Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Crosshair IV defect geraakt bij grote schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

• Robinyo85
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-11 10:57
Beste Tweakers,

Ik ben voor mijn moederbord opzoek naar een defect moederbord met een AMD 890fx / 970 / 990x of 990fx chipset.

bij het schoonmaken onder de heatsinks is er een cap afgebroken van de northbridge. 8)7 8)7

heb geprobeert het te vinden in een datasheet van AMD maar er staat verder niets over in.

misschien kan iemand mij hier mee helpen.

grt!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Staat er geen type, voltage oid vermeld op de capacitor?

Hoe krijg je dit trouwens voor elkaar? Waarom niet gewoon met perslucht schoonmaken?

• Robinyo85
er staat geen type of iets dergelijks op, het bevind zich op de NB chip.

tja het moederbord is al iets van 7jaar nu, sinds ik een rx480 in de kast heb gehangen heb ik last van haperingen.

ook merkte ik dat mn vrm sectie en de NB erg warm werden, daarom gekozen voor een grote schoonmaak wat ook inhield dat de NB en SB nieuwe koelpasta zouden krijgen om gewoon zeker te zijn dat het de problemen niet meer zou veroorzaken.

de oude pasta is nogal uitgedroogde meuk en was duidelijk niet meer goed functioneel.

is dus niet te verwijderen met perslucht.

toch denk ik dat er al iets mis mee was, heb niet echt iets geks gedaan waardoor hij af zou moeten breken.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
Maak eens een foto

• Robinyo85
https://www.photobox.co.u...31813&photo_id=9630890107

het is niet mijn chip maar waar ik nu zit heb ik er ook geen foto's van.

het gaat in elk geval om het deeltje rood omcirkeld op de foto.

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:42:
er staat geen type of iets dergelijks op, het bevind zich op de NB chip.

tja het moederbord is al iets van 7jaar nu, sinds ik een rx480 in de kast heb gehangen heb ik last van haperingen.

ook merkte ik dat mn vrm sectie en de NB erg warm werden, daarom gekozen voor een grote schoonmaak wat ook inhield dat de NB en SB nieuwe koelpasta zouden krijgen om gewoon zeker te zijn dat het de problemen niet meer zou veroorzaken.

de oude pasta is nogal uitgedroogde meuk en was duidelijk niet meer goed functioneel.

is dus niet te verwijderen met perslucht.

toch denk ik dat er al iets mis mee was, heb niet echt iets geks gedaan waardoor hij af zou moeten breken.
Even meten hoeveel spanning er over de condensator komt te staan, en de condensator even meten qua capaciteit.

Met die twee gegevens en de grote van de condensator kun je een vrij goed onderbouwde gok nemen welke je moet kopen en plaatsen. Een condensator met meer capaciteit of een hogere voltage kan in deze toepassing weinig kwaad.
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:13:
https://www.photobox.co.u...31813&photo_id=9630890107

het is niet mijn chip maar waar ik nu zit heb ik er ook geen foto's van.

het gaat in elk geval om het deeltje rood omcirkeld op de foto.
"You cannot access this album..."

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Robinyo85
Working on the photo upload, heb dit in geen 10jaar meer gedaan met foto's dus even zoeken naar een goede site om hem te linken.

wat betreft het moederbord opstarten zonder deze cap wil ik niet aan beginnen, ik heb wel eens een voltmod gedaan enzo maar nooit zoiets vervangen zoals dit (wat vrij makkelijk lijkt)

mijn ervaring vanuit de gewone electronica (auto versterkers en dergelijke) is dat je kortsluiting kan krijgen op bepaalde plaatsen wanneer er een cap doorgebrand is of mist.

kan het mis hebben maar daarom durf ik hem zo niet op te starten.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:05:
Beste Tweakers,

bij het schoonmaken onder de heatsinks is er een cap afgebroken van de northbridge. 8)7 8)7

heb geprobeert het te vinden in een datasheet van AMD maar er staat verder niets over in.

grt!
Op de cap staat een code. deze code bevat de farad en voltage

• Robinyo85
https://postimg.org/image/5583ekszn/

ik zie er geen nummers op staan, het kan zijn dat het aan de onderkant zit.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:26:
https://postimg.org/image/5583ekszn/

ik zie er geen nummers op staan, het kan zijn dat het aan de onderkant zit.
Hmm, dat gaat een hele lastige worden, maar het is niet onmogelijk. Nummertjes staan er niet op, dat is te klein. Hiervoor moet je kijken naar de specificaties van deze chip.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Robinyo85
heb al met mn neus in de datasheet gekeken van amd want volgens mij zet AMD ze er gewoon zelf op voordat ze de fabriek uit gaan, op de datasheet is niets te vinden over de bovenkant van de chip.

het makkelijkste is gewoon een defect moederbord met 1 van de boven genoemde chipsets denk ik.

tot zover ik het onderzocht heb zijn er geen zichtbare verschillen in de boven genoemde NB chips.

