Instrumenten paneel auto beveiligen tegen kortsluiting.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo,

Ik probeer nu al een tijdje mistlampen aan te sluiten op de computer van m'n auto, helaas heb ik de "facelift" en op dat model hebben ze bezuinigd op de bedrading...
Nu is de enige optie om een los 5-polig relais rechtstreeks op de IPC (instrumenten paneel computer) aan te sluiten en daarin de programmering aan te passen zodat de pin-out op de IPC actief wordt. Normaal gesproken zitten de relais en zekering in de UEC (kastje onder de motorkap) alleen daar is geen ruimte meer, dus wil het relais aan dat kastje plakken zodat het relais achter de koplamp zit en voor zover ik weet is die ruimte "nagenoeg" waterdicht. Ik heb er geen problemen mee als de zekering en/of het relais een keer kortsluiting maakt mocht dat gebeuren, alleen ik wil dus voorkomen dat het IPC ook beschadigd raakt.

Voor zover ik kan zien (en de Opel garage ook zegt) ziet het "originele" schema voor auto's met dezelfde computers en zekeringskastjes maar WEL met mistlampen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ojnFNMP.jpg

Versimpeld zit het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y71vPP7.png

tekenkunst :P

Ik zit nu met de vraag of het mogelijk is de signaal draad (draad pin 86 > IPC) naar de IPC te beveiligen tegen kortsluiting? Ik heb geen idee wat voor spanning er door die draad gaat maar aangezien het originele schema 0,5mm2 aangeeft denk ik dat er bijna niks op staat.
De bedrading naar het relais is wel "waterdicht" aan de onderkant, ben alleen bang dat er vocht tussen de relais voeten kan komen en pin 30 en pin 86 met elkaar verbindt.... of ontkom ik er niet aan die draden naar binnen te halen? (erg intensieve klus).

ter verduidelijking (plaatjes komen van http://www.vauxhallowners...-astra-h-zafira-b.371985/) wil ik naast die stekker het relais plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://i1011.photobucket.com/albums/af236/smokie1010/UEC1_zps1b7ea512.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i1011.photobucket.com/albums/af236/smokie1010/UEC3_zps05f8556c.jpeg

Beste antwoord (via ArcticWolf op 18-02-2017 16:44)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Als je die IPC wilt beschermen kun je natuurlijk een diode plaatsen en een lichte zekering (1A ofzo).

Overigens zit er in jouw tekening een fout. Je gebruikt zowel contact 78a (verbreek contact) en 78 (maakcontact), maar contact. Dus nu is het een soort van wisselschakelaar, dus of allen links, of alleen rechts doet het. Schema van de garage klopt wel.

Aanvulling:
Oh en heel belangrijk, kies een relais met ingebouwde blusdiode of plaats deze zelf. Anders krijgt je IPC bij het uitschakelen telkens op z'n flikker!

[ Voor 18% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 21:44 . Reden: Aanvulling ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zou me niet zoveel zorgen maken. Gewoon goede AMP klemmen gebruiken, netjes afwerken en klaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:14:
Zou me niet zoveel zorgen maken. Gewoon goede AMP klemmen gebruiken, netjes afwerken en klaar.
Wat zijn AMP klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Let dr ff op dat beide lampen aan dezelfde pin moeten, en de binnenste pin niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt even heel lomp maar ik bedoel het goed: als je op een willekeurige zoekmachine "AMP connector" in tikt en bij afbeeldingen kijkt dan zie je diverse soorten en maten.

Feitelijk zijn het degelijke connectoren die je aan je bedrading knijpt voor een goede en meestal demontabele verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
sypie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:03:
[...]

Klinkt even heel lomp maar ik bedoel het goed: als je op een willekeurige zoekmachine "AMP connector" in tikt en bij afbeeldingen kijkt dan zie je diverse soorten en maten.

Feitelijk zijn het degelijke connectoren die je aan je bedrading knijpt voor een goede en meestal demontabele verbinding.
AMP is een merk en maakt duizenden connectors.

