Xeon E3-1220 (Sandy) -> 32GB geheugen? (HP ProLiant DL120G7)

Pagina: 1
Acties:

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 08:41
Beste Tweakers,

sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een HP ProLiant DL120 G7, met de Xeon E3-1220 (Sandy Bridge). Deze machine wordt ingezet als thuisserver en is voorzien van 3x4GB DDR3 ECC geheugen en 1x2GB DDR3 ECC geheugen, beide non-registered. In totaal 14GB, en voor de plannen die ik ermee heb is dat eigenlijk niet genoeg.

Nu heb ik gelezen dat een Xeon E3 in principe prima zonder ECC geheugen moet kunnen draaien, maar als ik er een Kingston 8GB DDR3-1600 reep in druk komt er alleen nog maar gepiep uit (en dan dus alleen die 8GB DDR-reep).
Ook voor een reepje registered haalt de DL120 z'n neus met een luide piep op.

Het probleem is dat ik maar 4 geheugensloten heb, en DDR3 ECC geheugen dat NIET registered behoorlijk moeilijk te vinden blijkt te zijn (tegen een redelijke prijs). Daarnaast wil ik eigenlijk dus meer dan 16GB geheugen monteren; volgens de HP-documentatie is 4x4GB het maximum, maar ik heb van diverse dezelfde en vergelijkbare servers (van HP) al gezien dat er gewoon 32GB in gaat (4x8). Dit wordt ook ondersteund door de processor, waar de geheugencontroller in zit.

Mijn vragen zijn nu:
- Heeft het zin om het nog eens te proberen met non-ECC geheugen? Of is dat bij voorbaat hopeloos? (kan de Intel C204-chipset daar nog invloed op uitoefenen?)
- Zou registered geheugen ook moeten werken?
- Zou 2x16GB in plaats van 4x8GB moeten werken in deze machine? Ik heb een verhaal gelezen van dat het niet gaat (met een E3-1240), maar lees ook wel weer op veel plaatsen dat HP + Kingston = ellende, en in dat geval betrof het Kingston geheugen.

Hoop dat jullie het wel weten, op zich logisch maar er is weinig hobby-informatie over zo'n pizzadoos.

Ga toch fietsen.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
1.: Is hopeloos, deze server slikt alleen DDR ECC non-reg
2. Zie 1
3. 2x8 ECC is mogelijk, dus 4x8GB eventueel ook. 16GB geen idee, wellicht even zoeken of mensen in een Microserver G8 dat werkend hebben. Bijna hetzelfde systeem qua opzet.

Heb zelf bovenstaande uitgevoerd 1.5e week terug op een ML110 G7 welke hetzelfde moederbord en specs heeft als jouw DL120.
Kingston gaat ook prima, die hebben zelfs modulen welke 100% compatible zijn (herkenbaar aan het KTH voorvoegsel).

[ Voor 18% gewijzigd door Kaalus op 07-02-2017 20:32 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze CPU's ondersteunen max 8GB per slot, specificatie van Intel. 4x8 is het maximum, bij meer dan 4 sloten blijft 32 het harde maximum.

Je zal inderdaad 4 8GB unbuffered ECC moeten scoren. Heb ik voor mijn Microserver ook moeten doen. Kost je 180-200 euro voor 32GB.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 08:41
Allebei zeer nuttig, dan ga ik op termijn even door dat zure appeltje heen bijten. Of tenminste: Ik ga eens kijken of ik het red met 2x8+2x4=24GB. Vermoedelijk is dat genoeg

Wat achtergrond voor wie het boeit, deze machine draait straks:
- 1 Linux-VM met DHCP/DNS/NoTrack (256MB RAM, heeft continu ~160 in gebruik);
- 1 Linux-VM met een scanserver (512MB RAM, continu ~400 in gebruik);
- 1 Windows Server VM met database server (met 24GB totaal in 8GB RAM);
- 1 Windows Server VM met lichte application server (met 24GB totaal in 4GB RAM);
- 1 Linux/BSD fileserver (geheugen n.n.b.);
- 2 Windows 10 VM's die niet continu draaien, puur voor testwerk (max 4GB RAM en niet tegelijk aan).

Ga toch fietsen.