• Grenco
Oh! Het betreft een ontkoppel condensator van de chip zelf! Ik dacht aan een elco in de buurt van de chip oid.

Je hebt de afgebroken cap niet meer? Ik zou in ieder geval niet gaan meten op de overige condensators.

Ik denk als je een goede cap plaatst met een voltage van >2volt en een zo groot mogelijke capaciteit (binnen de maat dit type condensator) dat het wel gaat werken.
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:19:
Working on the photo upload, heb dit in geen 10jaar meer gedaan met foto's dus even zoeken naar een goede site om hem te linken.

wat betreft het moederbord opstarten zonder deze cap wil ik niet aan beginnen, ik heb wel eens een voltmod gedaan enzo maar nooit zoiets vervangen zoals dit (wat vrij makkelijk lijkt)

mijn ervaring vanuit de gewone electronica (auto versterkers en dergelijke) is dat je kortsluiting kan krijgen op bepaalde plaatsen wanneer er een cap doorgebrand is of mist.

kan het mis hebben maar daarom durf ik hem zo niet op te starten.
Ik kan mij niet voorstellen dat een ontbrekende condensator schade veroorzaakt wanneer je de pc opstart, maar nu ik weet dat het gaat om een ontkoppel condensatortje op de chip zelf, zou ik helemaal niets meten.

[ Voor 53% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 13:17 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Robinyo85
Bedankt voor je tip Grenco!.

ik weet nog niet genoeg van dit soort dingen om exact te kunnen zeggen wat het is. mn onderzoek leverde microcap op.

ik neem aan dat dit te doen heeft met het voltage bereik waarop de NB normaal gesproken zou werken?

standaard voor mij is geloof ik 1,15v.

ik heb nog 2 moederbordjes met dit soort caps op de chips die eventueel zouden passen onder een heatsink met nog ruimte over.

als het te doen zou hebben met het voltage waar de chip op werkt neem ik aan dat de meesten zouden voldoen mits een gelijke of hogere capaciteit dan het orrigineel.

heb nog een a75 moederbord liggen die volgens mij ook rond dat voltage werkt.

voelt toch wat beun zo maarja als het werkt why not?

• Grenco
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:32:
Bedankt voor je tip Grenco!.

ik weet nog niet genoeg van dit soort dingen om exact te kunnen zeggen wat het is. mn onderzoek leverde microcap op.

ik neem aan dat dit te doen heeft met het voltage bereik waarop de NB normaal gesproken zou werken?

standaard voor mij is geloof ik 1,15v.

ik heb nog 2 moederbordjes met dit soort caps op de chips die eventueel zouden passen onder een heatsink met nog ruimte over.

als het te doen zou hebben met het voltage waar de chip op werkt neem ik aan dat de meesten zouden voldoen mits een gelijke of hogere capaciteit dan het orrigineel.

heb nog een a75 moederbord liggen die volgens mij ook rond dat voltage werkt.

voelt toch wat beun zo maarja als het werkt why not?
Dit is een SMD ceramische condensator. Weet a.d.h.v. de foto niet uit welke serie (maat).

Ik zou kijken welke condensator er op de footprint past met een voltage van minimaal 2,5V en een zo groot mogelijke capaciteit. Volgens de datasheet is de absolute maximum voltage rating van de chip 1,85V en ik zou daar bovenop een marge van ongeveer 20% houden voor de condensator keuze. Er bestaand condensators van 2.5V nominaal, maar ik gok dat hier een 4V condensator is gebruikt (omdat die veel gangbaarder zijn)

Die 1,15V is Vcore, maar er is nog een hogere spanning genaamd VDD18, van nominaal 1,8V

Mocht je bij mij in de buurt wonen (Gelderland), dan zouden we eens kunnen kijken of we een passende vervanger kunnen vinden, ik heb redelijk veel van dit soort SMD componenten op voorraad en het gereedschap om ze te solderen. Heb jij de mogelijkheid om de maat vd condensators te meten? met een schuifmaat bijvoorbeeld?

Aanvulling:
Metende op de foto kom ik op een 0402 componentmaat.

