Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Wij hebben op werk een intern servertje welke niet super veel voorstelt, maar voldeed aan onze eisen (we zijn met 3 personen, er draait een klein webservertje). Nu zijn we begonnen met wat apps bouwen en het compilen (en SCSS bouwen, en typescript interpreten) en de CPU -load wordt 'm teveel.

We willen nu graag een betere CPU, de huidige is 1.3Ghrtz dus dat is redelijk simpel haalbaar. Ik weet alleen niet waar ik op moet letten
...
Het moederboard betreft een K9N6PGM2-V2

Huidige CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor, 1300MHz, cache size 512 KB

Servertje draait op Redhat mocht dat uitmaken
...

Ik geloof dat dit een lijst is met CPU's welke werken op dit moederbord, maar ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten. Ik snap dat 3.1Ghrtz > de huidige 1.3Ghrtz, maar daarna houdt het wel op.

Zou iemand mij een handje willen helpen? Het is dus een interne server, dus er zijn geen giga-eisen, het moet alleen meer zijn dan nu. Het is om het even of het bv 3.0, 3.1 of 3.2 Ghrtz is

...

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 08-02-2017 15:40 ]

Complimentje?

Beste antwoord (via Martijn.C.V op 09-02-2017 11:36)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Die processor verbruikt 114 watt in idle en 223 watt in gebruik.

http://www.guru3d.com/art..._processor_tested,10.html

Ik weet niet hoe lang dat ding aanstaat, maar het is een redelijke aanslag op de energierekening.

24/7 idle is dan (114/1000)*24*365=998 Kilowatt. Kost je dan dus € 220 euro per jaar aan stroom.

De 9950 heeft een passmarkscore van 3000.

Een socket 1151- Pentium G4560 (goedkoopste Kaby Lake met 4 threads) haalt 5255 75% meer dus.
Idle verbruik van 34 watt en 54 stressed.

http://wccftech.com/intel...timate-budget-cpu-65-usd/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 64,95€ 64,95
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 72,-€ 72,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,44

Just my thoughts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Belangrijkste is het soort socket op je moederbord. Deze processor is socket AM2/AM2+ dus je moet een processor vinden die ook AM2 of AM2+ is. Daarnaast kan het zijn dat je eerst je BIOS moet updaten voordat de nieuwe processor werkt. Dat moet je doen met de oude CPU erin.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het verstandig is dit even over te laten aan een extern bedrijfje, die dan de firmware v/h mobo kan upgraden indien nodig en dan de snelste cpu die er is er in kan douwen met bijbehorende koeler indien nodig. Ik denk dat dat zoiets zal zijn: pricewatch: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Maar zie die nog maar eens te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Aikon schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:42:
Ik denk dat het verstandig is dit even over te laten aan een extern bedrijfje, die dan de firmware v/h mobo kan upgraden indien nodig en dan de snelste cpu die er is er in kan douwen met bijbehorende koeler indien nodig. Ik denk dat dat zoiets zal zijn: pricewatch: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Maar zie die nog maar eens te krijgen...
Firmware updaten is goed te doen, niet moeilijk. Sommigen laten het over aan een bedrijf omdat ze geen werkende CPU (meer) hebben.

Wellicht kan de TS kijken op V&A of op Marktplaats naar een geschikte CPU.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als iemand (met alle respect) niet kan uitzoeken welke cpu geschikt is, dan zou ik diegene niet aanraden om firmware te upgraden, en zeker niet op een "server".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Ik heb zelf PCtjes in elkaar gezet,en mijn werkgever is ook niet onbekend met hardware installeren (voor bijvoorbeeld externe servers etc, alles wel/niet in raid en andere behoorlijk diepgaande instellingen). Ook BIOS goed configureren is geen probleem.

Ik heb zelf geen AMD, en er komen naar m'n gevoel ongeveer duizend CPU's per dag bij, we weten enkel niet wat de specifieke dingen zijn. Ik weet dus nu dat ik een AM2+ CPU moet zoeken, ik blijf lekker in the Phenom range to be safe, en een BIOS updaten kunnen we ook wel.

De server is een development-server waar we mee kunnen doen wat we willen :) Als t echt niet lukt kopen we een nieuwe, maar t maakt een leuk intern projectje.

