gegevens uit een blad onderverdelen over anderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-12-2020
Hallo heren,

ik heb een vraagje, hij luidt als volgt:

ik loop stage op de administratieafdeling van een taxibedrijf, de klanten die een taxi willen kunnen kiezen uit 3 soorten betalingen contant, pin creditcard etc en op rekening(alleen vaste klanten), nu komen de chauffeurs eens per week alle bonnetjes die ze hebben inleveren om het geld vergoed te krijgen, nu stellen wij daar een excel bestand van op waarin staat welke wagen het was, de chauffeur naam van de klant prijs, normaal splitsen wij handmatig de creditcard en pinbonnen uit maar mijn stagebegeleider vroeg aan mij of ik wilde zorgen dat dit automatisch uitgesplitst word, dus je hebt bijvoorbeeld in de algemene map dit:

Wagen chauffeur klant bedrag maestro1 Visa2
1777 Test Test 12 1
1777 test test 12 2
en dan is de bedoeling dat 1 en 2 worden uitgesplitst in verschillende mappen, dit zal waarschijnlijk gedaan moeten worden door macro's maar ik ben hier niet zo geavanceerd in dat ik weet hoe ik dat moet doen.

met liefde hoor ik jullie suggesties. _/-\o_

Beste antwoord (via gekkemoo op 09-02-2017 15:59)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16
Tja. Met Geavanceerd filteren kom je al een heel eind.
Voorbeeldje

Dit is alleen niet automatisch. Je kan het wel automatiseren maar dan ga je met macro's werken. De vraag is hoe vaak je de lijsten moet updaten.

Een alternatief is een draaitabel (denk ik, kan ik niet veel over zeggen. Moet je even opzoeken).

Het is ook op te lossen met een macro, maar tja :P. Of dat de 'simpelste' manier is..

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 09-02-2017 11:54 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet de bedoeling dat zelf wat verzint en er wat van leert? :+ En mocht het echt niet lukken en je stagebegeleider kan je niet helpen, je pas naar hier komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Volgens mij kan dat echt heel simpel. Probeer het eens voor jezelf uit te tekenen wat je wilt. Bedenk er een logica in hoe dat zou werken. Dan kom je vanzelf bij je oplossing.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esaxum
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 16:06
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:03:
Is het niet de bedoeling dat zelf wat verzint en er wat van leert? :+
Om je toch een beetje een richting te geven, hoe handmatig is de handmatig die je nu doet?

Gebruik je al de in Excel aanwezige sorteer en filter opties?

Ik ben nog niet zo thuis in de Excel macros, maar alternatief (en misschien een beetje vergezocht): Als je de mogelijkheid hebt om de hele tabel in een database te laden, dan is het makkelijk met een SQL-query te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
Ik doe geen ict opleiding ik doe bedrijfsadministratie hij vroeg dit aan me omdat er niks anders te doen was dus daarom vraag ik om hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De suggestie is inderdaad een concept te maken en pas de vraag te stellen als je een halffabrikaat hebt waar je vastloopt en er verder niet uit komt. Nu geef je ons inderdaad niet eens het algoritme zoals je het met de hand zou doen. Dan kan je net zo goed je hele stage uitbesteden aan een ander ;) (Edit: dat geldt ook, of des te meer, voor een opleiding bedrijfsadministratie. Je moet de werking immers zelf kunnen uitleggen.)

Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen, doe ajb eerst zelf een goede poging en geef dan aan waar je vastloopt. Er zijn legio voorbeelden, uit andere branches en niet 1op1 bruikbaar, te vinden op internet.

Macro's: niet aan beginnen als je de basics ervan niet eerst aanleert.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 08-02-2017 16:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
Zoals ik eerder heb vermeld, dit is geen onderdeel van mijn stage dit is gewoon een opdracht om de tijd te doden, ben sinds 1 uur vanmiddag al bezig met op internet zoeken maar met geen resultaat vandaar de reden dat ik hiernaar toe kom voor hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 09:52
Misschien dat je toch eerst wat meer info moet geven over je huidige situatie: Welke studie is er aan je stage gekoppeld, wat was het doel van je stage en hoeveel tijd heb je er aan besteed en moet je nog vullen?

Uiteindelijk is het een redelijk simpel op te lossen casus en ik denk dat je ook wel zonder macro's de data kunt splitsen. Maar ik denk dat je dit alsnog wel zelf zou moeten kunnen vinden op de interwebz. Ik had namelijk nog nooit van de functie gehoord die ik nu zou gebruiken, voor de 5 minuten die ik er over dee om hem te vinden.

