Hoe kan een CPU sterven ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 10:18
Ik heb m'n athlon nu stabiel lopen (800@1045) op 1,9 volt

Nu hoor ik van verschillende mensen dat het voltage te hoog is en m'n cpu dit niet lang (levend) volhoudt

Ik heb een thermometer van de blokker erop, de sensor zit op het midden van de coldplate, ' bovenop' de althon zeg maar en wijst maximaal 40,4 graden C aan (burn-in / 3dmark)

Dit is toch niet te hoog ?
Waarom zou m'n CPU die 1,9 V dan niet lang levend uithouden ?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

of ie nou een levensduur van 15 of 10 jaar heeft, maakt eigenlijk niet uit. Als de temperatuur niet te hoog is, dan kan ie heel lang mee gaan hoor.
maar 40 graden bovenop de coldplate is best wel heel warm. Je processor is dan nog wel een stukkie warmer

• joho
  • Laatst online: 02-09 11:14

joho

Als ik het goed heb... (ik zie de correctie posts al tegemoet) 'slijt' de CPU sneller doordat door de hogere spanning meer 'electron-migratie' optreed. Af en toe valt er eens een electron uit zijn spoor en met een hogere spanning gebeurd dat vaker. Hierdoor verschuiven de deeltjes die de sporen vormen. Deze slijtage leid uiteindelijk tot een open verbinding of een kortsluiting...

Koelen kan inderdaad geen kwaad, want ook temperatuur heeft invloed op het proces.

En ach, al zou je CPU 5 jaar ipv 15 jaar meegaan. Dan heb je toch al weer een ander. Niet?

• Renkie
Yeah Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Maar over de plaatsing van de temp.sensor

Ik heb em na aan de achterkant OP m'n CPU printplaat gedrukt, aan de andere kant van de printplaat zit de core van m'n athlon

Hij wijst nu max 43/44 graden aan

Verwijderd

Mijn Athlon (500@714) draait ook op 1.9V, althans volgens MBM 4.18. Hij draait hier al wel zo'n half jaar ofzo op en werkt nog steeds. Rock solid en supersnel Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif. Echte AMD kwaliteit dus voor een spotprijsje.
Maak je dus maar geen zorgen, met goede koeling kan die processor die 1.9V wel aan. Met gemak zelfs.

Verwijderd

Ik hep een celeronnetje 566 op 893 draaien met standaard intel koelertje dat erbij zat op 1,7 Volt. Heb het temp voelertje op de heatsink geplaks en die zegt dat ie 42 graden is. Heb ook MBM 4.18 en die geeft ook altijd 41 of 42 graden aan als me pc al uren aanstaat. Heb de temp nog nooit hoger gezien dan 46 graden...dat was echt een topper. Dus dat zit wel goed lijkt me zo. Ik heb er wel de VOLSTYE vertrouwen in dat me CPU-tje het zo nog een jaar of 2 minimaal uithoudt! heeee tegen die tijd is ie ook welweer vervangen lijkt me zo! Al die onzin over levensduur.....welnee als je hem gewoon lekker onder de 70 graden houdt is het wel best!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Firebird1 :

Ik vind je temp toch wel behoorlijk hoog, bij mij is de temp van m'n celron 566@850 op de achterkant van de proc op de printplaat ongeveer 38 max 40 graden ( volle belasting !), de interne sensor van de celeron is dan bij volle belasting rond de 55 graden. Als jou sensor 46 aan geeft op de heathsink komt je proc boven de 60 graden intern !

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• Shadeless
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10-2024
Even of een cpu kan sterven.

Hmm ja dat kan ie vooral als er kortsluiting optreed.

Of als je erop gaat staan.

Of even serieus: Je hebt gewoon een slechte proccesor gekocht die erna een tijdje geen zijn meer in heeft en zelfmoord pleegt

• Renkie
Ok, dus als ik de temperatuur onder de 60 graden houd kan dat ding alleen kapot gaan als ik gewoon pech heb dat ik een verrote CPU gekocht heb ?

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
zegt hier iemand 10 ipv 15 jaar ik denk meer aan 2 ipv 7 jaar. een hele tijd gaat het goed geen probs enzo maar na 2 jaar begint tie soms een beetje raar te doen verkeerde icoontjes weergeven (verkeerde berekeningen) en dan is het snel gebeurt. is belangrijk dat je voltage zo laag mogelijk houdt.

en bij de weg. met 3dmark kun je je processor NIET goed inbranden. probeer de stability tester op http://www.vtoy.fi/jv16 werkt nog beter dan prime95
Pagina: 1