Als ik naar deze pagina kijk, lijkt het er op dat we al aan de max zitten voor deze range?

[ Voor 24% gewijzigd door Martijn.C.V op 08-02-2017 16:00 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vallaquenta
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ben persoonlijk van mening dat, als je nu deze server upgrade met een nieuwe CPU, je over een paar jaar weer kunt.

Je moederbord gebruikt nog DDR2 en zoals andere mensen in de topic al hebben gezegd, zal het vinden van een CPU voor een AM2 socket bijna niet te doen zijn. Is het niet mogelijk om te upgraden naar een nieuwere chipset? Dit hoeft echt niet duur te zijn en zorgt er bovendien voor dat de server iets meer future proof is dan 'ie op dit moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Ik wat langzamerhand wel tot dezelfde conclusie gekomen. De prijs van een CPU is het niet echt waard om te upgraden, in mn hoofd was het een lager bedrag voor wat ouders CPU's.

Toch bedacht voor de hulp.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Die Cpu die je nu hebt draait toch op 2,6GHz of mis ik nu iets ?
pricewatch: AMD Phenom X4 9950 Black Edition
Helaas is het idd niet waard om dit platform nog te upgraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Die processor verbruikt 114 watt in idle en 223 watt in gebruik.

http://www.guru3d.com/art..._processor_tested,10.html

Ik weet niet hoe lang dat ding aanstaat, maar het is een redelijke aanslag op de energierekening.

24/7 idle is dan (114/1000)*24*365=998 Kilowatt. Kost je dan dus € 220 euro per jaar aan stroom.

De 9950 heeft een passmarkscore van 3000.

Een socket 1151- Pentium G4560 (goedkoopste Kaby Lake met 4 threads) haalt 5255 75% meer dus.
Idle verbruik van 34 watt en 54 stressed.

http://wccftech.com/intel...timate-budget-cpu-65-usd/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 64,95€ 64,95
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 72,-€ 72,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,44

Just my thoughts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
heeft het ding wel een SSD? De genoemde taken zijn nogal intensief voor je disk.

En is er een reden waarom je dat niet lokaal doet? Lijkt me nogal vervelend om dat op een server te moeten doen, vind het al lang duren lokaal op mijn snelle workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
https://www.msi.com/Mothe...N6PGM2V2.html#support-cpu

Daar staat welke cpus erin werken.

Maar dat is allemaal zo duur en de winst is zo laag dat je het beter kunt vervangen en de komende 5 jaar gewoon weer goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
De server staat lokaal, en 24/7 aan. Stroomverbruik is dus een prima argument. We gaan er ook een SSD in stoppen (dat was de bedoeling, tot we merkte dat de CPU ook een beetje kansloos was).

White Feather, dankjewel, je gaf antwoord op de vraag die ik vannacht bedacht dat ik doe moest gaan stellen, haha. Ik vind de CPU zelf gevoelsmatig een tikje aan de net-niet kant, maar dat kan ik niet persé baseren op feiten want ik ben er niet genoeg in thuis. Ik denk dat als we er meer/sneller/beter geheugen in stoppen dan er nu in zit, met een SSD, dat het samen eigenlijk wel prachtig goed moet zijn.
We gaan het heel even laten bezinken, bedankt voor jullie hulp allemaal :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Martijn.C.V schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:19:
De server staat lokaal, en 24/7 aan. Stroomverbruik is dus een prima argument. We gaan er ook een SSD in stoppen (dat was de bedoeling, tot we merkte dat de CPU ook een beetje kansloos was).

White Feather, dankjewel, je gaf antwoord op de vraag die ik vannacht bedacht dat ik doe moest gaan stellen, haha. Ik vind de CPU zelf gevoelsmatig een tikje aan de net-niet kant, maar dat kan ik niet persé baseren op feiten want ik ben er niet genoeg in thuis. Ik denk dat als we er meer/sneller/beter geheugen in stoppen dan er nu in zit, met een SSD, dat het samen eigenlijk wel prachtig goed moet zijn.
We gaan het heel even laten bezinken, bedankt voor jullie hulp allemaal :)
Heb je al naar een Intel NUC gekeken? SSD er in en je hebt voor 400 een servertje staan die al kan wat je nodig hebt. Je kan ook eerst een ssd kopen en die plaatsen, als het dan niet goed genoeg is, kan je een nieuwe setup regelen en de ssd over zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallaquenta
418O2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:43:
[...]

