[Ervaringen] Falende hardware (Intel Atom C2000 issues)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De Intel Atom C2000 system-on-chip heeft het volgende serieuze issue:
AVR54. System May Experience Inability to Boot or May Cease Operation
Problem: The SoC LPC_CLKOUT0 and/or LPC_CLKOUT1 signals (Low Pin Count bus clock
outputs) may stop functioning.
Implication: If the LPC clock(s) stop functioning the system will no longer be able to boot.
Many other technology vendors make products with Intel Atom C2000 processors, including Dell and Synology. The Register pinged Dell via email, and it was not immediately available for comment.

People with Synology DS1815+ storage boxes have been reporting complete hardware failures; the DS1815+ is powered by an Intel Atom C2538.

Other vendors using Atom C2000 chips include Aaeon, HP, Infortrend, Lanner, NEC, Newisys, Netgate, Netgear, Quanta, Supermicro, and ZNYX Networks. The chipset is aimed at networking devices, storage systems, and microserver workloads.
Zie:
https://www.theregister.c...t_warning_to_faulty_chip/

https://www.servethehome....m-c2000-series-bug-quiet/

Wat tips:
  • Hou het nieuws en de support pagina's van je netwerk / server / NAS fabrikant in de gaten.
  • Zorg voor een goede backup van de configuratie van je netwerk / server / NAS apparatuur.
  • Als je apparaat na 1,5 jaar faalt, dan weet je wat het probleem zou kunnen zijn :|

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Voor Cisco betekend dit dat een groot aantal netwerk apparatuur na 18 maanden kan falen. (Compleet dood, niet meer te herstarten) Het betreft de volgende apparatuur:
  • ISR4331, ISR4321, ISR4351 and UCS-E120
  • ASA 5506, ASA 5506W, ASA 5506H, ASA 5508, and ASA 5516
  • IR809/IR829 Industrial Integrated Services Routers
  • Nexus 9000 Series N9K-C9504-FM-E/N9K-C9508-FM-E/N9K-X9732C-EX
  • NCS1K-CNTLR (Optical Networking)
  • NCS 5500 Line Cards
  • Cisco ISA 3000 Industrial Security Appliance
  • Meraki MX 84 Security Appliance
  • Meraki MS350 Series Switches
https://www.theregister.c...clock_component_may_fail/
In de Field Notices kan je vinden of het apparaat op termijn defect raakt. Met het show inventory commando kan je het VID nummer vinden. Het VID nummer staat op op het label van het apparaat. Voor een ISR4331 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/support/docs/field-notices/642/fn64253_okch0f.jpeg

In de tabel in de Field Notices van de ISR4300 kan je vinden welke VID nummers falende hardware betreft en vanaf welke VID nummer het gefixed is.
Edit:
Inmiddels is bekend welke serial numbers affected zijn. Zie de FAQ en doe een CTRL+F op:
Q: Is there a serial number (SN) range identifying the impacted serial numbers?

Zie:
http://www.cisco.com/c/en/us/support/web/clock-signal.html

Voor de Field Notices, zie:
http://www.cisco.com/c/en.../clock-signal.html#~field

Voor de Cisco RMA procedure, zie:
http://www.cisco.com/c/en.../clock-signal.html#~order

Voor de Cisco Meraki RMA procedure, zie:
https://meraki.cisco.com/blog/clock-signal-component-issue/

[ Voor 7% gewijzigd door Bl@ckbird op 20-02-2017 13:50 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bl@ckbird schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:43:
Voor Cisco betekend dit dat een groot aantal netwerk apparatuur na 18 maanden kan falen. (Compleet dood, niet meer te herstarten) Het betreft de volgende apparatuur:
  • ISR4331, ISR4321, ISR4351 and UCS-E120
  • ASA 5506, ASA 5506W, ASA 5506H, ASA 5508, and ASA 5516
  • IR809/IR829 Industrial Integrated Services Routers
  • Nexus 9000 Series N9K-C9504-FM-E/N9K-C9508-FM-E/N9K-X9732C-EX
  • NCS1K-CNTLR (Optical Networking)
  • NCS 5500 Line Cards
  • Cisco ISA 3000 Industrial Security Appliance
  • Meraki MX 84 Security Appliance
  • Meraki MS350 Series Switches
https://www.theregister.c...clock_component_may_fail/

In de Field Notices kan je vinden of het apparaat op termijn defect raakt. Met het show inventory commando kan je het VID nummer vinden. Het VID nummer staat op op het label van het apparaat. Voor een ISR4331 bijvoorbeeld:

[afbeelding]

In de tabel in de Field Notices van de ISR4300 kan je vinden welke VID nummers falende hardware betreft en vanaf welke VID nummer het gefixed is.

Zie:
http://www.cisco.com/c/en/us/support/web/clock-signal.html

Voor de Field Notices, zie:
http://www.cisco.com/c/en.../clock-signal.html#~field

Voor de Cisco RMA procedure, zie:
http://www.cisco.com/c/en.../clock-signal.html#~order

Voor de Cisco Meraki RMA procedure, zie:
https://meraki.cisco.com/blog/clock-signal-component-issue/
Alle Cisco hardware met warranty of een support contract kun je proactief bij Cisco RMA'en. Zie deze FAQ.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 23:04
Ik heb net twee weken geleden mijn ASRock Rack C2550D4I ge-RMA'd. Heeft het ruim een jaar (14maanden) prima gedaan als 24/7 NAS, en crashte ineens op een dag. Toen ik thuis kwam, lukte een reboot, maar bij login crashte het systeem weer. Daarna was booten niet meer mogelijk (geen POST, geen VGA output, niets). Alleen de ILO (IPMI) werkt nog.

Inmiddels een nieuw bord besteld en in afwachting van wat de leverancier te melden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 12:34
meneer-ei schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:48:
Ik heb net twee weken geleden mijn ASRock Rack C2550D4I ge-RMA'd. Heeft het ruim een jaar (14maanden) prima gedaan als 24/7 NAS, en crashte ineens op een dag. Toen ik thuis kwam, lukte een reboot, maar bij login crashte het systeem weer. Daarna was booten niet meer mogelijk (geen POST, geen VGA output, niets). Alleen de ILO (IPMI) werkt nog.

Inmiddels een nieuw bord besteld en in afwachting van wat de leverancier te melden heeft.
zelfde alleen had ik de 8 core variant.. is ook onder rma vervangen en het was bij supermicro bekend dat die dingen nogal vaak uitvielen.. nadeel is dat ik nu dus weer hetzelfde bordje heb en in feite dus wachten is tot het foutgaat...

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnum1982
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 17:48
AjDuLion schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:09:
[...]

zelfde alleen had ik de 8 core variant.. is ook onder rma vervangen en het was bij supermicro bekend dat die dingen nogal vaak uitvielen.. nadeel is dat ik nu dus weer hetzelfde bordje heb en in feite dus wachten is tot het foutgaat...
Ik heb er zo 3 draaien. Tot nu toe is er nog geen enkele die uitgevallen is, maar ik hou m'n hart al vast :(
Hopelijk komt er een degelijke en correcte oplossing van Intel/Supermicro, zodat dit definitief verholpen geraakt. Ik had niet echt plannen om deze te (moeten) vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
ik was uiteindelijk zo ver gegaan om mijn bord retour te sturen,, geld terug en een nieuwe te bestellen... (kon de 2 weken die de rma zou duren niet overbruggen)

moet alleen nog even kijken welke stepping ik terug heb gekregen anders gaat dit geintje over een jaar/anderhalf weer opnieuw gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
AjDuLion schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:31:
ik was uiteindelijk zo ver gegaan om mijn bord retour te sturen,, geld terug en een nieuwe te bestellen... (kon de 2 weken die de rma zou duren niet overbruggen)

moet alleen nog even kijken welke stepping ik terug heb gekregen anders gaat dit geintje over een jaar/anderhalf weer opnieuw gebeuren..
Zijn er dan verschillende steppings? Van wat ik kan zien is er maar 1 variant (voor de C2550 dan): B0 :/

Vanwege de specs heb ik noodgedwongen hetzelfde bord besteld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
meneer-ei schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Zijn er dan verschillende steppings? Van wat ik kan zien is er maar 1 variant (voor de C2550 dan): B0 :/

Vanwege de specs heb ik noodgedwongen hetzelfde bord besteld :(
bord wat ik erna kreeg was kwa indeling anders en er werd mij verteld dat het ''beter'' zou gaan met deze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:45

Red Boll

Kick Ass!

