Lage fps tov benchmarks met GTX 1060

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05-2022
Beste tweakers,

Ik ben sinds enkele maanden in het (gelukkige) bezit van een gaming-pc. De laatste tijd stuit ik echter op het probleem dat GTA V steeds (op verschillende momenten, na langere of korte tijd) blijft crashen. Naar aanleiding hiervan kwam ik ook tot de ontdekking dat de fps die mijn GPU genereert veel lager is dan volgens de benchmarks zou kunnen.

Mijn GPU is een MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G. Volgens de benchmark-test hier reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest en hier reviews: Nvidia GeForce GTX 1060 review: op scherp in het midrange-segment moet deze bij GTA V op Very High gemiddeld 65 fps kunnen halen. In mijn geval blijft het gemiddeld rond de 30-40 fps en wil het nog wel eens afdalen naar 20-15 fps (Alles op Very High, MSAA off). Nu weet ik niet hoe de testsystemen die in deze tests gebruikt zijn zich verhouden tot mijn systeem, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat de rest van het systeem de beperkende factor is (zie de samenstelling van mijn systeem onderaan). Het probleem blijft overigens niet beperkt tot GTA V maar komt ook voor bij Assasin’s Creed IV, het is dus geen specifiek GTA probleem.

Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Installatie nieuwe driver GPU
- Gecheckt met MSI Live update of de laatste BIOS van de GPU was geïnstalleerd (ja)
- BIOS Update moederbord
- Chipset driver update
- Regelmatig monitoren temperatuur GPU (niet boven 60°) en CPU (niet boven 40°)

Wat kan ik nog meer doen, waar moet ik het probleem zoeken? Ik kijk uit naar jullie reacties!

Mijn systeem:

#Product
1Intel Core i7-6700K Boxed
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
1Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart
1Scythe Fuma
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
1Cooler Master GM G550M
1Samsung 850 EVO 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 09:10
even een paar vragen .

wat zijn de volledige grafische instellingen van gta 5 en assasins creed ?

wat voor monitor gebruik je en op welke resolutie ?

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:25
Misschien hele rare vraag, maar zit de kabel echt in je videokaart en niet op de onboard van je moederbord?

Kijk eens wat er draait op de achtergrond als je het spel hebt gestart. Mogelijk dat bijvoorbeeld een ander proces zoveel resources wegneemt. En kijk of je Antivirus software niet dwars ligt.

En gebruik je Geforce Experience voor je videokaart? Zo nee, die eens installeren. Mogelijk dat het helpt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
Assassin's creed IV is niet echt een game waar je benchmarks goed op kan baseren because Ubisoft.

en op de reactie hierboven als hij op de Igpu GTA v op very high met kan runnen op 30FPS zou het raar zijn en waarschijnlijk zou die ook zeer lucky zijn als hij dat kan met zn Igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 10:21

mvz

muziek verslaafde

Staat in je nvidia control panel, de driver ingesteld voor optimum power, of best performance?
Zelf had ik op een GTX 1070 ook dips, omdat later bleek dat in de nieuwe nvidia drivers, de boel standard
op eco stand staat, dus optimum power saving.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CoQ9Tcs.png

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Als je Windows 10 gebruikt, wil de opname functie uitzetten (Game DVR) ook nog wel eens helpen. Bij meerdere mensen gaf die app een behoorlijk negatieve impact op FPS in games.

Overigens, benchmark scores uit reviews moet je ook niet altijd al te serieus nemen, daar gebruiken ze altijd een (overklokte) i7 (vaak zo'n octacore geval) voor.
Als je dan toevallig niet zo'n overgeklokt monster in je PC hebt zitten, maar een meer betaalbare CPU, kun je ineens hele andere resultaten krijgen (al is een i7 6700K ook niet verkeerd, maar in die reviews klokken ze de boel altijd over om een CPU bottleneck uit de weg te ruimen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
taker1987 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 01:05:
even een paar vragen .

wat zijn de volledige grafische instellingen van gta 5 en assasins creed ?

wat voor monitor gebruik je en op welke resolutie ?
Bedankt voor de reacties tot dusver!

Om op bovenstaande te antwoorden: ik gebruik een vrij goedkope LG monitor (LG 27MP47HQ), 1920x1080.

Mijn volledige instellingen bij GTA V zijn:

Ignore suggested limits Off
DirectX Version DirectX 11
Screen Type Fullscreen
Resolution 1920x1080
Aspect Ratio Auto
Refresh Rate 60Hz
Output Monitor 1
FXAA On
MSAA Off
VSync Off
Pause Game on Focus Loss On
Population Density Full
Population Variety Full
Distance Scaling Full
Texture Quality Very High
Shader Quality Very High
Shadow Quality Very High
Reflection Quality Very High
Reflection MSAA x2
Water Quality Very High
Particles Quality Very High
Grass Quality Very High
Soft Shadows NVIDIA PCSS
Post FX Ultra
Motion Blur Strength -
In-Gam Depth of Field Effects On
Anisotropic Filtering On
Ambient Occlusion Normal
Tessellation Very High

Advanced Graphics

Long Shadows On
High Resolution Shadows Off
High Detail Streaming While On
Flying
Extended Distance Scaling Full
Extended Shadows Distance -
Frame Scaling Mode 5/2 (x2.500)

Assassin's Creed IV:

esolution 1920x1080 60Hz
environment quality very high
texture quality high
anti-aliasing quality TXAA 4x
shadow quality soft shadows (high)
reflection quality high
motion blur on
ambient occlusion HBAO+ (high)
god rays high
volumetric fog on
vsync on
PhysX particles high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
Wylana schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:30:
Misschien hele rare vraag, maar zit de kabel echt in je videokaart en niet op de onboard van je moederbord?

Kijk eens wat er draait op de achtergrond als je het spel hebt gestart. Mogelijk dat bijvoorbeeld een ander proces zoveel resources wegneemt. En kijk of je Antivirus software niet dwars ligt.

En gebruik je Geforce Experience voor je videokaart? Zo nee, die eens installeren. Mogelijk dat het helpt.
Nee, ik gebruik echt de GPU, de onboard graphics leveren nog toch nog aanzienlijk slechtere prestaties.

Ik heb geen antivirus programma, als ik GTA draaiende heb gebruik ik ong. 35% CPU en 45% werkgeheugen.

Ik heb heel recent nog Geforce Experience geïnstalleerd, dat scheelt helaas niets.
mvz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:35:
Staat in je nvidia control panel, de driver ingesteld voor optimum power, of best performance?
Zelf had ik op een GTX 1070 ook dips, omdat later bleek dat in de nieuwe nvidia drivers, de boel standard
op eco stand staat, dus optimum power saving.
Stond inderdaad optimal power verandert naar best performance, maar dat scheelt helaas ook niets.
Nemesizz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:13:
Als je Windows 10 gebruikt, wil de opname functie uitzetten (Game DVR) ook nog wel eens helpen. Bij meerdere mensen gaf die app een behoorlijk negatieve impact op FPS in games.

Overigens, benchmark scores uit reviews moet je ook niet altijd al te serieus nemen, daar gebruiken ze altijd een (overklokte) i7 (vaak zo'n octacore geval) voor.
Als je dan toevallig niet zo'n overgeklokt monster in je PC hebt zitten, maar een meer betaalbare CPU, kun je ineens hele andere resultaten krijgen (al is een i7 6700K ook niet verkeerd, maar in die reviews klokken ze de boel altijd over om een CPU bottleneck uit de weg te ruimen).
Game DVR uitgezet, had de Xbox app nog nooit gebruikt overigens. Dat heeft geen effect.

Ik snap dat ik niet hetzelfde kan halen als in de benchmarks, maar het verschil 30 tov 60 en hoger gemiddeld is toch wel erg groot, mijns inziens te groot. Ik denk dat mijn pc wat dat betreft niet zo'n grote bottleneck heeft, of heb ik dat mis?

