• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:56

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Besloten om de overstap te maken naar een instap systeemcamera. Waarbij ik mijn zoektocht reeds beperkt heb tot deze camera's: Lijstje.

Het hoeft voor mij niet helemaal nieuw te zijn, mag ook best tweedehands.

Op het moment neig ik naar de A5100 van Sony. Als ik even wat reviews heb gelezen en vergelijkingen heb gezien op youtube, komt de A5100 er toch net iets beter uit naar mijn idee. Al moet ik zeggen dat ik nog niet echt gekeken heb naar de Fujifilm maar die kwam net in de lijst naar voren.

Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb en ook met google niet direct uit kom, is hoe het verschil in kwaliteit van de lenzen is. Prijs speelt natuurlijk ook mee, maar daar moet ik me nog even wat meer in gaan verdiepen of dat nog veel verschilt.

Camera gaat niet gebruikt worden om te filmen, is echt voor foto's en dan met name all round. Portretten, goed en minder goed verlicht, natuur, etc. De eerste reis die hij gaat maken moet eind deze maand zijn naar het hoge noorden voor noorderlicht.

Natuurlijk kan het beter, maar een wens van mijzelf is wel om het formaat enigszins compact te houden waardoor een 100D of 500D camera van canon voor mij afvalt.

Iemand die iets uit eigen ervaring kan zeggen over de kwaliteit/prijzen van de lenzen? Ik zou zelf nog een zoom lens en mogelijk een f1.8 lens willen, maar goed dat heeft geen haast en hoeft niet direct tegelijk aangeschaft te worden. Zit ik goed met mijn gevoel dat de A5100 de betere all round camera is uit de lijst?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Tsja, in plaats van een a5100 kun je beter een a6000 nemen als je persé voor Sony kiest.

Het is echter de vraag of Sony wel de beste keuze is ondanks de schappelijk prijs en het grote aanbod aan camera-modellen. Aan de kant van de objectieven valt er namelijk niet zo reuze veel plezier te beleven... De camera's zijn ook niet altijd briljant qua bediening....

Als je wilt doorgroeien met fotografie zou je over niet al te lange tijd misschien toch een andere beslissing genomen hebben. Hier lopen opvallend veel mensen rond die daar begonnen zijn maar uiteindelijk een overstap maken naar een ander merk of naar de FF-serie van Sony.
Mocht je geen aspiraties hebben of krijgen kun je natuurlijk altijd met een a5100 of a6000 uit de voeten. Bij Sony is de 50 mm 1.8 een objectief waar je nog plezier aan kunt beleven. De zoomobjectieven zijn niet zo heel bijzonder en zeker niet voor de prijzen die men er voor vraagt.

Het is dus de vraag of je serieuzere ambities hebt op fotografie gebied. Indien ja dan kun je misschien beter bij de buren kijken.

Op je lijstje staan namelijk geen MFT's (Olympus en Panasonic). Verbazingwekkend! Die hebben namelijk ook nog wel betaalbare en leuke(re) camera's en een erg ruime keuze aan objectieven die soms ook erg goed zijn. Een beter keuze dus dan Sony!!!!.

Daarvoor in de plaats staan er wel Canon's op. Nu mogen de Canon's misschien al jaren de tweaker-award krijgen voor systeemcamera's, maar velen hier verbazen zich daar over en kunnen een dergelijke award dan ook niet meer serieus nemen.... Zeker voor de modellen die je in je lijstje hebt! Canon loopt nog wel minimaal 1 generatie achter bij andere merken... Daarnaast zijn de Canon's veel te duur maar kun je ze al heel snel met enorme kortingen kopen. Zelfs dan moet je er niet meteen opspringen...

Fuji staat er ook op, maar met een instapper (A3). Het merk is goed, dit model misschien wat minder. Die zou ik zelf niet adviseren en kijken of je een X-T10 kunt krijgen. Als je met name voor de prijs gaat is Fuji misschien net een slagje te duur >:) , als je voor het plezier gaat zit je daar goed, maar wel met een iets beter model graag (X-T10, X-T1 of X-E2) ... 2e hands misschien schappelijk te krijgen aangezien er net een upgrade in het programma van Fuji plaatsvindt. Wees niet bang, die "oude" modellen zijn (waarschijnlijk) beter dan de Canon's of de A5100 ;).

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

l3art schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:27:
Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb en ook met google niet direct uit kom, is hoe het verschil in kwaliteit van de lenzen is. Prijs speelt natuurlijk ook mee, maar daar moet ik me nog even wat meer in gaan verdiepen of dat nog veel verschilt.
Dat is ook lastig en vaak geen pijl op te trekken. Kort samengevat: dat verschilt per lens.

Zo is de sony E 16-50 een slechte lens, die nooit echt scherp word, maar de sony 85 f1.4 is wel heel goed (komt natuurlijk ook deel door de veel hogere prijs.)

Wil je weten of een lens goed is kan je beter direct naar de review sites gaan, zoals http://lenstip.com, http://photozone.de, of http://www.the-digital-picture.com/

ora et labora

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sodela schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:02:

Op je lijstje staan namelijk geen MFT's (Olympus en Panasonic). Verbazingwekkend! Die hebben namelijk ook nog wel betaalbare en leuke(re) camera's en een erg ruime keuze aan objectieven die soms ook erg goed zijn. Een beter keuze dus dan Sony!!!!.
Even een hele korte reactie hierop (zit in de les).
De enige reden waarom ik ze er niet op gezet heb (wellicht verkeerde keuze) is dat ik voor een grotere sensor wilde gaan. Omdat mijn basis inzicht me zegt, grotere sensor is meer licht, is beter in donkerdere omgevingen en ook makkelijker om bokeh te krijgen/vormen bij foto's (naast natuurlijk lichtsterkte van lenzen, ed).

Maar goed dat is wellicht erg kort door de bocht.

Nu weer snel opletten in de les >:)

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Ik ben zelf vorig jaar begonnen met iets serieuzere fotografie en heb een Sony a6000 gekocht en ik zou niet anders willen.
Goede en slechte lenzen ligt er maar net aan hoe erge pixel peeper bent heb ik het idee.. Zelf heb ik de 16-50, 55-210 en de sigma 19mm 2.8 art. Voor mijn doeleinden zeer fijne en betaalbare lenzen vind ik. De bediening vind ik prima maar ik heb ook nooit anders gehad dan Sony dus ik ben het gewend.
Een systeem camera koop je naar mijn mening vooral voor zijn formaat, lekker klein dus en zijn naar verhouding goede kwaliteit foto's.

Als je wat voorbeelden wilt bekijken die een beginner hier mee kan maken:

voorbeeld foto's

succes met je keuze

In progress: VW kever

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sodela schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:02:

Het is dus de vraag of je serieuzere ambities hebt op fotografie gebied. Indien ja dan kun je misschien beter bij de buren kijken.

Om nog even hier op terug te komen. Nee ik heb niet hele serieuze ambities om verder te groeien in de fotografie. Het moet gewoon leuk als hobby blijven.

Had voor mijzelf eigenlijk de knoop al wel doorgehakt. Ik ga voor een Sony A5100 kit met een 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 lens. Daarbij heb ik ook nog een Sigma 30mm f1.4 lens gekocht. Ver over het budget heen wat ik eerder in gedachten had. Maar nu heb ik alles wat ik ooit nodig zal hebben en we konden het betalen (we hadden nog flink wat vakantiegeld over). Zit nu op zo'n 1000 euro.

Ik krijg alle spullen morgen thuis, maar nu begint toch te twijfel een beetje toe te slaan.... Mede door je opmerking over M43's die beter zouden zijn dan de A5100 van Sony. Gezien je opmerking krijg ik het idee dat je bepaalde M43's in gedachten hebt die volgens jou beter zijn dan de Sony. Mag ik vragen welke je in gedachten hebt en waarom die volgens jou beter zijn?

Sowieso wil ik een camera die niet zo groot is. Groter dan de A5100 is in ieder geval niet wenselijk.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
l3art schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:56:
[...]
Mag ik vragen welke je in gedachten hebt en waarom die volgens jou beter zijn?
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven. Gezien je profiel zou dat moeten kunnen hoor.

Met de sensoren van Sony is niet zoveel mis, die van Olympus komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek. Het beeld dat aps-c nu zo ontzettend veel beter is dan MFT is misschien een beetje te nuanceren. Pas op de grenzen (lees: hele hoge iso-waardes) zal er een "duidelijk" verschil zichtbaar zijn. Big is beautiful but not always better... Een camera is namelijk meer dan de sensor alleen.

Het advies om het eventueel bij de buren te zoeken heeft meer te maken met het "beperkte" gebruikersgemak van de Sony's en de beperkte doorgroeimogelijkheden in de objectieven-set. Dat is en blijft een persoonlijke indruk van mij, gebaseerd op mijn ervaringen met dit merk en de betere ervaringen met andere merken (Fuji en ook Olympus heb ik al diverse malen in het handje gehad).
Als je fotografie als je hobby ziet of wilt gaan zien heeft dat namelijk veel met het plezier in fotografie te maken en het gemak waarmee je dat doet. De beste camera is de camera die je bij je hebt en ook gebruikt. In mijn beleving zijn er ook andere merken die minimaal net zoveel plezier geven als de door jou voorgestelde modellen uit het lijstje. Een keuze is echter erg persoonlijk en jij hebt op basis van jouw wensen een keuze gemaakt en die moest kennelijk vooral klein zijn: dat is gelukt!

Maak je zoals gezegd geen zorgen, met de Sony kun je ook goede foto's maken. Jij vroeg vooraf advies en dat heb je hier gekregen. Ik ga er vanuit dat je goed genoeg na hebt gedacht en in een beetje fotozaak alle alternatieven "ter hand" hebt genomen en op basis daarvan een bewuste keuze hebt gemaakt. Kwel je dan ook niet met de gedachte dat het een verkeerde keuze is geweest.

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Ik heb vorig jaar de a5100 gekocht met 35mm 1.8 prime.

Ik heb de camera twee vakanties gebruikt en ik ben er zeer tevreden over! Qua gebruiksgemak wil ik gerust geloven dat er andere merken zijn die beter zijn maar in de praktijk valt dit allemaal best mee!

De a5100 lijkt me een prima eerste 'echte' camera!
Pagina: 1