Mijn vraag;
Raspberry Pi met eigen voeding + USB HDD met eigen voeding, gaat dat wel goed?
Relevante software en hardware die ik gebruik;
Raspberry Pi 3 met officiële voeding
2.5" 1TB HDD in USB3 HDD behuizing met een extra USB snoertje voor voeding.
Situatie;
RaspBerry Pi3 aangesloten met eigen voeding, USB HDD aangesloten via USB. Voeding voor USB HDD komt van de USB poort op mijn modem.
Als ik nu de voeding van de Raspberry uit het stopcontact haal, blijft er spanning. Backbleed van de USB HDD.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Heb gegoogled, Raspberrypi.org doorgezocht en wat common sense.
Bijna overal wordt aangeraden om de USB HDD van eigen power te voorzien of aan te sluiten via een powered usb hub, hierbij lees ik niets over de backbleed via USB.
De Pi1 heeft nog een zekering die teveel spanning kan opvangen, maar van de Pi3 kan ik niets vinden en op het board zie ik er geen, dus zal niet bestaan denk ik.
Ik heb de USB HDD ook zonder eigen voeding aangesloten, dit gaat. Ik merk niet veel in snelheid. Wel bij een reboot gemerkt dat de HDD dan erg hard klikt..
Is het dan wel of niet verstandig om de HDD van eigen voeding te voorzien?
Bedankt.
Raspberry Pi met eigen voeding + USB HDD met eigen voeding, gaat dat wel goed?
Relevante software en hardware die ik gebruik;
Raspberry Pi 3 met officiële voeding
2.5" 1TB HDD in USB3 HDD behuizing met een extra USB snoertje voor voeding.
Situatie;
RaspBerry Pi3 aangesloten met eigen voeding, USB HDD aangesloten via USB. Voeding voor USB HDD komt van de USB poort op mijn modem.
Als ik nu de voeding van de Raspberry uit het stopcontact haal, blijft er spanning. Backbleed van de USB HDD.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Heb gegoogled, Raspberrypi.org doorgezocht en wat common sense.
Bijna overal wordt aangeraden om de USB HDD van eigen power te voorzien of aan te sluiten via een powered usb hub, hierbij lees ik niets over de backbleed via USB.
De Pi1 heeft nog een zekering die teveel spanning kan opvangen, maar van de Pi3 kan ik niets vinden en op het board zie ik er geen, dus zal niet bestaan denk ik.
Ik heb de USB HDD ook zonder eigen voeding aangesloten, dit gaat. Ik merk niet veel in snelheid. Wel bij een reboot gemerkt dat de HDD dan erg hard klikt..
Is het dan wel of niet verstandig om de HDD van eigen voeding te voorzien?
Bedankt.