BenjaminVDB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:03:
1) Welke "telenet modem (wifi)" heb je exact (tip: kijk op de sticker met barcode, staat een modelnr)?
Deze info vind ik terug bij mijn telenet:
WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)
Type Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
Technologie EURODOCSIS 3.0
Hmm, dat is weinig. Is het toevallig deze?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=28700
Zo ja dan hebben we het over vrij oude 2.4GHz WiFi bgn
2) Welke Powerlineset heb je exact (idem, in geval van twijfel op sticker kijken)? En welke snelheid haal je boven bedraad ermee?
Het gaat over dit setje: D-LINK DHP-P509AV STARTER KIT
Bedraad haal ik boven +/- 40 Mbps via laptop gemeten met telenet speedtest.
OK, niet spectaculair, wel bruikbaar. Iig niet het probleem.
3) Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk het apparaat waarmee je meet (je laptop, tablet, telefoon, wat dan ook je gebruikte om te constateren dat het boven met de WL500g nog steeds te wensen overliet qua dekking). Het gaat dan vooral om besturingssysteem en WiFi-adapter (bij laptop) of exacte type (bij tablet/telefoon).
Bedraad meet ik met mijn Asus k52jc laptop(win 10) via gigabit lan met telenet speedtest. (40 mpbs)
Draadloos is gemeten met oneplus one smartphone via de oakla speedtest app. (5-15 mbps afhankelijk van afstand)
Ik zou afraden om met telefoon te meten - die dingen zijn vaak zat zelf de bottleneck. Het is iig appels met peren vergelijken om bedraad op laptop vs draadloos op telefoon te doen. Je zou beter ook met laptop meten.
Dat gezegd, op deze lage snelheden maakt het niet uit en de telefoon heeft dezelfde (lage) WiFi-specs als het Telenet-apparaat.
4) Hoe ziet je huis eruit en uit welke materialen is het gebouwd? En vooral: wat zit er tussen de locatie waar je de WL500g plaatste en de plek waar je constateerde dat de dekking onvoldoende was?
De asus wl500g router staat in mijn slaapkamer. Op een afstand van +/- 10m van de badkamer. De ontvangst geeft wel 75% aan via wifi maar de snelheid is zo laag en onstabiel dat het niet ideaal is. Mijn gsm schakelt soms zelfs automatisch over naar de veel verdere telenet modem voor wifi omdat deze sneller is.(heel soms pikt hij deze op in de badkamer maar valt vaak weg)
Ah, badkamer
Probleem gevonden

5) Wat meet je op die plek aan signaalsterkte (RSSI)? Dat is een waarde in dBm. Hoe je dit moet achterhalen hangt af van vraag 3, dus als je dat goed aangeeft kunnen wij je helpen dit te vinden.
Signaalsterkte weet ik niet precies. Wel kan ik zeggen dat 3/4 balkjes aangeduid worden op mijn gsm voor wifi.
Android... gemakkelijkste is WiFi Analyzer (free edition) te downloaden. Dan krijg je netjes de relevante gegevens te zien.
6) Welke verwachting heb je precies qua (draadloze) performance als alles werkt zoals je zou willen? Geef dit zo nauwkeurig mogelijk aan, dus liefst minimale throughput (Mbps) danwel exacte toepassing ("drie tablets die Youtube HD kunnen kijken tegelijk boven" oid)
Verwachting is eigenlijk niet zo groot aangezien het slechts voor in de badkamer is. Hier zou ik graag gewoon facebook vlot willen kunnen checken en wat youtube filmpjes willen kunnen bekijken. Ik zou graag hebben dat ik 1 gezamelijk netwerk heb in heel het huis. Dat mijn gsm automatisch overschakelt als ik in de badkamer kom zonder dat ik dit merk.
Kijk, verwachting is bescheiden, maar probleem is wat groter. Dit is je probleem:
Tegels zijn na isolatiefolie en gewapend beton een van de meest dempende bouwmaterialen voor WiFi-signalen.
Grof gezegd heb je drie mogelijke oplossingen:
- AP in de badkamer (ws minder gewenst, maar technisch zonder meer beste oplossing)
- slimme AP plaatsing (als een wand niet betegeld is, is makkelijker om daar doorheen te komen, of via de deur bijvoorbeeld)
- grof geweld: AP zo dicht mogelijk bij badkamer plaatsen en demping van tegels voor lief nemen.
Wat kan hangt af van hoe je badkamer in elkaar steekt (volledig betegeld of slechts deels), en hoe dicht je een AP in de buurt kan krijgen. Worst-case is alles betegeld, dan wil je idealiter tegenover de badkamerdeur een AP hebben. Specs van AP kunnen bescheiden zijn gezien je eisen en de lage specs van je Telenet-apparaat.
Dat gezegd, om anno 2017 een crappy 2.4GHz-only AP te nemen is ook beetje jammer, dus ik zou sowieso minimaal 2x2 MiMo en dualband aanraden. Maar hoe dan ook: in het algemeen, en zeker in deze situatie, is locatie veel belangrijker dan specs.
Verder mbt overschakelen: je hebt een redelijk recente Android client. Dan gaat het goed zolang je zorgt dat de volgende zaken identiek zijn op alle AP's.
- SSID (netwerk naam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2 only)
- encryption (CCMP-AES only)
Vervolgens moet kanaal anders zijn, waarbij je kiest uit 1, 6 of 11 (om niet te overlappen).