Heb je al naar een Intel NUC gekeken? SSD er in en je hebt voor 400 een servertje staan die al kan wat je nodig hebt. Je kan ook eerst een ssd kopen en die plaatsen, als het dan niet goed genoeg is, kan je een nieuwe setup regelen en de ssd over zetten.
Maar een NUC heeft geen uitbreidbaarheid... NUCs zijn (volgens mij) voornamelijk bedoeld als computers in combinatie met TVs et cetera; voor server toepassingen zou ik persoonlijk nooit een NUC gebruiken omdat het gewoon heel veel features mist van fullsize mobos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Vallaquenta schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:45:
[...]

Maar een NUC heeft geen uitbreidbaarheid... NUCs zijn (volgens mij) voornamelijk bedoeld als computers in combinatie met TVs et cetera; voor server toepassingen zou ik persoonlijk nooit een NUC gebruiken omdat het gewoon heel veel features mist van fullsize mobos...
Wij hebben hier 3 NUC's in een cluster draaien voor wat BigData dingen. Waarom zou je hem moeten uitbreiden? Met een grote SSD en 16Gb ram is dat prima geschikt voor wat zij nodig hebben. Alleen veel redundante storage is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallaquenta
418O2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:50:
[...]

Wij hebben hier 3 NUC's in een cluster draaien voor wat BigData dingen. Waarom zou je hem moeten uitbreiden? Met een grote SSD en 16Gb ram is dat prima geschikt voor wat zij nodig hebben. Alleen veel redundante storage is lastig.
Nouja, net wat je zegt, geen redundantie zou ik persoonlijk voor een werkserver belangrijk vinden. Een NUC kun je nooit uitbreiden in dat opzicht, daarom denk ik dat het verstandiger is om een slag om de arm te houden en gewoon te gaan voor een full size computer. Bovendien: als je de ruimte hebt voor zo'n server, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Haha 16GB geheugen is een tikje overkill wel voor ons, we zitten nu op 4GB en die red het prima, tenzij app development, 8GB zou wel al voldoende zijn (zeker als we van ddr2 naar 4 met hogere Mzh gaan). Een extra geheugenkaartje kan altijd nog wel. Betreft uitbreiden, dat gebeurd zo goed als niet. Als we er een extra schijf en geheugen bij doen, denk ik dat ik 99% van het uitbreiden al heb beschreven.

Edit: We hebben ook een backup schijfje ergens in het netwerk staan, backups eindigen dus niet op dezelfde schijf :)

[ Voor 19% gewijzigd door Martijn.C.V op 09-02-2017 11:35 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Vallaquenta schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:18:
[...]

Nouja, net wat je zegt, geen redundantie zou ik persoonlijk voor een werkserver belangrijk vinden. Een NUC kun je nooit uitbreiden in dat opzicht, daarom denk ik dat het verstandiger is om een slag om de arm te houden en gewoon te gaan voor een full size computer. Bovendien: als je de ruimte hebt voor zo'n server, waarom niet?
Omdat je dan veel meer geld kwijt bent en als ik dit zo lees is dat een issue. Ik zou sowieso de data-storage en een processing-machine los van elkaar trekken. Je kan gewoon backups maken naar een NAS ofzo. Maargoed; ik heb mijn 2 centen gegeven, zie maar wat je er mee doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallaquenta
Ik heb nog wel even wat toe te voegen; als je de server niet meer gaat gebruiken kun je hem misschien omzetten tot een pFSense router? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Ik heb even snel gekeken naar pFSense, maar dit lijkt overkill te zijn voor wat wij verbruiken. We hebben een simpele interne nameserver welke onze develop-domeinen voor ons intern toegankelijk maakt. De NS staat op het interne servertje, dus als we daar een nieuwe server plaatsen, zal dit ook weer de NS worden. En straks dus ook met meer geheugen en een SSD, dus dat zal genoeg zijn (router is zelf ook goed te configureren, dat is niet per ongeluk :P )

Complimentje?

Pagina: 1