• goddegoddeot
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
ik wil vlan gebruiken om twee netwerkomgevingen te scheiden. Mijn gedachte was om de HP 1820 te gebruiken om Vlan 10 en 20 aan te maken. echter 20 moet wel bij de router op vlan 10 kunnen komen. Hoe kan ik dat het handigste doen? De router in beide vlan's , maar zijn mijn netwerken dan nog wel gescheiden?

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-10 15:41
Je hebt of nog een extra router nodig, zodat deze VLAN 20 kan gebruiken, of je moet een router hebben die verschillende subnetten kan uitsturen in verschillende VLAN's, bijvoorbeeld: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Behalve dat je die twee netwerken op L2 wilt scheden (VLAN) moet je dat ook op L3 (IP) nivo doen. Anders kunnen alsnog bij elkaar komen.

Dus je moet een router hebben, (wat markisoke zegt) die meerdere VLAN's aan kan, én verschillende DHCP scopes kan aanmaken.

BV. LAN 1: 192.168.0.1/24
LAN 2: 10.0.5.0/24

Behalve dat, moeten er nog firewall rules komen zodat er geen traffic van VLAN 10 naar VLAN 20 mogen gaan.

De Edgerouter kan dat, Alle Mikrotik series kunnen dat en andere high end spul (Cisco, Juniper etc....)

Als je dat zo maakt, dan ben je goed bezig, en zal je weinig tot geen problemen krijgen.

• c0ne
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

met Ubiquiti EdgeRouter hoef je ook niet perse een VLAN-switch te kopen. Gewoon 2 "domme" switches op 2 verschillende WAN poorten. Kun je het hele VLAN verhaal vergeten.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Mitssz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 26-10 16:56
Een simpele router waar OpenWRT op draait kan dit ook simpel doen. Zo draai ik thuis op een TP-Link router ook met 2 vlan's.

Canon 5D Mark III - 50 1.8 STM - 85 1.8 - 24-105 4L - DJI Mavic Pro

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee