Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Even een vraag waar jullie misschien een antwoord op hebben.

Ik ben sinds 16 januari werkzaam (fulltime) bij een bedrijf (GGZ sector) waar ik per maand 2158 bruto verdien. In januari heb ik een loon ontvangen van 16 t/m 31 januari die naar rato is uitbetaald (logisch).

Bruto kwam dat uit op 1147,- (klopt)

Echter ik las op m'n loonstrook dat ik daarover 225,- euro loonbelasting betaal. Als ik dit bereken via Raetonline dan zou ik met dat loon van 1147 bruto hier maar 107.25 loonheffing voor moeten betalen en over mijn maand salaris van 2158 zou ik dan op 293,- loonheffing uitkomen.

Ik snap niet waarom over die halve maand dan 225,- loonheffing is gerekend.

Enig idee waardoor dit komt? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Bij dit soort halve uitbetalingen klopt de loonheffing vaker niet. Bij de belastingaangifte over 2017 zal blijken wat het juiste bedrag moest zijn, en krijg je het verschil alsnog uitbetaald (medio april 2018).

Waarom het vaak niet klopt geen idee. Naar mijn idee omdat er niet veel moeite in wordt gestoken om het wel secuur te berekenen.

offtopic:
Van harte gefeliciteerd

[ Voor 33% gewijzigd door frickY op 08-02-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
frickY schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:45:
Bij dit soort halve uitbetalingen klopt de loonheffing vaker niet. Dat is precies waar de belastingaangifte voor dient, om aan het einde van het jaar, als het totaalplaatje af is, het verschil te verrekenen.
Rond april 2018 krijg je het verschil dus alsnog, als je daar inderdaad rechts op blijkt te hebben.

Waarom het vaak niet klopt geen idee. Naar mijn idee omdat er niet veel moeite in wordt gestoken om het wel secuur te berekenen.
Oke prima dat wist ik niet, in principe zou bij het volle maandloon van februari dan de loonheffing weer moeten kloppen? Ik was al bang dat ik over de hele maand dan dadelijk 450 euro loonheffing moet betalen. Ik zal dan even moeten afwachten tot het volgende maandloon denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Jackson6 op 08-02-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:23
Tja, die berekensites kloppen ook niet altijd.
Weet verder niet of er andere zaken op je loonstrook staan die bruto meegeteld worden.

Het voordeel is dat je bij de aangifte over 2017 waarschijnlijk wat geld terug krijgt. Zou het andersom zijn, dan zou je bij de aangifte over 2017 moeten bijbetalen, terwijl je daar misschien niet op gerekend hebt.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:46:
Tja, die berekensites kloppen ook niet altijd.
Weet verder niet of er andere zaken op je loonstrook staan die bruto meegeteld worden.

Het voordeel is dat je bij de aangifte over 2017 waarschijnlijk wat geld terug krijgt. Zou het andersom zijn, dan zou je bij de aangifte over 2017 moeten bijbetalen, terwijl je daar misschien niet op gerekend hebt.
Nee er zijn geen vreemde zaken op mijn loonstrook, pensioenbijdrage klopt wel gewoon procentueel dus die loonheffing moet ik maar even afwachten dan als ik een volle maand betaald krijg over een paar weken.

De bereken site is in dit geval wel nauwkeurig bij een collega met een nagenoeg gelijk salaris klopt het wel over de hele maand.

[ Voor 8% gewijzigd door Jackson6 op 08-02-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wordt de heffingskorting wel correct toegepast? Zo niet, dan kun je dit uiteraard in 2018 bij de belastingaangifte rechttrekken, maar dan mis je in 2017 wel maandelijks een aardig bedrag.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Jackson6 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:46:
Oke prima dat wist ik niet, in principe zou bij het volle maandloon van februari dan de loonheffing weer moeten kloppen? Ik was al bang dat ik over de hele maand dan dadelijk 450 euro loonheffing moet betalen. Ik zal dan even moeten afwachten tot het volgende maandloon denk ik.
Dat kan, als de salarisadministratie er echt een zooitje van aan het maken is.

Misschien dat je belast bent in belasting box 2 terwijl Raetonline met box 1 rekent.

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 08-02-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:03
frickY schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:45:
Volgens mij is dat omdat de tools alleen het jaarsalaris tellen in de belasting.
Er moet ook vaak worden gecompenseerd als er een wijziging in salaris is geweest.

Genoeg gedoe om boekhouders voor in dienst te houden. (zakelijk dan hè)

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 08-02-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:49:
Wordt de heffingskorting wel correct toegepast? Zo niet, dan kun je dit uiteraard in 2018 bij de belastingaangifte rechttrekken, maar dan mis je in 2017 wel maandelijks een aardig bedrag.
Daar was ik dus bang voor, ik wacht even m'n volgende maandloon af, kijken of het dan wel klopt. Er wordt in ieder geval iets van korting gegeven want helemaal zonder korting zou het nog veel hoger zijn.

Ik ga denk ik even een bezoekje brengen aan de salarisadministratie.

[ Voor 48% gewijzigd door Jackson6 op 08-02-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je bedragen kloppen niet.

Met een normaal maandsalaris zou je 375 moeten betalen aan loonheffing.

