betonplanken zelf maken, wat is minimale (giet) dikte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-04 19:04
Hoi,

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen, ik zit in afrondende fase van verbouwing met oa de wc en ik wil zelf beton gaan gieten. Ik bouw zelf de betonplex bekisting op maat voor een afdek plaat voor boven op de constructie waar de ophang wc aan hangt. De maten zijn 83cm breed, 21.5 cm diep, en de dikte(hoogte) wil ik eigenlijk zo rond 2cm hebben. Kan dat, hij wordt aan alle kanten ondersteunt?

Mijn 2e vraag.
Eigenlijk wil ik in deze plank een opening openlaten dmv een malletje in de bekisting te leggen voor het storten. Door deze opening zullen toilet rollen worden aangevuld. Er zit daar onder namelijk een koker voor de voorraad, met een opening aan de onderkant in het tegelwerk waar je dan je toiletrol kan pakken ;) .
Maar goed de opening in het te gieten betonplank moet dus 13cm diep en 10cm breed worden en redelijk dicht bij de kopse kant zo'n 5 cm ervan af.

Wordt de hoeveelheid 'vlees' wat over blijft aan deze randen niet te krap/dun aan de randen? Dat het wellicht niet houd afbrokkeld weet ik al wat niet...dit is de eerste keer dat ik beton zelf wil maken
Even snelle schets.. 21.5cm diep - 13 =9.5 /2 =4.25cm beton vlees aan de lange zijdes daarnaast zo'n ruime 5cm van 1 kopse kant af. Daar is het gat
alle suggesties ervaringen zijn welkom, morgen ga ik sowieso ook even rondbellen, maar ik wil asap me plan de campagne af hebben 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door roycerolls op 08-02-2017 19:26 ]

Beste antwoord (via roycerolls op 14-02-2017 00:28)

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Voor het gebruik van welke mortel heeft rickerd01 met de gietmortel wel gelijk. Vooral omdat je natuurlijk een dun blad wil hebben zul je een fijne structuur korrel moeten gebruiken. Ik weet zelf echter niet wat voor uitstraling je er mee krijgt. Zelf heb ik portland cement gebruikt en deze zelf met zand en fijne korrel gemengd.

Ik heb zelf als bewapening onbehandeld 6mm bouwstaal staaf gekocht en deze op lengte gezaagd. Deze kun je zelfs zonder te vlechten gebruiken. Eerst beton in de mal gieten na ongeveer 1 a 1,5 cm het bouwstaal in de mal leggen. De lengte richting is het belangrijkste, de breedte is zo smal dat het niet eens nodig is. Mijn vensterbank was echter wel 1,80m, en voor 83cm heb je niet veel versteviging nodig.

Het ergste is nog dat ik mijn creatie niet eens gebruikt heb en uiteindelijk een houten vensterbank heb geplaatst, omdat dit een veel warmer beeld gaf..

Bewapening kan van alles zijn, maar als je de plank zo dun maakt dan zou ik het niet met kippengaas verstevigen. Vooral niet als je de bevestiging ook nog in de plank wil. Of je moet het zo doen als rickerd01 aangeeft en een plank gebruiken voor montage en daar het beton op bevestigen. Dit kan gewoon met montage kit. Op deze manier hoef je het helemaal niet te verstevigen want de druk is gelijkmatig op de plank.

De betondikte naar 3cm maakt het allemaal wel een stuk makkelijker. Eigenlijk zou ik zeggen, maak de bekisting en probeer het gewoon. Goede voorbereiding is het halve werk, maar soms moet je gewoon beginnen. Er zijn namelijk wel honderden oplossingen om dit te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andyk125 op 10-02-2017 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen ervaring met dat soort werk, maar mijn boerenverstand zegt: als je je druk maakt over de sterkte: leg er dan wat wapening in?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:29
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik zou idd een kooitje maken in de juiste vorm van de dunste wapening. Lijkt me helemaal goed komen dan ivm afbrokkeling.

Ik zou wel de bekisting vanbinnen met plastic bekleden zodat het mooi glad wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
Elders staat hier een post over hoe je zelf een keukenblad giet. Dat gaat met hetzelfde principe. Wel verstandig om te wapenen trouwens. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
dank voor jullie reacties.Ik ben ook nog even op onderzoek uitgeweest. Beton is goedkoop en ik kan het inderdaad gewoon proberen. Het advies over bewapening neem ik ten harte maar weet wel dat het maar een plank van 83 x 21,5 cm is en is dat dan wel nodig?
...complete keukenbladen daarentegen dan begrijp ik het wel maar dan heb je te maken met een bewapeningdraad/gaas van 15x15cm ,diameter 4mm, dit heeft niet veel zin bij mijn afmetingen.
Betongaas gaas kleiner bestaat wel 10x10 en 4cmx4cm (de zogehete maaswijdte). Welk stuk duurder zeker ook omdat je 300x200cm moet aanschaffen.15x15 is 12 euro 4x4 is 55 euro

oeps correctie ...ben ondertussen ook verder met de uitzoek...een wapening gevonden; standaard gaas panelen, maas 25x25mm (het gaat om de vak-woorden in dit geval) 2000x1000 mm 25 euro, wel bij groothandel maar dat komt wel goed als particulier. zie hier

En de randen waarvan het vlees minimaal is kan ik niet wapenen lijkt mij,...oeps correctie.. toch wel enigzins met de maas 2.5 cm

Ik denk dat ik het eerst ga proberen toch met wapening.
Voor de tip om de bekisting met plastic te belegen, dank! dient pe-folie (van de laminaat over) daar ook voor?
Betonplex is bij gebruik van plastic bekleden toch overbodig? gewoon goed timmmerhout is dan voldoende lijkt mij, wright?

[ Voor 47% gewijzigd door roycerolls op 08-02-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Nou, dat betonplex is heel mooi glad, andere gladde plaat/plank gaat met folie idd ook. PE folie ben ik niet zeker van. Heb van die folie waar je asbest ed mee verpakt gebruikt. (Lekker dik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
Ik zou dat plastic lekker laten varen, knappe mal van betonplex maken en de randen netjes rond afkitten geeft een veel mooier resultaat.

Hoe grof is het grind dat je gaat gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
Je kan ook vezelversterkt beton gebruiken. Weet alleen niet hoe glad dat wordt, maar daarbij hoef je niet te wapenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kun je het niet beter gewoon timmeren / metselen en er dan wat beton cire oid op smeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:39
Señor Sjon schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:40:
Je kan ook vezelversterkt beton gebruiken. Weet alleen niet hoe glad dat wordt, maar daarbij hoef je niet te wapenen.
Lijkt mij ook een goed idee inderdaad! Misschien eerst een dun laagje zonder vezels zodat die niet in het oppervlak zichtbaar worden. Je moet echter ook wel zorgen dat er geen luchtbellen zichtbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Kaasplank schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:10:
kun je het niet beter gewoon timmeren / metselen en er dan wat beton cire oid op smeren?
Dit is een stuk duurder, maar wel lichter. Beton Cire is niet goedkoop en dan zul je ook nog watervast multiplex of zoiets moeten gebruiken. Betonplex is goedkoper, maar het is inderdaad mogelijk. Beton Cire kun je ook op veel andere materialen gebruiken.

Als je echt beton wilt gebruiken: Zoals eerder vermeld is het makkelijker als je betonplex gebruikt voor de mal en de hoeken mooi kitten. Zodat de randen mooi glad worden. Gebruik geen normaal multiplex of hout waar vocht in kan trekken want dan komt de plank er nooit mooi uit. Betonplex is de beste oplossing en hier kun je beter niet op besparen.

Versteviging voor kleine planken is niet nodig, je kunt ook gewoon kleine diameter bouwstaal staaf halen en deze zelf op maat zagen. Dit heb ik bij een betonnen vensterbank ook gedaan. Daarnaast kun je ook altijd nog stucgaas gebruiken voor het versteviging van het beton.

[ Voor 18% gewijzigd door Andyk125 op 09-02-2017 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:08
Even met betrekking tot je beton plank van 2 cm dik, let er goed op welke korrel diameter je wil gebruiken, indien je alles zelf wil gaan mengen.
Je kan ook speciaal beton kopen bij de bouwmarkt, welke heel goed vloeit en je dus niet zelf de luchtbellen uit het beton moet zien te krijgen, als mede je ook geen grindnesten krijgt.
Qua wapening, kun je ook gewoon 2 lagen kippengaas gebruiken.
Let op dat de kanten van de betonplank die je mooi wil hebben altijd de kistzijde is.
Betonplex gebruiken en afkistten of indien gewenst met driehoekige hoeklatjes.
Met betrekking tot hoe jij je gat en plastic wil doen, ik zou nog even goed nadenken waar je aan vastmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Geen beton gebruiken maar gietmortel. In sterkteklassen k70. Is veel makkelijker te verwerken en wordt vele male sterker. In de beton van de bouwmarkt zit ook te grof grind om een dunne plank te maken. Of je moet het beton zelf maken/ samenstellen.

