Toon posts:

Wijzig reactie in NAS, maar welke? (Streaming video en audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een betaalbare NAS (<450 euro, minimaal 4tb opslag) die met name gebruikt zal worden voor opslag van video's en muziek die ik wil kunnen streamen naar mijn TV via het interne netwerk en wanneer ik niet thuis ben naar een ander fysiek adres wil kunnen streamen, ook wanneer er via het interne netwerk iemand van de NAS gebruik maakt. Daarnaast zal de NAS dienen als backup van foto's en bestanden.

Ik heb vlijtig gezocht maar wat mij onduidelijk blijft is aan welke eisen de NAS zou moeten voldoen om dit de komende jaren soepel en stabiel te kunnen doen? En welke uploadsnelheid heb je bij benadering minimaal nodig?

En welke merken zijn het simpelst in te stellen voor dergelijk gebruik?

Ik zal werken met een Apple Macbook Pro.

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-02-2017 18:48)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 11:20
Een nette Synology met intel cpu zal je voor de komende tijd vooruit. Alleen of de 450 gaat lukken ligt helemaal aan hoeveel eisen je hebt. (nu nog wat vaag) Synology just works het is simpel in gebruik maar wel duurder dan de andere merken maar goed je heb er ook geen omkijken naar.

Maar voor tools moet je dan op de NAS bijvoorbeeld plex zetten om remote te kunnen streamen. En voor backups is de NAS niet geschikt of als tijdelijke backup. Beter is om de echte backup buiten je huis te zetten via een cloud backup of bij iemand anders met een NAS waar je afspreek om elkaar te backupen.

Deze is vrij geschikt pricewatch: Synology DiskStation DS216+II en dan nog een 4 tb schijf er in (en dan in de toekomst een 2de schijf om in mirror te draaien)

Zelf zou ik voor iets betere specs gaan en minimaal 4 bays dan ben je voor de toekomst voorbereid maar goed dat kost ook een stukje meer dan de 450. Zou bij de synology weg blijven bij de J en normale modellen (zonder +) dit zijn de instap nas systemen prima voor veel maar niet al je wilt streamen en waarschijnlijk transencode. Reken op dat een NAS max 3 jaar relevant is (specs) maar meer dan 3 jaar kan draaien zie dat de 413j uit 2013 nog steeds verkocht wordt. De kwaliteit van Synology zit wel goed die overleven het wel de harddisk zullen waarschijnlijk eerder de geest geven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MeZZiN
Een nette Synology met intel cpu zal je voor de komende tijd vooruit. Alleen of de 450 gaat lukken ligt helemaal aan hoeveel eisen je hebt. (nu nog wat vaag) Synology just works het is simpel in gebruik maar wel duurder dan de andere merken maar goed je heb er ook geen omkijken naar.

Maar voor tools moet je dan op de NAS bijvoorbeeld plex zetten om remote te kunnen streamen. En voor backups is de NAS niet geschikt of als tijdelijke backup. Beter is om de echte backup buiten je huis te zetten via een cloud backup of bij iemand anders met een NAS waar je afspreek om elkaar te backupen.

Deze is vrij geschikt pricewatch: Synology DiskStation DS216+II en dan nog een 4 tb schijf er in (en dan in de toekomst een 2de schijf om in mirror te draaien)

Zelf zou ik voor iets betere specs gaan en minimaal 4 bays dan ben je voor de toekomst voorbereid maar goed dat kost ook een stukje meer dan de 450. Zou bij de synology weg blijven bij de J en normale modellen (zonder +) dit zijn de instap nas systemen prima voor veel maar niet al je wilt streamen en waarschijnlijk transencode. Reken op dat een NAS max 3 jaar relevant is (specs) maar meer dan 3 jaar kan draaien zie dat de 413j uit 2013 nog steeds verkocht wordt. De kwaliteit van Synology zit wel goed die overleven het wel de harddisk zullen waarschijnlijk eerder de geest geven.

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11-2025
MeZZiN schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:32:

Een beetje een topic hijack, maar ik ben zelf ook op zoek naar een nas. Zou jij een ds214+ nog overwegen ? deze zijn nu voor zeer schappelijke prijzen te krijgen. Echter heeft deze natuurlijk nog minder lang updates.

• MeZZiN
Nee het heeft een Marvell CPU (even niet ten nadelen van de CPU) maar als je echt wat wilt is intel het minimale mijn vorige DS413j had geen intel en dan werken sommige dingen goed zeker als je 3rd party wilt. Je bent overgeleverd aan iemand die er veel tijd in wil stoppen of je mag zelf aan de gang kan allemaal maar het is het niet snel waard voor het prijs verschil. Plus er zijn er nog maar een paar te koop dus gaat het model er uit. Dus de support stopt dan ook vrij rap uiteindelijk. Synology doet nog wel heel lang de support maar het stop wel sneller.

Trouwens nog een voordeel van de intel versie is dat hij docker aan kan en hiermee zijn de mogelijkheden niet meer beperkt tot 3rd party support (wat top is) maar alles kan je dan installeren ik heb nu zelf een docker container voor mijn minecraft server draaien ideaal. Synology is super in de ondersteuning maar nieuwe feature komen alleen vaak op de + modellen met intel de laatste tijd.

Als je in de toekomst ook mail wilt draaien chat enzo koop dan de nieuwste versie (x16 of x15 of x17)

Type nummers van synology zijn zo opgebouwd: MaxAantalBays|JaarRelease/Type

Type is j niets of +.

J is voor de junior editie instap lage specs weinig geheugen
zonder iets is een goede basis net alles genoeg voor wat je nu nodig heb maar als je meer wilt later loop je misschien tegen een limit aan.
+ is meer voor de toekomst zat voor nu en genoeg voor over 2-3 jaar + extra ruimte voor als je toch iets meer wilt. Vaak kan je het geheugen ook uitbreiden.

Dus voor mijn NAS DS1515+
Is max 15 bays (5 standaard en 2 extension bays van 5)
in 2015 gereleased en + model.
Voor de 216+ is het max 2 bays in 2016 uitgekomen en het + model.

Mijn regel is bij NAS kopen koop nooit een die minimaal doet wat je nodig heb maar ruim meer. Als je hem eenmaal heb dan wil je altijd meer er mee doen. Mijn 413j heb ik aardig belast voor de volle 100% cpu was bijna continue 100% met alle zooi die er op stond. Kon het wel aan maar snel is anders. Nu mijn DS1515+ uitgebreid met 16GB over kill misschien maar dit waren modules die getest waren door andere gebruikers en bijna geen test van 8gb modules dus tja dan maar 16 gb :9 Heb zelf rond de 3gb nu in gebruikt maar de nas vind het prima om de rest voor cache te gebruiken. Het is niet goedkoop om een NAS te kopen + HDDs bezuinig niet het is te duur al je de verkeerde hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door MeZZiN op 09-02-2017 07:53 ]

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11-2025
Thanks, helder verhaal. Beter iets boven de standaard wensen kopen zodat je er langer plezier van hebt.