan krijgen. Worst-case is alles betegeld, dan wil je idealiter tegenover de badkamerdeur een AP hebben. Specs van AP kunnen bescheiden zijn gezien je eisen en de lage specs van je Telenet-apparaat.

Dat gezegd, om anno 2017 een crappy 2.4GHz-only AP te nemen is ook beetje jammer, dus ik zou sowieso minimaal 2x2 MiMo en dualband aanraden. Maar hoe dan ook: in het algemeen, en zeker in deze situatie, is locatie veel belangrijker dan specs.

Verder mbt overschakelen: je hebt een redelijk recente Android client. Dan gaat het goed zolang je zorgt dat de volgende zaken identiek zijn op alle AP's.
- SSID (netwerk naam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2 only)
- encryption (CCMP-AES only)

Vervolgens moet kanaal anders zijn, waarbij je kiest uit 1, 6 of 11 (om niet te overlappen).

Oslik blyat! Oslik!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27

swv

(dion heeft ondertussen al gepost zie ik maar ik plaats mijn reactie alsnog)

Even een klein detail:
- Welk internetabonnement heb je?
en belangrijker:
- Wat is de bijbehorende snelheid die je zou moeten krijgen? Dan krijgt de speedtest wat meer context en is het ook makkelijk inschatten wat acceptabel is :)
- Ben je met die 40 Mbps over Powerline tevreden en haal je die snelheid gemiddeld genomen altijd?

Daarnaast is het op aanvulling van vraag 3 wel interessant om te weten:
- Of je al gebruik maakt van een 5GHz netwerk?
- En of je laptop en andere apparaten dat ook ondersteunen? De Oneplus One ondersteunt dat zeker, maar van jouw laptop kan ik dat zo snel niet vinden.

In aanvulling op vraag 4:
- Woon je in een appartement, vrijstaand, rijtjeswoning etc?
- Heb je last van veel WiFi netwerken in de buurt?

Tenslotte heb je het over geld. Als je weinig eisen hebt en met 40 Mbps tevreden bent, zou je eens kunnen kijken wat de door Telenet aangeboden oplossingen kosten. Zie https://www2.telenet.be/n...snetwerk-in-mijn-telenet/ waar een vijftal Powerline en AP oplossingen worden aangeboden. Vaak zijn deze apparaten al voldoende en worden ze voor een concurrerende en/of gesubsidieerde prijs aangeboden. Ik kan alleen nergens de prijs achterhalen. Maar voor je zover bent is het niet heel onverstandig om eerst de tips van dion mee te nemen in slimme centrale plaatsing van modems/routers/access points. Dan kan je vaak met je bestaande apparatuur ook al veel verbeteren :)

• BenjaminVDB
Klopt is idd die telenet modem. Echter is deze nog maar recent vervangen. Hoe komt het dan dat dit een verouderd model is? Ik dacht dat dit het standaard model was bij telenet. Ik haal op de benedenverdieping netjes de beloofde 100mbps zowel draadloos als bedraad. (met laptop en gsm identiek) De badkamer is idd helemaal betegeld. Ben ik dan niet beter af met 1 sterke router die ik aan mijn telenet modem hang die dual band heeft? Hoger dan dit zal de snelheid toch niet worden? Aangezien ik voor 100 mbps betaal..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BenjaminVDB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:00:
Klopt is idd die telenet modem. Echter is deze nog maar recent vervangen. Hoe komt het dan dat dit een verouderd model is? Ik dacht dat dit het standaard model was bij telenet.
Ik weet dat ze ondertussen de Compal CH7465LG beschikbaar hebben, wat in 2.4GHz vergelijkbaar is met wat je nu hebt, maar ook 3x3 MiMo 5GHz WiFi-ac. Wanneer welke klant welk apparaat krijgt - dat zou je iemand van Telenet moeten vragen.
Ik haal op de benedenverdieping netjes de beloofde 100mbps zowel draadloos als bedraad. (met laptop en gsm identiek)
Dan hoef je beneden niets te veranderen.
De badkamer is idd helemaal betegeld. Ben ik dan niet beter af met 1 sterke router die ik aan mijn telenet modem hang die dual band heeft? Hoger dan dit zal de snelheid toch niet worden? Aangezien ik voor 100 mbps betaal..
Hoezeer ik voorstander ben van enkel dualband apparatuur, gaat het in dit geval niets helpen. 5GHz kan veel hogere snelheden leveren en heeft minder last van interferentie - maar als je met 2.4GHz al max van je abonnement haalt ga je weinig verschil merken, behalve bij transfers tussen computers binnenhuis. Voor je badkamer gaat het helemaal niet helpen aangezien 5GHz nog slechter door bouwmaterialen penetreert.