Wapening toepassen voornamelijk voor transport. Kan al met BV kippengaas. (wel lang genoeg laten uitharden)
Als je er voorzorg dat de onderconstructie (je wc) voldoende stijf is, door een multiplex plaat van 18mm en daar je betonnenplaat op te lijmen met montage lijm dan hoeft het beton niet de krachten op te nemen maar dan doet dat plaatje multiplex dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Dank voor al jullie hulp!
Wat ik tot nu toe meen te weten
- Plastiek in de bekisting is gene optie meer, ik neem betonplex en randen afkitten met siliconenkit (? Of acrylaat).
- Gat wordt gecreëerd doordat ik een pvc buis in de bekisting bevestig en dan beton stort. En alles van te voren insmeren met bakvet werd als tip gegeven.
- bewapening handig voor randen rondom rond gat
Even ter visualisatie creabea:
_________
[ ______O ] 83x21.5x3 cm, gat Ø13 dicht bij 1 zijkant
De Rikster schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:22:
Hoe grof is het grind dat je gaat gebruiken?
gandalfdroes schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:48:

Je kan ook speciaal beton kopen bij de bouwmarkt, welke heel goed vloeit en je dus niet zelf de luchtbellen uit het beton moet zien te krijgen, als mede je ook geen grindnesten krijgt.....
Betonplex gebruiken en afkistten of indien gewenst met driehoekige hoeklatjes.
Met betrekking tot hoe jij je gat en plastic wil doen, ik zou nog even goed nadenken waar je aan vastmaakt....
welk beton leg ik erin of hoe grof?: is dacht in eerste instantie aan beamix beton super sterk voordat ik met dit topic begon (sterkteklasse C30/37, 12 mm korrel.)
Nu zijn er de volgende suggesties:
Vezelsterk beton, misschien <1cm voorstorten met gladde luchtbel vrije beton
Welk speciaal beton van bouwmarkt als ik vragen mag?.. ik kan dat ook wel bij groothandel krijgen voor beter kwaliteit.
En driehoeklatjes bedoel je hoeklatjes voor het stucwerk, want deze heb ik nog liggen van de stucadoor en tegelzetter volgens mij. Alleen die moeten dan toch in het beton hangen/zweven en niet op de bodem in de hoek?
Andyk125 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:34:
[...]
Versteviging voor kleine planken is niet nodig, je kunt ook gewoon kleine diameter bouwstaal staaf halen en deze zelf op maat zagen..
Bewapening ben ik nog niet uit,wellicht afhankelijk van de hier genoemde beton soorten. Een stalen staaf diameter 2 mm ?...en waar moet ik deze dan in drukken, alleen langs de randen? Of bedoel je dat ik zelf moet gaan vlechten met maas wijdte 2 a 3 cm? Ik heb geen flauw idee hier nog over wellicht is kippengaas wel afdoende inderdaad

Ik monteer de plank met montage kit op de ‘koof’ de ombouw van de inbouw reservoir voor het hangende tiolet). Deze ombouw is gemaakt van multiplex en is volledig rondom en raakt 3 muren en is betegeld aan devoorkant. De koof is dus ook ingelsoten door twee muuren (1 muur en een bekisting voor stanm leiding).

Hoogte van de plank, toch 3 cm dik werd mij vandaag geadviseerd. Alsmede was het advies wapening te fabrigeren in de randen (het vlees) rondom het ronde gat Ø 13cm en niet zozeer in de rest. Ik kan er voor kiezen om de plank iets dieper te maken 22,5 ipv 21,5, dan heb ik wel 1cm meer overhanging over de hele breedte van de koof die is in eerste instantie 0.8cm.. ik weet niet of dat mooi wordt.
Anoniem: 316442 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:27:
Geen beton gebruiken maar gietmortel. In sterkteklassen k70. Is veel makkelijker te verwerken............ multiplex plaatje.
Bij het gebruik van een multiplex plaatje dan ga ik deze toch zien, moet daar een profiel op of zie ik dat verkeerd?
Gietmortel K70... interessant... makkelijk verwerkbaar als in luchtbel vrij? zonder trilbad |:(

[ Voor 6% gewijzigd door roycerolls op 09-02-2017 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38

JaQ

roycerolls schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:14:
. makkelijk verwerkbaar als in luchtbel vrij? zonder trilbad |:(
Schuurmachine tegen de bekisting deed hier wonderen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Voor het gebruik van welke mortel heeft rickerd01 met de gietmortel wel gelijk. Vooral omdat je natuurlijk een dun blad wil hebben zul je een fijne structuur korrel moeten gebruiken. Ik weet zelf echter niet wat voor uitstraling je er mee krijgt. Zelf heb ik portland cement gebruikt en deze zelf met zand en fijne korrel gemengd.

Ik heb zelf als bewapening onbehandeld 6mm bouwstaal staaf gekocht en deze op lengte gezaagd. Deze kun je zelfs zonder te vlechten gebruiken. Eerst beton in de mal gieten na ongeveer 1 a 1,5 cm het bouwstaal in de mal leggen. De lengte richting is het belangrijkste, de breedte is zo smal dat het niet eens nodig is. Mijn vensterbank was echter wel 1,80m, en voor 83cm heb je niet veel versteviging nodig.