We hebben het nu overigens steeds over fps, maar de aard van het probleem kwam naar boven doordat GTA steeds bleef crashen, dat doet het nog steeds met enige regelmaat, ook Assassin's Creed crashte zojuist. Zou dat nog uitmaken voor waar ik het probleem moet zoeken?

Edit:

Ik krijg zojuist te maken met crashende pagina's in Chrome, waarna mijn pc het in zijn geheel opgeeft (hij doet het nog wel) met de volgende melding (op een vreselijk blauw scherm): Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, and then we'll restart for you.

If you call a support person, give them this info. Stop code: MEMORY MANAGEMENT

Werpt dat mogelijk nieuw licht op de zaak?

[ Voor 63% gewijzigd door juliuscaesar op 08-02-2017 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GTA:
"Frame Scaling Mode 5/2 (x2.500)"

Dat is je allergrootste probleem, dat gaat zelfs met een GTX 1080 problemen geven.

Maar ook buiten dat heb je meer een GTX 1070 settings profiel dan voor de 1060.

Wat ik zou doen is beginnen met die framescaling, die moet naar 0. Maar verder zou ik ook extended distance scaling naar de helft of zelfs naar 2 terug zetten, post FX naar high of zeer high, grass naar normal of high. Daarna moet je een mooi vloeiende game hebben.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat Trevor zegt dus. Frame scaling mode betekent dat de game in een hogere resolutie draait dan je monitor en daar vervolgens 1080p van maakt. Zou me niets verbazen als je nu gewoon op 4k zit te gamen in GTA V...

AC Black flag is een slechte PC port.

Verder zou ik eens een paar keer memtest draaien.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:19
NVidia PCSS doet ook amper iets (naja wat mooiere shaduwen) en is erg zwaar voor de kaart.
Ik heb zelf een 1060gtx en speel liever met textures op high en zo nog wat getweakte settings, ik haal nu constant tussen de 90-110 fps @120mhz monitor en het ziet er erg gelikt uit nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 09:10
juliuscaesar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:12:
[...]

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Om op bovenstaande te antwoorden: ik gebruik een vrij goedkope LG monitor (LG 27MP47HQ), 1920x1080.

Mijn volledige instellingen bij GTA V zijn:

Ignore suggested limits Off
DirectX Version DirectX 11
Screen Type Fullscreen
Resolution 1920x1080
Aspect Ratio Auto
Refresh Rate 60Hz
Output Monitor 1
FXAA On
MSAA Off
VSync Off
Pause Game on Focus Loss On
Population Density Full
Population Variety Full
Distance Scaling Full
Texture Quality Very High
Shader Quality Very High
Shadow Quality Very High
Reflection Quality Very High
Reflection MSAA x2
Water Quality Very High
Particles Quality Very High
Grass Quality Very High
Soft Shadows NVIDIA PCSS
Post FX Ultra
Motion Blur Strength -
In-Gam Depth of Field Effects On
Anisotropic Filtering On
Ambient Occlusion Normal
Tessellation Very High

Advanced Graphics

Long Shadows On
High Resolution Shadows Off
High Detail Streaming While On
Flying
Extended Distance Scaling Full
Extended Shadows Distance -
Frame Scaling Mode 5/2 (x2.500)

Assassin's Creed IV:

esolution 1920x1080 60Hz
environment quality very high
texture quality high
anti-aliasing quality TXAA 4x
shadow quality soft shadows (high)
reflection quality high
motion blur on
ambient occlusion HBAO+ (high)
god rays high
volumetric fog on
vsync on
PhysX particles high
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je gta V opstart en dan je grafische instellingen automatisch zet , dus dat de game voor jou de settings instelt(ff de naam kwijt) , op welke instellingen hij hem dan zet en hoe t dan werkt . als t dan beter werkt kan je dan eventueel nog kleine dingen aanpassen / lager zetten .

ik heb een r9 390x en een 1920x1080 scherm , ik moet elke keer mn hzz veranderen ingame,
ik start m op en zit dan al in de game , dan staat die bijvoorbeeld op 59hz en dan moet ik m naar 50 hz zetten en daarna weer terug naar 59 en t werkt weer als een trein .
als ik gta afsluit en het later weer wil spelen dan moet ik weer dit zelfde doen want anders heb ik gewoon fps drops .

heel vreemd en geen idee wat het kan zijn , maar misschien dat je dit ook is kan proberen in gta .

