Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgradable budget pc: 300 a 500 euro startmodel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Da_Tonio
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-12-2022
Hallo Tweakers,

Ik zou graag voor vrienden en mijzelf een tijdelijke budget-pc samenstellen, om die later te upgraden tot een degelijke game-pc. Het huidige budget is 300 a 500 euro. Qua upgraden blijf ik liever van de cpu af. Ram bijklikken of een grafische kaart vervangen lijkt mij veiliger om wisselstukken te beginnen verzamelen.

Games als Minecraft en League of Legends zouden probleemloos moeten kunnen draaien. In de loop van dit jaar wil ik wel enkele nieuwe releases kunnen meepikken, zoals Mount and Blade 2, bannerlord, Of Kings men, Gloria Victis of een van de zoveel aankomende middeleeuwse open world rpg's met city management, of een van de crafting games die er ook aan zitten te komen.
Gezien de overschot aan keuze is er dus flink wat speling op de minimum specs en het budget. Van de nieuwere games moeten er van mij niet echt op max settings afspelen. Enkele pixels schaduw zijn mij geen 100 euro waard en een 4k scherm komt er ook niet snel aan. Wat telt is vlot genieten van de inhoud van het spel.

Of er voor streamen/youtube video's ergens rekening mee gehouden moet worden weet ik niet, maar dat wil ik op aanraden van een vriend wel proberen.

Na even dit forum en andere sites afschuimen lijkt het mij duidelijkst om deze vraag te stellen dan een hoop te behalen specs op tafel te smijten. Jullie verstand gaat verder dan dat heb ik willen merken. _/-\o_

Tot hieronder en alvast bedankt.

Beste antwoord (via Da_Tonio op 21-02-2017 12:00)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik kan je een mix uit de pricewatch + V&A geven met een quadcore (1150) en een R9 290 voor 399 euro in totaal. Anders kan je voor 150 euro een R9 290 via V&A aanschaffen en dan de rest nieuw binnen een budget voor 350 euro, dat is vrij krap voor het nieuwste van het nieuwste met een B250 moederbord. R9 290 gaat nog wel een tijdje mee, je kunt er gewoon BF1 mee spelen volgens de benchmarks. 3de optie is een R280x videokaart voor 100 euro uit de V&A en dan hou je 400 euro over voor een nieuwe B250 set, lijkt me om te doen zo op het eerste oog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 193,25€ 193,25
1MSI B250M PRO-VH€ 75,98€ 75,98
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,70€ 35,70
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
1Corsair VS450€ 39,88€ 39,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,25

435+100 = 535 euro

Met deze lijst hoef je de processor niet te vervangen, is al een quadcore en geen dualcore+hyperthreading. Je kunt uitbreiden met 1x8GB, een m2 SSD. Goedkoper krijg ik optie 3 niet (ik heb de goedkoopste onderdelen al uitgepikt). Ik zou zelf een tientje extra in een iets betere voeding stoppen, als ik de kenners hiuer op het forum mag geloven, maar doen zal hij het zeker.

[ Voor 87% gewijzigd door govie op 08-02-2017 20:23 ]

Alle reacties

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Da_Tonio schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:02:
Hallo Tweakers,

Ik zou graag voor vrienden en mijzelf een tijdelijke budget-pc samenstellen, om die later te upgraden tot een degelijke game-pc. Het huidige budget is 300 a 500 euro. Qua upgraden blijf ik liever van de cpu af. Ram bijklikken of een grafische kaart vervangen lijkt mij veiliger om wisselstukken te beginnen verzamelen.

Games als Minecraft en League of Legends zouden probleemloos moeten kunnen draaien. In de loop van dit jaar wil ik wel enkele nieuwe releases kunnen meepikken, zoals Mount and Blade 2, bannerlord, Of Kings men, Gloria Victis of een van de zoveel aankomende middeleeuwse open world rpg's met city management, of een van de crafting games die er ook aan zitten te komen.
Gezien de overschot aan keuze is er dus flink wat speling op de minimum specs en het budget. Van de nieuwere games moeten er van mij niet echt op max settings afspelen. Enkele pixels schaduw zijn mij geen 100 euro waard en een 4k scherm komt er ook niet snel aan. Wat telt is vlot genieten van de inhoud van het spel.

Of er voor streamen/youtube video's ergens rekening mee gehouden moet worden weet ik niet, maar dat wil ik op aanraden van een vriend wel proberen.

Na even dit forum en andere sites afschuimen lijkt het mij duidelijkst om deze vraag te stellen dan een hoop te behalen specs op tafel te smijten. Jullie verstand gaat verder dan dat heb ik willen merken. _/-\o_

Tot hieronder en alvast bedankt.
Kan je de vragenlijst die je krijgt bij het maken van een topic even invullen? :)

Acties:
  • Beste antwoord

• govie
Ik kan je een mix uit de pricewatch + V&A geven met een quadcore (1150) en een R9 290 voor 399 euro in totaal. Anders kan je voor 150 euro een R9 290 via V&A aanschaffen en dan de rest nieuw binnen een budget voor 350 euro, dat is vrij krap voor het nieuwste van het nieuwste met een B250 moederbord. R9 290 gaat nog wel een tijdje mee, je kunt er gewoon BF1 mee spelen volgens de benchmarks. 3de optie is een R280x videokaart voor 100 euro uit de V&A en dan hou je 400 euro over voor een nieuwe B250 set, lijkt me om te doen zo op het eerste oog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 193,25€ 193,25
1MSI B250M PRO-VH€ 75,98€ 75,98
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,70€ 35,70
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
1Corsair VS450€ 39,88€ 39,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,25

435+100 = 535 euro

Met deze lijst hoef je de processor niet te vervangen, is al een quadcore en geen dualcore+hyperthreading. Je kunt uitbreiden met 1x8GB, een m2 SSD. Goedkoper krijg ik optie 3 niet (ik heb de goedkoopste onderdelen al uitgepikt). Ik zou zelf een tientje extra in een iets betere voeding stoppen, als ik de kenners hiuer op het forum mag geloven, maar doen zal hij het zeker.

[ Voor 87% gewijzigd door govie op 08-02-2017 20:23 ]

• Da_Tonio
UltiemePCNerd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:52:
[...]

Kan je de vragenlijst die je krijgt bij het maken van een topic even invullen? :)
Geen probleem. Als je nog wat wil weten, vraag gerust.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)? Zie post
Wat mag het systeem gaan kosten? Zie post
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. Enkel PC nodig, geen monitor, kabels, muis, toetsenbord, ...
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Zie vorige vraag
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Neen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.) Neen

• Da_Tonio
govie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:59:
Ik kan je een mix uit de pricewatch + V&A geven met een quadcore (1150) en een R9 290 voor 399 euro in totaal. Anders kan je ...
Alvast bedankt. Ik heb de komende dagen weer wat te googlen. Super dat die opties er zijn, zo kan ieder wat naar eigen budget aanpassen. Pracht antwoord !

• govie
Da_Tonio schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:36:
[...]

Alvast bedankt. Ik heb de komende dagen weer wat te googlen. Super dat die opties er zijn, zo kan ieder wat naar eigen budget aanpassen. Pracht antwoord !
Opzich is dat uitgewerkte voorbeeld niet zo heel gek hoor. Dit omdat je er later een betere videokaart in kunt stoppen (naast het m2 SSD en het extra geheugen). Als ik nou zelf een systeem moest aanschaffen, dan zou ikzelf ook geen dualcore (met of zonder hyperthreading) meer pakken denk ik. Ik steun ook wel jouw gedachtegang inzake dat je liever niet de cpu wilt upgraden later. Helemaal geen gekke eis.

[ Voor 21% gewijzigd door govie op 09-02-2017 21:46 ]

• Da_Tonio
govie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:44:
[...]
Opzich is dat uitgewerkte voorbeeld niet zo heel gek hoor.
Ziet er zeker niet gek uit. Het googelen is om wat te kijken waar eventueel wat meer budget aan gegeven kan worden.
Zo is die I5-7400 er voor € 190, en is er de I5-7500 aan € 220 en de I5-7600K aan € 260. Deze geven respectievelijk 3GHz, 3,4GHz en 3,8GHz aan rekenkracht. Zijn die verschillen hun prijsverschil waard?