Hier staat sinds december 2015 een Synology DS1815+.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
vendor_id       : GenuineIntel
model name      : Intel(R) Atom(TM) CPU  C2538  @ 2.40GHz
stepping        : 8

Tot nu toe werkt alles naar behoren maar ik wacht met spanning de 18 maanden en/of de eerste reboot af. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 13:38
meneer-ei schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:48:
Ik heb net twee weken geleden mijn ASRock Rack C2550D4I ge-RMA'd. Heeft het ruim een jaar (14maanden) prima gedaan als 24/7 NAS, en crashte ineens op een dag. Toen ik thuis kwam, lukte een reboot, maar bij login crashte het systeem weer. Daarna was booten niet meer mogelijk (geen POST, geen VGA output, niets).
Ai, ik draai m'n FreeNAS systeempje met hetzelfde bordje. Heb het eind 2015 met geen enkele kennis wat betreft fileservers weten op te zetten door wat standaard guides te volgen en sindsdien draait het prima, maar ben door de berichten van afgelopen week toch een beetje ongerust...
AjDuLion schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:31:
Bij jouw gaat het dus om een Supermicro bordje als ik het goed begrijp? Welke had je en welke heb je ervoor terug gekregen? Was het een revisie dezelfde?

Heb net bij de ASRock Rack technical support nagevraagd hoe ze dit issue willen aanpakken. Volgens dit artikel zegt ASRock "Current course of action is to replace boards under three-year warranty.", maar of ze dan (preventief) gaan vervangen met hetzelfde manke bordje of ander bordje met soortgelijke specificaties weet ik niet.

Ik zal hun reactie hier delen.

Edit:
Hier een topic op de ASRock site zelf, wellicht handig om in de gaten te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door LucidWaker op 18-02-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
LucidWaker schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Ai, ik draai m'n FreeNAS systeempje met hetzelfde bordje. Heb het eind 2015 met geen enkele kennis wat betreft fileservers weten op te zetten door wat standaard guides te volgen en sindsdien draait het prima, maar ben door de berichten van afgelopen week toch een beetje ongerust...

[...]

Bij jouw gaat het dus om een Supermicro bordje als ik het goed begrijp? Welke had je en welke heb je ervoor terug gekregen? Was het een revisie dezelfde?

Heb net bij de ASRock Rack technical support nagevraagd hoe ze dit issue willen aanpakken. Volgens dit artikel zegt ASRock "Current course of action is to replace boards under three-year warranty.", maar of ze dan (preventief) gaan vervangen met hetzelfde manke bordje of ander bordje met soortgelijke specificaties weet ik niet.

Ik zal hun reactie hier delen.

Edit:
Hier een topic op de ASRock site zelf, wellicht handig om in de gaten te houden.
zelfde bordje maar dan de 8 core variant, werd zonder mopperen vervangen al heb ik dus wel een nieuwe revisie gekregen (kan het zo niet snel zien ding zit aardig dichtgebouwd)

enige troost die ik je kan geven is dat mocht ie gaan dat je er simpelweg een nieuw bord in kan gooien en alles werkt weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier een Supermicro A1SRi-2558F, draait al 26 maanden. Ik ga de configuratie maar even backuppen.

Weet iemand hoe ik op freebsd (freenas) de stepping uit kan lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 17:34
Mijn AsRock Rack C2750D4I had het in december begeven, blijkt nu dit probleem te zijn geweest. Had ook al andere meldingen voorbij zien komen in november en december. Door het probleem lange tijd bezig geweest met herstellen van backups naar een Synology NAS toe die ik nieuw gekocht heb in december, heeft uiteraard ook een C2758 met deze stepping en zal het vroeg of laat ook wel begeven.. Synology heeft gisteren aangekondigd haar warranty met een jaar te verlengen van 3 jaar naar 4 jaar, maar gaat dus niet proactief recallen. En ik voel er weinig voor om over 2 jaar mijn NAS te rebooten en dat dat ding dan weer dood is. Dat soort grapjes zijn niet leuk als je het over 30-40TB aan data hebt. Dan kan ik 'm dus RMA'n, wachten tot ik een nieuwe krijg en dan hopen dat alles op het nieuwe systeem goed werkt.

Interessant is dat er een industrie brede NDA lijkt te zijn uitgegaan, waarschijnlijk om reputatie schade te voorkomen bij Intel? :F Online.net geeft aan dat ze niet meer failures zien dan 'normaal' over een zeer groot aantal nodes.

Hieronder een aantal online discussies over dit onderwerp en reacties van OEMs.

[ Voor 40% gewijzigd door Mmore op 19-02-2017 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvosnl
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-07-2024
Inmiddels heeft Synology de garantie op hun NAS modellen met de C2538 verlengd met 1 jaar. Zie statement: https://www.synology.com/...Product%20Status%20Update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
W1LL3M schreef op zondag 19 februari 2017 @ 01:10:
Hier een Supermicro A1SRi-2558F, draait al 26 maanden. Ik ga de configuratie maar even backuppen.

Inloggen via SSH, zorgen dat je user root bent, en dan 'cpuid'. Een stuk van mijn freenas box op basis van een supermicro bordje:

Vendor ID: "GenuineIntel"; CPUID level 11

Intel-specific functions:
Version 000406d8:
Type 0 - Original OEM
Family 6 - Pentium Pro
Model 77 -
Stepping 8
Reserved 0

Extended brand string: " Intel(R) Atom(TM) CPU C2550 @ 2.41GHz"
CLFLUSH instruction cache line size: 8
Hyper threading siblings: 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Ik heb contact gehad met Coolblue, leverancier van mijn DS2415+, en de situatie toegelicht. Zij geven aan niets meer te kunnen doen dan naar Synology te verwijzen of te wachten tot het product defect raakt. Aangeschaft in november 2016 en zit er dus dik in dat ik ergens in 2018/2019 dat ding niet meer kan opstarten, zeker omdat ik 'm vrij intensief gebruik.

Baal hier behoorlijk van, misschien extra omdat ik dus al een keer de dupe ben geweest van dit probleem met een Asrock Rack bord. Dit heeft toen veel hoofdpijn opgeleverd, vooral met het herstel. Dat moet op een Synology een stuk eenvoudiger zijn, maar toch.. ik zal 'm bij een RMA in elk geval een tijd kwijt zijn, hoe lang is dan nog maar even afwachten en hopen dat Synology en/of Coolblue nog bestaat. Ik weet niet of ik het hierbij laat of dat ik de verkoper in gebreke wil stellen, juist ook omdat ik totaal geen zicht heb op de reeële uitval kans en je zal maar net mee maken dat 'ie net na de garantie uitvalt.

Het feit dat Cisco actief recalled zegt wat mij betreft ook wel wat. ;(

Edit: Bedenk met net ook dat de herverkoopwaarde zo behoorlijk afgenomen is. Zeker de doelgroep voor de DS2415+ zal op de hoogte zijn van dit probleem en ik zou het product niet willen verkopen zonder de koper te laten weten welke problemen er zijn met deze chip. Grr.

[ Voor 11% gewijzigd door Mmore op 19-02-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het feit dat Cisco actief recalled zegt wat mij betreft ook wel wat. ;(
Omdat Cisco een merk is dat aan top bedrijven kwaliteit levert? (imago)

Dat hun klanten dus de hoofdprijs willen betalen omdat ze een infrastructuur hebben waaraan hoge beschikbaarheidseisen worden gesteld?

En dat ze daarom ook dit mogen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
@SVMartin Je pikt er nu één zin uit, met welk doel weet ik niet precies, maar om antwoord te geven op je vragen: ja? Schijnbaar is het probleem voor Cisco dusdanig groot dat ze actief stappen nemen om hun imago te beschermen. Dat verwacht ik ook van een bedrijf als Synology, welke zich profilteert als een bedrijf waar je wat meer betaald maar ook wat meer terugkrijgt in de vorm van service en eenvoud.

Direct van de productpagina van de DS2415+ bijvoorbeeld:
Easy installation, hassle-free maintenance
Kan je het product nog steeds 'hassle-free maintenance' noemen als je weet dat je over anderhalf tot twee jaar ineens zonder zit tot ze tijd hebben om je eenheid te vervangen? Als je tenminste nog onder de garantie valt?

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven op die vraag zonder een compleet beeld te hebben van de uitvalspercentages en hoe deze verschillen tov producten die dit probleem niet hebben, en mijn blik erop is gekleurd want het C2750D4I bord dat ik had draaien heeft het door deze fout begeven, maar als Intel alle OEMs een NDA laat tekenen voordat ze aanspraak kunnen maken op een vergoeding dan kom je hier dus nooit achter.

En succes met de verkoop van je C2000 product met C0 stepping. Geen Tweaker die zijn vingers eraan wilt branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

SVMartin schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:17:
Omdat Cisco een merk is dat aan top bedrijven kwaliteit levert? (imago)
Zo geweldig gaat het ook weer niet bij Cisco, wanneer je de procedure volgt krijg je dit als antwoord:
Delivery has failed to these recipients or groups:

bde[..]@cisco.com
The recipient's mailbox is full and can't accept messages now. Please try resending this message later, or contact the recipient directly.
Erg professioneel |:(

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Mmore schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:30:
Kan je het product nog steeds 'hassle-free maintenance' noemen als je weet dat je over anderhalf tot twee jaar ineens zonder zit tot ze tijd hebben om je eenheid te vervangen? Als je tenminste nog onder de garantie valt?
Op de meeste server-gerelateerde producten zal ook wel ergens staan aangeprezen hoe goed de "durability" wel niet is, mag je bij de C2x50D4I bordjes van ASRock dan ook wel weglaten... :/

Dat AVR item bij de Intel Atom C2000 productspecificaties "update" in zijn geheel is trouwens
AVR54: System May Experience Inability to Boot or May Cease Operation
Problem: The SoC LPC_CLKOUT0 and/or LPC_CLKOUT1 signals (Low Pin Count bus clock outputs) may stop functioning.
Implication: If the LPC clock(s) stop functioning the system will no longer be able to boot.
Workaround: A platform level change has been identified and may be implemented as a workaround for this erratum.
Kunnen we nog hoop hebben dat die workaround redding gaat bieden? Weet namelijk niet precies waar "platform level" op slaat. Is dat iets in de CPU zelf of kan dat ook op het moederbord zelf slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

LucidWaker schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:40:
Kunnen we nog hoop hebben dat die workaround redding gaat bieden? Weet namelijk niet precies waar "platform level" op slaat. Is dat iets in de CPU zelf of kan dat ook op het moederbord zelf slaan?
Wanneer het 'platform' (bijv. het moederbord) ondersteuning biedt om het voltage lager te zetten op dat betreffende deel dan zou dat de levensduur ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:21:
[...]

Zo geweldig gaat het ook weer niet bij Cisco, wanneer je de procedure volgt krijg je dit als antwoord:

[...]

Erg professioneel |:(
Zoveel aanvragen had Cisco denk ik niet verwacht. Aangezien de hardware mogelijk pas faalt na 18 maanden, zou ik even de storm afwachten en dan pas hardware aanmelden bij Cisco.
Due to the age-based nature of the failure and the volume of replacements, Cisco will be prioritizing requests based on the products’ time in operation. Therefore, fulfillment requests may be delayed and your request may be fulfilled in multiple shipments. Note that proactive replacement orders do NOT adhere to normal SLAs or Service Contracts.
Je zou de Replacement Order Form excel ook naar TAC kunnen sturen, met de melding dat het originele mailbox vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Bl@ckbird schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:30:
Aangezien de hardware mogelijk pas faalt na 18 maanden, zou ik even de storm afwachten en dan pas hardware aanmelden bij Cisco.
Lijkt mij niet zo verstandig.. hij is ~18 maanden oud en heeft 24x7 aangestaan. Met een uptime van bijna 300 dagen nu. Durf hem nu niet uit te zetten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
In dat geval is een TAC case handiger.
[...]
Geef dus aan dat het ding al 300 dagen draait + Business impact als het ding faalt.
Edit:
Volle mailbox probleem is inmiddels verholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 23-02-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 15:52
Mijn c2550d4i moederbord heeft besloten om dienst te leveren. Hij is ergens een keer vastgelopen toen ie aanstond.
Ik heb toen een plaatje gemaakt via de IPMI interface console:

http://www.kleinmentink.c...8.1.30]%20-%200%20fps.png

De sensor van de CPU stond op 97 graden.
http://www.kleinmentink.c...15_28_11-Megarac%20SP.png

Ik heb hem nu weer aangezet maar er zit geen leven meer in. IPMI start nog op. Dus die chip werkt nog.
Ik lijk geen beeld (meer) te krijgen uit de vga poort

Dit is alles wat ie aangeeft:
http://www.kleinmentink.c...%2012_02_10-Greenshot.png

Ik mis wat spanningen op 3,5 en 12.
Is dit omdat de voeding stuk is of omdat de rest van het moederbord niet start en ze dus niet kan weergeven?
Aangezien de IPMI chip op dezelfde voeding zit zou ik verwachten dat de voeding nog goed is. Maar hopelijk kan iemand dat bevestigen?

En wellicht nog belangrijker. Als de winkel het moederbord gaat ruilen. Hoe weet ik dan of het gefixt is?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterE op 26-02-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
MisterE schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:04:
Mijn c2550d4i moederbord heeft besloten om dienst te leveren. Hij is ergens een keer vastgelopen toen ie aanstond.
Ik heb toen een plaatje gemaakt via de IPMI interface console:

ftp://ftp.kleinmentink.co...8.1.30]%20-%200%20fps.png

De sensor van de CPU stond op 97 graden.
ftp://ftp.kleinmentink.co...15_28_11-Megarac%20SP.png

Ik heb hem nu weer aangezet maar er zit geen leven meer in. IPMI start nog op. Dus die chip werkt nog.
Ik lijk geen beeld (meer) te krijgen uit de vga poort

Dit is alles wat ie aangeeft:
ftp://ftp.kleinmentink.co...%2012_02_10-Greenshot.png

Ik mis wat spanningen op 3,5 en 12.
Is dit omdat de voeding stuk is of omdat de rest van het moederbord niet start en ze dus niet kan weergeven?
Aangezien de IPMI chip op dezelfde voeding zit zou ik verwachten dat de voeding nog goed is. Maar hopelijk kan iemand dat bevestigen?

En wellicht nog belangrijker. Als de winkel het moederbord gaat ruilen. Hoe weet ik dan of het gefixt is?
Je ftp vraagt om logins, dus dat wordt lastg.

Ik had exact dezelfde symptomen met mijn systeem. Ik wilde de 4 weken+ rma niet afwachten en heb een nieuw bord besteld. Restwaarde wordt asap gestort.

Ik begrijp niet precies je vraag, mij lijkt het heel simpel: als het weer opstart, doet ie het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
meneer-ei schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Je ftp vraagt om logins, dus dat wordt lastg.

Ik had exact dezelfde symptomen met mijn systeem. Ik wilde de 4 weken+ rma niet afwachten en heb een nieuw bord besteld. Restwaarde wordt asap gestort.

Ik begrijp niet precies je vraag, mij lijkt het heel simpel: als het weer opstart, doet ie het weer...
Thanks, ik heb de linkjes aangepast.
Wat ik bedoel, ze kunnen mij een "nieuw" moederbord teruggeven. Maar ik heb geen zin in een tweede tijdbom. Maw, is er al een fix voor de processor/moederbord en hoe kan ik dat zien.

(punt is. ik heb een ds380 behuizing. Ik kan dus ook niet zomaar overstappen naar een i3 moederbord)

[ Voor 7% gewijzigd door MisterE op 26-02-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
Grappig, ik ook. Zover ik mij in deze materie heb kunnen verdiepen is er nog geen fix bij o.a. Asrock. Ik heb dus een nieuw bord dat wellicht over +-18 maanden stuk kan gaan.

Van wat ik verder begrijp is het geen zekerheid, maar handelt het zich om een gering percentage.

Het zou dus zomaar kunnen dat dit bord nog vijf jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
RIP(?) ASRock C2550D4I
28-11-2015 - 27-02-2017

Kreeg gisteren te horen dat hij niet meer bereikbaar was. Net de kans om het even te checken en hij geeft geen beeld meer bij booten, tijdje gewacht maar ook FreeNAS verschijnt ook niet meer op het vaste IP adres.

Ben helaas niet bekend met andere methoden om dit te troubleshooten. Iemand suggesties? :?

Was al plannen aan het maken voor eventuele hardware swap, maar had gehoopt het preventief te kunnen doen zodat ik netjes de zpool volumes kon "detachen" en extra snapshots van mijn settings te maken...

Edit: Na een tijdje laten staan boot hij nu wel weer... Misschien niet goed gekeken of lang genoeg gewacht? Ik ga in ieder geval wat backupplannen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door LucidWaker op 28-02-2017 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
Als het nog eens voorkomt, de IPMI chip blijft wel gewoon werken dus daar kan je uithalen of jouw bord ook echt dood is of niet. Veel van de waardes worden dan ineens niet meer gedefinieerd.

Update betreft mijn situatie, ik had in november een DS2415+ aangeschaft van Synology. Ik ben niet tevreden met de oplossing van Synology en heb er nu voor gekozen om de koop te ontbinden op basis van het feit dat de product niet aan de verwachtingen voldoet. Mijn leverancier is hier mee akkoord gegaan en ik krijg het volledige aankoopbedrag gelukkig terug. Wordt waarschijnlijk een iets duurdere NAS of een zelfbouw voor mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Mmore schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:06:
de IPMI chip blijft wel gewoon werken dus daar kan je uithalen of jouw bord ook echt dood is of niet
Zal dat IPMI eens bekijken en hoe ik die kan aanspreken, bedankt voor de tip.
Wordt waarschijnlijk een iets duurdere NAS of een zelfbouw voor mij nu.
Zelfbouw is wel leuk opzich, wellicht ook goedkoper voor een krachtig systeem, maar merk dat ik persoonlijk van het onderhoud helaas niet een hobby heb weten te maken. Kostte mij veel energie om goed op te zetten en bij te houden dan anderen die het echt leuk vinden om te fixen.

Verder hang mijn NAS weer vast :(
Staat nu nog wel iets op de monitor, eigenlijk alleen regels zoals
101139 D - 0xfffff80025b0d700 (zio_read_intr_6_0)
Geen idee wat ik ervan moet maken momenteel behalve dat hij alles behalve stabiel is momenteel. Nu wat laat om nog te onderzoeken... :O

Ik denk dat ik hem maar uit zet en vervanging ga regelen voor het bordje. Sowieso deze RMA'en en eventueel al wat anders aanschaffen. Helaas zit ik nu wel aan ZFS formatting en ik denk niet dat je ZFS volumes zomaar in een kant-en-klare NAS kan zetten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Installeer vandaag update ds1515+
Reboot ik hem en komt nu niet meer up blauw knipperend lampje.
Kan hem nog wel pingen en ssh maar verder niets.
Is gekocht 27-02-2015
Is dit een gevaletje cpu

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:11
Raoul.TLS schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:05:
Installeer vandaag update ds1515+
Reboot ik hem en komt nu niet meer up blauw knipperend lampje.
Kan hem nog wel pingen en ssh maar verder niets.
Is gekocht 27-02-2015
Is dit een gevaletje cpu
Denk het niet. Als de CPU defect is boot het apparaat helemaal niet meer. Dit betekend dat je dan ook geen SSH en ICMP hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Server een keer uitgezet en weer aan, boot niet meer, geen beeld output.

Even wat gezocht naar IPMI opties op de ASRock C2550D4I en het IP adres van de IPMI chip in de handleiding maar even als default aangenomen (192.168.3.1) aangezien het configureren van IPMI via de BIOS nu natuurlijk niet meer gaat... 8)7

Zit nu op een laptop, internet via WiFi en kabeltje naar de IPMI poort van de server. Pingen via cmd lukt wel:
ping 192.168.3.1

Pinging 192.168.3.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.3.1: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.3.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
Wat zoeken en falende IPMI tooltjes verder op IPMIUtil uitgekomen en geprobeerd de IPMI interface te vinden:
ipmiutil discover -b 192.168.3.1

ipmiutil ver 3.01
idiscover ver 1.11
Discovering IPMI Devices:
ipmilan_recvfrom: LastError = 10054 Connection reset by peer

idiscover: 1 pings sent, 0 responses
ipmiutil discover, completed successfully
Een iets algemener commando:
ipmiutil discover -a

ipmiutil ver 3.01
idiscover ver 1.11
Discovering IPMI Devices:

idiscover: 1 pings sent, 0 responses
ipmiutil discover, completed successfully
Voor de gein Putty nog even geprobeerd maar die geeft een fatal error:
Network errror: Connection refused
Heb nog niet echt door of het nu mogelijk zou zijn om daadwerkelijk een werkende connectie te krijgen of dat er alleen maar iets gezien wordt via de connectie zonder echte functionaliteit. Standaard pingen lijkt te lukken terwijl de IPMIUtil aangeeft iets te pingen maar geen reactie terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
@LucidWaker kun je wel gewoon een http requst doen op de "IPMI"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Vergeten bij m'n vorige bericht, werkt ook niet, "Site can't be reached, 192.168.3.1 refused connection".

Werkt IPMI compleet los van de CPU?
Zo ja, dan zou ofwel IPMI niet goed geconfigureerd zijn (of ik doe nog iets fout), ofwel er is meer aan de hand dan alleen een falende CPU. Wel erg toevallig dan...

Heb ondertussen al een RMA request ingediend bij de webshop (Azerty). Die hebben blijkbaar ook al contact opgenomen met fabrikanten en leveranciers toen het Intel Atom C2000 probleem bekend werd. De reactie die zij van ASRock kregen was dat ze er "mee bezig zijn" en dat bij een defect de normale garantie/RMA procedure geldt. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als in dit eerder gelinkte artikel;
ASRock Rack:
Not seeing major issues from customers yet. Working with a vendor on this issue. Current course of action is to replace boards under three-year warranty.
Grote kans dat ik straks weer met een ASRock C2550D4I zit. Bij Azerty gevraagd naar mogelijke creditering van dagwaarde maar die gaven aan dat de kans niet groot was omdat ASRock wel gewoon het bordje zal omruilen voor een (nu nog wel :+ ) werkend exemplaar.

Waarschijnlijk grijp ik de gelegenheid aan om naar een nieuw mITX bordje en CPU te gaan kijken. Wel jammer dat ik de nieuwe C2550D4I niet zonder verlies of deuk in mijn karma kan doorverkopen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
Klinkt alsof je IPMI niet correct geconfigureerd is. Wellicht kan je gateway vertellen of hij echt een ip heeft gekregen. Heb je de default adressen al geprobeerd?

Bedenk wel als je een RMA ingaat zonder (gedeeltelijke) restitutie, je enkele weken kunt wachten totdat je een werkend bord krijgt. Ik heb daarom besloten voor restitutie en gelijk een nieuwe besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door meneer-ei op 03-03-2017 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
https://www.theregister.c...are_with_bad_intel_atoms/
In a statement emailed to The Register, Richard Jonker, VP of SMB product line management for Netgear, said: "Netgear is taking full responsibility for this component supplier concern and we can state at this time that we are issuing a full-scale recall for the affected products. We will be contacting all registered owners of these products and providing a swap where they will receive a new product and the affected product will be returned to Netgear."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
meneer-ei schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:46:
Bedenk wel als je een RMA ingaat zonder (gedeeltelijke) restitutie, je enkele weken kunt wachten totdat je een werkend bord krijgt. Ik heb daarom besloten voor restitutie en gelijk een nieuwe besteld.
Ik heb van Azerty te horen gekregen dat ze de kans op creditering heel klein achten omdat ASRock de borden wel accepteert en waar nodig repareert/vervangt. Hier zie ik potentie voor een leuke aftersale discussie over het vervangen van producten door versies waarvan de fabrikant/leverancier van fabrikant al aangeeft dat er een goede kans op toekomstig falen is...

Van mijn mailwisseling met ASRock:
It could be that in the future we may bring out a new revision of the board with the error corrected. Which if your board needs to be RMa’d will be swapped against. (But don't pin me on it ). We are still depending/waiting n Intel provided solution/SOC
Beetje hypothetisch allemaal dus...

Dus of ik ben m'n bord kwijt tot de fix/revisie er is (onbepaalde tijd) of ik krijg weer een bordje met een tijdbom terug. :F

Heb al rondgekeken voor nieuwe hardware, maar als ik weer 8 sata poorten op mITX wil kom ik (helaas?) weer bij ASRock uit. Los SATA controller kaartje is dan misschien een optie...

[ Voor 27% gewijzigd door LucidWaker op 09-03-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn Asrock C2750 is er dus net mee gestopt. Maar contact opnemen met de winkel dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
RacerBas schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:56:
Mijn Asrock C2750 is er dus net mee gestopt. Maar contact opnemen met de winkel dan maar.
Ik heb mijn C2550D4I ondertussen ook op de post gedaan. Heb na wat rondvragen tot nu toe geen indicatie dat er een andere oplossing geboden gaat worden dan directe vervanging van het moederbord maar misschien is dat bij een andere webshop anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RacerBas
LucidWaker schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:46:
[...]

Ik heb mijn C2550D4I ondertussen ook op de post gedaan. Heb na wat rondvragen tot nu toe geen indicatie dat er een andere oplossing geboden gaat worden dan directe vervanging van het moederbord maar misschien is dat bij een andere webshop anders.
Die van mij is net opgestuurd voor reparatie/vervanging, ik zal hier nog een bericht plaatsen als ik meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Iemand al een nieuw c2x50d4i moederbord terug gekregen na reparatie? En is de modificatie zichtbaar?
Ikzelf heb hem onlangs ingeleverd bij Afture, en toen gingen ze failliet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
MisterE schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:33:
Iemand al een nieuw c2x50d4i moederbord terug gekregen na reparatie? En is de modificatie zichtbaar?
Ikzelf heb hem onlangs ingeleverd bij Afture, en toen gingen ze failliet :|
Ai, das echt zuur. Nog iets gehoord nadat je hem hebt ingeleverd/opgestuurd? Hoop dat er een oplossing voor je komt in ieder geval...

Ik kreeg 16 maart te horen dat m'n bord bij Azerty ontvangen was, 17 maart dat hij was doorgestuurd was naar de leverancier. Als ik over 4 weken niks hoorde, mocht ik nog eens navraag doen. Vervelend, maar had me al voorbereid op een lange wachttijd.

Heb nog even gekeken naar een mobo+cpu ter vervanging, maar ben niet echt thuis in server hardware.
Zit toch weer naar een ASRock bordje te kijken, ASRock Rack C236 WSI (socket 1151) bijvoorbeeld.

Iemand tips voor een krachtige socket 1151 CPU (liefst quadcore) die ook zuinig is, met name in idle mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Supermicro A1SRi-2558F sinds augustus in bedrijf, nog geen problemen maar ga er ook niet op wachten. Na contact met Supermicro bevestigd gekregen dat ze een fix toepassen; twee extra weerstandjes op de achterkant van het board. Inmiddels via Azerty een RMA lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VbSeskik19c5zm2PxEYZz5E8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
LucidWaker schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:36:
[...]

Ai, das echt zuur. Nog iets gehoord nadat je hem hebt ingeleverd/opgestuurd? Hoop dat er een oplossing voor je komt in ieder geval...

Ik kreeg 16 maart te horen dat m'n bord bij Azerty ontvangen was, 17 maart dat hij was doorgestuurd was naar de leverancier. Als ik over 4 weken niks hoorde, mocht ik nog eens navraag doen. Vervelend, maar had me al voorbereid op een lange wachttijd.

Heb nog even gekeken naar een mobo+cpu ter vervanging, maar ben niet echt thuis in server hardware.
Zit toch weer naar een ASRock bordje te kijken, ASRock Rack C236 WSI (socket 1151) bijvoorbeeld.

Iemand tips voor een krachtige socket 1151 CPU (liefst quadcore) die ook zuinig is, met name in idle mode?
Helaas, besloten om een E3C226D2I plus i3-4370 te bestellen. Geen idee *of* en *wanneer* ik hier iets van horen. Geen enkele reactie van: afture/meneer lonis/asrock zelf.

Helaas gaat dit moederbord maar tot 16GB maar ik zit vast aan mini-itx formaat vanwege de behuizing. In dit moederbord zou mijn huidige bankjes wel moeten werken.

Voor jou, zoek op het freenas forum naar: Hardware 2016 R1c.pdf. Supermicro heeft ook leuke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Bij mij heeft Azerty aangegeven dat ze mijn volledige aankoopbedrag gaan crediteren. Kan ik in ieder geval iets nieuws gaan uitzoeken.
Boefs schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 00:32:
Na contact met Supermicro bevestigd gekregen dat ze een fix toepassen; twee extra weerstandjes op de achterkant van het board.
Wel fijn dat het gefixt wordt in ieder geval. Bordje inmiddels alweer terug?
MisterE schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:46:
Helaas, besloten om een E3C226D2I plus i3-4370 te bestellen. Geen idee *of* en *wanneer* ik hier iets van horen. Geen enkele reactie van: afture/meneer lonis/asrock zelf.
Rotte situatie inderdaad, hopelijk komt er nog vergoeding op den duur...
Zit hier ook "vast" aan een mITX oplossing (in Silverstone DS380 behuizing). Drie bordjes op het oog, waaronder die jij noemt, allemaal van ASRock :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Zit hier ook "vast" aan een mITX oplossing (in Silverstone DS380 behuizing). Drie bordjes op het oog, waaronder die jij noemt, allemaal van ASRock :P
Welke nog meer? Je gaf eerder aan 1 uit de nieuwe 1151 generatie? Dat moederbord leek moeilijk verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
LucidWaker schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:23:
Bij mij heeft Azerty aangegeven dat ze mijn volledige aankoopbedrag gaan crediteren. Kan ik in ieder geval iets nieuws gaan uitzoeken.

[...]

Wel fijn dat het gefixt wordt in ieder geval. Bordje inmiddels alweer terug?

[...]

Een bordje met C2000 fix ontvangen, helaas was deze DoA.. Nu wederom wachten op een vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rilo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04-2024
Boefs schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 00:32:
Supermicro A1SRi-2558F sinds augustus in bedrijf, nog geen problemen maar ga er ook niet op wachten. Na contact met Supermicro bevestigd gekregen dat ze een fix toepassen; twee extra weerstandjes op de achterkant van het board. Inmiddels via Azerty een RMA lopen.

[afbeelding]
Heb je een indicatie gekregen van hoe lang dat gaat duren? Ik gebruik dit bordje als firewall/gateway en moet voor de reparatieperiode dus iets anders regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rilo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04-2024
Boefs schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:38:
[...]

Een bordje met C2000 fix ontvangen, helaas was deze DoA.. Nu wederom wachten op een vervanging.
Sjongejonge... 3 weken wachten en dan een DOA krijgen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
ik mag precies heel tevreden zijn dat mijn bord nog niet gecrashed is.
Staat hier al 3j te draaien, wel tijdje niet gedraaid, wegens verbouwing.
Alvast begonnen aan een nieuwe backup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Het moederbord heb ik onlangs bij AFuture weer kunnen ophalen. Je moest er nog voor betalen ook, terwijl het al je eigendom is.

Ik heb contact opgenomen met ASRock en ze zijn daar heel behulpzaam. Ik heb een vervangend moederbord gekregen. Ze konden me helaas niet geruststellen dat deze het probleem niet gaat krijgen over anderhalf jaar. Iemand een idee hoe ik dit kan controleren? Moederbord heeft revisie 1.03 maar wellicht zegt dat niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
Rilo schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:59:
[...]

Sjongejonge... 3 weken wachten en dan een DOA krijgen. |:(
Vorige week wederom een bordje ontvangen, deze doet het wel. Van start tot finish zijn er dus drie maanden overheen gegaan. Als deze het nu gewoon blijft doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsk2
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06-2024
Snif, zit ik eindelijk over een zelfbouw NAS te denken hebben we dit:-)
Dan moet ik nog even geduld hebben totdat Asrock iets maakt met een C3000 chip of totdat het duidelijk is dat de C2000 C0 steppings eindelijk in omloop zijn.
Dan plan B : eerst mijn mailserver vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RacerBas
MisterE schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:33:
Het moederbord heb ik onlangs bij AFuture weer kunnen ophalen. Je moest er nog voor betalen ook, terwijl het al je eigendom is.

Ik heb contact opgenomen met ASRock en ze zijn daar heel behulpzaam. Ik heb een vervangend moederbord gekregen. Ze konden me helaas niet geruststellen dat deze het probleem niet gaat krijgen over anderhalf jaar. Iemand een idee hoe ik dit kan controleren? Moederbord heeft revisie 1.03 maar wellicht zegt dat niets.
Dit dus, Ik kreeg precies hetzelfde. Ik heb nou niet echt bepaald zin om over een paar jaar met hetzelfde probleem te zitten. Het enige wat ik te horen kreeg was dat dit bord de B0 workaround voor het intel probleem heeft.

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43
Ja hoor, DS1515+ gekocht in januari 2016 is zojuist doodgegaan: aantal spontane reboots en gaat nu niet meer aan. Klinkt als Intel Atom clocksignaal probleem. Ben benieuwd wat ze gaan doen: ruilen voor een gereviseerd exemplaar en hopen dat het nu wel goed blijft gaan. Iemand al evaring met hoe Synology dit afhandeld?

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Neem contact met ze op de garantieafhandeling van synology is vrij goed Hij is nog geen 2 jaar oud dus dat valt gewoon onder normale garantie anyways. Wat de fout ook is. Gewoon even contact op nemen waar je hem gekocht heb en terug brengen onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 22:18

tozzke

aka tozzert

Van de week contact gehad met Synology maar ze doen niet (meer?) aan "preventief" omruilen helaas (terwijl diverse fora er vol mee staan dat het wel gebeurde)
Thank you for contacting Synology support.
I am sorry but it is not possible to do the RMA service since your device is still fine.
Further, the C2000 issue does not actually result in a great disaster on our NAS.
You could please refer to this article.
https://www.synology.com/...ogy_Product_Status_Update
After in-depth investigation, the possibility of seeing accelerated degradation of this component is rare even after prolonged and heavy usage. This component's erratum is not known to cause data loss, nor any safety hazards. Based on hundreds of thousands of shipping products containing this component since 2014, Synology has not seen any abnormal error rates compared to products utilizing different components.

If the NAS has any hardware problem and the produce is still in the warranty, we can offer you a new replacement.
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Mijn ASRock C2750D4i is van de week ook om zeep gegaan. Het bordje heeft IPMI, als je daar kijkt lijkt alles prima, power, fans alles werkt, maar op je scherm zie je niets meer, geen BIOS niks.

Had ik in Juni 2015 gekocht, RMA van ASRock gekregen. Hopelijk krijg ik een nieuw bord met de C0 revisie van de Avoton. Het is een groot verspreid probleem, heeft Cisco al $125 miljoen gekost las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Update - RMA. Nieuw bord van ASRock ontvangen alles werkt weer, maar weer een stepping 8 model. Dus hij zou zomaar weer omzeep kunnen gaan, snap niet dat ze hier niets aan doen :/

*edit*
Bord heeft een nieuwe revisie 1.03 wat het issue moet verhelpen.

[ Voor 17% gewijzigd door z1rconium op 27-10-2017 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
mijn bord is ook dood. IPMI werkt, maar dat is ook alles.
Scherm en toetsenbord aan server gehangen. Geen scherm output, toetsenbord krijgt ook geen voeding precies.

gekocht in juni 2014. Ik neem aan dat ondanks gekende problemen met dit bord ik zal mogen fluiten naar vervanging omdat het toch al meer dan 3j oud is.

[ Voor 6% gewijzigd door tripomatic op 09-11-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbram
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-06 19:56
Ik ga kort mijn Asrock C2550 ervaringen delen.

Dus hetzelfde een Asrock C2550D4I met IPMI die werkt maar geen POST. geen scherm, geen output.
Enkel bij het opstarten (power on via de IPMI console), zie ik kort wat ledjes opflikkeren en meteen weer uitdoven.

Op het freenas forum staan ook veel meldingen van falende moederborden.
De truukjes uit dat freenas forum blijken alsnog niet te werken. zoals een (admin) user toevoegen in het IPMI gedeelte. Ik krijg het niet moederbord zelf opgestart.

In de IPMI logging vind ik wel de I2C errors timeout. Dus het lijkt inderdaad op het probleem waarbij de flash herhaaldelijk overschreven werd. Die flash chips kunnen minimaal 100000 writes aan, maar dat zou bij de watchdog functionaliteit om de seconden na een paar maanden bereikt zijn. Ik vrees dat voor mijn bordje het geval is.

Ik heb een heel vriedenlijke aanvraag ter RMA aan Azerty gestuurd. Hopelijk kunnen ze tussenbeide komen om zelfs de RMA op te starten. Ze mogen me er gerust kosten voor aanrekenen, aangezien ik er niet zeker ben dat het bord via hen werd gekocht.

Daarnaast heb ik via ebay eens geprobeerd simpelweg een voorgeprogrammeerde nieuwe BIOS chip te bestellen. Het is een 8 pins DIP ic op een voetje die je in eenvoudig zelf kan vervangen. Van het type Winbond 25Q64F-VA1Q. Die is nu onderweg. Maar ik weet niet of het gaat helpen. als probleem bij de EEPROM is die via I2C wordt aangesproken, wordt het moeilijk. dit is een DIL chip die je moet solderen en nog surface mount ook. Deze is van het type 25X40CLSIG. Maar om die te vervangen is andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
tozzke schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:13:
Van de week contact gehad met Synology maar ze doen niet (meer?) aan "preventief" omruilen helaas (terwijl diverse fora er vol mee staan dat het wel gebeurde)

[...]

;(
Dat is wel jammer maar ze hebben dan wel de garantie met 1 jaar verlengt dat is wel weer netjes.

Maar zeker met een nas die niet vaak uit gaat is dit probleem niet zo heel groot. Het komt voornamelijk voor in systemen die vaak aan en uit gaan. Dus denk dat de stats zullen uitwijzen dat het niet een mega probleem is voor nas systemen. Plus sinds een jaar heb ik hem op een UPS zitten dus reboot komen niet vaak meer voor. Met ons gammel stroom net van de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 22:18

tozzke

aka tozzert

@MeZZiN: Dat jaar verlenging is voor mij dus inmiddels al verlopen helaas. Toen ik mijn mail stuurde, had ik nog 2 maanden over van die verlengde garantietermijn.

Al met al is het toch geen fijn idee dat hij het elk moment zou kunnen begeven :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Oh that sucks :( Wat ik lees over deze issues dat het meestal voorkomt vroeg in de cycle en niet heel laat (op het einde) de meeste kapotte synology devices waren nog maar kort in gebruikt.

Maar omdat het probleem zich voornamelijk voordoet bij een full restart (uit en aan) misschien een ups er tussen dat is ten eerste beter omdat het de stroom netjes maakt plus alle hobbels in het stroom net (en dat zijn er de laatste tijd een hoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
MeZZiN schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:29:
[...]

Dat is wel jammer maar ze hebben dan wel de garantie met 1 jaar verlengt dat is wel weer netjes.

Maar zeker met een nas die niet vaak uit gaat is dit probleem niet zo heel groot. Het komt voornamelijk voor in systemen die vaak aan en uit gaan. Dus denk dat de stats zullen uitwijzen dat het niet een mega probleem is voor nas systemen. Plus sinds een jaar heb ik hem op een UPS zitten dus reboot komen niet vaak meer voor. Met ons gammel stroom net van de laatste tijd.
Helaas reken ook niet op lang aanstaan dan zal het niet zo snel gebeuren.

Vandaag stopte mijn server c2750 ook ineens en deze staat al 18 maanden aan, hey dat is een bekende tijdspanne, en dat komt dus ook door de c2000 bug. Dit is het vervangbord voor de vorige die ook met dit probleem uitviel.
Na de eerste keer is er een reserve server naast gezet met een 2e bord en alleen de basis server functies zodat ik kon omschakelen als backup. Dat was mooi geregeld dacht ik.
Tot vandaag.
Eerst valt de main server uit, je komt uit bed neemt een bak koffie en start je dagelijkse gang op, shit pagina onbereikbaar, nou ja eerst verder bla bla. Dan kijk je nog eens en inderdaad server niet bereikbaar en komt de oh shit wat nu weer. (vroeger keken we al naar de storing voor we de 1e slok koffie genomen hadden, maar zo gek laat ik me niet meer maken.)
Server is uitgevallen met het bekende probleem, ik bekijk me dat aan en besluit de tweede server maar uit het rack te trekken en het mobo om te zetten, dit omdat de 2e server niet de media schijven aan boord heeft en dit even gewenst is. Dus bord uit de tweede en in de eerste server gezet en opstarten...
Niet opstarten, WTF. zonet deed die het nog voor ik hem uit de 2e server chassis schroefde. Wat blijkt als ik 1 reep geheugen eruit haal dat start hij ineens wel op/door. Reep uitgewisseld en probleem blijft..
Dan de server maar opstarten met 1 reep erin ipv 2 en laten draaien en vooral afblijven tot er een rma/vervang mobo terug is waarna dus de tweede ook rma kan omdat deze ook ineens keuren aan het krijgen is.

Ik was een van de eersten die met dit mobo is beginnen te werken voor dat meerderen eraan begonnen, het eerste bord is al vervangen om deze klacht maar toen wist nog niemand van het intel probleem, ondertussen wel en in de drie jaar dat ik draai met dit model bord zijn er nu dan ook al drie defect, dwz 2 met de intel klacht en nr 3 lijkt die kant ook op te gaan als ik dingen lees over dit gebeuren. Vandaar ook 'afblijven tot er vervanging is'.

Had ik dit geweten destijds zou ik er net als iedereen nooit aan begonnen zijn, maar de intel fout was toen nog niet bekend, en dit bord is nu juist gekozen om de 12 sata poorten welke ook alle 12 gebruikt worden.
Probeer daar maar weer een ander voor te krijgen, lukt niet echt en met controller erbij loopt het stroom verbruik weer op, en juist dat was de hoofdreden voor dit bord, laag verbruik, krachtig en genoeg poorten.
En het gebruik van een UPS dat zal de pret niet drukken, mijn systemen draaien op een UPS en dat maakt dus geen zier uit, 18 maanden voorbij en ploef zonder aankondiging stop de boel met werken.

Dat er een storing in de processor zit kan de beste overkomen, maar dat men de boel wil stil zwijgen dat is wat mij nogal raakt. Men doet het af als valt binnen de marge maar dat doet het dus niet anders verlengde men de garantie niet. Intel durft geen terugroep actie te doen omdat ze dat ontiegelijk veel geld zal gaan kosten en hoopt op 3 jaar werking zodat mensen gaan denken/zeggen ach is toch aan vervanging toe, terwijl het jaren zou moeten kunnen draaien. En het is juist de gewone man die hier zwaar de klos mee is.
Het devies. Gewoon zonder morren vervangen onder garantie en verder stil blijven zwijgen, ik las er bij asrock ook maar weinig over, en dat is erg vreemd te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbram
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-06 19:56
dbram schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:30:
Ik ga kort mijn Asrock C2550 ervaringen delen.

Dus hetzelfde een Asrock C2550D4I met IPMI die werkt maar geen POST. geen scherm, geen output.
Enkel bij het opstarten (power on via de IPMI console), zie ik kort wat ledjes opflikkeren en meteen weer uitdoven.

Ik heb een heel vriedenlijke aanvraag ter RMA aan Asrock Rack Nederland gestuurd.

Eerst een paar mailtjes heen en weer om het probleem vast te stellen. prints screens van power rails (5V/12V waardes)
Tweedehands hardware was geen probleem. Bovendien kwam ik te weten dat er 4 jaar garantie op deze AsrockRack bordjes werd gegeven. Hierdoor kon ik nog kostenloos en rechtstreeks een RMA procedure opstarten.

Een paar weken later heb ik een ander bordje toegestuurd gekregen. Ziet er op het eerste zicht een compleet nieuw moederbord uit.

Topservice van Asrock Rack Nederland !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb een 2ehands Cisco device bemachtigd met de bewuste Intel Atom chip. Ondanks veel lezen over het probleem is het volgende me niet duidelijk geworden:

krijgt ieder apparaat met een Intel Atom C2000 serie gegarandeerd een probleem als je maar genoeg tijd er over heen laat gaan, of heb je enkel een verhoogde kans op problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Na 18 runtime heb je verhoogde kans dat het ding dood gaat:
https://www.cisco.com/c/e...b/clock-signal.html#~faqs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
  • Laatst online: 22-12-2024
Thanx, die pagina had ik al helemaal doorgespit. Cisco's uitleg is nog steeds vaag wat mij betreft.

"Before 18 months there will be no perceptible increase in failure rate so you need not worry. After that point the failure rate increases gradually over a period of years (not months). Although the issue may begin to occur around 18 months in operation, we don’t expect a noticable increase in failures until year three of runtime."

Hier lees ik wat meer concrete informatie:

https://www.anandtech.com...tom-c2000-flaw-discovered

Op het forum van Synology werd het door iemand als volgt samengevat:

"The CPU's LPC BUS silicon circuitry has a defect (out of spec) that will eventually suffer a degradation of the circuit element itself at which point, anything hanging off that BUS, like the system bios, will cease to function. This defect exists in ALL Atom C2000 CPUs produced to date. The circuit degradation begins to appear around 18 months, and depending on cpu usage and heat will eventually fail around the 3 year mark."

Blijkbaar wordt een electronisch component (transistor?) out of spec aangestuurd (te hoge voltage?) waardoor de levensduur van het component verkort wordt. Normaal gesproken kun je verwachten dan een electronisch component het zeker 10jr uithoudt, in dit geval zullen er significante failure-rates te verwachten zijn na 3jr. Maar in individuele gevallen kan het electronische component het ook wel 5jr (of langer) volhouden. Blijkbaar afhankelijk van cpu usage en warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat klopt. Cisco apparatuur wordt in Enterprise omgevingen geplaatste en dan wil je geen onzekerheid hebben dat iets eerder faalt dan dat het ding op ontworpen is. Het kan goed gaan, maar de kans is groter dat dat niet het geval is. Daarom kan je bij Cisco apparatuur pro-actief omruilen tijdens een maintanance window / geplande downtime van het netwerk.

Voor alle apparatuur wat Cisco maakt, geven ze bijvoorbeeld End-of-Life announcements uit, zodat bedrijven op tijd passende maatregelen kunnen treffen. Grote ISP’s hebben bijvoorbeeld een certificerings/test traject voordat ze routers als CPE apparatuur gaan gebruiken. Alles is er op gericht om risico uit te sluiten, vandaar deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 16-05 21:50
Dit is wel een heel oude thread maar..

Ik heb een SUPERMicro A1SRI-2758F-0 ATOM C2758 bord gekocht bijna 3 jaar geleden.
Toen dit begon te spelen een RMA aangevraagd en toegekend gekregen, moest alleen serienummer opsturen en dan bord.
Domweg vergeten te doen. Omdat we gaan verhuizen moest ik opruimen en kom het weer tegen.

Weet iemand hoe lang de actie van omruilen doorloopt bij supermicro ?

Hij is zijn houdbaarheidsdatum wel voorbij. Heeft wel onder stroom gestaan maar in shutdown mode de meeste tijd (laatste 2 jaar zeker omdat ik wachte op een bug fix in software die niet kwam, en toen interesse verloren)

Ik heb uiteraard de leverancier nu eindelijk maar serienummer gegeven, maar dan is 18 maanden na laatste contact.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste allen,

Ik wou even mijn ervaring delen over dit onderwerp;
Afgelopen week heb ik mijn Synology 1515+ geretourneerd omdat deze bricked was.

Keurig nettjes binnen een week een nieuwe gekregen, en dat terwijl mijn nas uit 2015 was.

Super service! _/-\o_

voor wat het waard is voor andere synology eigenaren;)

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 01:54
Ook voordat deze bricked, uitstekende service van Synology overigens. In januari, na 3 jaar en een week in bezit te hebben gehad, DS415+ (volledig werkend, geen signaal van dit issue maar wel ooit aanstaande) gratis mogen omruilen. Kreeg een nieuwe toegestuurd, of wel een bijzonder schone revisie, waarbij dit euvel niet meer voor zal komen. Erg netjes, immers nog zonder defect en buiten garantie.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droesm
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-02-2024
@jawmoret, @dinkelover Ik leer graag van jullie hoe je dat hebt gedaan? Was dat onder garantie?
Mijn DS1515+ is vrijdag, na 4,5 jaar overleden, Synology geeft geen kick. Ik krijg van techsupport Synology een tegoed-bon van 20% die ik enkel in Frankrijk bij LDLC kan uitgeven. Voor de rest willen ze er daar niets van weten (dat 4,5 jaar echt niet de te verwachten lifespan is van een dergelijk product). Null support, behalve het advies, 'koop een nieuwe'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

droesm schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:02:
(dat 4,5 jaar echt niet de te verwachten lifespan is van een dergelijk product).
Synology is daar alleen het aanspreekpunt voor als je hem direct via hun gekocht hebt. Als deze in Nederland is gekocht is het verkoop punt het aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droesm
Ok dank voor je reactie @DukeBox. Dan ga ik de verkoper proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 01:54
droesm schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:33:
Ok dank voor je reactie @DukeBox. Dan ga ik de verkoper proberen.
Ik heb de verkoper nket geraadpleegd of genoemd. Direct aan Synology, via Advanced RMA aangegeven dat ik het niet fijn vond dat mijn 3 jaar +1 week oude DS415+ elk moment kapot kon gaan. En wat er kon worden gedaan aan dit euvel (c2000) of dat deze geruild kon worden voor een refurbished exemplaar bijvoorbeeld. Eerste reactie van Synology was direct: prima, stuur maar op. Er kwam geen factuur van verkoper aan te pas. Twee weken na opsturen had ik een nieuwe of wel heel erg schone refurbished met nieuwe behuizing.

Wellicht willen ze alleen maar nog werkende exemplaren, omdat ze die kunnen fixen. Hop, testen, nieuwe behuizing en klaar (dat is een aanname). Een defecte, is defect zover ik begreep.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droesm
Dank voor de reacties. Een kleine update. Verkoper gebeld met mijn klacht dat 4,5 jaar levensduur wat aan de korte was wat deze NAS betreft. Door hen is er een RMA verzoek ingediend bij Synology. Deze is goedgekeurd; betrouwbare service van de winkel en synology! Het was ook heel snel (in twee dagen) geregeld. Ik had dit niet 1st via de “mijn” omgeving van synology moeten proberen (of met de tip van @dinkelover misschien, dat heb ik niet meer geprobeerd), dat had me wat frustratie gescheeld. Ik heb de NAS van de week opgestuurd. Nu wachten op de vervanging 😋. Echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Upp3rd0G schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:01:
Thanx, die pagina had ik al helemaal doorgespit. Cisco's uitleg is nog steeds vaag wat mij betreft.

"Before 18 months there will be no perceptible increase in failure rate so you need not worry. After that point the failure rate increases gradually over a period of years (not months). Although the issue may begin to occur around 18 months in operation, we don’t expect a noticable increase in failures until year three of runtime."

Hier lees ik wat meer concrete informatie:

https://www.anandtech.com...tom-c2000-flaw-discovered

Op het forum van Synology werd het door iemand als volgt samengevat:

"The CPU's LPC BUS silicon circuitry has a defect (out of spec) that will eventually suffer a degradation of the circuit element itself at which point, anything hanging off that BUS, like the system bios, will cease to function. This defect exists in ALL Atom C2000 CPUs produced to date. The circuit degradation begins to appear around 18 months, and depending on cpu usage and heat will eventually fail around the 3 year mark."

Blijkbaar wordt een electronisch component (transistor?) out of spec aangestuurd (te hoge voltage?) waardoor de levensduur van het component verkort wordt. Normaal gesproken kun je verwachten dan een electronisch component het zeker 10jr uithoudt, in dit geval zullen er significante failure-rates te verwachten zijn na 3jr. Maar in individuele gevallen kan het electronische component het ook wel 5jr (of langer) volhouden. Blijkbaar afhankelijk van cpu usage en warmte...
Op de Cisco community forum's wordt gemeld dat je met een uiterst simpele hardware hack - een weerstand van 150 ohm tussen 2 punten - het ontstane probleem kunt oplossen. Zelfs apparaten die dood zijn worden weer tot leven gewekt.

https://community.cisco.c...-asa-isr4400/td-p/3088505

Zijn er hier mensen die met eigen ervaringen dit kunnen bevestigen? Of meer gedetailleerde info hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

joopv schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:16:
Zijn er hier mensen die met eigen ervaringen dit kunnen bevestigen? Of meer gedetailleerde info hebben?
Nog niet ;)

Ik ga het binnenkort wel op een asa5506x proberen als ik deze weer in bezit heb (moet nog retour komen van een klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor de elektronici onder ons.... Dit nog gevonden met andere zoekwoorden:

https://www.eevblog.com/f...ntel-atom-c2000-failures/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

DukeBox schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Nog niet ;)

Ik ga het binnenkort wel op een asa5506x proberen als ik deze weer in bezit heb (moet nog retour komen van een klant).
Interessant, hou ons even op de hoogte in dit topic met wat foto's etc. Altijd leuk :Y)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:45
Helaas is ook bij mij mijn DS1515+ totaal dood sinds 2 dagen.
Echter is die van mij al in 2017 preventief omgewisseld via een RMA via de winkel voor een model dat dit probleem NIET mag hebben.
Nu 2.5 jaar later alsnog het haasje0.
Hopende op "slechts" een defecte voeding, deze besteld en uitgetest maar helaas.
Hij geeft geen kik, geen lampje, geen piepje, geen FAN, helemaal niets.

Nu ik contact op neem met Synology technische support krijg ik te horen dat er niets aan gedaan wordt omdat het apparaat te oud is.
Daarnaast zou mijn klacht niet overeen komen met de C2000 bug???

Ik wil uitzoeken hoe ik aan mijn PCB kan zien of de C2000 hardware fix is uitgevoerd.
Momenteel zit de volgende PCB erin:
Model Name EDI51L4
P/N 08EDI5113
Version:V1.3

Kan iemand aangeven welke PCB revisie in een recent vervangen DS1515+ zit?
Als deze een andere revisie heeft heb ik meer kruit om mee te schieten.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

dbram schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:48:
[...]
Tweedehands hardware was geen probleem. Bovendien kwam ik te weten dat er 4 jaar garantie op deze AsrockRack bordjes werd gegeven. Hierdoor kon ik nog kostenloos en rechtstreeks een RMA procedure opstarten.
Maar als je dat C2550D4I of C2750D4I bord in een AsRock Rack barebone hebt gekocht, dan geldt die 4 jaar garantie weer niet. Schijnbaar geld de tot 4 jaar verlengde garantie anno december 2020 alleen op losse borden. :(

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De Intel Atom C2000 system-on-chip heeft het volgende serieuze issue:
...
  • Als je apparaat na 1,5 jaar faalt, dan weet je wat het probleem zou kunnen zijn :|
W1LL3M schreef op zondag 19 februari 2017 @ 01:10:

En ja hoor, afgelopen weekend is de mijne ook overleden, na iets meer dan 6 jaar gebruik, dus mag niet klagen ;)
Eergisteren een nieuwe versie van dat zelfde bordje besteld, want geen zin in een compleet nieuwe setup, migratie, nieuwere ECC ram nodig etc.

De nieuwe was vandaag in 5 minuten geplaatst en deze heeft revisie 2.0 ipv 1.0. Alles draait weer en hopelijk doet deze het weer 6+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiniduske
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-03 21:53
Hier ook een A1SRi-2558F dat de geest heeft gegeven na bijna 5 jaar.
Nu zal de garantie wel niet meer tellen zeker :+
Maar ik heb wat gevonden wat het weer tot leven kan wekken.
Dan kan ik even voort tot ik een andere oplossing kan voorzien.

Hier klappen ze over een 100Ohm resistor aan te sluiten op pin 1 en 9 van JTPM1
https://www.eevblog.com/f...ntel-atom-c2000-failures/
Dus dat gaan we eens proberen.
Misschien dat er iemand iets aan heeft om het zo weer aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteren ook met een A1SAi-2550F een system freeze (6 jaar oud). Systeem werkte na een reboot nog wel, maar had problemen met IPMI (BMC <-> CPU communicatie gedeeltelijk verstoord). Wat opviel, was een te lage VBAT (1.7V). Batterij had inderdaad een lage spanning, maar met een nieuwe was het nog steeds laag.

Ik krijg het vermoeden dat je aan deze spanning kunt zien hoe ver de 'LPC clock' is gedegradeerd. Deze gegevens heb ikzelf nooit gelogd en in de 'IPMI event log' stonden wel een aantal meldingen, maar geen spanningen.

Dus heb je nog zo'n ongemodificeerde Supermicro met B0-stepping die werkt, dan ben ik benieuwd wat je VBAT-spanning is.
Pagina: 1