Toon posts:

MacBook Pro Medio 2009 valt uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Beste mensen,
Ik gebruik mijn Macbook Pro (med2009) nu al jaren zonder problemen.
Nu valt deze sinds kort plots uit.
Meestal gebeurt dit als ik de laptop intensief gebruik, komt ook voor dat dit niet het geval is.
De Mac gaat moeiteloos weer aan (moet wel opstarten), en zelfs geopende programma's lopen nog. Nu geeft 't schijfhulpprogramma na zo'n crash, altijd aan dat de schijf is beschadigd en moet worden hersteld. Nadat ik dit heb gedaan functioneert de Mac weer even normaal. Ook staat er "onderhoud vereist" bij de batt.
Ik heb geen idee wat het probleem nu kan zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac OS X 10.6.8
Geheugen 5GB 1067 MHz DDR3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
S.M.A.R.T. status gecontroleerd (is in orde)
Aangezien ik echt geen flauw idee heb wat het probleem kan zijn verder nog niets.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak is plotselinge uitval met daarna weinig tot geen symptomen het gevolg van oververhitting. Mogelijk heeft stof zich opgehoopt en is er daardoor sprake van te weinig koeling. De laptop schakelt zichzelf in zo'n geval uit om echte schade te voorkomen. Omdat deze manier van uitschakelen vrij abrupt gaat, hebben de harde schijf en het zich daarop bevindende filesystem geen tijd om zich netjes af te sluiten. Daarom zal je een melding ontvangen dat waarschijnlijk het filesystem (mogelijk) beschadigd is en hersteld moet worden.

Uiteraard is dit niet de enige mogelijkheid, maar op basis van de informatie is dit geen onwaarschijnlijk scenario. De oplossing is het intern stofvrij maken van de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gebeurt dit als de MacBook Pro aan het netstroom hangt of als je op de batterij werkt?

Als dit gebeurt als je MacBook Pro op de batterij werkt, kan het best zijn dat deze is versleten. De batterij in deze MacBook gaat volgens Apple 1000 cycles mee. Via System Information > Hardware > Power kun je kijken hoeveel cycles die van je heeft geladen. Ook gezien de melding 'onderhoud vereist' kan het best zijn dat dit meer dan 1000 cycles is. Je kunt de batterij door Apple laten vervangen voor 139 euro. Je kunt dit ook eenvoudig zelf doen. Zie iFixit voor een handleiding.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super zo'n snelle reactie!
Nou ben ik redelijk een leek op dit gebied, is het een kwestie van de laptop openschroeven aan de achterkant en blazen/stofzuiger gebruiken?
iig erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:14:
Gebeurt dit als de MacBook Pro aan het netstroom hangt of als je op de batterij werkt?

Als dit gebeurt als je MacBook Pro op de batterij werkt, kan het best zijn dat deze is versleten. De batterij in deze MacBook gaat volgens Apple 1000 cycles mee. Via System Information > Hardware > Power kun je kijken hoeveel cycles die van je heeft geladen. Ook gezien de melding 'onderhoud vereist' kan het best zijn dat dit meer dan 1000 cycles is. Je kunt de batterij door Apple laten vervangen voor 139 euro. Je kunt dit ook eenvoudig zelf doen. Zie iFixit voor een handleiding.
Je hebt zelfs apparaten die meer stroom verbruiken dan de lader kan aanbieden en dus ook aan de lader uitvallen. Dat is echter vrij zeldzaam. Als de uitval alleen voorkomt zonder dat het apparaat aan de lader hangt, maar niet als de lader wel aangesloten is, is jouw scenario inderdaad waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem komt zowel voor met en zonder lader aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog tips hoe ik het beste de eventuele stof kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Informatie batterij:

