Vraag

• Moessie900
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-02-2017
Mijn vraag

Hoi Allemaal,

Ik heb momenteel een kit van 2x 4GB DDR4 2133Mhz en vroeg me af of het mogelijk zou zijn om één van de sticks te upgraden naar een 8GB om 12GB in Dual channel te kunnen runnen

Relevante software en hardware die ik gebruik

i5 7400
MSI h110m Eco
GTX 1060 6GT
HyperX Fury 2x 4GB DDr4 2133Mhz
250GB ssd
CX450M

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Moessie900 op 07-02-2017 13:23)

• foxgamer2019
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt upgraden, maar volgensmij verlies je aan performance en is niet het hele RAM beschikbaar.

Een betere upgrade is altijd een gelijk setje (timing/voltage mogen verschillen, laagste wordt gebruikt), kun je niet upgraden naar 16GB?

Forza Horizon 5? Voeg mij toe op Xbox Live. :)

Alle reacties

• Marcellll
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 07:05
Het zal werken mits de 2 compatible zijn met het moederbord

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• foxgamer2019
  • Niet online
Je kunt upgraden, maar volgensmij verlies je aan performance en is niet het hele RAM beschikbaar.

Een betere upgrade is altijd een gelijk setje (timing/voltage mogen verschillen, laagste wordt gebruikt), kun je niet upgraden naar 16GB?

• ACB2401
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Het is mogelijk dat het moederbord alleen dualchannel ondersteunt als de modules dezelfde capaciteit hebben.

The older I get, the better I was.

• Moessie900
ACB2401 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:03:
Het is mogelijk dat het moederbord alleen dualchannel ondersteunt als de modules dezelfde capaciteit hebben.
Dankje voor je reactie! dus als ik het goed begrijp zal de moederbord de 4GB en de 8GB in single channel runnen?

• Moessie900
archie2012 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:02:

Daar was ik inderdaad dus al bang voor. 16GB is voor mij dan een betere optie, is alleen ietsjes duurder maar ben ik daarbij ook gelijk futureproof.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moessie900 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:10:
Dankje voor je reactie! dus als ik het goed begrijp zal de moederbord de 4GB en de 8GB in single channel runnen?
Lees gewoon even de handleiding van je moederbord. Daarin staat precies aangegeven wat de vereisten zijn voor dual channel.

• ACB2401
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Die kans is aanwezig ja.
Zoals archie2012 zegt is het verstandiger naar 16gb te upgraden. Je huidige 2x4GB verkopen en een 16GB kit terug kopen.

The older I get, the better I was.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aanvullend: wil je zekerheid hebben dat het prima werkt, neem dan de QVL van jouw moederbord (die ook in de handleiding staat) door.

• Moessie900
CH40S schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:13:
[...]
Lees gewoon even de handleiding van je moederbord. Daarin staat precies aangegeven wat de vereisten zijn voor dual channel.
Memory: × 2x DDR4 memory slots, supports up to 32GB
× Supports DDR4 2133MHz

• foxgamer2019
  • Niet online
CH40S schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:14:
Aanvullend: wil je zekerheid hebben dat het prima werkt, neem dan de QVL van jouw moederbord (die ook in de handleiding staat) door.
Die zijn doorgaans niet compleet. Zelf kijk ik nooit naar de QVL, als het niet compatible is, kan je altijd* het memory terugsturen bij goede shops.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

archie2012 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:53:
Die zijn doorgaans niet compleet. Zelf kijk ik nooit naar de QVL, als het niet compatible is, kan je altijd* het memory terugsturen bij goede shops.
Mits je binnen de zichtstermijn zit inderdaad. ;) De QVL hoeft toch ook niet helemaal compleet te zijn? Je weet in elk geval 100% zeker dat de hardware van de QVL ook daadwerkelijk werkt, daar gaat het om. ;)

