Toon posts:

NAS systeem laten bouwen (uitbesteden)

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben nieuw op dit forum maar wil toch graag een oproep doen.
Al enige tijd heb ik het plan om een NAS systeem te laten bouwen. Ik ben student fotograaf en heb tientallen volle harde schijven liggen welke ik graag op 1 geordende nette plek zou willen archiveren.

Zelf heb ik een 'oude' PC staan welke eventueel nog bruikbaar zou kunnen zijn vh bouwen van de NAS.
Ik weet dat een NAS bouwen zelf mogelijk is, maar zelf kom er simpelweg niet aan toe en of heb de kennis niet. Vandaar ook dat ik het graag uit wil laten besteden aan een professional.

klein gegeven:
Ik werk zelf op een MacbookPro uit 2011

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen met adressen of bedrijven die dit voor een particulier/zzp-er zoals ik kunnen doen?

klein overzicht van de ongebruikte PC welke ik nog heb staan wellicht zijn enkele onderdelen behuizing, moederboard nog goed genoeg vh bouwen van de NAS

- Coolermaster Centurion 590 No PSU
- Be-Quiet Purepower 530W PSU
- Moederboard intel Asus P6T SE S1366
- Processor Intel Core i7 920 (2,66/8MB)
- Kingston Value 3x2048MB DDR3 1333 KVR 1333D3N9K3/6G
- SAMSUNG HD 1 TB SATA-2 7200rpm 32MB HD103UJ
- VGA XFX Geforce GT220 1GB PCI-E

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
...wat moet die professional voor je doen? Een extra HDD aansluiten? Of FreeNAS voor je installeren? Dat moet iedereen die weet hoe een toetsenbord eruit ziet nog wel lukken...

Maar waarom koop je niet gewoon een off-the-shelf NAS?

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je snelle reactie mcDavid!
Een hoop dingen doe ik wel zelf zoals meubels maken, of andere werkzaamheden maar soms zijn er dingen die je uit wil laten besteden. Helemaal nu ik in een afstudeer periode zit lukt dit mij niet zelf.

Een off the shelf NAS daarmee bedoel je denk ik een Synologie systeem of eender ander merk systeem bijvoorbeeld. Daar heb ik ook naar gekeken, maar ik zou graag met de bouwer de componenten zelf samen willen stellen. Ook aangezien ik er nogal een hoop Harde schijven in wil verwerken lijkt het me dit goed om het te laten bouwen. Ik heb zeer veel zware video bestanden, raw bestanden, psd's e.d.

* Dus als iemand ervaring heeft met een 'NAS bouwer' die dit zou kunnen doen dan hoor ik heel graag waar ik dat bedrijf(je) bereiken kan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het systeem dat al staat kan prima dienst doen als NAS. Bedenk wel dat een NAS na het bouwen ook in de gaten gehouden moet worden. Dit kan het ding ook zelf doen en dan een mailtje sturen als er wat mis is.

Denk aan temperatuur, kapotte ventilatoren, falende harde schijven, maar ook problemen met on-disk opslag (data corruptie) of overbelasting.

Het is dus niet zo dat een NAS set-and-forget is. Het kan heel goed zijn dat het ding 6 jaar lang zonder een piep goed werkt, maar het kan ook zijn dat elk jaar een schijf beslist dood te gaan en je er een moet vervangen en een eventuele rebuild in de gaten moet houden of zelf moet starten.

Misschien dat het handig is om aan te geven waar in Nederland je zit, dan is er wat meer te zeggen over wat voor hulp te bieden is, en of het misschien zinvol is om het in V&A te zetten.

Wat het bouwen/installeren betreft: dat is niet heel moeilijk en kan een tweaker vast wel voor je regelen. Het gaat meer over kwaliteit, controle en logistiek lijkt me.

• mcDavid
Hoeveel TB gaat het om dan? "een hoop harde schijven" is niet direct een belemmering om een off-the-shelf NAS te nemen. Ten minste, als je het echt over tientallen of honderden disks hebt, wil je idd misschien een professional in de arm nemen, maar die zal dan ook dedicated storage servers aanraden.

