Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpele download server

Pagina: 1
Acties:

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:20
Beste mede-Tweakers,

Ik zou graag nog enig advies ontvangen op mijn samengestelde build. Vanzelfsprekend heb ik allereerst geprobeerd onderstaande vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omdat mijn Synology NAS het toch aardig zwaar heeft met NZBget/Sickrage en dat soort programma's ben ik van plan om een simpel servertje samen te stellen. Ook ben ik van plan om Pi-hole over te zetten vanaf m'n Raspi. Daarnaast lijkt het mij leuk om hier mee te "knutselen" als hobby.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat aan zo'n €300 - €350 te denken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Samsung 850 EVO 250GB liggen. En daarnaast nog een WD Green 1,5TB schijf. Dit lijkt mij voorlopig voldoende. Mocht ik meer nodig hebben kan ik dit altijd nog upgraden. Eventuele (Windows) licenties heb ik via school, dus die neem ik dan ook niet mee in de lijst hieronder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik gewoon de basic componenten nodig heb. Een kleine kast, moederbord, processor, ram en voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Intel qua processoren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een vrij zuinige machine is vanzelfsprekend een plus, maar geen dealbreaker wanneer het niet de allerzuinigste is. Wel moet de machine zo klein mogelijk zijn, zodat ie makkelijk "weg te stoppen is" in een kast.

Ga je overklokken?
Nope :9

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie enige feedback te krijgen op de build die ik hieronder heb samengesteld. Mochten er goedkopere/betere mogelijkheden zijn hoor ik dit graag. Daarnaast hoor ik dan graag waarom dit een betere optie zou zijn.

Hierbij de lijst die ik heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 63,50€ 63,50
1MSI H110I Pro€ 76,50€ 76,50
1Fractal Design Node 202€ 81,95€ 81,95
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,94

Alvast bij voorbaat dank voor jullie hulp en feedback!

Met vriendelijke groet,

StevoMark10

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Als je voor nog makkelijker gaat, koop je een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T. Paar schijven er in, OS er op en klaar.

edit: ik heb de voorloper en daar draait via ESXi een NAS oplossing, een download/webserver en een VPN-server op. En nog ruimte voor een knutselserver.

[ Voor 25% gewijzigd door celshof op 07-02-2017 13:30 ]

• Herax10NL
celshof schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:28:
Als je voor nog makkelijker gaat, koop je een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T. Paar schijven er in, OS er op en klaar.

edit: ik heb de voorloper en daar draait via ESXi een NAS oplossing, een download/webserver en een VPN-server op. En nog ruimte voor een knutselserver.
Heb ik naar zitten kijken, maar een Quad-core CPU heeft wel mijn voorkeur. Mede om er nog eens af en toe een simpele VM op te kunnen draaien.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 13:23
Ik heb een redelijk vergelijkbare build voor hetzelfde. Ik draai er ook nog hyper-v met een aantal VMs zonder problemen. Als je VM's gaat draaien zou ik er wel wat geheugen bij prikken en ze op je SSD zetten.

• Herax10NL
m3gA schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:33:
Ik heb een redelijk vergelijkbare build voor hetzelfde. Ik draai er ook nog hyper-v met een aantal VMs zonder problemen. Als je VM's gaat draaien zou ik er wel wat geheugen bij prikken en ze op je SSD zetten.
Hoeveel geheugen heb je er zelf in zitten?
Ik denk dat ik het voorlopig nog kan redden met 8GB. Wanneer de prijzen voor het geheugen weer wat naar beneden gaan ben ik van plan om er nog 8GB bij te drukken.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 13:28
Let er wel op dat het moederbord een bios update nodig heeft voordat deze (nieuwe) processor herkend wordt. Daarnaast heb je een ATX voeding gekozen, maar in de behuizing past alleen een SFX voeding.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 13:23
StevoMark10 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:35:
[...]