Voor de twee weken zijn er andere methodes om te berekenen, oa weektabellen.
https://download.belastin...f/wit_wk_std_01012017.pdf
Voor een week zou je ongeveer 119 euro betalen, kleine verschillen zitten hem in onder andere definitie van week, 7 dagen of 1/4 van een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Iblies schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:20:
Je bedragen kloppen niet.

Met een normaal maandsalaris zou je 375 moeten betalen aan loonheffing.

Voor de twee weken zijn er andere methodes om te berekenen, oa weektabellen.
https://download.belastin...f/wit_wk_std_01012017.pdf
Voor een week zou je ongeveer 119 euro betalen, kleine verschillen zitten hem in onder andere definitie van week, 7 dagen of 1/4 van een maand.
Waar haal je die 375 vandaan? Een collega van me heeft het zelf nagerekend via http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto en het is op een paar euro na gelijk :-(

[ Voor 10% gewijzigd door Jackson6 op 08-02-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

Het gaat er niet zozeer om dat er iets verkeerd berekend wordt, of onnauwkeurig.

Het gaat erom dat je niet per maand maar per jaar belasting betaalt.

Als jij gaat berekenen wat je aan belasting betaalt voor een eenmalige uitkering van 1147 euro, dan doe je alsof dat je jaarloon is.

HR kijkt naar een jaarloon van 12*2158, berekent de jaarlijkse belasting en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel van die jaarlijkse belasting ze gaan inhouden over die twee weken. Dat komt allicht hoger uit dan een berekening op basis van alleen die twee weken loon.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:28:
Het gaat er niet zozeer om dat er iets verkeerd berekend wordt, of onnauwkeurig.

Het gaat erom dat je niet per maand maar per jaar belasting betaalt.

Als jij gaat berekenen wat je aan belasting betaalt voor een eenmalige uitkering van 1147 euro, dan doe je alsof dat je jaarloon is.

HR kijkt naar een jaarloon van 12*2158, berekent de jaarlijkse belasting en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel van die jaarlijkse belasting ze gaan inhouden over die twee weken. Dat komt allicht hoger uit dan een berekening op basis van alleen die twee weken loon.
Oke dat klinkt logisch, het zal bij een volledig maandloon waarschijnlijk wel gewoon kloppen, ik wacht even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Jackson6 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:25:
[...]

Waar haal je die 375 vandaan? Een collega van me heeft het zelf nagerekend via http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto en het is op een paar euro na gelijk :-(
Ik ben je niet aan het pesten ;)

Loonwijzer geeft 375 aan,

Witte maandtabel voor standaard situaties,
https://download.belastin.../wit_mnd_std_01012017.pdf

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Ik zie graag een screenshot waar die 293 vandaan moet komen. Bij een salaris van 2158 draag je meer af. Afwijking bij de twee weken is mogelijk ivm omrekenen van maand naar week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Iblies schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:00:
[...]

Ik ben je niet aan het pesten ;)

Loonwijzer geeft 375 aan,

Witte maandtabel voor standaard situaties,
https://download.belastin.../wit_mnd_std_01012017.pdf

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Ik zie graag een screenshot waar die 293 vandaan moet komen. Bij een salaris van 2158 draag je meer af. Afwijking bij de twee weken is mogelijk ivm omrekenen van maand naar week.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wnhu0ejqixztj.png

M'n loon is 1978 na pensioenafdraag, volgens https://download.belastin.../wit_mnd_std_01012017.pdf klopt die 293 euro dan wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Jackson6 op 08-02-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33

job

Jackson6 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:02:
Daar was ik dus bang voor, ik wacht even m'n volgende maandloon af, kijken of het dan wel klopt. Er wordt in ieder geval iets van korting gegeven want helemaal zonder korting zou het nog veel hoger zijn.
Of er loonheffingskorting is toegepast kan je zien op je loonstrook.
Daarnaast dien je zelf bij je werkgever aan te vragen als je wilt dat deze korting wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
job schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:07:
[...]

Of er loonheffingskorting is toegepast kan je zien op je loonstrook.
Daarnaast dien je zelf bij je werkgever aan te vragen als je wilt dat deze korting wordt toegepast.
Is toegepast staat er duidelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Mijn ervaring is eigenlijk dat pas als je vol jaar werkt bij een bedrijf dan gaat het goed nu heb je een kleine afwijking of sommige dingen niet goed terug gerekend vanwege gebroken jaar en misschien een vorige werkgever die de eerste 2 weken heeft betaald. Het verschil is niet zo groot komt vanzelf terug als je je aangifte doet.

Meestal gaat het wel goed met volle maand maar het eerste jaar kan je wat afwijking verwachten het nieuwe jaar zal het makkelijker gaan omdat je dan netjes mee draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Je zal eigenlijk moeten kijken naar de dagtabel omdat je halverwege de maand in dienst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Stefmeister8 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:14:
Je zal eigenlijk moeten kijken naar de dagtabel omdat je halverwege de maand in dienst komt.
Ik heb die maand 9 dagen gewerkt in dit geval 25 per dag loonbelasting = 225. Het klopt dus wel met de dagtabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jackson6 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:47:
[...]
dus die loonheffing moet ik maar even afwachten dan als ik een volle maand betaald krijg over een paar weken.
Of er al dan niet loonheffingskorting wordt toegepast zou gewoon op je loonstrook moeten staan. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1