Wisselschakeling met fysieke knop en relais

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
Ik ben als software programmeur steeds meer mijn hart aan het verliezen in elektronica. Ik heb al een aantal kleine projectjes gedaan en wil als eerste echte permanente home-automation oplossing een plafondlamp aansluiten op een relais die word aangestuurd door een ESP8266.

Hoe ik de lamp kan schakelen met de relais is me inmiddels duidelijk. Maar wat ik erg belangrijk vind is dat ik de fysieke schakelaar van de lamp niet verlies. Het is een standaard ouderwetse opbouw schakelaar en de kabels naar de lamp lopen door de muur naar het plafond toe.

Hoe zou ik dit kunnen realiseren op een veilige manier?

Overigens is alles nog theoretisch, dus mocht je een totaal andere oplossing bedenken ben ik ook erg benieuwd. De situatie waar ik in ieder geval naartoe wil is dat ik m'n lamp kan aansturen via de ESP8266, maar ook nog een fysieke knop kan gebruiken.

Beste antwoord (via boyd91 op 07-02-2017 11:21)

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
boyd91 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Is een hotelschakeling niet hetzelfde als een wisselschakeling?

[...]
Een hotel schakeling gebruikt twee wissel schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1dytjfw3qu5.jpg

Wat mij betreft is dit de beste oplossing. Aan linker relay hang je je ESP en aan de rechter de schakelaar. Dan kunnen ze onafhankelijk schakelen.
jctjepkema schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:04:
[...]

Zou je een optocoupler en een bruggelijkrichter met wat weerstanden voor kunnen gebruiken.
+1.

Of een 220V relais parallel aan je lamp die 5V schakelt op input van je ESP. Maar dit is EN duurder EN omslachtiger dan de eerder genoemde methode

[ Voor 9% gewijzigd door foekie01 op 07-02-2017 11:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 07:49
Al gedacht aan een hotelschakeling? Enige nadeel is dat je dan de status van de lamp wat lastiger kunt bijhouden met de esp. Hier is wel een mogelijkheid voor maar kost wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
De fysieke knop ombouwen naar een schakelaar voor je ESP. Geen 230v, maar 3,3 of 5v, en dan gewoon een IO van maken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
raze88 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:49:
Al gedacht aan een hotelschakeling? Enige nadeel is dat je dan de status van de lamp wat lastiger kunt bijhouden met de esp. Hier is wel een mogelijkheid voor maar kost wat meer werk.
Is een hotelschakeling niet hetzelfde als een wisselschakeling? Het lijkt mij inderdaad ook een goede oplossing, omdat je niet afhankelijk wordt van de ESP. De status is idd wel een uitdaging die moet worden opgelost om echte automatisering oplossingen te kunnen koppelen aan de lamp.
simon schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:52:
De fysieke knop ombouwen naar een schakelaar voor je ESP. Geen 230v, maar 3,3 of 5v, en dan gewoon een IO van maken.
Hier heb ik ook aan gedacht ja, maar waar ik me zorgen over maak is de afhankelijkheid van de ESP die ik dan creëer. Mocht die falen, dan zit ik met een lamp die niet meer aan gaat. Is met 1 lamp niet zo'n probleem, maar het ultieme doel is natuurlijk om iedere lamp te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
raze88 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:49:
Zou je een optocoupler en een bruggelijkrichter met wat weerstanden voor kunnen gebruiken.

Ik gebruik op deze manier een STM32F030 om het nulpunt van een sinus uit te lezen, Je pakt een aantal weerstanden, in combinatie met een brug gelijkrichter en daarachter een optocoupler. Even bereken wat de spanningsval van de bruggelijkrichter is en de stroom die door de optocoupler moet gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door jctjepkema op 07-02-2017 11:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
boyd91 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:00:
[...]

[...]
Een hotel schakeling gebruikt twee wissel schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1dytjfw3qu5.jpg

Wat mij betreft is dit de beste oplossing. Aan linker relay hang je je ESP en aan de rechter de schakelaar. Dan kunnen ze onafhankelijk schakelen.
jctjepkema schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:04:
[...]

+1.

Of een 220V relais parallel aan je lamp die 5V schakelt op input van je ESP. Maar dit is EN duurder EN omslachtiger dan de eerder genoemde methode

[ Voor 9% gewijzigd door foekie01 op 07-02-2017 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
condensator gebruiken ipv weerstand om de stroom voor de optocoupler te beperken, dan maak je veel minder warmte.

Uitleg:

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 07-02-2017 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
foekie01 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:05:
[quote]boyd91 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:00:
[...]

[...]

Nee. Een hotel schakeling gebruikt twee wissel schakelaars.

[afbeelding]

[...]

+1.

Is wel de makkelijkst programmeerbare oplossing, want je zal altijd een knippertje op de input van de optocoupler krijgen, dan zou je even een elco op de ingang van de optocoupler moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
AlexanderB schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:07:
condensator gebruiken ipv weerstand om de stroom voor de optocoupler te beperken, dan maak je veel minder warmte.

Uitleg:
[video]
Voor deze oplossing een goeie, echter kreeg ik voor het dimmen met een triac een faseverschil waardoor het dimmen niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
jctjepkema schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:07:
[...]

Is wel de makkelijkst programmeerbare oplossing, want je zal altijd een knippertje op de input van de optocoupler krijgen, dan zou je even een elco op de ingang van de optocoupler moeten zetten.
Dat is zeker waar. Dit is de makkelijkste oplossing maar zoals gezegd zit je met kosten, omslachtig en formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
Bedankt voor de antwoorden. Heeft iemand toevallig een linkje achter de hand waar ik me wat kan inlezen over de optocoupler en bruggelijkrichter. Ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 07:49
Gelijkrichter
http://wetenschap.infonu....gelijkrichter-diodes.html

Optocoupler:
http://www.wago.be/interface/fl/relais/optocoupler-algemeen/

Voor de aansturing van de optocoupler zou je het volgende schema ook eens kunnen bekijken. Om knipperen van de led te voorkomen zou je over de led een elco kunnen plaatsen:
https://www.circuitsonlin...hteffecten/230-v-led.html

[ Voor 43% gewijzigd door raze88 op 07-02-2017 11:55 ]

Pagina: 1