Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee. ik lees en probeer, maar inmiddels wordt ik volledig gestoord.!! Heb inmiddels zelf persoonlijke IGMP snooping nodig..

Ik heb sinds oktober Telfort Glasvezel, kwam van KPN..
Dit simpelweg om de kosten te drukken voor het zelfde product. Geen telefoon en wel telfort mobiel en zo..

Het werkte bij mij allemaal prima. Experiabox vervangen door mijn Asus AC87U met VLAN34 en 4 en PPPoE enz.. met de EB voor telefonie.
Naief als ik kan zijn dacht ik ik vervang de boel gewoon door die van Telfort.
Dat ging natuurlijk niet op..
Uiteindelijk eindigde ik met de EB, vandaaruit naar twee managed Cisco SG200 switches die in eens niet meer met VLAN tagging overweg konden (denk firmwareupgrade issue), maar het werkte.
Aangezien Wireless vanaf de EB's echt beperkt is en instabiel en ik een hardwarematige firewall gebruik, wilde ik toch de EB vervangen.
Ik heb nu een Netgear GS108Ev3 gekocht.
Daarop komt Vlan 4 en 34 Tagged binnen op port 8.
VLAN4 is vervolgens untagged op port 3t/m6, waarop de STB's zijn aangesloten.
Op Port VLAN34 Tagged gaat een draadje naar mijn router, die met VLAN1 untagged terug gaat naar port 2
Op port 1 zit een TP-Link SG108E met enkel VLAN1 untagged en VLAN34 tagged. Dit om ooit de firewall als router te kunnen laten fungeren.
Op een 2e port van de router zit nog een cisco sg200 voor enkel internet lan, VLAN1 untagged.

IGMP snooping v3 staat enabled op VLAN4.

Let op.. ondanks alle beschrijvingen heb ik nog steeds onderbrekingen op mijn STB's..!! Daarbij komt dat ik het IP voor de Webinterface ook een aantal maal opnieuw moet benaderen/refreshen voor ik op de netgear switch terecht kom.

Help..

Sorry voor de link naar een ander forum met de zelfde vraag, maar heb geen uploadmogelijkheid voor plaatjes..
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/e00ef90a-cd00-4684-975d-1bcae50fd53b.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
Heb je IGMP Snooping al eens uitgezet? Als je IPTV in een eigen VLAN hebt draaien (bridge mode), dan is IGMP Snooping niet nodig.

Heb m'n Telfort VDSL ook met een managed switch in gebruik, VLAN4 komt tagged binnen vanaf het modem (Vigor 130 in transparent bridge) en VLAN4 stuur ik untagged naar een poortje waar de STB aan hangt.
IGMP Snooping staat op mijn switch (ZyXEL GS1900-24E) uitgeschakeld. Heb het ook even aan gehad en dan had ik voor een paar seconden beeld en dan een foutmelding. Moest dan zappen en dan had ik weer een paar seconden beeld etc etc.

Werkt prima. Kan geen Netflix e.d. op m'n STB gebruiken (routed mode), maar dat mis ik toch niet en zou de situatie ook vele malen complexer maken.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitgezet.. Ben benieuwd.. Kan nu 1 tv testen, straks een andere en morgen allemaal tegelijk...

Die eerste blijft zojuist even haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu weer een paar keer, ongeveer om de 10 minuten even blijven hangen. Dit maakt dus geen verschil..

Wellicht niet duidelijk, maar het herstelt zichzelf bijna direct.
Geen errors op de switch te zien.
Wat ook typisch is, gister kon ik de kabellengte en status opvragen op de switch, maar nu niet.
Daar werd volgens mij bij twee kabels de status Open cable weergegeven, maar kan nu niet uitsluiten of dit toevallig deze twee tv's zijn.
Niet dat ik vermoed dat t aan de kabels ligt, want het heeft minstens 5 jaar goed gewerkt, maar dan via KPN ipv telfort.

Ik heb nog de optie om enkel tv via de experiabox te doen. Dan ga ik er van uit dat VLAN4 tagged op de experiabox moet binnenkomen vanaf de 1e switch. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Ditzelfde fenomeen doet zich voor als je het accespoint van KPN verkeerd aansluit.
Als je de "voedingskabel" naar een LAN aansluiting laat gaan staat het beeld om de 7 min stil.
Misschien kan je er wat mee...
De AP van KPN ondersteund snooping .

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt nu na reboot van de netgear switch al 1,5 tot 2 uur goed te gaan.
10 min na de reboot heb ik nog 1x een hickup gehad, daarna niet meer
Nog steeds met igmp snooping uit.
Zometeen alle tv's maar eens aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Waterlelie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:14:
Ditzelfde fenomeen doet zich voor als je het accespoint van KPN verkeerd aansluit.
Als je de "voedingskabel" naar een LAN aansluiting laat gaan staat het beeld om de 7 min stil.
Misschien kan je er wat mee...
De AP van KPN ondersteund snooping .
Hmm, waarom zou dat het geval zijn? Dat zou toch niet uit moeten maken? Of zal IGMP Snooping alleen in bepaalde richtingen werken op dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Mijn vrouw zet de laptop aan.. Heeft eerst geen internet, 1 minuut later wel.. Dacht even aan toeval en wissel van accesspoint, maar op t moment van verbinden hikt ook de stb weer even..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
Kun je de situatie niet wat simpeler maken? Je hebt nu 3 switches en 2 routers in gebruik, ergens vind ik het niet heel verwonderlijk dat de setup niet goed werkt.

