Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Hey Allemaal,

Na een tijdje mijn laptop gebruikt te hebben ga ik alles even verfrissen. Dit betekend voornamelijk Windows 10 opnieuw installeren en een frisse start maken. Het gaat om een MSI GS70 laptop met 3 ssd's van 128gb :
Link: MSI GS70

Op dit moment staat de laptop standaard geconfigureerd in Raid-0, dus de drie SSD's werken samen tot 1 schijf. Ik zit op de universiteit en ga straks beginnen met afstuderen, dus ik wil mijn laptop zo betrouwbaar mogelijk maken. Is het dan het slimst om Raid 1, Raid 3, of gewoon als 3 aparte schijven laten fungeren en misschien een externe HDD aanschaffen om als backup te dienen? Wat zouden jullie doen?

Met vriendelijke groet,

Vincent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan je laptop betrouwbaarder maken door RAID1 te gebruiken, zet je al je SSD's in RAID1 dan blijft je laptop zelfs bij twee defecte SSD's nog werken. Echter zie je vaak dat er eerder wat anders defect raakt dan de SSD zelf.
Ik zou me hier dus niet al te druk om maken. Waar ik persoonlijk voor zou kiezen is om een externe hardeschijf aan te schaffen en hier dagelijks een backup naar toe te maken. Mocht er iets mis gaan is het een kwestie van backup terugzetten en klaar.

Wel zou ik geen RAID0 gebruiken, dan ben je al je data kwijt als slechts een van de SSD's defect raakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Zou je met een externe HDD dan nog steeds RAID gebruiken? Of gewoon ouderwets 3 verschillende SSD's schijven apart van elkaar met een 1TB HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
Wat Tsurany zegt.
Ik zou me eerder druk maken over (externe!) backup dan om wel/geen raid. Ik verwacht dat je laptop eerder stukvalt, gejat wordt of vergeten wordt in de trein dan dan één van de SSD's het begeeft. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd.

Een (dagelijkse) backup naar een externe locatie (NAS/USB-HDD/Cloud) zou ik willen adviseren. Als je gaat voor een usb-hdd deze natuurlijk niet achter je aan slepen samen met je laptop maar thuis laten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Zet, zodra je begint met schrijven en je onderwerp dat mogelijk maakt, alle bestanden van je afstuderen in Dropbox. Zodra je internet hebt worden de laatste versies dan automatisch gesynchroniseerd en op de website van Dropbox kun je dan bij de historie van je eigen bestanden. Daarmee heb je altijd een recente backup zonder dat je zelf een schijf aan moet sluiten en dergelijke.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik denk dat het risico van een ssd lager is dan een hdd. Je kunt een ssd en een traditionele hdd plaatsen. Maak dan dagelijks een kloon naar de hdd. En in het weekend pleur je al die klones naar je externe schijf of nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Raid0 is niet aan te raden. Zodra 1 van je 3 ssd's het begeeft ben je alles kwijt. Met 3 ssd's zou je dan beter voor raid5 kunnen kiezen: de data is dan verdeeld over de 2 ssd's incl een ssd voor parity bit. Er kan dan 1 ssd uitvallen zonder dat je data kwijt raakt. De vraag is of je dat aan Windows wilt overlaten. En anders, zoals hierboven al gezegd: data in Dropbox o.i.d. zetten zodat het op internet staat. Je kan altijd nog een ssd gebruiken om dagelijks een kopie van je belangrijke data op te zetten. Bijv. 2 ssd's in raid 1 en de 3e als backup + iets van Dropbox. Veiliger krijg je het bijna niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verschillende RAID vormen is onzin om naar te kijken als je niet eerst je basis externe backup regelt.
Hardware falen is maar 1 vorm van dataverlies, denk ook aan diefstal laptop, ransomware, gebruikersfout door alles te verwijderen of over verkeerde versie op te slaan, etc.

Backup naar externe HD klinkt leuk, maar in de praktijk gebeurt dat niet (vaak genoeg).

Zoek dus eerst naar een internet/netwerk backup. Bijvoorbeeld naar een NAS bij je thuis of bij iemand anders. Of naar een PC die vaak/altijd aanstaat via bijvoorbeeld Crashplan. Of naar een internet dienst zoals Mozy, Backblaze, Chrashplan, etc.
Zorg dat deze meerdere versies opslaat ipv alleen de laatste versie synced. In het geval van ransomware heb je dan je oude onversleutelde versies nog.

Dan kan je kijken wat je wilt bereiken bij hardware falen. Wil je zo snel mogelijk door kunnen werken, hoe snel wil je je data terug op je machine hebben, hoeveel data accepteer je om te verliezen, etc.

Wil je snel door kunnen werken, dan zou je kunnen kiezen voor:
- 3 schijven in RAID 5, met backup zowel lokaal als via internet. Voordeel, er kan 1 schijf uitvallen, en in geval van document terug moet halen door foutje kan je dit lokaal doen, ipv via internet.

Maar beter vindt ik zelf:
- 2 schijven in RAID 1 met OS en Data erop. En 1 schijf voor backups en niet waardevolle tijdelijke data.
Voordeel, er kan nog steeds 1 schijf kapot gaan, maar in geval van hardware falen van de laptop kan je schijven makkelijker in een andere machine hangen zonder dat deze hetzelfde raid type hoeft te ondersteunen.

Als je echter niet belangrijk vind dat je gelijk door moet kunnen werken in geval van schijffalen, dan zou je ze ook nog gewoon als 3 losse disks kunnen gebruiken. Is meest simpele en makkelijkste over te zetten naar nieuwe systemen. En dan hoef je ook niet lokaal te backuppen en doe je dit alleen naar externe bronnen.

Maar in alle gevallen zorg voor externe backup als de data je lief is.

Voorbeeldje hoe ik de foto's en video's van mijn kinderen veilig op de laptop heb zitten.
Laptop kapot is niet erg voor me, ik kan best een paar dagen zonder. Dus belangrijkste voor mij is dat mijn data veilig is en terug te halen is.
Ik heb lokaal op de laptop crashplan draaien. Die maakt 2 remote backups. Eentje naar crashplan op mijn home server die 24x7 aanstaat en eentje naar home server van een vriend die ook crashplan draait. (Ook maakt hij een backup bij mij)
Ik heb dus zowel onsite als offsite een backup. Dus zelfs in geval mijn huis afbrandt, is mijn data nog veilig.
Meeste tools maken incremental backups, dus na een lange initiële backup, gaat de rest snel.
Ook doet Crashplan de data encrypten zodat ik niet de bestanden van die vriend kan bekijken en hij die van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Super bedankt voor jullie goede reacties! Ik zag toevallig dat mediamarkt deze week een externe HDD van 1tb in de aanbieding heeft. Misschien een goede optie als ik hier toch mee ga beginnen. Verder doe ik denk ik Raid 1 met dan die ene SSD over voor dingen waar ik snel bij moet en belangerijkere bestanden die ik link aan dropbox. Op de 1tb HD dan gewoon de downloads, series etc.
Pagina: 1