Isoleren van onze garage: zinvol/onzin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik overweeg onze garage te gaan isoleren om te verminderen dat het er in de winter ijskoud is en in de zomer bloedheet.

Dit is de situatie:

- 2-onder-een-kap (BJ ~2000), geschakeld via garage
- aan lange zijde dus aan 1 kant (spouw)muur van ons huis, andere lange kant is garage buren
- garage is niet verwarmd
- voorzien van beton/cement vloer "in zand"
- garage heeft een stalen roldeur
- flink wat kieren tussen roldeur en muur
- roldeur is voorzien van enige vorm van (piepschuim) isolatie
- (standaard) achterdeur naar tuin, voorzien van dubbel glas
- opdek (brand)deur naar keuken (trekt door warmteverschil met keuken flink krom)
- niet/minimaal geïsoleerd plafond in de vorm van balklaag met houten platen
- dakbedekking van bitumen

Mogelijke verbeteringen die ik zie:

- dichten van kieren bij stalen roldeur met isolatiemateriaal/tochtband
- isoleren van dak dmv "omgekeerd dak" constructie

Ik zou graag weten of mensen hiermee ervaring hebben?
Loont het de moeite/geld of gaat het niets brengen?
Nog tips/aanbevelingen wat ik nog meer zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 22:37
Ik heb zelf een 'omgekeerd' dak gemaakt met pur-platen. Het dak isoleren heeft in ieder geval niet de magische werking, want in de praktijk merk ik niet zoveel verschil.

Ook de vloer op zand is niet ideaal, kou van de bodem wordt direct overgebracht. Helaas kan ik daar thuis niets aan veranderen en jij denk ik ook niet. De buitenmuren hebben bij mij geen spouw en volgens mij zit daar samen met de enkele muren het pijnpunt.

Precies dus 2 punten waar ik zelf niets tegen kon doen en welke volgens mij de grote boosdoeners zijn.

Dichten van kieren is naar mijn idee wel de moeite. Kost geen drol maar scheelt wel veel. Voor mijn gevoel zelfs meer dan de dakisolatie.

Overigens heb ik er ook maar een radiator geplaatst i.v.m. wat witgoed en opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door Divak op 07-02-2017 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Divak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:59:
Ik heb zelf een 'omgekeerd' dak gemaakt met pur-platen. Het dak isoleren heeft in ieder geval niet de magische werking, want in de praktijk merk ik niet zoveel verschil.

Ook de vloer op zand is niet ideaal, kou van de bodem wordt direct overgebracht. Helaas kan ik daar thuis niets aan veranderen en jij denk ik ook niet. De buitenmuren hebben bij geen spouw en volgens mij zit daar samen met de enkele muren het pijnpunt.

Precies dus 2 punten waar ik zelf niets tegen kon doen en welke volgens mij de grote boosdoeners zijn.

Dichten van kieren is naar mijn idee wel de moeite. Kost geen drol maar scheelt wel veel. Voor mijn gevoel zelfs meer dan de dakisolatie.

Overigens heb ik er ook maar een radiator geplaatst i.v.m. wat witgoed en opslag.
Bedankt voor je reactie. Kieren dichten is inderdaad een beetje een no-brainer: weinig moeite en kosten. Begin ik mooi daar mee en laat ik het dak nog even zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 19:44
Tja, ik denk dat zonder aardige ingrepen een lastig verhaal wordt.
Je hebt als garagedeur een standaard kanteldeur? Om dit goed geisoleerd te krijgen, betwijfel ik of je het red met tochtband. Een alternatief isn een sectionaaldeur. Deze zijn er in verschillende isolatiewaardes en deze kunnen naadloos afsluiten. Je bitumendak ik zou ik bij renovatie voorzien van pir isolatie. Dan blijft over de muren en de betonvloer. Dat zijn natuurlijk beide koudbruggen. De muur naar je buren zou kunnen voorzien van een voorzetwand.
De betonvloer op zand zorgt in de zomer wel voor wat verkoeling. In de winter helpt je deze ook niet echt als je het warm wilt houden. Het duurt wel wat langer voor het er zal vriezen. Als je het op een hogere tempratuur wilt houden, dan zou die vloer niet op zand maar op isolatie materiaal moeten rusten, en zul je het beperkt moeten verwarmen. Al is dit laatste wel een ingrijpende maatregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Wat ga je doen met de ruimte? Kieren zijn om de uitlaatgassen weg te laten stromen. Ga je alles dichtproppen, dan is het geen garage meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Wat is je doel? Voor een garage voldoet dit toch prima? Ik zou eerder overwegen de deur naar de woning uit te voeren als echte buitendeur en de garage lekker zo te houden.

