Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WS2012R2]Alternatief voor Softraid1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 15:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb een windows server die als nas dient,en heb daarop 3 schijven: 2x2TB en 1x3TB.
Via storage spaces koppel ik de 2TB schijven aan elkaar.Samen goed voor 4TB+3TB .Met redunancie via schrijfbeheer in mirror (softraid 1 dus) en dan hou ik nog 1TB over voor niet belangrijke zaken

Helaas heb ik door de jaren heen regelmatig mijn array moeten rebuilden, na een stroomstoring bijv.
Want ik krijg de schijven niet meer netjes bij elkaar (Plex missing, redundantie mislukt)

Ik ben er zo langzamer hand wel een beetje zat van, ik wil gewoon 2 partities van 3TB die netjes gesynchroniseerd blijven, ook na stroomuitval of als een schijf tijdelijk even ontbreekt.
en niet dat ik elke keer mn schijn helemaal leeg moet maken en vervolgens opnieuw alles kopieren.

Wat belangrijk is zijn natuurlijk de checksums, de data moet wel goed gekopieerd worden en schade hersteld.

Wat ik zelf heb gevonden
• Robocopy: lijkt wat ik zoek maar heeft geen gui :/
• Sync toy: Goede GUI en opties, werk prima met netwerkschijven (dus ook als ze tijdelijk offline zijn), maar de checksums van folders geven verschillen aan ? te minste dat lees ik hier en daar op internet.
• Shadowcopy is meer om vorige versies terug te zetten, niet om hele partities te synchroniseren
• Storage spaces: synchronisatie op diskniveau, maar als die borked raakt is al mn data weg? :s
daarom ben ik huiverig om een schijf leeg te maken en dan toe te voegen aan storage spaces.
• Virtualistie en een linux distributie de boel laten beheren ipv windows. wel hoop werk, en dan heb ik ook een linux distributie nodig op de date op mn schijven te kunnen lezen.

Ik hou van het idee dat ik mn schijf los kan blijven gebruiken mocht de ander wegvallen.

ora et labora

Beste antwoord (via mrc4nl op 07-03-2017 20:18)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
hoe moeilijk is het om scheduled task te maken met daarin:
ROBOCOPY F:\ G:\ /MIR

Waarbij F:\ de bronschijf/locatie is en G:\ het doel.

En als je deze taak eens per nacht laat lopen, heb je altijd een vorige versie van een bestand mocht je zelf iets stoms doen, of per ongeluk een map verwijderen. (mits je daar natuurlijk op tijd achter komt)

[ Voor 43% gewijzigd door Witte op 01-03-2017 13:31 ]

Houdoe

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste waar ik aan denk is 2 schijven van gelijke grootte gebruiken. Dus ipv je 2TB in RAID0 met daarnaast de 3TB schijf om zo een RAID1-achtige oplossing te maken, gewoon 2x 3TB als RAID1 opzetten. Veel minder gezeik.

Andere waar ik aan denk is je fileserver vervangen voor Linux of BSD en met ZFS je storage regelen. Dit bied je dan weer aan via SMB aan je clients. Maarja, geen Windows en als je niet bekend bent met Linux en/of BSD, zit je tegen een leercurve te kijken waar je wellicht geen tijd voor hebt of wilt nemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hero of Time schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:07:
Eerste waar ik aan denk is 2 schijven van gelijke grootte gebruiken. Dus ipv je 2TB in RAID0 met daarnaast de 3TB schijf om zo een RAID1-achtige oplossing te maken, gewoon 2x 3TB als RAID1 opzetten. Veel minder gezeik.

Andere waar ik aan denk is je fileserver vervangen voor Linux of BSD en met ZFS je storage regelen. Dit bied je dan weer aan via SMB aan je clients. Maarja, geen Windows en als je niet bekend bent met Linux en/of BSD, zit je tegen een leercurve te kijken waar je wellicht geen tijd voor hebt of wilt nemen.
Hij schreef:
Robocopy: lijkt wat ik zoek maar heeft geen gui
Ik denk niet dat hij iets gaat doen zonder GUI ;-) De opties zijn een beetje beperkt dan.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:07:
Ik zoek naar een software oplossing niet een hardware oplossing ;)
het probleem is dat Windows Raid1 gewoon te snel over de zijk gaat en niet de moeite doet om het te herstellen, dan kan je de "afwijkende" schijf importeren en vervolgens is je mirror weg, heb ook een tijd met slechts 2xTB softraid1 gedraaid, het was stabieler maar ook daar moest ik wel eens opnieuw synchroniseren.
Ik heb een linux VPS draaien, dus ik weet wel wat van linux af. Maar Mn server2012 heeft ook nog andere taken te vervullen, waaronder het opnemen van radiostreams. Het zal moeilijk worden om om voor alle programma's een linux equivalent te vinden. Ik wil WS2012 gewoon als host houden, maar een beter alternatief zien te vinden om een "raid1" achtige sync tussen mn 2 schijven te krijgen.
johnkeates schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:17:
[...]
Ik denk niet dat hij iets gaat doen zonder GUI ;-) De opties zijn een beetje beperkt dan.
Ik ben gewoon totaal niet bekend met de windows command line, de server heeft een grafische interface, dus waarom niet gebruiken?, daarom kies ik liever een programma dat wel een gui heeft.

Maar als jullie zeggen dat robocopy prima geschikt is voor wat ik zoek wil ik mij er wel meer in verdiepen.

ora et labora

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 19:09
Kijk eens naar Stablebit Drivepool. Die draai ik op mijn Windows Server en combineer daarmee diverse 4TB disken tot 1 pool, die een eigen stationsletter krijgt. De afzonderlijke schijven houden ook hun eigen schijfletter en zijn dus nog afzonderlijk te gebruiken indien nodig.

Binnen de software kun je aangeven welke mappen je graag wilt repliceren, daar zorgt hij dan voor door op elke schijf een kopie te zetten en die in sync te houden.

Er is een full featured trial, die mij al snel overtuigd had dat ik een licentie gekocht heb.

Mijn advertenties op V&A

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mrc4nl schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:02:
[...]
Ik zoek naar een software oplossing niet een hardware oplossing ;)
Zeg ik dat je het met hardware moet doen dan? ;)
het probleem is dat Windows Raid1 gewoon te snel over de zijk gaat en niet de moeite doet om het te herstellen, dan kan je de "afwijkende" schijf importeren en vervolgens is je mirror weg, heb ook een tijd met slechts 2xTB softraid1 gedraaid, het was stabieler maar ook daar moest ik wel eens opnieuw synchroniseren.
Lijkt mij dan een puntje om uit te zoeken waarom het zo snel over z'n nek gaat. Wat maakt het zo instabiel? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Maar de oplossing die je nu hebt, is gewoon verre van ideaal. Synology doet, voor zover ik heb gelezen, iets vergelijkbaars, maar in hoeverre wil je met zo'n ongebruikelijke configuratie werken? Ik zou het iig niet doen. Niet op Windows, maar ook niet op Linux of BSD. Pak ik liever iets wat er echt fatsoenlijk mee overweg kan, zoals ZFS.
[...]

Ik heb een linux VPS draaien, dus ik weet wel wat van linux af. Maar Mn server2012 heeft ook nog andere taken te vervullen, waaronder het opnemen van radiostreams. Het zal moeilijk worden om om voor alle programma's een linux equivalent te vinden. Ik wil WS2012 gewoon als host houden, maar een beter alternatief zien te vinden om een "raid1" achtige sync tussen mn 2 schijven te krijgen.
Tja, zoals ik hierboven al zeg, zoek uit waarom het zo ruk gaat. Een aantal zaken zullen vast wel eenvoudig met Linux kunnen, niet alles moet via de CLI, maar als er nog veel meer taken aan hangen (die noem je immers niet allemaal), moet je naar een betere oplossing voor je huidige situatie gaan kijken.
[...]

Ik ben gewoon totaal niet bekend met de windows command line, de server heeft een grafische interface, dus waarom niet gebruiken?, daarom kies ik liever een programma dat wel een gui heeft.
Ik heb een paar dagen geleden Server 2016 geïnstalleerd voor een test op m'n werk. Ook gewoon de volledige GUI erop gezet. Werkt gewoon net even wat prettiger, al heb ik voor een Linux server liever een CLI dan een GUI. Daar heeft het geen toegevoegde waarde, bij Windows nog wel.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
DaLass schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:26:
Kijk eens naar Stablebit Drivepool. Die draai ik op mijn Windows Server en combineer daarmee diverse 4TB disken tot 1 pool, die een eigen stationsletter krijgt. De afzonderlijke schijven houden ook hun eigen schijfletter en zijn dus nog afzonderlijk te gebruiken indien nodig.

Binnen de software kun je aangeven welke mappen je graag wilt repliceren, daar zorgt hij dan voor door op elke schijf een kopie te zetten en die in sync te houden.

Er is een full featured trial, die mij al snel overtuigd had dat ik een licentie gekocht heb.
Het ziet er heel erg interesant uit, ik heb meteen een trail versie geïnstalleerd, maar ik kom er achter dat hij alleen NTFS partities ondersteund, en ik draai REFS -O-
Hero of Time schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:23:
[...]
Zeg ik dat je het met hardware moet doen dan? ;)
ow nouja, ik denk datt het niet de oplossing is omdat ik dan nog steeds aan softraid vastzit
[...]

Lijkt mij dan een puntje om uit te zoeken waarom het zo snel over z'n nek gaat. Wat maakt het zo instabiel? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
problemen zijn er eigenlijk alleen wanneer de stroom uitvalt, en de pc weer opstart. t is niet zo dat ie na een week draaien er opeens de brui aan geeft.

[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 09-02-2017 01:38 ]

ora et labora

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mrc4nl schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 01:23:
[...]

ow nouja, ik denk datt het niet de oplossing is omdat ik dan nog steeds aan softraid vastzit
Tja, RAID werkt op blockniveau, dat geeft de beste performance enzo. Zo ook software RAID. Andere oplossingen werken minder transparant en vereisen dat ze eigenlijk altijd draaien om wijzigingen te synchroniseren met alle overhead die erbij komt kijken.
... en ik draai REFS -O-
[...]

problemen zijn er eigenlijk alleen wanneer de stroom uitvalt, en de pc weer opstart. t is niet zo dat ie na een week draaien er opeens de brui aan geeft.
Die combi lijkt mij het onderzoeken waard. REFS is blijkbaar dus niet zo stabiel als de stroom er spontaan af gaat. Wat als je het omzet naar NTFS, heb je dan hetzelfde? Als het dan niet gebeurt is het duidelijk dat REFS gewoon niet geschikt is voor productie.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrc4nl schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:38:
Ik heb een windows server die als nas dient,en heb daarop 3 schijven: 2x2TB en 1x3TB.
Via storage spaces koppel ik de 2TB schijven aan elkaar.
Helaas heb ik door de jaren heen regelmatig mijn array moeten rebuilden, na een stroomstoring bijv.
Want ik krijg de schijven niet meer netjes bij elkaar (Plex missing, redundantie mislukt)
Wat is exact je probleem? Heb je je "array" ook wel eens moeten rebuilden met Storage Spaces, of gebruikte je voorheen software Raid in Windows en heb je toen problemen ervaren.

(de termen die je hanteert lijken nl. daar wel op).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:29:

Wat is exact je probleem? Heb je je "array" ook wel eens moeten rebuilden met Storage Spaces, of gebruikte je voorheen software Raid in Windows en heb je toen problemen ervaren.

(de termen die je hanteert lijken nl. daar wel op).
Ik draai al vrij lang softraid. in het begin 2x2TB later 2+3TB
en nu (2+2)+3TB in de laatste config ben ik pas met storage spaces begonnen. daardoor had ik als softraid.

Rebuilden in storage spaces zelf is nog niet nodig geweest. wel was mn pool offline nadat een keer de stroom uitviel (en ik dus mn plex kwijt was)
Hero of Time schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:16:
[...]
Tja, RAID werkt op blockniveau, dat geeft de beste performance enzo. Zo ook software RAID. Andere oplossingen werken minder transparant en vereisen dat ze eigenlijk altijd draaien om wijzigingen te synchroniseren met alle overhead die erbij komt kijken.
Extra performace is leuk. maar betrouwbaarheid staat bovenaan. (ik heb wel externe backups)
[...]

Die combi lijkt mij het onderzoeken waard. REFS is blijkbaar dus niet zo stabiel als de stroom er spontaan af gaat. Wat als je het omzet naar NTFS, heb je dan hetzelfde? Als het dan niet gebeurt is het duidelijk dat REFS gewoon niet geschikt is voor productie.
even omzetten daar NTFS zit er niet in, dam moet ik eerst mn schijf leekmaken en alles opnieuw overzetten.
Maar opzich wel een goed idee. Voor nu heb ik maar weer softraid aangezet. als ie er weer uitknalt zonder reden, dan wil ik ntfs zeker gaan proberen aangezien ik toch alles opnieuw moet kopieren

ora et labora

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mrc4nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 01:39:
[...]

en nu (2+2)+3TB in de laatste config ben ik pas met storage spaces begonnen. daardoor had ik als softraid.

Rebuilden in storage spaces zelf is nog niet nodig geweest. wel was mn pool offline nadat een keer de stroom uitviel (en ik dus mn plex kwijt was)

[...]

Extra performace is leuk. maar betrouwbaarheid staat bovenaan. (ik heb wel externe backups)

[...]

even omzetten daar NTFS zit er niet in, dam moet ik eerst mn schijf leekmaken en alles opnieuw overzetten.
Maar opzich wel een goed idee. Voor nu heb ik maar weer softraid aangezet. als ie er weer uitknalt zonder reden, dan wil ik ntfs zeker gaan proberen aangezien ik toch alles opnieuw moet kopieren
Ik lees alléén dat dik gedrukte regeltje en krijg daarna al de nodige bedenkingen bij het gehele topic?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrc4nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 01:39:
[...]

Da's precies waarom ik het vraag. Storages Spaces is vele malen stabieler en robuuster dan SoftRaid.:)
[...]

[...]

Qua stabiliteit zou ik ook bij REFS blijven. REFS controleert continue het filesystem op corruptie en repareert dit on-the-fly indien noodzakelijk.
ReFS can use checksums to detect if data has changed since last written and is able to detect and recover from corruption quickly. In fact, when data is written to disk, it is written to a new location on disk rather than over the top of existing data. Once successfully written, the file system can free the space used by the old data stream. ReFS is able to recover from corruption within the file system rapidly without limiting availability of the volume.
dit is ook de reden waarom het draaien van chkdsk niet meer hoeft op REFS volumes (sterker nog, het kan niet eens meer).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nou vandaag heb ik de fout gemaakt om tijdens het verplaatsen van mn bureau de stekker er zomaar uit te trekken :F

vanavond sluit ik m weer aan, maar ik voorspel onheil, en gek*t om mn mirror weer op gang te krijgen

ora et labora

Acties:
  • Beste antwoord

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
hoe moeilijk is het om scheduled task te maken met daarin:
ROBOCOPY F:\ G:\ /MIR

Waarbij F:\ de bronschijf/locatie is en G:\ het doel.

En als je deze taak eens per nacht laat lopen, heb je altijd een vorige versie van een bestand mocht je zelf iets stoms doen, of per ongeluk een map verwijderen. (mits je daar natuurlijk op tijd achter komt)

[ Voor 43% gewijzigd door Witte op 01-03-2017 13:31 ]

Houdoe

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 19:17
Stablebit Drivepool ondersteund wel ReFS.
Zie hier voor meer uitleg:
http://community.covecube...ivepool-and-refs/?p=17810

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
A-star schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:57:
Stablebit Drivepool ondersteund wel ReFS.
Zie hier voor meer uitleg:
http://community.covecube...ivepool-and-refs/?p=17810
is nog in beta fase zo te lezen, ik kreeg het iig niet een aan de praat toen ik de testversie probeerde.

Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar ik heb vandaag weer de stekker erin gedaan en <tromgeroffel> de plex ontbrak en ik zat weer met 2 losse partities.

Ik ga de methode van Witte nu proberen (ROBOCOPY F:\ G:\ /MIR )

bedankt voor deze suggestie, nu hoef ik alleen te sychroniseren ipv, data verwijderen en opnieuw te kopieeren d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-03-2017 22:44 ]

ora et labora

Pagina: 1