Het ergste is nog dat ik mijn creatie niet eens gebruikt heb en uiteindelijk een houten vensterbank heb geplaatst, omdat dit een veel warmer beeld gaf..

Bewapening kan van alles zijn, maar als je de plank zo dun maakt dan zou ik het niet met kippengaas verstevigen. Vooral niet als je de bevestiging ook nog in de plank wil. Of je moet het zo doen als rickerd01 aangeeft en een plank gebruiken voor montage en daar het beton op bevestigen. Dit kan gewoon met montage kit. Op deze manier hoef je het helemaal niet te verstevigen want de druk is gelijkmatig op de plank.

De betondikte naar 3cm maakt het allemaal wel een stuk makkelijker. Eigenlijk zou ik zeggen, maak de bekisting en probeer het gewoon. Goede voorbereiding is het halve werk, maar soms moet je gewoon beginnen. Er zijn namelijk wel honderden oplossingen om dit te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andyk125 op 10-02-2017 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
De bekisting niet met siliconenkit afkitten als je geen vlekken in je beton wil!

Wapening kan je gewoon los in de bekisting leggen, het vlechten is meer om de afstanden te garanderen/wapening op de plaats te houden bij grof geweld tijdens het storten en dat is hier niet aan de orde.

[ Voor 0% gewijzigd door De Rikster op 10-02-2017 11:36 . Reden: autocorrect :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Dank jullie zeer voor al de adviezen. Ik ga wel het volgende doen... van betonplex een goede bekisting maken, onderste plank met schiliconenspray inspuiten (zodat het gladder is net als gebruik van plastiek). In de bekisting plaats ik een ronde cilinder van 13cm diameter (pvc buis), deze maak ik vast en smeer ik aan de buitenkant in met dezelfde bakvet.
Als specie gebruik ik dan gietmortel k70, giet hem in eerste instantie ruim 2cm dik als bewapening leg ik er (diameter <2.5 mm) 2 staven langs de lange-zijdes en 1 korte langs de korte zijde, bij de ronde opening.

Wanneer het beton erin gekiept is dan ga ik met de schuurmachine over de bekisting heen om bellen weg te werken. daarna minimaal 1 week compleet uitharden. Wanneer ik deze deze betonnen plank/plancet van 83*22*2 cm installeer heeft de betonnen plank een ondersteuning op alle randen van de bestaande ombouw/koof voor ophang-wc (zie tekening hier onder), deze is gemaakt van 18mm multiplex.

Daar kit het vast met montage kit natuurlijk achteraf nadat deze eventijdelijk (los) ligt en indien wanneer deze plank door de keuring heen komt natuurlijk.

Alleen doe ik dat pas eind deze maand verwacht ik, ik moet even me prioriteiten stellen en dit zijn afwerkingen.
Gegroet.

[ Voor 6% gewijzigd door roycerolls op 14-02-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Geen siliconspray gebruiken, dat vlekt ook net als siliconenkit.

Je schuurmachine alleen tegen je kist aanhouden met het machinehuis, je hoeft niks te schuren ;)

Ook geen week in de bekisting laten zitten, hoe eerder je hem ontkist hoe beter hij lost en hoe netter/egaler je bekiste oppervlakte wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-04 22:29
roycerolls schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:24:
Dank jullie zeer voor al de adviezen. Ik ga wel het volgende doen... van betonplex een goede bekisting maken, onderste plank met schiliconenspray inspuiten (zodat het gladder is net als gebruik van plastiek). In de bekisting plaats ik een ronde cilinder van 13cm diameter (pvc buis), deze maak ik vast en smeer ik aan de buitenkant in met dezelfde bakvet.
Als specie gebruik ik dan gietmortel k70, giet hem in eerste instantie ruim 2cm dik als bewapening leg ik er (diameter <2.5 mm) 2 staven langs de lange-zijdes en 1 korte langs de korte zijde, bij de ronde opening.

Wanneer het beton erin gekiept is dan ga ik met de schuurmachine over de bekisting heen om bellen weg te werken. daarna minimaal 1 week compleet uitharden. Wanneer ik deze deze betonnen plank/plancet van 83*22*2 cm installeer heeft de betonnen plank een ondersteuning op alle randen van de bestaande ombouw/koof voor ophang-wc (zie tekening hier onder), deze is gemaakt van 18mm multiplex.

Daar kit het vast met montage kit natuurlijk achteraf nadat deze eventijdelijk (los) ligt en indien wanneer deze plank door de keuring heen komt natuurlijk.

Alleen doe ik dat pas eind deze maand verwacht ik, ik moet even me prioriteiten stellen en dit zijn afwerkingen.
Gegroet.
Ik zou wel oppassen, als je er (zware) bewapening inlegd, en je gaat trillen met een schuurmachine, dan heb je kans dat het naar beneden zakt wat dus straks aan de bovenkant zit.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Pagina: 1