Ik denk dan ook dat het ligt aan de termen waar je naar zoekt. Probeer deze anders ook te delen, misschien dat ik / we lief genoeg zijn om je een klein duwtje in de goede richting te geven.

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
Ik doe de opleiding bedrijfsadministratie het doel van mijn stage is dat ik ervaring op doe over het inboeken en maken van verkoop en inkoopfacturen en zie hoe het er in de praktijk aan toe gaat, vandaag hadden we al het werk al af dus vroeg mijn stagebegeleider aan mij of ik handig was met excel, hij vroeg aan mij om te zorgen dat het excel bestand waar de facturen in staan te automatiseren daarme bedoel ik dat met een sneltoets hij het op slaat in een map, en de variabele inhoud wist, dit is mij gelukt door middel van macros en omdat er nog aantal wat uren over waren vroeg hij of ik dit wilde uitzoeken voor hem aangezien hij het zelf niet wist en er geen tijd voor had.

de bedoeling is namelijk dat informatie uit het hoofd blad onder word verdeeld over meerdere bladen dus bijv. in het hoofdblad staat visa maestro en mastercard onder elkaar en door elkaar en hij zou graag willen dat dit automatisch word verdeeld en netjes op datum komt te staan in de bladen die daarvoor bestemd zijn. ik heb het geprobeerd met filters/Sorteren maar dit was niet de oplossing, een formule hiervoor heb ik tevergeefs niet kunnen vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 09:52
Goed. Een kant en klaar antwoord zal ik je niet geven, want dat gaat mij een beetje aan het hart, sinds mijn stage's toch een stuk meer hoofdpijn hebben bezorgd dan een excel optie implementeren. Maar ik heb wel deze link voor je. Dit zou je moeten helpen om het voor elkaar te krijgen.

Succes in ieder geval!

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
Ik ben met de volgende formule opgekomen :

=ALS('Pinbon splitsen'!I3>=1;"'Pinbon splitsen'!";'Pinbon splitsen'!B3)

enige suggesties over hoe ik deze zou kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is gebruiken van draaitabellen niet een makkelijkere oplossing?

1x eerste blad met 'rauwe data' als bron instellen, vervolgens filter op soort betaling, datum als rij, overige informatie als waarden. Vervolgens ene blad filter contact, ander creditcard etc, sorteren op datum, klaar.

Desnoods maak je maar 1 draaitabel en kan je on the fly steeds aanpassen (filter op datum, persoon, soort etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
hallo heren,

na zelf uitgezocht te hebben ben ik hier op uit gekomen:
=ALS('Pinbon splitsen'!I3<>1;;'Pinbon splitsen'!$B$3)
de formule doet wat ik wil ,alleen als de waarde bijv 2 is, dan komt er 0 te staan of #### mijn doel is om te zorgen dat hij die regel dan compleet negeert en verder gaat met een eventuele volgende die als waarde 1 heeft.

Als iemand van jullie een idee heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Kijk, dat bedoelden we met wat heb je zelf al bedacht :)
Ik had zelf ook een simpele als functie in mijn hoofd, hoewel er ook andere oplossingen zijn.

Even voor de goede orde: je huidige spreadsheet ziet er zo uit? Of begrijp ik je verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CMsgQO3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
bij de E kolom staat het zeg maar Maestro 1, visa 2. Ze staan dus samen in 1 kolom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Okee. En waar wil je uiteindelijk naartoe? Dat alle bedragen, afhankelijk van betaalmiddel, bij elkaar opgeteld worden? Of dat je een lijstje krijgt met bijvoorbeeld alle visa betalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
ik heb zeg meerdere andere bladen waaronder Maestro en Visa en de bedoeling is dat ze gesorteerd worden onder het juiste blad, daar ben ik uit met de bovenstaande formule maar het enige is dat bij het maestro blad 0 of ### komt te staan als het nummer 2 (visa) is en het doel is dat hij deze regel dan complete negeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 18:16
Heb je een screenshot van een voorbeeld?

Je hebt dus meerdere tabbladen waar al gegevens instaan? Vervolgens moeten de nieuwe gegevens gesorteerd worden en toegevoegd worden aan het juiste tabblad?

Of moet er alleen aangegeven worden op welke manier er betaald is?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
alle gegeven staan in 1 tabblad maar moet onderverdeeld worden onder de juist tabbladen, dat lukt inmiddels alleen krijg ik als het bijv 2 (visa) is bij het maestro tablad 0 of ### te zien maar het doel is om dat die regel dan compleet genegeerd word.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Tja. Met Geavanceerd filteren kom je al een heel eind.
Voorbeeldje

Dit is alleen niet automatisch. Je kan het wel automatiseren maar dan ga je met macro's werken. De vraag is hoe vaak je de lijsten moet updaten.

Een alternatief is een draaitabel (denk ik, kan ik niet veel over zeggen. Moet je even opzoeken).

Het is ook op te lossen met een macro, maar tja :P. Of dat de 'simpelste' manier is..

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 09-02-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
gekkemoo schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:16:
alle gegeven staan in 1 tabblad maar moet onderverdeeld worden onder de juist tabbladen, dat lukt inmiddels alleen krijg ik als het bijv 2 (visa) is bij het maestro tablad 0 of ### te zien maar het doel is om dat die regel dan compleet genegeerd word.
En hoe doe je dat inmiddels dan?

Kan je eens beschrijven welke handelingen je nu precies (automatisch) doet? Anders kunnen we natuurlijk nooit weten waar het mis gaat ;)

Ik gok dat je wel wat hebt aan filtreren:
excel

Maar zoals ook al door anderen gezegd: beschrijf even welke handelingen je doet. En zet er eventueel een voorbeeld screenshotje oid bij. Voor mij is het nu nog heel onduidelijk wat je precies wilt.

[ Voor 27% gewijzigd door Pindakaas op 09-02-2017 11:50 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
=ALS('Pinbon splitsen'!I3<>1;;'Pinbon splitsen'!$B$3) dit is de formule, het enige probleem is dat als ik bij de maestro tabel die formule zet (Pinbon splitsen is de map waarin het samen staat) er een waarde van WAAR komt te staan maar de bedoeling is dat hij de regel dan compleet negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ja die formule heb je al wel vaker laten zien nu. En dat problem heb je ook al wel vaker vermeld nu. Maar we hebben echt informatie nodig over de huidige gang van zaken voordat we kunnen aanwijzen waar het probleem zit.

Hoe zorg jij er voor dat de informatie van het ene tabblad naar het andere gaat? Welke formules gebruik je hier voor? Of welke macro's gebruik je? Hoe ziet het andere tabblad er uit?

Een automonteur kan ook niet aan de buitenkant van de auto zien wat er mis mee is....

Wat bedoel je precies met negeren? Dat de regel helemaal verdwijnt?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
JeroenF schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:09:
Wat bedoel je precies met negeren? Dat de regel helemaal verdwijnt?
Dit heeft hij nu (correct me if i'm wrong)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0jjJMwo.png

Wat je nu dus krijgt is een witregel elke keer als je als functie niet voldoet, en daar wilt hij vanaf. Ik kan even niet zo snel op een makkelijke automatische manier komen om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
ja precies ik wil van die witregel af en dat hij gewoon verder gaat met een regel die wel voldoet aan de eisen. de andere tabbladen zien er precies hetzelfde uit als het voorbeeld wat ik al een keer gegeven had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
In dat geval zie mijn eerdere post over filteren.:
JeroenF schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Ik gok dat je wel wat hebt aan filtreren:
[afbeelding]

Maar zoals ook al door anderen gezegd: beschrijf even welke handelingen je doet. En zet er eventueel een voorbeeld screenshotje oid bij. Voor mij is het nu nog heel onduidelijk wat je precies wilt.
Verdiep je daar eens in. Gewoon een filter toepassen en dan kan je zo alle lege regels wegfilteren.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkemoo
ik ben met het filteren aan de slag gegaan en het is inderdaad een oplossing het enigste probleem is dan dat alle cellen behalve de gene waar 1 instaat verdwijnen ( het is een tabel dus die verdwijnt ook grotendeels) het is dus de bedoeling dat alleen de inhoud van de tabel verdwijnd en de rest blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkemoo
HET IS GELUKT!!!

Dus om het duidelijk te maken ik heb de gegevens uit 1 blad uit weten te splitsen over 2 andere d.m.v. de formule : =ALS('Pinbon splitsen'!I6<>2;"";'Pinbon splitsen'!E6) dit zorgde ervoor dat de juiste informatie op de juiste bladen kwamen, enigste wat dit deed was dat er legen gaten overbleven met dit bedoel ik dat een regel van de tabel gevuld was met gegevens en de regel daaronder niet en zo door dit heb ik opgelost door te de sorteren optie te gebruiken, enigste wat dit deed was de nr volgorde verkeerd zetten hiermee bedoel ik 2-4-1-5-3 etc dit heb ik opgelost door het gedeelte waar de nummers stonden ( A10 t/m A25) te sorteren van laag naar hoog met de Sorteren optie.

Bedankt voor alle hulp, jullie hebben me in de juiste richting gestuurd !
Het bleek allemaal veel simpeler te zijn dan dat het leek in het begin.
Pagina: 1