Ledstrips aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpoelmans
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik wil 5 leds strips aansturen (2x6m, 1x4m en 2x3m) + kunnen dimmen.

Er is voor 2 strips te weinig plaatst bij de ledstrip zelf voor de voeding, daarom wou ik de voeding in de zekeringskast plaatsen (din-rail). Kan dit i.v.m. afstand? Welke voeding is daarvoor geschikt? Kan ik 1 voeding gebruiken voor alle strips?

Voor het dimmen. In de zekeringskast zitten al de Eltako SUD12/1-10V voor te kunnen dimmen via de impulsschakelaars in huis. Moet hier ook nog een dimmodule (welke?) tussen voor iedere ledstrip? en hoe moet dit dan aangesloten worden?

Alle hulp is welkom. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wat voor ledstrips gaat het om? ws2812? RGB? Single color? Hoeveel vermogen? Wil je ze individueel kunnen dimmen of allemaal tegelijk? vragen vragen vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpoelmans
Ledstrips zijn ook nog te bepalen. Moest je goede raad hebben welke ik best kan gebruiken? Het is voor single color ledstrips (warm wit), die als indirecte verlichting dienen.

Ze moeten apart dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welke afstand heb je tussen meterkast en led strip?
En hoeveel vermogen aan led strip komt er aan te hangen?
Als er veel vermogen doorheen moet moet je namelijk wel voldoende dikke kabels nemen omdat de spanning nogal in elkaar zakt.

Als je bijvoorbeeld 4A aan LED's er aan hangt (gezien de lengtes een redelijke waarde, maar het is een gok) en 10M afstand aflegt heb je met 0,75mm2 kabel zo'n 2V aan spanningsval.
Met 1,5mm2 is dat nog 1 volt, wat op zich geen probleem is. (sterker nog, sommige LED strips worden worden vrij warm, een iets lagere spanning is dan beter voor de levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpoelmans
De afstanden variëren tussen de 8 en 15 meter, en de kabels zijn 1.5mm in diameter.
De strips dienen meer als sfeer verlichting. Dus een +-10W/m zal wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ik weet niet wat de oppervlakte is maar 220W led-verlichting geeft best wat licht ja.

Op zich kun je idd prima al je strips op één (forse) 12V voeding hangen. Die zou ik wel zo dicht mogelijk bij de ledstrips plaatsen. Je kunt best wat verlengkabel ertussen hebben zodat de voeding niet letterlijk achter de ledstrip hoeft, maar 15 meter is wel erg veel.
De 6 meter ledstrips zou ik ook zeker op meerdere punten voeden, anders is de kans groot dat door de weerstand in de strip zelf, de leds aan het einde aanzienlijk zwakker branden.
Om te dimmen kun je per strip een PWM dimmer gebruiken. Ff googlen leert dat je die zo off the shelf kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vanwege de weerstand in de strips zelf, en daar bovenop de aansluitweerstand (al kan je daar een stuk dikkere kabels gebruiken), zou ik zelf toch 24V overwegen. Op 12V heb je 20A nodig. Nadeel is wel dat 12V aanbod groter, en daardoor is 24V wat duurder de laatste keer dat ik keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:14
Kun je niet makkelijker een aantal LEDstrips kopen en ze met Milight schakelen? dan heb je A niet zulke lange kabels nodig en B kun je dan elke module gewoon los schakelen indien nodig. elke strip kun je dan los voeden met een simpele voeding op 12 V

je kan voor milight zelfs gewoon een wandcontact unit krijgen zodat je ook nog een fysieke knop hebt.
Denk dat je dan voor alles een 80 euri kwijt bent of zo.
Pagina: 1