Hoeveel geheugen heb je er zelf in zitten?
Ik denk dat ik het voorlopig nog kan redden met 8GB. Wanneer de prijzen voor het geheugen weer wat naar beneden gaan ben ik van plan om er nog 8GB bij te drukken.
16GB
maar aan 8 heb je meer dan genoeg genoeg als je geen VM's draait.
Ik draait trouwens sabnzb ipv nzbget en volgens mij is nzbget iets vriendelijker qua resources.
Sickrage zou ik zelf vervangen door Sonarr. Is veel stabieler.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
StevoMark10 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:31:
[...]

Heb ik naar zitten kijken, maar een Quad-core CPU heeft wel mijn voorkeur. Mede om er nog eens af en toe een simpele VM op te kunnen draaien.
De Intel Pentium G4560 Boxed is toch ook dual core?

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 21:15
Als ik naar de specs van die kast kijk passen er 2x 2.5 disken in.
Ik neem aan dat jou wd green 3,5 inch is?

• Herax10NL
webbier schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:36:
Let er wel op dat het moederbord een bios update nodig heeft voordat deze (nieuwe) processor herkend wordt. Daarnaast heb je een ATX voeding gekozen, maar in de behuizing past alleen een SFX voeding.
Dat van de BIOS update ben ik van op de hoogte. Al heb ik nog niet echt een vergelijkbaar Kaby-Lake bordje kunnen vinden waarbij een BIOS-update niet nodig is.

Ah, de voeding. Stom van me dat ik hier niet goed naar heb gekeken. Welke van deze drie voedingen zou je aanraden? Of raad je helemaal een andere aan?
m3gA schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:39:
[...]

16GB
maar aan 8 heb je meer dan genoeg genoeg als je geen VM's draait.
Ik draait trouwens sabnzb ipv nzbget en volgens mij is nzbget iets vriendelijker qua resources.
Sickrage zou ik zelf vervangen door Sonarr. Is veel stabieler.
Sonarr heb ik wel eens voorbij zien komen, maar nog nooit echt goed naar gekeken. Dat ga ik eens nazoeken. Bedankt voor de tip! :)
Cave_Boy schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:40:
[...]

De Intel Pentium G4560 Boxed is toch ook dual core?
Klopt, dual core met 4 threads. ;)
rav994 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:41:
Als ik naar de specs van die kast kijk passen er 2x 2.5 disken in.
Ik neem aan dat jou wd green 3,5 inch is?
3,5" inderdaad. Via Google vond ik dat het met dubbelzijdig tape ook vast te plakken moet zijn. Qua afmetingen zou 'ie in ieder geval wel moeten passen. De kast zal ook niet veel bewegen, dus dat ie niet vastgeschroefd zit zal wat mij betreft geen probleem zijn.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 13:28
StevoMark10 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Ah, de voeding. Stom van me dat ik hier niet goed naar heb gekeken. Welke van deze drie voedingen zou je aanraden? Of raad je helemaal een andere aan?
Ik kan je helaas niet vertellen welke van die voedingen het beste zou zijn. Bij jouw geschatte verbruik (systeem + 1x 3,5" HDD) zou je ook naar een pico PSU kunnen kijken, kan schelen in het verbruik.

• Herax10NL
webbier schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Ik kan je helaas niet vertellen welke van die voedingen het beste zou zijn. Bij jouw geschatte verbruik (systeem + 1x 3,5" HDD) zou je ook naar een pico PSU kunnen kijken, kan schelen in het verbruik.
Hmm, dan maak ik er onderstaande lijst van:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 63,50€ 63,50
1MSI H110I Pro€ 76,50€ 76,50
1Fractal Design Node 202€ 81,95€ 81,95
1Silverstone SFX Series ST30SF V1.0€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,44

Zijn hier nog echt verbeteringen en opmerkingen op te vinden?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Je weet dat je bij de HP microserver vrij gemakkelijk de CPU kunt vervangen voor een andere zuinige cpu?

Als je toevallig iets daarvan hebt liggen .. kan best leuk zijn.
http://news.softpedia.com...oserver-gen8-499430.shtml

• Herax10NL
Het is uiteindelijk dit geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,50€ 59,50
1MSI H110I Pro€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master Elite 130€ 47,50€ 47,50
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,99

Dus modjes, hier kan wat mij betreft een slotje op. ;)
Pagina: 1