Toon posts:

Condensator midi-controller kapot door verkeerde adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door een 12V 1.5A als output adapter te gebruiken i.p.v. de benodigde 5V 2000mA output heeft 1 van de 2 condensatoren die bij de voedingsingang zitten 'plof' gedaan, deze meten 6.3V 1000uF nu gaat de controller wel gewoon aan via de usb aan de laptop, kan dit kwaad? Volgens mij geeft een USB 3.0 max 500mA door, of via de juiste adapter, of bestaat de kans dat er dan meer stuk gaat?

Betreft een Gemini G2V

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-02-2017 07:11)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Tja, als je echt zeker wilt zijn dat alles nog in orde is, dan zou ik het volgende wel doen:
  • Controleren op aanwezigheid van electroliet. (goed schoonmaken met b.v. IPA)
  • Controleren (d.m.v. lab/bench powersupply) of het opgenomen vermogen niet verhoogt is (duidt op kortsluiting)
  • Condensator vervangen (zodat je zeker weet dat dit ook in de toekomst geen problemen zal geven)
  • De condensator die het heeft overleefd doormeten (Capaciteit + ESR bepalen) waarschijnlijk heeft deze een flinke optater gehad.
Een lab voeding en LCR-meter heb ik hier wel. Ik weet niet waar je woont, maar ik wil dit best voor je controleren als je de apparatuur niet hebt. (Nieuwe cap solderen trouwens ook wel)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Ik zou hem wel even vervangen als ik jouw was. Kleine moeite.

Daarnaast is het heel belangrijk dat je de oude sowieso verwijderd. Het electrolyte in een condensator (de chemicaliën) kan namelijk veel schade veroorzaken aan o.a. de printplaat.

Je hebt trouwens veel geluk dat ie het nog doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Grenco op 06-02-2017 22:04 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Hij is vrij snel daarna verwijderd, alu behuizing was eraf gesprongen en de binnenkant was zwart/verbrand. Tussen moment van aanzetten tot aan het moment van een condensator die het niet meer trok heeft hooguit 15sec gezeten, daarna direct de adapter uit de controller gehaald. De spanningsregelaar meet nog normale waarden. Ga er eigenlijk vanuit dat die tweede condensator erger heeft voorkomen? Heb er verder ook niet echt verstand van, corrigeer mij als het anders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Het lijkt er op dat je veel geluk hebt gehad. Een condensator voorkomt niks bij overspanning. (Deze ploffen alleen maar ;) ) Waarschijnlijk heeft de spanningsregelaar de klap gewoon overleefd. Als er verder geen waas/ residu op de printplaat/componenten rondom de geplofte cap zit en de unit werkt normaal, dan zou je het er bij kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, zal morgen bij daglicht even grondig inspecteren voor de zekerheid, voor de kosten hoef ik een nieuwe condensator niet te laten, enkel het solderen misschien. Had hem vanavond aan de laptop via USB en hij gewoon aan, daarna snel de kabel eruit want ik weet dus niet of dit kwaad kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Tja, als je echt zeker wilt zijn dat alles nog in orde is, dan zou ik het volgende wel doen:
  • Controleren op aanwezigheid van electroliet. (goed schoonmaken met b.v. IPA)
  • Controleren (d.m.v. lab/bench powersupply) of het opgenomen vermogen niet verhoogt is (duidt op kortsluiting)
  • Condensator vervangen (zodat je zeker weet dat dit ook in de toekomst geen problemen zal geven)
  • De condensator die het heeft overleefd doormeten (Capaciteit + ESR bepalen) waarschijnlijk heeft deze een flinke optater gehad.
Een lab voeding en LCR-meter heb ik hier wel. Ik weet niet waar je woont, maar ik wil dit best voor je controleren als je de apparatuur niet hebt. (Nieuwe cap solderen trouwens ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het beste is eigenlijk om preventief de condensatoren te vervangen inclusief de spanningsregelaar? Dank voor je aanbod! Woon zelf in Nunspeet, maar ik vraag het nog even bij wat familie die hier handiger in zijn, heb wel een soldeerbout (€10,-) maar om met dat ding nauwkeurig te gaan solderen is bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 07:15:
Het beste is eigenlijk om preventief de condensatoren te vervangen inclusief de spanningsregelaar? Dank voor je aanbod! Woon zelf in Nunspeet, maar ik vraag het nog even bij wat familie die hier handiger in zijn, heb wel een soldeerbout (€10,-) maar om met dat ding nauwkeurig te gaan solderen is bijna niet te doen.
Als de spanningsregelaar gewoon een mooie (stabiele) spanning uitstuurt, dan zou ik die niet vervangen. Wat waarschijnlijk is gebeurd is dat die defecte condensator kortgesloten is geraakt en daarbij de elektronica er achter heeft beschermd of een polyfuse heeft getriggerd.

Mocht je d'r niet uitkomen, geef maar een gil (via DM). Ik woon niet heel ver bij je vandaan (Apeldoorn)

Succes!

Pagina: 1