Denk dat als de contacten voor het relais bedoeld worden dat het om Faston (of vlakstekker/ kabelschoen) contacten gaat.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

als je een OEM relaisvoetje kunt vinden, waar afgedichte terminals in kunnen, dan zit je wel goed.

ik weet niks van Opel, maar bij VAG kun je zo iets doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/7M3973721A-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.a4-freunde.com/attachment.php?attachmentid=292832&stc=1

Afbeeldingslocatie: https://www.a4-freunde.com/attachment.php?attachmentid=288920&d=1415538714

van deze dingen zijn vast ook wel Opel varianten te vinden (of je gaat voor een andere niet-Opel oplossing).
Als de stekkers gewoon afgedicht zijn met een rubbertje, dan hoef je je geen zorgen te maken voor kortsluiting.
Je kunt enventueel nog een 2A of 5A zekering zwevend in de kabel maken als je het echt zeker wilt weten. Of je laat het OEM via de zekeringenkast lopen. Alles kan.

[ Voor 31% gewijzigd door iichel op 07-02-2017 21:37 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Als je die IPC wilt beschermen kun je natuurlijk een diode plaatsen en een lichte zekering (1A ofzo).

Overigens zit er in jouw tekening een fout. Je gebruikt zowel contact 78a (verbreek contact) en 78 (maakcontact), maar contact. Dus nu is het een soort van wisselschakelaar, dus of allen links, of alleen rechts doet het. Schema van de garage klopt wel.

Aanvulling:
Oh en heel belangrijk, kies een relais met ingebouwde blusdiode of plaats deze zelf. Anders krijgt je IPC bij het uitschakelen telkens op z'n flikker!

[ Voor 18% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 21:44 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
Let er op dat in je schema je 5 pinnen hebt getekend, met 2x contact 87. Als je een relais met 5 pinnen hebt zullen deze twee pinnen 87 en 87a zijn. 87a is dan het NC-contact van het relais, dwz daar staat spanning op als je de schakelaar uit hebt staan in deze opstelling.

Als je het zo aan sluit heb je alleen de keuze tussen: of links aan, of rechts aan.

m.a.w., zoals al even genoemd hierboven, beide lampen achter contact 87 aansluiten, en contact 87a leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Even ter aanvulling, het is een relais met 2x 87 en NIET met 87a en 87.

Daar heb ik speciaal naar gekeken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cUhny9k.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:42:

*knip*

Aanvulling:
Dankje das handige tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

typisch is de 87 aan de rand degene die je zoekt. die maakt contact met 30 als je het relais 'inschakelt'.
de andere 87 in het midden maakt contact als je het relais 'uitschakelt'.

neem een oude ext. HDD voeding oid (12V, heb je vast wel als tweaker) en zet ze op 85 en 86.
als je klik hoort, is het relais 'aan'.
met een multimeter even de weerstand meten tussen 30 en 87 en 87. dan weet je zeker welke je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:56:
Even ter aanvulling, het is een relais met 2x 87 en NIET met 87a en 87.
Zo leer ik ook weer wat, nog nooit gezien. Ik zou het echter wel even dubbelchecken.

[ Voor 8% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:02:
[...]

Zo leer ik ook weer wat, nog nooit gezien. Ik zou het echter wel even dubbelchecken.
True, echter heb ik hem daarom gekocht... het staat er ook letterlijk op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fk8PXGf.jpg

https://www.rdae.nl/2026-relais-maakkontakt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

lijkt erop dat dit relais echt 2x 87 heeft (sluit wanneer het relais aan staat).
nooit eerder gezien.
* iichel leert weer wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:07:
[...]

True, echter heb ik hem daarom gekocht... het staat er ook letterlijk op:
[afbeelding]

https://www.rdae.nl/2026-relais-maakkontakt.html
Als ik van dat type relais d'r een paar in de voorraad bak op m'n werk gooi, dan denken d'r een aantal dat ze gek worden. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:09:
[...]