Niet besparen op de voeding klinkt mij bekend in de oren. Dan heb ik weer geen idee of 550 Watt genoeg is. Voor amper 10 euro extra steekt er een 650 Watt voeding in. De moeite waard?

De case-reviews spreken van weinig plaats voor cable management. Kan dat moeilijk worden voor een leek als ik ben? Mijn oog viel op volgende case, die ook op andere sites positief onthaald werd.

enermax-ostrog-lite-black-hairline/reviews/

Hatelijk toch, van die eeuwige twijfelaars... :$

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

Da_Tonio schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Ziet er zeker niet gek uit. Het googelen is om wat te kijken waar eventueel wat meer budget aan gegeven kan worden.
Zo is die I5-7400 er voor € 190, en is er de I5-7500 aan € 220 en de I5-7600K aan € 260. Deze geven respectievelijk 3GHz, 3,4GHz en 3,8GHz aan rekenkracht. Zijn die verschillen hun prijsverschil waard?

Niet besparen op de voeding klinkt mij bekend in de oren. Dan heb ik weer geen idee of 550 Watt genoeg is. Voor amper 10 euro extra steekt er een 650 Watt voeding in. De moeite waard?

De case-reviews spreken van weinig plaats voor cable management. Kan dat moeilijk worden voor een leek als ik ben? Mijn oog viel op volgende case, die ook op andere sites positief onthaald werd.

Het gaat niet om het wattage (sterker, 360watt is genoeg) het is de kwaliteit.

• Da_Tonio
UltiemePCNerd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Het gaat niet om het wattage (sterker, 360watt is genoeg) het is de kwaliteit.
Ok, handig om weten. Dus ook met oog op upgraden en zwaardere graka etc op termijn kan de aangeraden voeding perfect mee? Of raad je een beter merk of serie, versie, model, ... aan?

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

Da_Tonio schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Ok, handig om weten. Dus ook met oog op upgraden en zwaardere graka etc op termijn kan de aangeraden voeding perfect mee? Of raad je een beter merk of serie, versie, model, ... aan?
pricewatch: Corsair CX450M

• govie
Da_Tonio schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Als je meer budget ergens wilt in stoppen uit die bovenstaande lijst, dan zou ik ipv een 2de handse 280x een 290 pakken voor 50 euro meer uit de V&A. Zo heb je dan waarschijnlijk 85fps op 1080p/ultra, waar de 280x maar 55 fps aan kan (dat wordt al tricky, wss schroef je dan de opties terug). Maargoed, je kan ook 60 euro stoppen in een overklokbare processor en bijbehorend moederbord, mits dat gaat. E.e.a. is meer afhankelijk van jouw primaire doel op dit moment: Is dat een mooie mobo+geheugen+processorset met bf1 op 1080p/medium of is jouw primaire doel bf1 op 1080p/ultra. Je kunt gewoon niet alles hebben op zo'n budget en moet keuzes maken.

Edit: Het belangrijkste aan een case van onder de 55 euro is voor mij stoffilters en de optie voor een waterkoelingsetje als ik het ooit in mijn hoofd haal. Deze case biedt wel een waterkoelinggedeelte maar air-intake filtermateriaal (gaas is geen filtermateriaal) heb ik niet kunnen vinden in een videoreview.

[ Voor 18% gewijzigd door govie op 12-02-2017 15:06 ]

• Da_Tonio
Deze topic mag gesloten worden.

Gisteren een pc gekregen van een vriend. Vorige keer startte die nog op, gisteren niet. :/
Nuja, case-fans draaien, ledjes branden, fans op graka en cpu draaien, maar verder geen beeld en geen boot-codes. Binnengegeven bij de plaatselijke pc-garagist en nu in blijde verwachting van een gratis troubleshoot.

Eens dat verslag binnen is open ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe topic. Dik bedankt voor de leerrijke reacties. Deze topic is een mooie basis voor de build van een maat geworden. (Aangeraden build + aangeraden voedings-upgrade + nieuwe graka.)

Bedankt en tot snel. ;)
Pagina: 1