Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste mensen,

Mijn vorige werkgever is mij een bedrag van zo'n 15.000 - 20.000 euro verschuldigd (salaris, vakantiegeld, onkostenvergoeding en wettelijke verhoging). Inmiddels is het bedrijf failliet gegaan en heb ik hierover een intake gesprek gehad bij het UWV. Daar werd mij verteld dat salaris, vakantiegeld en onkostenvergoeding door hen worden overgenomen. Heel fijn om te horen, echter konden ze mij niets vertellen over de wettelijke verhoging. Ik heb het bedrag wel doorgegeven, maar vroeg mij af of het UWV uberhaupt deze kosten op zich neemt?

Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat ik de wettelijke verhoging nooit te zien zal krijgen. Mogelijk zijn er hier mensen die er, helaas, ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of ik stiekem toch een beetje mag hopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Linkje:
http://www.uwv.nl/particu...at-kan-ik-vergoed-krijgen

Antwoord:
Nee. Het UWV neemt slechts de loonverplichting over. Verhogingen en rente zijn vorderingen die jij op je ex-werkgever hebt. Evenals eventueel een gedeelte van de loonverplichting dat UWV niet heeft overgenomen. Aansluiten bij de curator dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En vwb enige vordering op de werkgever: http://wetten.overheid.nl...AfdelingVijfde_Artikel128

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

t_captain schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:27:
[...]
Aansluiten bij de curator dus.
Precies. Wel interessant is waar je in de rij staat van schuldeisers met een dergelijke eis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Loonvordering die dateert van voor het uitspreken van het faillissement is preferent.

https://www.amsadvocaten....ssement-wie-gaat-er-voor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Hopen dat er van die kip nog wat te plukken valt, dan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 20:17
Dat is het laatste waar ik me druk om zou maken. Ik zou al superblij zijn dat je gewoon je geld nog krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De verhoging van achterstallig loon is aanzienlijk. Denk geen procenten, maar tientallen procenten. Het zal een significant deel van het bedrag uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

t_captain schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:17:
De verhoging van achterstallig loon is aanzienlijk. Denk geen procenten, maar tientallen procenten. Het zal een significant deel van het bedrag uitmaken.
..behalve dat er defacto geen sprake meer is van rente vanaf het moment van faillissement, zie mijn link.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

F_J_K schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:39:
[...]
..behalve dat er defacto geen sprake meer is van rente vanaf het moment van faillissement, zie mijn link.
Klopt, maar wel tot het faillissement (en achterstallig loon gaat met een procent per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Goed punt, reden om daar achter aan te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Duidelijk dus dat het UWV inderdaad geen verhoging gaat uitbetalen en ik neem aan dat ze daar netjes een bericht van zullen sturen. Dan zal ik een vordering naar de curator sturen inclusief de brief van het UWV waarin staat dat ze het niet betalen onder het mom van nee heb je en ja kun je heel misschien nog krijgen.

Laat ik in ieder geval voorop stellen dat ik uiteraard ontzettend blij ben dat het UWV een groot deel zal uitbetalen. Ik ben absoluut niet gulzig, maar de wettelijke verhoging en rente zijn er niet voor niets. De maanden waarover te laat loon werd betaald hebben ook zijn financiële naweeën gehad en daar mag best enige compensatie tegenover staan.

Maar goed, vordering bij de curator neerleggen dus! Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het is speculeren, maar zo'n loonvordering is waarschijnlijk in enkele maanden ontstaan. Dan heb je waarschijnlijk 1 of meerdere maanden waarop verhogingen van toepassing zijn en een (laatste, gedeeltelijke) maand tot aan het faillissement, waarover geen verhoging van toepassing is.

Daarnaast rechten tav vakantiedagen, vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Pagina: 1