Als ik van dat type relais d'r een paar in de voorraad bak op m'n werk gooi, dan denken d'r een aantal dat ze gek worden. })
:D

doe maar niet dan :P

Trouwens wat zou de blusdiode tegenhouden? De IPC stuurt het signaal naar 86 en de 85 (massa) maakt de verbinding. Computer schakelt de + uit en de spanning valt weg, wat veroorzaakt dan de "schok"?
Of vangt die diode juist de spanning af tussen 30 en 87?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Ok :/
Trouwens wat zou de blusdiode tegenhouden? De IPC stuurt het signaal naar 86 en de 85 (massa) maakt de verbinding. Computer schakelt de + uit en de spanning valt weg, wat veroorzaakt dan de "schok"?
Of vangt die diode juist de spanning af tussen 30 en 87?
Als een spoel wordt afgeschakeld wil deze zijn magnetisch veld intact houden, hierdoor genereert de spoel een enorme spanningspuls (bij dit soort relais soms een dikke 100V of meer). Back EMF heet dit fenomeen.

Door een geschikte diode in sper (t.o.v. voedingspanning) over de spoel te zetten wordt deze spanningspuls geblust (lees: keihard kortgesloten :*) ).

Jouw diode lijkt er geen ingebouwd te hebben, want dan zie je meestal een diode in het schema op de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

een relais schakelt door een kleine electromagneet.
een stukje metaal (weekijzer) met een spoel eromheen gewikkeld. dat zie je schematisch tussen 85 en 86 bovenop je relais.
zodra je spanning zet tussen 85 en 86 gaat de magneet aan, en gaat deze zich ook een beetje opladen, namelijk het weekijzer krijgt een kleine electromagnetische lading.
zodra je het relais ontlaadt, komt die lading/energie vrij.
die kan deels via 85 naar de computer, deels via 86 naar de massa.
die diode zorgt ervoor dat het alleen van 86 naar de massa gaat, de diode blokkeert de weg naar de computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
iichel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:21:
die diode zorgt ervoor dat het alleen van 86 naar de massa gaat, de diode blokkeert de weg naar de computer.
Dit klopt niet helemaal. Je moet geen diode in sper richting de computer zetten, want ondanks dat dit de computer wel beschermt, blijft het magnetische veld van de spoel langer na-ijlen (bij gebrek aan betere woorden). Hierdoor verslechterd de afschakel tijd van het relais en zullen de contacten sneller inbranden (al valt dat in dit geval (met een resistieve belasting) wel mee.

De diode moet dus "over" de spoel, in sper-richting t.o.v. de voedingsspanning. En zo dicht mogelijk bij de spoel geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/IUn5v.png
SW1 is in deze de IPC

[ Voor 5% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
}:O

Dus ik heb het verkeerde relais 8)7 niet zo heel erg want ik leer graag maar had vanmiddag wat materialen besteld en geen nieuw relais :o
Ik zie overigens alleen maar 4 polig relais met ingebouwde diodes, maar aangezien ik het letterlijk op de IPC aansluit denk ik dat het handig is om zo'n relais erin te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Ik zou lekker de diode meenemen in de bedrading en dit relais gebruiken.
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:39:
Ik zie overigens alleen maar 4 polig relais met ingebouwde diodes, maar aangezien ik het letterlijk op de IPC aansluit denk ik dat het handig is om zo'n relais erin te hebben.
Als je met 4-polig bedoelt dat het middelste contact (normaal 87a) ontbreekt, dat maakt niet uit.
Je kan gewoon beide draden naar je lampen aansluiten op 87. Dit heeft totaal geen invloed op je IPC.

[ Voor 77% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou het simpeler allemaal doen, heel die computer of wat dan ook niet eens bij betrekken. Je wilt dus mistlampen. die mogen officieel alleen aan als je dimlicht aan hebt.

Je soldeerd een draad bij de + van een van de koplampen. Deze draad leg je de auto in naar je nieuwe schakelaar op het dashboard. Deze draad ook weer terug naar de motorruimte. Nu leg sluit je dit uiteinde op het standaard auto relay.

Op dit relay directe 12v van de accu. Uitgang van dit relay naar je nieuwe mistlamp. Aarde van relay en mistlamp op chassis.

Mistlampen gaan uit met de normale lampen, als je vergeet de mistlamp knop uit te zetten. En mistlampen kunnen alleen aan als je dimlichten aan zijn. Het standaard relay is prima. Dubbeluitgevoerde relais worden gebruikt op auto's met H4 halogeenlampen om dimlicht/grootlicht te schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door sugarlee89 op 08-02-2017 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ja daar heb ik over nagedacht inderdaad, maar dat was voordat ik erachter kwam dat het bij dit type dus een stuk lastiger is aan te sluiten op de computer, maar ik denk dat er een pin-out in de IPC zit... als ik die kan vinden. Als het niet lukt doe ik het op jou manier.

Overigens moeten de mistlampen op de plus van het stadslicht en niet dimlicht, daarom heb je mistlampen. Dimlicht aan tijdens mist is niet zo heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vers binnen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BPxwRQw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q1hJRkq.jpg

Ook nieuwe kabelschoenen, betere krimpkousen etc... binnenkort een 3e (ja 3e) poging wagen. Bedankt allemaal voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:43:
Ja daar heb ik over nagedacht inderdaad, maar dat was voordat ik erachter kwam dat het bij dit type dus een stuk lastiger is aan te sluiten op de computer, maar ik denk dat er een pin-out in de IPC zit... als ik die kan vinden. Als het niet lukt doe ik het op jou manier.

Overigens moeten de mistlampen op de plus van het stadslicht en niet dimlicht, daarom heb je mistlampen. Dimlicht aan tijdens mist is niet zo heel handig.
Dus je gaat zonder normaal licht rijden en wel met mistlampen? Mistlampen is alleen om jezelf zichtbaar te maken voor andere van voor. Je dient gewoon je dimlicht aan te houden. Dimlicht is normaal licht.

Stadslicht kun je overdag aanzetten in de stad, dat waren vroeger 5 watt lampjes in de losse unit, die nu geintegreerd zitten bij de koplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sugarlee89 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:43:
[...]

Dus je gaat zonder normaal licht rijden en wel met mistlampen? Mistlampen is alleen om jezelf zichtbaar te maken voor andere van voor. Je dient gewoon je dimlicht aan te houden. Dimlicht is normaal licht.

Stadslicht kun je overdag aanzetten in de stad, dat waren vroeger 5 watt lampjes in de losse unit, die nu geintegreerd zitten bij de koplamp.
Dimlicht mag je wel aan hebben bij mist maar het idee erachter is juist dat de mistlampen niet reflecteren in de mist omdat ze eronder schijnen (rustiger lichtbeeld) en dimlicht wel. Daarom kan je bij stadslicht ook je mistlampen aanzetten.
Wanneer mistlampen aan voor

Van de overheid mag je de mistlampen voor alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als je daardoor bijna niets kunt zien. De richtlijn die je aan kunt houden is minder dan 200 meter zicht. Je dimlichten mag je dan uit laten.
https://blog.allsecur.nl/...er-doe-je-mistlampen-aan/

Maar goed er zijn er inderdaad genoeg die niet weten dat dit mag, die laten dus de dimlichten aan. Ik had bij m'n vorige auto wat problemen met de koplampen dus ik reed tijdelijk met stadslicht en mistlicht (dus ook bij goed weer) en ben er ook nog nooit voor aangehouden. Waarschijnlijk omdat vaak DRL geintegreerd is in de mistlamp tegenwoordig.

Je mistlampen voor zijn voor je eigen zicht, je mistlamp achter dat jij juist zichtbaar bent.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2017 12:30 ]

Pagina: 1