Toon posts:

Numpad oproepen bij klikken op textbox (visual basic)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het maken van een kassa programma (in Visual Studio) voor een evenement van onze chiro. Aangezien er bij ons enkelen zijn die moeite hebben met wisselgeld terug te geven wou ik dit integreren.
Hiervoor had ik een textbox voorzien waar men het ontvangen geld moet invoeren. Daarna wordt aan de hand de totaal prijs weergegeven hoeveel ze terug moeten geven.

Nu zou ik graag alles met een computermuis kunnen invoeren, zonder een toetsenbord te gebruiken. Als ik mij niet vergis kan je bij een textbox een instelling aanpassen waardoor je een numpad/keyboard kan oproepen. Helaas vind ik deze instelling niet meer terug. Iemand die mij hiermee kan helpen?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:27:
Nu zou ik graag alles met een computermuis kunnen invoeren
Ik zou me eerst eens afvragen hoe handig dat is. Probeer voor de gein zo eens 5 random bedragen in te voeren en doe 't dan nog eens met je toetsenbord (numeriek gedeelte bij voorkeur).

Ik heb geen idee wat je verstaat onder "numpad/keyboard kan oproepen" maar ik neem aan dat je 't schermtoetsenbord bedoelt? Zo niet: wat bedoel je dan?

Hebben we het hier over een Winforms applicatie? Of UWP? Of WPF? Dat is nogal bepalend voor je opties... Overigens: je topictitel zegt wel "visual basic" maar ik hoop dat we 't hier hebben over VB.Net en niet VB6 of, teh horror, nog ouder? :X

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 06-02-2017 21:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RobIII schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:20:
[...]
Ik zou me eerst eens afvragen hoe handig dat is. Probeer voor de gein zo eens 5 random bedragen in te voeren en doe 't dan nog eens met je toetsenbord (numeriek gedeelte bij voorkeur).
Dit dus. 20 jaar geleden oid is hier nog wel eens mee ge-experimenteerd, maar heden ten dage waarbij zo goed als iedereen een smartphone heeft en kan sms'en en whatsappen als een gek is het totaal niet interessant meer.

Sluit dan gewoon een los usb-keypad oid aan en leg die daarbij. Kost minder ruimte en is nog steeds handiger dan muis.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcrush.com/images/300/94590.jpg.pagespeed.ce.4tblpgnhAx.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
Behalve als je een touchscreen hebt lijkt een hardwarematige oplossing mij inderdaad ook beter.

[ Voor 8% gewijzigd door jip_86 op 06-02-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor reacties. Ik heb hier wel degelijk over VB.Net. Het programma is een windows application form. Ik wil inderdaad een schermtoetsenbord oproepen. Het zou dan de bedoeling zijn om dit met een muis of een touchscreen te bedienen. Een vast toetsenbord is wegens te weinig plaats slechts een worst-case optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:20:
Alvast bedankt voor reacties. Ik heb hier wel degelijk over VB.Net. Het programma is een windows application form. Ik wil inderdaad een schermtoetsenbord oproepen. Het zou dan de bedoeling zijn om dit met een muis of een touchscreen te bedienen. Een vast toetsenbord is wegens te weinig plaats slechts een worst-case optie.
Touchscreen is een optie, maar waarom dan uberhaupt nog een textbox met een oproepbaar onscreen toetsenbord, waarom dan niet gewoon een aantal vaste knoppen van 0/9 op je scherm zetten en je textbox weglaten. Iemand moet het toch met touch intypen dan is eerst een textbox aan moeten klikken alleen maar extra irritant werk.

Muis is ongeveer hetzelfde, alleen neemt dat nog meer ruimte in als een usb-keypad.

Ik zou het hele plan nog eens goed overdenken, want volgens mij gaat er nogal wat fout qua usability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 16:11

cold45

101101

In de OP wordt verwezen naar iets dat de TS ergens eerder heeft gezien. Ik herken dit vanuit HTML5. Daarin kan je verschillende input velden erkennen. Bijv. tel of number. Afhankelijk van je browser/OS kan bij een dergelijk veld een ander toetsenbord getoond worden. Op mobiele telefoons is dat erg handig. Zie ook:
http://www.w3schools.com/html/html_form_input_types.asp

Binnen een Windows applicatie is het minder gebruikelijk, omdat je doorgaans een fysiek toetsenbord hebt. Er is in Windows wel een native toetsenbord dat je kan oproepen. Waarschijnlijk heb je de machine in eigen beheer, dus kan je dat ook op OS niveau instellen. Maar dat is een volledig toestenbord. Niet perse een numpad.

Je kunt uiteraard zelf een numpad programmeren. Gezien het beperkte aantal toetsen zal dat niet heel veel werk zijn. Je hebt dan ook meer vrijheid in design en positionering.

Mijn echte advies zou wel aansluiten bij de eerdere reacties, om nog eens terug te gaan naar de tekentafel. Maar mogelijk is daarvoor al te veel applicatie gebouwd. Je zou bijv. kunnen kijken of de hele applicatie bedienbaar te maken is met een hardware numpad, touchscreen of tablet (wellicht is je applicatie makkelijk te migreren naar een Windows tablet).
Pagina: 1