Aangezien mijn vermoeden dat alles betegeld was klopte geldt m'n advies: tweede AP boven zo dicht mogelijk bij badkamer plaatsen, liefst aan zijde van deur.

Oslik blyat! Oslik!

• BenjaminVDB
mijn abonnement is telenet whop.

Dat houdt in downloadsnelheid 100 mbps en upload 10 mbps. Dit haal ik zowel bedraad als draadloos(indien in zelfde kamer) zowel met laptop als gsm. In mijn laptop steekt een intel ac 7260 kaartje. Enkel in de badkamer valt het signaal vaak weg. Met 40 mbps draadloos in de badkamer ben ik zeker tevreden.

Ik heb even mijn instellingen van mijn telenet modem gecheckt en die geeft aan dat hij zowal 2.4 als 5 ghz uitzendt? wifi bgn op 2.4 en wifi n op 5ghz. Kanalen worden automatisch gekozen en staan nu op 1 en 44.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BenjaminVDB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:10:
mijn abonnement is telenet whop.

Dat houdt in downloadsnelheid 100 mbps en upload 10 mbps. Dit haal ik zowel bedraad als draadloos(indien in zelfde kamer) zowel met laptop als gsm. In mijn laptop steekt een intel ac 7260 kaartje. Enkel in de badkamer valt het signaal vaak weg. Met 40 mbps draadloos in de badkamer ben ik zeker tevreden.

Ik heb even mijn instellingen van mijn telenet modem gecheckt en die geeft aan dat hij zowal 2.4 als 5 ghz uitzendt? wifi bgn op 2.4 en wifi n op 5ghz. Kanalen worden automatisch gekozen en staan nu op 1 en 44.
Dan heb je dus ander apparaat dan in mijn link hierboven.

Maakt echter voor je probleem en potentiele oplossing niet uit. Je hebt tweede AP nodig, zo dicht mogelijk bij badkamer, liefst tegenover de deur.

Oslik blyat! Oslik!

• BenjaminVDB
Enige voorstellen van AP's die dan via mijn powerlines kunnen aangesloten worden en rond de 40mbps zullen halen?

Zal dit dan 1 netwerk zijn tussen welke deze zonder te weten overschakelen?

[ Voor 26% gewijzigd door BenjaminVDB op 09-02-2017 12:14 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BenjaminVDB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:14:
Enige voorstellen van AP's die dan via mijn powerlines kunnen aangesloten worden en rond de 40mbps zullen halen?
In beginsel kan nagenoeg ieder AP dat (zelfs 1x1 SiSo met 20MHz in 2.4GHz haalt rond de 40Mbps bij fatsoenlijk signaal), de vraag is waar je dat ding kunt plaatsen. Gaat tegenover badkamerdeur lukken? Wederom, locatie is belangrijker dan specs. Liever een eenvoudig apparaat op goede plek dan een monster op de verkeerde.
Zal dit dan 1 netwerk zijn tussen welke deze zonder te weten overschakelen?
Ja, als je instellingen zoals ik hierboven al aangaf doet dan gebeurt dat. Je kunt in de Advanced settings in Windows voor de AC7260 Roaming Aggressiveness instellen, zet dat wat hoger (ik heb goede ervaringen met Medium-High) om sneller over te schakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1