Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-02 09:44

Ibanezsz

Ik weet het eigenlijk ook niet

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Extra ventilator bij mijn nieuwe PC.
Het zal gaan om een fan voor in de nieuwe Phanteks P400S Tempered Glass editie.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 15-20 euro aan een ventilator (per stuk) uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op gebied van ventilatoren ben ik een leek. Voor nu heb ik dus geen merk voorkeur. Het lieft een stille maar toch krachtige fan die helpt bij een betere airflow in de kast.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De computer zal ik gebruiken in mijn slaapkamer. Het wordt er in de zomer redelijk warm omdat de zon opkomt aan mijn kant van het huis (dakkapel). Verder is de kamer ongeveer 4 bij 5 meter (wilde gok). Ik heb een tapijt op de vloer en voor de rest erg veel elektronica in de kamer (TV, bluray, versterker, CD speler, LP speler en twee gitaar versterkers). De computer zal op het bureau rechts van mijn monitor staan. Misschien zal ik de case ooit op de grond zetten maar dan in een steun dat hem alsnog zo'n 15 centimeter van de grond houdt.

De configuratie van de PC ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 372,63€ 372,63
1Asus ROG Strix Z270F Gaming€ 192,95€ 192,95
1Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING€ 330,-€ 330,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 83,50€ 83,50
1Cryorig H7€ 35,99€ 35,99
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15€ 148,50€ 148,50
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 159,34€ 159,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.418,86

Omdat bij deze case maar twee fans worden mee geleverd, denk ik er over een extra ventilator er bij te bestellen om zo een positieve luchtdruk te creëren in de computer. Ik vraag mij nu vooral af welke ventilator hier het meest geschikt voor is en wat de beste positie in de case is om een extra ventilator te plaatsen.
Zelf denk ik aan de Be quiet! Silent Wings 2. Echter vraag ik mij af wat het effect is van de RPM en grootte van de fan op de airflow in de kast.

Bedankt voor het lezen van deze post. Ik hoop dat ik er met jullie hulp uit kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn die fans echt nodig? Ik denk dat je een heel eind komt met de 2 fans in die kast, naast die op je CPU en GPU.

Het enige dat ik extra zou koelen zijn harde schijven, maar die heb je volgens mij niet in je systeem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:28:
Zijn die fans echt nodig? Ik denk dat je een heel eind komt met de 2 fans in die kast, naast die op je CPU en GPU.

Het enige dat ik extra zou koelen zijn harde schijven, maar die heb je volgens mij niet in je systeem zitten.
Of de fans echt nodig zijn vraag ik mij dus ook eigenlijk af. Het liefst wil ik totaal geen stof in de case.
Een harde schijf komt er later waarschijnlijk wel bij. Dat zal dan een 4TB harde schijf zijn.
Hoe zou je deze koelen in een kast als de P400S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gewoon met 1 van de casefans die er standaard bij zit. Een HDD in z'n eentje zal ook niet echt heel warm worden. De airflow is waarschijnlijk best behoorlijk, maar dat valt natuurlijk vrij makkelijk te testen. Ik neem aan dat je die kast al hebt trouwens, gezien hij vrijwel niet meer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:40:
Gewoon met 1 van de casefans die er standaard bij zit. Een HDD in z'n eentje zal ook niet echt heel warm worden. De airflow is waarschijnlijk best behoorlijk, maar dat valt natuurlijk vrij makkelijk te testen. Ik neem aan dat je die kast al hebt trouwens, gezien hij vrijwel niet meer leverbaar is.
Ik heb hem vorige week vrijdag besteld. Ik hoop dat hij woensdag of donderdag binnen is. Enige idee waarom hij al zo snel zo slecht leverbaar is?
Ik hoop dat het niet de bottleneck is van mijn bestelling. Ik wil graag komende vrijdag er in gaan bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarschijnlijk een gewilde kast, 8 tientjes is geen gek bedrag natuurlijk voor een leuke kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Wat betreft de fans is per computer afhankelijk voor de luchtstroming en/of een fan iets toevoegt zul je zelf door onderzoek moeten vaststellen.
In jouw kast zitten zes aansluitingen dus je hebt voldoende mogelijkheden.
Wat betreft de fans moet je kijken naar de luchtverplaatsing waarde en het geluid (dB) waarde, om het zo stil mogelijk te houden.
Ikzelf heb hiervoor een Prolimatech Red Vortex 14 LED, 140mm gekozen.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:47:
Waarschijnlijk een gewilde kast, 8 tientjes is geen gek bedrag natuurlijk voor een leuke kast.
Inderdaad grappig te zien hoe goed ze verkocht worden. Echter zie je er weinig van terug op internet qua videos/ reviews. Het is dan ook gewoon de P400S met een glazen paneel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Just me ! schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:48:
Wat betreft de fans is per computer afhankelijk voor de luchtstroming en/of een fan iets toevoegt zul je zelf door onderzoek moeten vaststellen.
In jouw kast zitten zes aansluitingen dus je hebt voldoende mogelijkheden.
Wat betreft de fans moet je kijken naar de luchtverplaatsing waarde en het geluid (dB) waarde, om het zo stil mogelijk te houden.
Ikzelf heb hiervoor een Prolimatech Red Vortex 14 LED, 140mm gekozen.
Bedankt voor de reactie!
Wat valt onder een goede luchtverplaatsing waarde? Ik zie dat de fan waar jij voor hebt gekozen niet meer leverbaar is.
De fans die geleverd worden met de case produceren in ieder geval als een geluidsniveau van 19-20.5 dB.
Wat adviseer je voor de snelheid van de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Hoe meer fans, hoe meer stof in je pc komt, dit is omdat er veel lucht door je pc gaat.
Dus zo weinig mogelijk fans gebruiken.
Test je pc tav warmte met software die je pc belast, dit moet je wel herhalen in de zomer als het heel warm is.

1300 toeren fans maken lawaai, maar blazen wel veel warme lucht uit je kast, dus goed voor de zomer.
Zelf zou ik er een controller tussen zetten, bijv fanmate(fanmate 2, let op of 3 of 4 pin aansluiting) of een automatische9hoef je niks te doen), dan heb je meer controle(en minder geluid). Via moederbord gaat vaak ook.
Als je te laag toerental koopt, dan wordt er weinig lucht uit de kast geblazen, voor de zomer kan dit te weinig zijn.
Dus je komt aan het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Eén intake- en één outtakefan is voldoende voor dit systeem dat incl overklok hooguit 250w zal verbruiken. Je zou de intakefan iets sneller kunnen laten draaien dan de outtake voor een kleine overdruk. Heel ver kan je met een Cryorig H7 op de cpu toch niet overklokken. Daar komt de koeler capaciteit voor tekort. De warmteproductie valt dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal afwachten de tests doen. Op basis daarvan bepaal ik of ik extra fans ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
Ik ga praktisch dezelfde set aanschaffen. En ik was dus ook aan het kijken naar case fans. Ik stop er nog wel een Kraken X62 boven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-05 21:29
In dit systeem is 1 intake en 1 uitblazende prima waarschijnlijk. Zelf heb ik 2 be quiet pure wings in mijn kast. Werken prima en zijn echt heel stil!

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
Mocht de airflow niet toekijkend zijn. Ben ik zelf voorstander van allemaal de zelfde fans. Ik wil zo min mogelijk aantal verschillende geluidsbronnen hebben in mijn systeem.
Pagina: 1