[ Voor 7% gewijzigd door taker1987 op 09-02-2017 09:43 ]

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
Trevor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:56:
GTA:
"Frame Scaling Mode 5/2 (x2.500)"

Dat is je allergrootste probleem, dat gaat zelfs met een GTX 1080 problemen geven.

Maar ook buiten dat heb je meer een GTX 1070 settings profiel dan voor de 1060.

Wat ik zou doen is beginnen met die framescaling, die moet naar 0. Maar verder zou ik ook extended distance scaling naar de helft of zelfs naar 2 terug zetten, post FX naar high of zeer high, grass naar normal of high. Daarna moet je een mooi vloeiende game hebben.
Je hebt gelijk, fps schiet omhoog (nu zit ik op minstens 80 fps). Dus zeer bedankt voor je reactie. Ik had gewoon wat meer aan de settings moeten zitten eigenlijk, maar ik ben niet zo'n held wat dat betreft. Ik dacht eigenlijk ook dat het vanwege de crashes niet daar kon zitten.
Mick1990 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:20:
Wat Trevor zegt dus. Frame scaling mode betekent dat de game in een hogere resolutie draait dan je monitor en daar vervolgens 1080p van maakt. Zou me niets verbazen als je nu gewoon op 4k zit te gamen in GTA V...

AC Black flag is een slechte PC port.

Verder zou ik eens een paar keer memtest draaien.
Duidelijk!

Het probleem met crashen en blauw scherm is dus mogelijk volledig ongerelateerd. Of zou dat toch te maken kunnen hebben met overgebruik van de GPU? Hoe dan ook, ik zal memtest eens gaan runnen.
Raketje schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:41:
NVidia PCSS doet ook amper iets (naja wat mooiere shaduwen) en is erg zwaar voor de kaart.
Ik heb zelf een 1060gtx en speel liever met textures op high en zo nog wat getweakte settings, ik haal nu constant tussen de 90-110 fps @120mhz monitor en het ziet er erg gelikt uit nog steeds.
Ik heb het nu ook uitgezet, of de schadows nou soft zijn of niet maakt me ook niet echt uit.
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je gta V opstart en dan je grafische instellingen automatisch zet , dus dat de game voor jou de settings instelt(ff de naam kwijt) , op welke instellingen hij hem dan zet en hoe t dan werkt . als t dan beter werkt kan je dan eventueel nog kleine dingen aanpassen / lager zetten .

ik heb een r9 390x en een 1920x1080 scherm , ik moet elke keer mn hzz veranderen ingame,
ik start m op en zit dan al in de game , dan staat die bijvoorbeeld op 59hz en dan moet ik m naar 50 hz zetten en daarna weer terug naar 59 en t werkt weer als een trein .
als ik gta afsluit en het later weer wil spelen dan moet ik weer dit zelfde doen want anders heb ik gewoon fps drops .

heel vreemd en geen idee wat het kan zijn , maar misschien dat je dit ook is kan proberen in gta .
Bij mij blijft het toch wel standaard op 60Hz staan, eigenaardig probleem. Maar goed de tip van Trevor werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Fijn dat je een heel stuk verder bent en het klinkt ook heel logisch met de scaling mode, je laat je GPU zo enorm hard werken. Wat betreft de crashes tijdens gamen, ik ken een aantal mensen met een 1070 die ook crashes hebben met GTA V, dus als je er in andere games geen last van hebt zou ik me geen zorgen maken. Maar hopelijk krijg je nu minder snel een crash nu je settings beter zijn.
Pagina: 1