Als je de ruimte alleen gaat isoleren zonder verwarming zorg je er alleen voor dat deze in de winter iets langzamer koud wordt en in de zomer iets langzamer warm. Een zeer goed geïsoleerd huis wordt ook steenkoud in de winter zonder verwarming, het duurt alleen langer dan bij een slecht geïsoleerd huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

tollo71 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Kieren dichten is inderdaad een beetje een no-brainer: weinig moeite en kosten. Begin ik mooi daar mee en laat ik het dak nog even zitten.
Heb bij oude mensen hier in de straat de stalen garagedeur bekleed met dik piepschuim en op de zijkanten tochtborstels gemonteerd. Scheelt echt enorm veel en ze zijn nu van de grootste koude trek af als ze via inpandige deur naar de garage gaan. Garage wordt daar alleen als opslag etc gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Het doel van de ruimte is opslag (o.a. fietsen, gereedschap, dakkoffer etc.) en er staat een Air fryer, een vriezer en (extra) koelkast. Ook is het de "looproute" naar de achtertuin, waar o.a. ook de kliko's staan. We gaan dus een 10-tal keer per dag van de keuken naar de garage (en regelmatig daar naar buiten).

Ik denk inderdaad dat, mede door gebrek aan verwarming, het minimaliseren van tocht het hoogst haalbare zal zijn. Rest is "uitstel" van afkoeling/opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik zit met hetzelfde. ongeisoleerde garage met kanteldeur die grenst aan de woning. Gebruiken als garage zal ik hem nooit dus het plan is de kanteldeur te vervangen en er 2 ruimtes van te maken. Een bijkeuken als achteringang en een berging voor fietsen en andere meuk.

Nieuwe binnenwanden van cellenbeton met isolatie en een raamkozijn met loopdeur in het gat van de kanteldeur. Keukenblokje er in en de dakvloer misschien aan de bovenzijde maar waarschijnlijk aan de onderzijde isoleren.

grootste probleem is nog de vloer die waarschijnlijk een vorstrand heeft. Die er uit slopen is dus onbegonnen werk. Veel meer dan wat isolatie tegen de buitenmuur aan plaatsen zal het dus wel niet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 10-02-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 10:30

André

Analytics dude

tollo71 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:05:
Het doel van de ruimte is opslag (o.a. fietsen, gereedschap, dakkoffer etc.) en er staat een Air fryer, een vriezer en (extra) koelkast. Ook is het de "looproute" naar de achtertuin, waar o.a. ook de kliko's staan. We gaan dus een 10-tal keer per dag van de keuken naar de garage (en regelmatig daar naar buiten).

Ik denk inderdaad dat, mede door gebrek aan verwarming, het minimaliseren van tocht het hoogst haalbare zal zijn. Rest is "uitstel" van afkoeling/opwarming.
Nou, ik heb een nieuwbouw garage, dubbele wanden, geïsoleerd plafond. En daardoor wordt de warmte die vanuit huis komt doordat je steeds heen en weer loopt veel langer vastgehouden. Dus ja, je houd het afkoelen tegen, maar ook de warmte wordt beter vastgehouden. Dat scheelt enorm, midden winter komt mijn garage bijna niet onder de 8-10 graden. Is ook nog eens goed voor je gereedschap, dat staat dan niet weg te roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kaasplank schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:43:

grootste probleem is nog de vloer die waarschijnlijk een vorstrand heeft. Die er uit slopen is dus onbegonnen werk. Veel meer dan wat isolatie tegen de buitenmuur aan plaatsen zal het dus wel niet worden.
Ik heb ook een 'koude' garage en zou daar graag wat willen verbeteren.
Zat zelf te denken om inderdaad de betonvloer eruit te slopen, wat meer uit te graven en dan piepschuim en nieuw beton storten. Maar dat is geen goed idee begrijp ik ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je blijft de koudebrug langs de randen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Kaasplank schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:43:
ik zit met hetzelfde. ongeisoleerde garage met kanteldeur die grenst aan de woning. Gebruiken als garage zal ik hem nooit dus het plan is de kanteldeur te vervangen en er 2 ruimtes van te maken. Een bijkeuken als achteringang en een berging voor fietsen en andere meuk.

[afbeelding]

Nieuwe binnenwanden van cellenbeton met isolatie en een raamkozijn met loopdeur in het gat van de kanteldeur. Keukenblokje er in en de dakvloer misschien aan de bovenzijde maar waarschijnlijk aan de onderzijde isoleren.

Een tussenwand tussen het "fiets/scooter" stuk met kanteldeur en het "gereedschap/vriezer" stuk is wellicht ook nog wel een mooie optie inderdaad. Dan verwarmt de warme lucht uit het huis bij openen van tussendeur naar keuken een kleinere ruimte, die minder "kieren" zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 21:22
Ik zit hier ook over na te denken: wat denken jullie van een halfsteens ongeïsoleerde garage met looddak isoleren door langs de binnenwanden en plafond PIR isolatieplaten aan te brengen?

Wellicht ook interessant voor de TS en de anderen die hier vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
Houd wel rekening met vochttransport in je constructie. De beste oplossing is het toepassen van voldoende ventilatie waarmee vocht adequaat wordt afgevoerd. Anders krijg je last van schimmel in je constructie. Het aanwenden van dampremmende folie behoord ook tot de mogelijkheden maar deze moet wel correct worden aangebracht anders sluit je het vocht alsnog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:33:
[...]

Ik heb ook een 'koude' garage en zou daar graag wat willen verbeteren.
Zat zelf te denken om inderdaad de betonvloer eruit te slopen, wat meer uit te graven en dan piepschuim en nieuw beton storten. Maar dat is geen goed idee begrijp ik ?
ligt er aan hoe je vloer is opgebouwd.
Ik vermoed dat het bij mij zo is:
Afbeeldingslocatie: https://www.fredsbouwtekeningen.nl/wp-content/uploads/2015/01/Funderingsplaat-met-vorstrand.png
(maar dan zonder de isolatie en binnenwand) Dan is het onmogelijk de vloer er uit te breken zonder de fundering van je buitenmuur ook te slopen.

Ik wil nog een keer een gat boren dicht tegen de muur aan om te zien hoe dik de vloer daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 15:28
Toch niet uitvoeren zoals op tekening staat? maar wel netjes je spouw en isolatie doorlaten in bestaande wand.
Anders krijgen lekkere natte hoeken!

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 15:28
Kaasplank schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:03:
[...]

ligt er aan hoe je vloer is opgebouwd.
Ik vermoed dat het bij mij zo is:
[afbeelding]
(maar dan zonder de isolatie en binnenwand) Dan is het onmogelijk de vloer er uit te breken zonder de fundering van je buitenmuur ook te slopen.

Ik wil nog een keer een gat boren dicht tegen de muur aan om te zien hoe dik de vloer daar is.
gewoon rondom vloer doorzagen, en vloer eruit slopen. is wel ff werk maar je hebt ook wat.

Ff voor allen: praat er eens over met een bouwkundige, want zomaar van binnenuit isoleren geeft in de meeste gevallen condensproblemen bij de doe-het-zelver!

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 14:00

Pelle

🚴‍♂️

Ik zit er over te denken de (vrijstaande) garage van ons nieuwe huis ook te isoleren.
Voornaamste reden is omdat ik er mijn werkplaats van wil maken, en al m'n tools en elektrisch gereedschap wil bewaren. Ik heb geen idee hoe accugereedschap zich houdt in koude omstandigheden (vorst), maar ik kan me zo voorstellen dat het niet handig is.
Idem voor het bewaren van allerlei vloeistoffen (verf, beits, terpentine, ammoniak, enz).

Zou dat uberhaupt zin hebben? Ik ga het van binnenuit niet verwarmen. Het hoeft van mij dus niet heel warm te worden, maar zou het wel fijn vinden als de kou (en het vocht) een beetje buiten zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verf moet vorstvrij bewaard worden dat vriest kapot en zo is er meer wat vorstvrij moet worden bewaard.

Een kacheltje met vorstbeveliging neem ook niet zo veel energie. Gaskacheltje aanleggen is ook een goedkope optie.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Wat raden jullie aan voor het plaatsen van een scheidingswand met loopdeur: metal stud wand (12.5 mm gipsplaat - 60 mm glaswol - 12.5mm gipsplaat) of een gelijmde muur van Ytong celbeton (geen extra isolatie)?
Of een houten frame zelf maken?

[ Voor 7% gewijzigd door tollo71 op 10-02-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Context?

Zonder verwarming blijft ook een geïsoleerde muur koud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:22:
Context?

Zonder verwarming blijft ook een geïsoleerde muur koud. ;)
Zie topic start, ik verwacht met een afscheiding een kleinere, meer tochtvrije ruimte te maken die in verbinding staat met de keuken. De warmte die ontsnapt bij openen deur tussen keuken en garage blijft dan "beter" bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Pelle schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:31:
Zou dat uberhaupt zin hebben? Ik ga het van binnenuit niet verwarmen.
Als je niet gaat verwarmen dan gaat het ook geen nut hebben.
tollo71 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:33:
[...]
Zie topic start, ik verwacht met een afscheiding een kleinere, meer tochtvrije ruimte te maken die in verbinding staat met de keuken. De warmte die ontsnapt bij openen deur tussen keuken en garage blijft dan "beter" bewaard.
Dat is een druppel op een gloeiende plaat, dat beetje warme lucht gaan nooit je garage warm houden met een klein beetje isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:44:
[...]

[...]

Dat is een druppel op een gloeiende plaat, dat beetje warme lucht gaan nooit je garage warm houden met een klein beetje isolatie.
Het is ook niet zozeer de isolatie waar ik voordeel van verwacht, maar het kleinere en met name tochtvrije volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Rusky schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:13:
[...]

Toch niet uitvoeren zoals op tekening staat? maar wel netjes je spouw en isolatie doorlaten in bestaande wand.
Anders krijgen lekkere natte hoeken!
die koudebruggen gaan wel weg ja.

[ Voor 40% gewijzigd door Kaasplank op 10-02-2017 14:02 ]

Pagina: 1