Verschillende RAID vormen is onzin om naar te kijken als je niet eerst je basis externe backup regelt.
Hardware falen is maar 1 vorm van dataverlies, denk ook aan diefstal laptop, ransomware, gebruikersfout door alles te verwijderen of over verkeerde versie op te slaan, etc.
Backup naar externe HD klinkt leuk, maar in de praktijk gebeurt dat niet (vaak genoeg).
Zoek dus eerst naar een internet/netwerk backup. Bijvoorbeeld naar een NAS bij je thuis of bij iemand anders. Of naar een PC die vaak/altijd aanstaat via bijvoorbeeld Crashplan. Of naar een internet dienst zoals Mozy, Backblaze, Chrashplan, etc.
Zorg dat deze meerdere versies opslaat ipv alleen de laatste versie synced. In het geval van ransomware heb je dan je oude onversleutelde versies nog.
Dan kan je kijken wat je wilt bereiken bij hardware falen. Wil je zo snel mogelijk door kunnen werken, hoe snel wil je je data terug op je machine hebben, hoeveel data accepteer je om te verliezen, etc.
Wil je snel door kunnen werken, dan zou je kunnen kiezen voor:
- 3 schijven in RAID 5, met backup zowel lokaal als via internet. Voordeel, er kan 1 schijf uitvallen, en in geval van document terug moet halen door foutje kan je dit lokaal doen, ipv via internet.
Maar beter vindt ik zelf:
- 2 schijven in RAID 1 met OS en Data erop. En 1 schijf voor backups en niet waardevolle tijdelijke data.
Voordeel, er kan nog steeds 1 schijf kapot gaan, maar in geval van hardware falen van de laptop kan je schijven makkelijker in een andere machine hangen zonder dat deze hetzelfde raid type hoeft te ondersteunen.
Als je echter niet belangrijk vind dat je gelijk door moet kunnen werken in geval van schijffalen, dan zou je ze ook nog gewoon als 3 losse disks kunnen gebruiken. Is meest simpele en makkelijkste over te zetten naar nieuwe systemen. En dan hoef je ook niet lokaal te backuppen en doe je dit alleen naar externe bronnen.
Maar in alle gevallen zorg voor externe backup als de data je lief is.
Voorbeeldje hoe ik de foto's en video's van mijn kinderen veilig op de laptop heb zitten.
Laptop kapot is niet erg voor me, ik kan best een paar dagen zonder. Dus belangrijkste voor mij is dat mijn data veilig is en terug te halen is.
Ik heb lokaal op de laptop crashplan draaien. Die maakt 2 remote backups. Eentje naar crashplan op mijn home server die 24x7 aanstaat en eentje naar home server van een vriend die ook crashplan draait. (Ook maakt hij een backup bij mij)
Ik heb dus zowel onsite als offsite een backup. Dus zelfs in geval mijn huis afbrandt, is mijn data nog veilig.
Meeste tools maken incremental backups, dus na een lange initiële backup, gaat de rest snel.
Ook doet Crashplan de data encrypten zodat ik niet de bestanden van die vriend kan bekijken en hij die van mij niet.