Sluit eens één managed switch aan op je NTU/FTU, laat VLAN4 tagged binnenkomen en zet dat untagged door naar een poortje waar je een settopbox aan knupt. Kijk dan eens of je nog steeds problemen hebt.

Als dat werkt dan zet je een andere switch aan de NTU/FTU en kijk je of je dan nog steeds zonder problemen TV kunt kijken. Op die manier kun je pinpointen waar/welk apparaat het probleem is, nu heb je teveel factoren om een duidelijke diagnose te kunnen stellen.

Ik heb eerlijk gezegd ook een beter gevoel bij die Cisco SG200 dan bij die Netgear GS108Ev3. Die Cisco is toch wat professioneler denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, maar heb ik eigenlijk al eens gedaan.
Maar intussen ben ik iets wijzer.. Ik heb een ookla speedtest gedaan.. Op t moment van upload hikt de tv heel vaak. Snelheid is 42/43.. Ik heb een 100/100 verbinding.. Het 1 drukt t ander dus simpelweg ergens weg..
Ik ga t nu anders proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf mijn server wel 100/100 maar wel de hickups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vermoeden dat telfort en kpn sinds de nieuwe methode via de experiabox bandbreedte reserveren of QoS regelen voor VLAN4. Wellicht ook voor VoIP.
Mijn router doet dit natuurlijk niet, zeker als ik tv bridged opstel, waardoor beide vlans elkaar wegdrukken cq. packets door elkaar gaan lopen. Dan kunnen we allemaal IGMPsnooping gebruiken, maar helpt dit enkel binnen je eigen netwerk.

Ik denk dat met mijn 3 switches, 2 routers, een server waarop 4 virtuele servers draaien(een exchangeserver, firewall, filelserver en usenet client) een xbox 3 telefoons, een tablet, smarttv en een powerlan adapter al het netwerk aardig beproeven betreft broadcast verkeer, daar bovenop komt ook nog eens het verkeer als ik mijn laptop aanzet.

Kortom.. Mijn Experiabox gaat er weer tussen..
Om te beginnen voor alles, maar eigenlijk om door middel van dmz het internet via de wanpoort van mijn router te laten lopen..
Dit lukte me echter eerder niet, de ac87u kreeg geen ip van de experiabox op wan.
Iemand daar tips over?

Of iemand andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Er wordt een soort QoS toegepast om bepaald verkeer voorrang te geven op de WAN van de Experiabox. Telefonie gaat voor, dan TV en dan Internet.Simpelweg om te zorgen dat je Telefonie en TV niet gaat haperen als je iets wilt downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat bevestigt mijn vermoedens RobinF
Die QoS sloop je wanneer je bridged gaat toepassen of dit ook niet instelt op je eigen router.
Ik heb nu alles omgegooid. EB op Ntu.. Tv op aparte switch, mijn cisco sg200 die niet meer vet vlan taghing overweg kan. Lan gaat naar wan van mijn eigen router. EigenLan gaat dan weer de netgear op en de tplink boven.
Dit lijkt inderdaat snel en stabiel te zijn.
Nu nog de nat routes doorzetten naar mijn eigen router..

Als alles draait zal ik dit nog even bevestigen maar voor nu thanks voor de hints.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt.. Jittervrij.. Eb op ntu, daarachter een switch voor itv op port 2 de switch in vlan1 voor lan. Op port3 de asusrouter. Die weer met lan in dezelfde switch als ebport2 maar op vlan 9. Alle overige netwerkapparatuur ook in vlan9.

Alle stb's aan.. 4 speedtest.net tests tegelijkertijd en een iso gedownload.. Alles doet t zonder issues. Nou ja.. Haalde een snelheid van 30/45, maar bij een enkele speedtest 96.08 om 98.03..

Thanks all..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Weliswaar een heel andere situatie dan bij jou, maar:

Als het weer terugkomt, zet de uitgang van de stb eens op 1080i in plaats van 1080p.

Geen geintje. :) Aan het gedrag dat jij beschrijft merk ik dat de stb is gereset naar standaard instellingen. (update die gepusht wordt of zo?)
Dit werkt voor mij op telfort glas oude propositie, zonder experiabox, met de kleine stb nog direct aan het glasvezelmodem.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:19:
Gelukt.. Jittervrij.. Eb op ntu, daarachter een switch voor itv op port 2 de switch in vlan1 voor lan. Op port3 de asusrouter. Die weer met lan in dezelfde switch als ebport2 maar op vlan 9. Alle overige netwerkapparatuur ook in vlan9.

Alle stb's aan.. 4 speedtest.net tests tegelijkertijd en een iso gedownload.. Alles doet t zonder issues. Nou ja.. Haalde een snelheid van 30/45, maar bij een enkele speedtest 96.08 om 98.03..

Thanks all..
Beste Michiel, zou jij een schemaatje kunnen maken van je opstelling c.q. deze voor mij iets meer gestructureerd kunnen uitwerken? Heb hier eerder ook al problemen mee gehad en heb het zelf nooit tot een oplossing gekregen maar merk dat functionaliteit bij een bridged netwerk lijkt te vervallen voor sommige functies van de decoders. Bij voorbaat dank!
Pagina: 1