Als je wat nieuws gaat kopen ben je in 95% van de gevallen gewoon het best af met een off-the-shelf NAS. Er is niet voor niets een markt voor die dingen. Ze zijn zuiniger, stiller, betrouwbaarder, makkelijker in gebruik en meestal ook goedkoper dan een zelfbouw systeem. Zéker als de andere optie is een ICT-leverancier alles te laten installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel Johnkeates en mcDavid voor de duidelijke informatie.
Je moet denken aan 10TB tot 15TB.

Ik wist niet dat off-the-shelf NAS betrouwbaarder, stiller, makkelijker etc zijn dankjewel vd tip! Misschien nog een goede optie om hier naar te kijken.

Wel speelt het budget ook mee.

Een half jaar geleden heb ik eens het een en ander opgezocht toen leek het in mijn geval slimmer om iets te laten bouwen aangezien het om flink wat opslag capaciteit gaat. Ook helemaal als je nog backup disks wil mocht er uiteindelijk iets mis gaan ( geloof dat dit in Raid heet, nogmaals ik ben geen expert de juiste terminologie weet ik niet helemaal maar jullie begrijpen wat ik bedoel).
Bedankt voor de tips tot zover!

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee om het in V&A te zetten!
Binnenkort ga ik er actiever mee aan de slag voor nu was het even om te zien of er bedrijfjes zijn die dit kunnen bouwen om bijv een offerte aan te vragen.

btw. het PC systeem hoeft niet persee gebruikt te worden, maar het zou wel een bonus zijn mocht hij wel gebruikt kunnen worden zodat hij weer een nuttig doel heeft.

• mcDavid
10 tot 15 GB kun je prima kwijt in een standaard 2-bay NAS. Al zou je dan om wat uitbreiding en evt. een RAID setup mogelijk te maken misschien beter een 4-bay NAS kunnen nemen. Zo'n ding heb je voor een kleine 400 euro

Let er echter op dat RAID géén backup is! Je data backuppen doe je het liefst op een andere locatie of in de cloud, met een daartoe geëigend backup programma. Synology heeft bijv. ingebouwde functionaliteit om je gehele NAS te backuppen naar een andere NAS.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Stel dat je twee schijven gebruikt, dan is standaard RAID1 nog een idee, ga je meer doen, dan kan je eigenlijk beter direct naar ZFS met mirrors en hot-standby gaan. Zijn allemaal afwegingen enz. en er is geen one-size-fits-all oplossing (in tegenstelling tot wat veel fabrikanten je graag laten denken).

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Al je data heb je nu op de bestaande harddisks staan. Blijkbaar is de data je veel waard.
Dan moet je die minimaal op drie verschillende media hebben staan, waarvan minimaal ééntje op een ander fysiek adres met een ander risicoprofiel (bv. bij familie).

Daarom zou ik het volgende voorstellen:
1. je gaat door met het plan om een NAS samen te stellen/aan te schaffen conform plan.
2. maar je begint nu meteen al door twee nieuwe externe harddisks aan te schaffen waarop je de hele dataverzameling kopieert en die leg je op een ander fysiek adres. Dan heb je je data alvast op korte termijn veiliggesteld op een tweede locatie.
3. dan maak je van alle harddisks een uitdraai van de tabel met SMART gegevens en die zet je in het SMART-topic op dit forum, om te kijken in hoeverre de bestaande harddisks al problemen onder de leden hebben.
4. en daarna installeer je op je gemakkie de NAS, die een heel stuk goedkoper uit kan pakken (zonder RAID, want je hebt de data inclusief de originele harddisks dan op 3 plekken staan) en je kopieert de data daarop vanaf de originele harddisks.
Dit is ook nog een goedkopere oplossing.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:21:
Goed idee om het in V&A te zetten!
Sterker, daar hoort het thuis, en alleen daar. Het forum is niet bedoeld voor oproepjes! Advies over het bouwen kan natuurlijk prima, maar als je op zoek bent naar een bouwer, zit je hier verkeerd.

Mocht je de insteek van je openingspost willen aanpassen, schiet me dan even aan, dan kan je topic weer open, op voorwaarde dat het geen werving meer is, maar puur een inhoudelijke discussie over de samenstelling.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 07-02-2017 18:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.