Modelinformatie:
Serienummer: W09360E3V77ZA
Fabrikant: SMP
Apparaatnaam: bq20z451
Pack Lot Code: 0000
PCB Lot Code: 0000
Firmwareversie: 0003
Hardwarerevisie: 0002
Celrevisie: 0100
Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 3049
Volledig opgeladen: Ja
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 3172
Statusinformatie:
Aantal cycli: 717
Conditie: Controleer batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:17:
Super zo'n snelle reactie!
Nou ben ik redelijk een leek op dit gebied, is het een kwestie van de laptop openschroeven aan de achterkant en blazen/stofzuiger gebruiken?
iig erg bedankt!
Het gebruik van een stofzuiger valt over het algemeen af te raden, vooral vanwege het risico zaken te beschadigen met statische electriciteit (ESD). ESD is je grootste probleem bij het schoonmaken van je hardware, maar met wat voorzorgsmaatregelen valt dat risico goed in te perken. Verder moet je oppassen geen dingen over je onderdelen te sproeien, wat kan gebeuren als je met je mond blaast of een verkeerd type compressor gebruikt. Een busje hiervoor bedoeld gecomprimeerd gas is waarschijnlijk de beste optie.

Er lijken op internet veel filmpjes te staan van mensen die hetzelfde doen, met soortgelijke modellen. Die kunnen je waarschijnlijk meer informatie bieden dan wij in een paar woorden kunnen doen. De handschoenen zijn niet echt nodig en je moet opletten de fan niet al te hard rond te laten draaien bij het wegblazen van het stof. Daarmee kan ongewenste elektriciteit opgewekt worden.

Sommige mensen vervangen ook hun koelpasta. Dat is iets delicater werk dan stof verwijderen, maar kan in sommige gevallen het verschil maken. Je kunt uiteraard altijd eerst het één proberen en zien of dat helpt.

Mocht het stof verwijderen niet de oplossing blijken te zijn, dan is het hoe dan ook geen slecht idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de reactie! ik ga het uitvogelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
En als disclaimer indien je twijfelt ga dan naar de lokale computer toko en laat dit even doen voor 20 / 30 euro.

Is nog altijd goedkoper dan een nieuwe macbook !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:51:
En als disclaimer indien je twijfelt ga dan naar de lokale computer toko en laat dit even doen voor 20 / 30 euro.

Is nog altijd goedkoper dan een nieuwe macbook !
Als je op dit vlak geen vertrouwen in jezelf hebt is dat inderdaad altijd een optie, maar tegelijk is het meeste werk aan computers lang niet zo eng als het lijkt. Als je je een beetje inleest of kijkt, zou je genoeg moeten weten om geen grote problemen tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:58:
[...]

Als je op dit vlak geen vertrouwen in jezelf hebt is dat inderdaad altijd een optie, maar tegelijk is het meeste werk aan computers lang niet zo eng als het lijkt. Als je je een beetje inleest of kijkt, zou je genoeg moeten weten om geen grote problemen tegen te komen.
Eens, maar toch heb mensen wel is vol vertrouwen hun CPU + Koeler tegelijk uit de socket zien trekken (AMD) 8)7

Maar inderdaad zolang je voorzichtig ben is er geen kunst aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn dat ik dit topic tegenkwam. Ik heb hetzelfde probleem op dezelfde laptop en heb al wat dingen uitgeprobeerd.

- omdat ik dacht dat het aan de batterij ligt heb ik deze zelf vervangen voor hetzelfde type model.
- ik heb de binnenkant stofvrij gemaakt van de laptop.
- ik heb geprobeerd het te gebruiken met of zonder voedingskabel
- ik heb geprobeerd alleen ‘lichte’ bestanden te gebruiken ipv zware bestanden

Desondanks valt hij nog steeds om de 3 - 10 minuten uit.

Heeft er iemand nog een tip die ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:34:
Fijn dat ik dit topic tegenkwam. Ik heb hetzelfde probleem op dezelfde laptop en heb al wat dingen uitgeprobeerd.

- omdat ik dacht dat het aan de batterij ligt heb ik deze zelf vervangen voor hetzelfde type model.
- ik heb de binnenkant stofvrij gemaakt van de laptop.
- ik heb geprobeerd het te gebruiken met of zonder voedingskabel
- ik heb geprobeerd alleen ‘lichte’ bestanden te gebruiken ipv zware bestanden

Desondanks valt hij nog steeds om de 3 - 10 minuten uit.

Heeft er iemand nog een tip die ik zou kunnen proberen?
Wat is je cpu temperatuur? Met istats of Intel power gadget kun je dat checken.
Exact hetzelfde model, incl. modeljaar?
Pagina: 1