Invoeren uit non-EU landen

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Tweakers,

Wanneer ik een product koop bij een webshop buiten de EU moet ik (afhankelijk van het bedrag) aan de Nederlandse overheid/douane alsnog 21% BTW + invoerrechten betalen over de totaalsom van de productkosten + transportkosten. Details zijn te vinden op de site van de Stichting van de Blauwe Envelope.

Echter,

1. Hoe wordt de hoogte van de productkosten/-waarde en verzending bepaald bij inklaring? Hoe weet de douane wat ik betaald heb als ik iets van bijv. Amazon.com koop?
2. Als Amazon.com mij een product opstuurt dat ik gekocht heb dient een agentschap hier in NL de douane aangifte te doen. Wie doet dat en waar kan ik daar de kosten van vinden? Ik weet dat je daar een admin. fee voor moet betalen.
3. Als ik een product van een particulier koop of overneem buiten de EU maar de betaling geschiedt tussen twee particulieren die geld naar elkaar overboeken of wellicht is het zelfs een gift, hoe loopt het hele zaakje dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Goede verkopers vullen de inklarings formulieren juist in en doen de factuur erbij.
chinezen hebben hier nog wel eens de nijging in om een fictieve waarde in te vullen.

2. De vervoerder klaart het in daar krijg je meestal een rekening van ca. 14 euro van Postnl / DHL / UPS etc etc

3. Geen verschil, gift is tot 22 euro kostenvrij daarboven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Voor nu laat ik hem even open, maar wat meer eigen inzet kan geen kwaad. Wat heb je zelf zoal al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ik begrijp niet helemaal wat ik hier te veel vraag? Het moge duidelijk zijn dat de Google resultaten niet helder zijn en zich zelfs tegenspreken.. Excuses als ik iets gemist heb.

Terug naar het onderwerp, puntje 3, hoe wordt dan de waarde vastgesteld als iemand mij iets stuurt waar geen pro-forma factuur o.i.d. bij zit?

Wat achtergrond info bij puntje 3, ik overweeg om een product te kopen dat een hobbyist uit Rusland maakt en gewoon verkoopt door het ontvangen van een overboeking naar zijn privé rekening en het vervolgens met een of andere transporteur verstuurt als pakket post. Voor zover ik weet heeft hij geen bedrijf. Echter, het is een niche product waar de douane waarschijnlijk niet eens van weet wat het is en ik vermoed dat hij niet eens een factuur zal bijvoegen in het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

De gene die het verstuurt moet een label met gegevens invullen en dit op de buitenkant van het product/verpakking plakken. Als de douane twijfels heeft, dan hebben ze recht het te openen en te controleren. Als daar een andere factuur in zit, dan weet je het al wel. Zit die er niet, dan krijg jij een bericht op de mat met de vraag wat je betaald hebt en dus factuur + betaling te overleggen.

Dit alles is een hele grote ALS, want meestal blijft het onder de radar, gezien de hoge volumes van dit soort pakketten tegenwoordig. Wel geheel op eigen risico, want jij bent de invoerder. Dus jij bent hier in NL verantwoordelijk voor de goede informatie en het inklaren.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat betreft de waarde; daar kan de douane ook prima Google voor gebruiken.... ze zijn echt niet dom daar, ze weten donders goed wat de gemiddelde waarde van iets is en daar moet je over betalen. Als je het met de hoogte niet eens bent, dan kan je "achteraf"schriftelijk bezwaar indienen met de de bewijsvoering (facturen, betaalbewijs, advertentie, verklaring verkoper etc) en als dit wordt gehonoreerd krijg je het verschil terug.

https://www.postnl.nl/kla...-en-inklaringskosten.html

[ Voor 13% gewijzigd door Breezers op 07-02-2017 14:23 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 21:51

neolite

Immer kritisch

Als de douane de waarde van het product niet kan bepalen krijg je een brief thuis met het verzoek om de waarde van het product op te geven. Je dient daarnaast de factuur mee te zenden om te voorkomen dat je zo maar even wat op het formulier zet.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:08
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:09:
Ik begrijp niet helemaal wat ik hier te veel vraag? Het moge duidelijk zijn dat de Google resultaten niet helder zijn en zich zelfs tegenspreken.. Excuses als ik iets gemist heb.

Terug naar het onderwerp, puntje 3, hoe wordt dan de waarde vastgesteld als iemand mij iets stuurt waar geen pro-forma factuur o.i.d. bij zit?

Wat achtergrond info bij puntje 3, ik overweeg om een product te kopen dat een hobbyist uit Rusland maakt en gewoon verkoopt door het ontvangen van een overboeking naar zijn privé rekening en het vervolgens met een of andere transporteur verstuurt als pakket post. Voor zover ik weet heeft hij geen bedrijf. Echter, het is een niche product waar de douane waarschijnlijk niet eens van weet wat het is en ik vermoed dat hij niet eens een factuur zal bijvoegen in het pakket.
Als je zoekt op de site van de Belastingdienst zie je dat zij vrij systematisch de waarde bepalen.De methode die ze daarvoor gebruiken kan vrij simpel zijn als de verkoopprijs bijv. bekend is en als die overeenkomt met de werkelijke waarde, maar het kan ook zijn dat voor de waardebepaling andere methodes worden gehanteerd. Eventueel wordt de waarde zelfs bepaald aan de hand van materialen, productiewijze etc. Er zijn afhankelijk van de omstandigheden zes methodes waarop de waarde bepaald kan worden. Dat kan vrij complex worden dus een eenvoudig antwoord op jouw redelijk algemene vraag is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, toch al een stukje wijzer geworden.

Het sturen van een 'gift' zit er dus niet in wanneer mijn pakket in de steekproef van de douane zit want dan willen ze alsnog weten ter waarde van hoeveel geld ik ontvang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:21:dan willen ze alsnog weten ter waarde van hoeveel geld ik ontvang.
Nee, niet helemaal. De regels zijn zo dat de douane vaststelt wat de waarde is en hoeveel je moet betalen. Daarbij kunnen ze dat aan jou vragen, of ze kunnen vragen om de rekening. Maar dat hoeft niet. Dus als je bijvoorbeeld een nep-diamant besteld en die als echt wordt gezien, kan het zijn dat je ineens een rekening krijgt of iemand aan de deur om belasting over een waarde van een miljoen moet betalen, zonder dat je wat gevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Op Tweakers is het niet de bedoeling om manieren te bespreken hoe je belasting kan ontduiken, hier zet ik dan ook een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.