[ Voor 1% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 14:06 . Reden: Aanvulling ]

• Robinyo85
ik heb een digitale schuifmaat, zal ze zo proberen te meten.
helaas is het ene condensatortje niet meer aanwezig anders was het makkelijker geweest, ik zit met het schuin aflopende hechting (tin)

plaatjes incoming!

• Grenco
Ik verwacht 1mmx0.5mm

• Robinyo85

• Grenco
Dan is het 0402!

1 stap kleiner = 0401 en zou 0,3mm zijn
1 stap groter = 0603 en zou 0,8mm zijn

Ik zal vanavond eens kijken of ik daar wat van heb liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 14:18 ]

• Robinyo85
het eerste plaatje heb ik geprobeert puur op het bruine stuk te meten, denk dat je goed zit met 0,5.

op het volgende plaatje is het 1,15.

http://www.postimg.org/image/tuf8vsov5/

• Grenco
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:20:
het eerste plaatje heb ik geprobeert puur op het bruine stuk te meten, denk dat je goed zit met 0,5.

op het volgende plaatje is het 1,15.

http://www.postimg.org/image/tuf8vsov5/
Ja, ik ben er van overtuigd dat het 0402 moet zijn.

0402= 0,5x1mm
1 stap kleiner = 0401 a 0,3x0,6mm
1 stap groter = 0603 a 0,8x1,5mm

• Robinyo85
Alvast mijn dank!

ben nu 2 dagen bezig computershops in de buurt een beetje af te bellen voor defecte moederborden maar ze zeggen allemaal dat het spul rechtstreeks de prullenbak in gaat.

• Grenco
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:26:
Alvast mijn dank!

ben nu 2 dagen bezig computershops in de buurt een beetje af te bellen voor defecte moederborden maar ze zeggen allemaal dat het spul rechtstreeks de prullenbak in gaat.
Ik heb wel wat 0402 caps liggen:
  • 1 µF 6.3 V
  • 2.2 µF 6.3 V
  • 4.7 µF 6.3 V
  • 1.0 pF 10 V
  • 4.7 pF 10 V
  • 33 pF 10 V
  • 680 pF 10 V
  • 1 µF 10 V
  • 2.2 µF 10 V

• Robinyo85
okey top!

ik zie alleen dat er geen bij zit van 2,5v of 4v, ook weet ik niet wat er minimaal op moet.

er is inmiddels al wel een mail verstuurt naar AMD met de vraag, wie weet zijn ze zo vriendelijk om mij de details te geven van het exacte component.

• Robinyo85
ben vanmiddag wat aan het lezen geweest op diverse sites, er word mij wel echt aangeraden het juiste component te pakken, dit zou temaken hebben met oscilatie.

wat het allemaal precies in houdt is voor mij niet helemaal duidelijk, ook niet of het echt zo gevoelig is in deze toepassing.

• Grenco
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:04:
okey top!

ik zie alleen dat er geen bij zit van 2,5v of 4v, ook weet ik niet wat er minimaal op moet.

er is inmiddels al wel een mail verstuurt naar AMD met de vraag, wie weet zijn ze zo vriendelijk om mij de details te geven van het exacte component.
Voor ontkoppel "decouple" of "bypass" condensators is een (iets)hogere capaciteit en hogere voltage geen probleem. Dus je kan er prima een 6.3V cap op zetten. Ik ben heel benieuwd naar wat AMD zegt.
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:11:
ben vanmiddag wat aan het lezen geweest op diverse sites, er word mij wel echt aangeraden het juiste component te pakken, dit zou temaken hebben met oscilatie.

wat het allemaal precies in houdt is voor mij niet helemaal duidelijk, ook niet of het echt zo gevoelig is in deze toepassing.
Ik denk niet dat dit hier echt een probleem zal geven. Maar als je echt exact de zelfde wilt hebben, dan moet je je hoop vestigen op AMD of dat je de originele terugvind.

[ Voor 33% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 18:15 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
Nu ben ik benieuwd of de soldeer pads er nog zijn, of dat die er ook mee af getrokken zijn.

• Grenco
popie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:17:
Nu ben ik benieuwd of de soldeer pads er nog zijn, of dat die er ook mee af getrokken zijn.
Ja, dacht ik ook aan, maar volgens mij zie ik ze op de foto nog wel zitten.
Zo'n chip is een component die thermisch nogal wat schommelt en 7 jaar geleden waren ROHS componenten niet altijd even lekker gesoldeerd, dus zou mij niet verbazen als de soldering door temperatuur schommelingen over tijd gewoon zwak is geworden.

• Robinyo85
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:11:
[...]

Voor ontkoppel "decouple" of "bypass" condensators is een (iets)hogere capaciteit en hogere voltage geen probleem. Dus je kan er prima een 6.3V cap op zetten. Ik ben heel benieuwd naar wat AMD zegt.

[...]

Ik denk niet dat dit hier echt een probleem zal geven. Maar als je echt exact de zelfde wilt hebben, dan moet je je hoop vestigen op AMD of dat je de originele terugvind.
Ik heb wel vertrouwen in de electronica experts, meestal als ik naar ze luisterde kwam het wel goed _/-\o_
ik ga er dus vanuit dat je me de waarheid verteld en denk ook zeker niet dat je die onderdelen bewaart als je geen verstand hebt van wat je doet (zoals ik) ;)
wat raad je me aan?, als ik zelf een gokje moet wagen gewoon de zwaarste van de 6.3v's ?

• Grenco
Ja, 4.7 µF is een gangbare waarde voor deze toepassing en 6.3V zal zeker voldoende zijn.

Zelf zou ik dat inderdaad proberen, want zonder een donor chip kom je denk ik niet achter de originele waarde.

Het zou leuk zijn als je hem weer werkend krijgt, maar schade aan dit soort gevoelige elektronica is vaak wel einde oefening.

Dus ik zou het moederbord als verloren beschouwen, maar als laatste redmiddel nog een 4.7 µF 6.3 V cap plaatsen.

• Robinyo85
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:22:
[...]

Ja, dacht ik ook aan, maar volgens mij zie ik ze op de foto nog wel zitten.
Zo'n chip is een component die thermisch nogal wat schommelt en 7 jaar geleden waren ROHS componenten niet altijd even lekker gesoldeerd, dus zou mij niet verbazen als de soldering door temperatuur schommelingen over tijd gewoon zwak is geworden.
popie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:17:
Pads zitten er inderdaad ook gewoon nog op, en ik geloof ook dat het klopt dat er thermisch iets gebeurt is.
ik had last van haperingen en random frequentie swings, ben met hwmonitor aan de slag geweest en vond dat ik maar een vreemde uitlezing van temperatuur kreeg van de NB. ook was het moederbord zo warm aan de achterkant van de vrm's dat ik iets vermoedde van warmte problemen, vandaar het besluit alles eens los te maken.
Bij mijn Crosshair zitten de vrm/nb en sb allemaal op dezelfde heatsinks dmv heatpipes. het kan nooit kloppen dat mn nb 40 graden werd onder load en ik mn finger niet 1 sec tegen de achterkant van het MB kon houden bij de vrm

• Robinyo85
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:27:
Ja, 4.7 µF is een gangbare waarde voor deze toepassing en 6.3V zal zeker voldoende zijn.

Zelf zou ik dat inderdaad proberen, want zonder een donor chip kom je denk ik niet achter de originele waarde.

Het zou leuk zijn als je hem weer werkend krijgt, maar schade aan dit soort gevoelige elektronica is vaak wel einde oefening.

Dus ik zou het moederbord als verloren beschouwen, maar als laatste redmiddel nog een 4.7 µF 6.3 V cap plaatsen.
Thanks voor de tips, ik weet niet of er bij deze toepassing ook uitgekeken moet worden voor polariteit van het component?

• Grenco
Nee. Bij een keramische cap hoeft dat niet

• Robinyo85
Grenco schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:53:
Nee. Bij een keramische cap hoeft dat niet
Ben je in staat om zon onderdeeltje naar me toe te sturen?
zo ja wat wil je er voor hebben?

• Grenco
Robinyo85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Ben je in staat om zon onderdeeltje naar me toe te sturen?
zo ja wat wil je er voor hebben?
Uiteraard, maar laten we dat via DM afspreken.

• Robinyo85
heb het uiteindelijk opgelost d.m.v een 0402 ceramische condensator die Grenco voorstelde om te gebruiken, computer draait nu alweer een aantal dagen prima en doet ook de stresstests zonder verdere problemen.

ik ga er van uit dat het gewoon helemaal opgelost is.

mijn diepe dank voor de hulp fellow Tweakers!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgende keer iets voorzichtiger zijn ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Grenco
Robinyo85 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:35:
heb het uiteindelijk opgelost d.m.v een 0402 ceramische condensator die Grenco voorstelde om te gebruiken, computer draait nu alweer een aantal dagen prima en doet ook de stresstests zonder verdere problemen.

ik ga er van uit dat het gewoon helemaal opgelost is.

mijn diepe dank voor de hulp fellow Tweakers!
Goed nieuws!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Leuk om te horen dat het repareren toch zin heeft gehad!

Heel veel plezier met je pc,, en dat deze het nog lang mag blijven doen.
Pagina: 1