Toon posts:

Speciale Excel formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit met een uitdaging en jullie kunnen mij daar vast en zeker bij helpen (hoop ik :+ ).

Voor het bijhouden en inzichtelijk maken van gegevens omtrent mutatieonderhoud voor een klant wil ik een bestand maken dat zowel mij als de klant helpt.

Nu zoek ik een functie waarmee ik in de eerste cel aangeef op welke datum de werkzaamheden starten, de volgende cel weergeeft een bepaald type mutatie. A, B, C, D of E. Deze letters staan voor het aantal dagen dat wij over een woning mogen doen. Dus:
A = max 3 dagen
B = max 5 dagen
C = max 10 dagen
D = max 15 dagen
E= in overleg

In de kolom daarna komt dus een uiterste eind datum te staan. Als het dan ook nog kan om hier een stoplicht voor te zetten. Dus groen is ruim op tijd, oranje 2 dagen of minder voor einddatum, rood over datum.

Veeleisend, ik weet het. Maar wellicht is er hier iemand ontzettend handig!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 16:11
Wat is je vraag precies? Hoe je de maximale datum kan berekenen en er een stoplicht aan kan koppelen?

Als je de categoriën in een aparte tabel of sheet zet, met het maximale aantal dagen erachter kun je middels een VLOOKUP deze opzoeken.

Als je startdatum dus in kolom A staan, en je categorie in kolom B, dan zoiets:
=A1+VLOOKUP(B1;Sheet2!A$1$:B$5$;2;FALSE)

(eventueel nog een IF-statement eromheen voor het geval van categorie E zodat er dan "in overleg" staat bijvoorbeeld)

Stoplicht tenslotte kan makkelijk middels conditional formatting op deze maximale einddatum in kolom C.
Als de waarde van de formule groter is dan TODAY() bijvoorbeeld fill color groen ofzo. Hier is in ieder geval genoeg over te vinden als het even zoekt in google. Succes!