Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee netwerken (met eigen DHCP server) over 1 ethernetkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Evertb1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:01
Ik heb een thuisnetwerkje waarbij een Fritz!box een centrale rol vervult.
  • Gateway naar het internet
  • DHCP Server voor het Lan
  • WiFi Acess point
  • Telefonie (via een daar voor geconfigureerde poort)
  • Televisie en andere media (via een daar voor geconfigureerde poort)
Het lan is aangesloten met een managed switch.
De 2 mediaboxen zijn op de speciale poort aangesloten met een gewone switch

Voor een tekening van mijn netwerk zie:
https://drive.google.com/...q3dvxCaN98YUhLUkdrYnA3aTg

Alle aansluitingen zijn ethernet (CAT6). Zoals te zien is loopt er een kabel vanuit mijn meterruimte naar de bovenverdiieping.

Nu wil ik 1 van de mediaboxen naar mijn bovenverdieping verhuizen, Deze mediaboxen "hangen" echter aan een andere DHCP server (van de provider). Dus als ik vanaf de switch waar mijn mediaboxen aanhangen domweg inprik op mijn lan (in de managed switch) gaat dat ongetwijfeld problemen geven. Ik vraag me af of ik hier iets nuttigs zou kunnen doen met VLAN. Ik heb tenslotte al een managed switch en 1 of 2 van die dingen er bij kopen moet ook wel gaan. Er is best veel informatie te vinden over VLAN's maar tot nu toe heb ik niets gevonden wat in de richting van mijn specifieke probleem wijst. Adviezen om geen twee DHCP servers op 1 netwerk toe te laten (en aanwijzingen om dat te vermijden) zijn er genoeg maar dat is niet wat ik wil.

Nu de vraag: is of wat ik wil uberhaupt mogelijk en zo ja hoe pak ik dat dan aan? Ik heb gezocht in dit forum en op het web maar tot nu toe geen antwoord gevonden waar ik wat mee kan. Daar komt bij dat het me echt aan kennis ontbreekt op dit gebied. Een thuisnetwerkje inrichten gaat nog wel maar daar houdt het zo'n beetje mee op.

Ik sta dus open voor suggesties/antwoorden. Ik weet wel dat ik domweg een set powerline adapters kan kopen en daar het probleem mee kan oplossen maar daar leer ik verder niets van (en wat is de lol daar van).

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Die Fritzbox heeft een poort waar Tv uit komt? Want die wil je met Managed switch 1 verbinden en dan doorgeven als apart VLAN aan switch 3 (die VLANs moet ondersteunen)

Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, wil je op switch 1 bijvoorbeeld poort 2 Untagged VLAN 100 maken, daar de "inkomende TV verbinding" op zetten en dan de poort richting switch 3 wil je tagged VLAN 100 en VLAN 1 (het VLAN van het gewone netwerk) meegeven. Op switch 3 kan je dan poort 1 (waar switch 1 op aangesloten is) ook tagged 100 + 1 maken en alle andere poorten maak je Untagged 100 of 1 afhankelijk van wat je wilt.