SSD partitie maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mvalentin92
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-12-2025
Beste allemaal,

Op het moment heb ik een ssd van 250gb (samsung evo 850) en wilde een aparte partitie maken zodat ik mijn ssd niet helemaal vol zet. Kan ik dit gewoon doen of is dit niet goed voor de levensduur van een ssd?|
En mocht het gewoon kunnen, hoeveel gb zou ik vrij moeten houden van de 250?

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via mvalentin92 op 08-02-2017 19:26)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Is prima toch.
Gewoon 10% in de gaten houden. bij 200 a 225 GB in gebruik zou ik sowieso al denken aan opruimen of een groter model.
Je disk overzicht wordt vanzelf rood als hij "vol" loopt.
Gewoon zo laten. Zal me eerder druk maken over de data die er op staat en hoe je die terug krijgt mocht je SSD morgen overlijden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

• DarkSide

DarkSide

Wat is exact je doel?
Je kan partities maken. Bv 75GB voor C: (windows) en de rest voor D (Data) zodat als je windows opnieuw installeert de D intact blijft en je niet gauw je data kwijt bent (sowieso voor backups zorgen),

Als je dat niets uitmaakt, Gewoon 1 partitie houden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• mvalentin92
Had gelezen dat het niet goed is om je ssd helemaal vol te zetten. Wil dus uit voorzorg een partitie maken die ik eigenlijk niet gebruik.

Op het moment staat windows erop met wat games die ik speel.

[ Voor 19% gewijzigd door mvalentin92 op 08-02-2017 19:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DarkSide

DarkSide

Is prima toch.
Gewoon 10% in de gaten houden. bij 200 a 225 GB in gebruik zou ik sowieso al denken aan opruimen of een groter model.
Gewoon zo laten. Zal me eerder druk maken over de data die er op staat en hoe je die terug krijgt mocht je SSD morgen overlijden.

• mvalentin92
Oke, bedankt voor je hulp :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, het is alleen bedoeld voor hardwaregerelateerde zaken die niet in andere subfora thuishoren. SSD's zijn opslagtechnologie. Daar hebben we een apart subforum voor, gek genoeg "Opslagtechnologie" geheten.

Move OH -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
DarkSide schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:24:
Is prima toch.
Precies, dit advies ter harte nemen of gewoon een lege partitie aanmaken van 20-25GB en deze niet formatteren om even op het partitioneren verhaal terug te komen van TS.

Voordeel van de eerste methode is dat je bij een aardig volle schijf (80-90%) nog altijd de kans hebt even wat grote files te kopiëren. Nadeel is dat je het misschien niet zo nauw neemt om onder de 80% te blijven, hiervoor zorgt een lege partitie wel automatisch.

Ik zou ook voor de 1e optie gaan. Performance degradatie merk je niet zo in de praktijk bij consumenten gebruik. Mocht je wel toevallig een weekje op 95% gebruik zitten vanwege bepaalde redenen. Ook consumenten ssds gaan erg lang mee (veel GB aan write cycles) bij normaal gebruik, maar dit wil niet zeggen dat backups niet belangrijk zijn.
Pagina: 1