• foxgamer2019
  • Niet online
CH40S schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Mits je binnen de zichtstermijn zit inderdaad. ;) De QVL hoeft toch ook niet helemaal compleet te zijn? Je weet in elk geval 100% zeker dat de hardware van de QVL ook daadwerkelijk werkt, daar gaat het om. ;)
De vraag is of je altijd zeker weet. ;)

Zo wordt doorgaans een nieuwe CPU-serie ondersteund d.m.v. een BIOS-update, niet altijd is dit opgenomen in de lijst, waardoor je de indruk krijgt dat het niet werkt, terwijl dit wel zo is. :)
Tevens hoeft de QVL niet 100% betrouwbaar te zijn, ja het is getest, maar doorgaans spelen er ook andere factoren een rol (overclocken van, staat van geheugen, etc.).

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07
De geheugencontrollers van Intel ondersteunen, wat zei noemen, Flex mode. In jouw geval krijg je dan 8GB dual channel en de laatste 4GB single channel.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
Ook niet oninteressant om te weten: Waarom wil je upgraden?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
Zoals hcQd check of de memory controller van jouw CPU als flex-mode ondersteund.
In dat geval kan je inderdaad naar 12GB waarbij 8GB dual zal zijn en 4GB single.

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 07-02-2017 16:19]

• Moessie900
ChojinZ schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:57:
Ook niet oninteressant om te weten: Waarom wil je upgraden?
Nou eigenlijk puur voor Battlefield 1 gezien ik frame drops krijg van 100+ tot 30/45. Ik heb van alles geprobeerd zowel met de CFG files in Battlefield 1 als de Nvidia control panel settings. Ik zag dat verschillende spelers het probleem konden fixen doormiddel van een upgrade naar 16GB & gezien ik net heb geupgrade van een i3 6100 naar een i5 7400 [ in de hoop om de drops in [ Alleen ] de 64 players server te verhelpen, helaas zonder resultaat] heb ik een kleine budget. Benchmarks met of de zelfde of de i5 6500/6400 CPU laten zien het beter te doen en uiteraard met 16GB..

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
Moessie900 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:25:
[...]

Nou eigenlijk puur voor Battlefield 1 gezien ik frame drops krijg van 100+ tot 30/45. Ik heb van alles geprobeerd zowel met de CFG files in Battlefield 1 als de Nvidia control panel settings. Ik zag dat verschillende spelers het probleem konden fixen doormiddel van een upgrade naar 16GB & gezien ik net heb geupgrade van een i3 6100 naar een i5 7400 [ in de hoop om de drops in [ Alleen ] de 64 players server te verhelpen, helaas zonder resultaat] heb ik een kleine budget. Benchmarks met of de zelfde of de i5 6500/6400 CPU die het beter doen en uiteraard met 16GB..
Ik heb zelf geen ervaring met BF1 maar kan je dat niet simpel checken door de taskmanager op de achtergrond te draaien en te kijken hoeveel geheugen er opgeslokt word? Als dat minder dan 8Gb is, dan heeft upgraden weinig zin.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Moessie900
ChojinZ schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:28:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met BF1 maar kan je dat niet simpel checken door de taskmanager op de achtergrond te draaien en te kijken hoeveel geheugen er opgeslokt word? Als dat minder dan 8Gb is, dan heeft upgraden weinig zin.
Meeste gevallen draai ik 20% van de RAM zonder maar zelf iets open te hebben. Het probleem is namelijk alleen in de 64 players servers en dus niet in campaign of in servers met 24 of 40 players.. daarnaast is de CPU gebruik altijd op 100%, wat zakt tot 75%+- in 24/40 players severs. Wat ik raar vind is dat sommige spelers aangeven het probleem niet te hebben met een 3e generatie i5 terwijl anderen het wel hebben met de 6e en 7e generatie i5/[i7]

https://forums.battlefiel...age-low-fps-potential-fix
https://www.reddit.com/r/...usage_normal_for_a_6600k/
https://www.reddit.com/r/...g_stuttering_and_100_cpu/
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee