Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RS232 Seriele poort, voltage ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond allen!
Ik heb een vraag omtrent RS232 Seriële poorten (Com poort/DB9).

Voor een oud systeem op ons bedrijf, dat er voor zorgt dat de koeien krachtvoer (verschillende granen en andere droge planten, samengeperst in een zogenaamde "brok") verstrekt heb ik een hele lange tijd nog een oude PC gebruikt voor de aansturing. Dit omdat omzetten van het systeem op nieuwe software niet altijd vlekkeloos loopt, en het systeem 24/7 moet draaien.
Nu heeft de oude PC het begeven (goed, na dik 20 jaar is dat natuurlijk een keer te verwachten) en moet het dus noodgedwongen over gezet worden naar een andere PC.
Nu heb ik een PC met Windows 10, met daarop een com poort, maar de support vertelde mij dat nieuwe PC's een speciale insteek kaart nodig zijn voor de com poort omdat de ingebouwde com poorten niet het juiste voltage zouden hebben (iets met low voltage signalen?!), maar erg veel wist de betreffende service medewerker er zelf ook niet vanaf.

Is er hier iemand die wat meer kennis heeft van dit soort zaken, en is er uberhaupt zoiets als verschillende voltages bij com poorten? ben zelf de laatste jaren niet echt actief meer bezig met computers dus redelijk veel dingen niet meer meegekregen en/of ben ik vergeten.

de PC heeft het volgende type moederbord :
http://www.gigabyte.de/pr...uct-page.aspx?pid=4762#ov

Mocht ik dit topic in een verkeerd subforum hebben geplaatst dan hoop ik dat er een Moderator zo vriendelijk is dit te veranderen :)

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk bedoelen ze dat er geen 'echte' RS232 COM poort op zit, maar een USB-Serial adapter. Als je wel een echte poort hebt is er meestal niks aan de hand. Het lijkt er op dat het Gigabyte bordje wat je linkt een echte poort heeft (en ook een echt legacy PCI slot). Waarschijnlijk is dit bord dan ook precies voor legacy inzet bedoeld.

Stel dat je dus aan het werk krijgt, en alles verder goed gaat, dan zou ik je aanraden om meteen een tweede systeem aan te schaffen. Mocht je over 20 jaar weer een nieuwe nodig hebben, of mocht er iets stuk gaan, dan heb je een directe vervanger.

[ Voor 56% gewijzigd door johnkeates op 06-02-2017 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor het snelle antwoord!
Deze PC is 2 jaar terug gekocht, met idd in het achterhoofd het idee dat dit ooit zou gaan gebeuren, maar ik kreeg twijvels door dat de persoon aan de telefoon dus over voltages begon, dat dit met USB serial adapters het geval is, is mij bekend, daarom dus ook een met ingebouwde com poort.

Verwijderd

Is de software ook 20 jaar oud? Compatibiliteitsmodus? Windows 10 niet in UEFI modus geïnstalleerd? 2de pc aanschaffen zodat je mixer 40 jaar meekan?

Software probleem?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja de huidige usb naar rs232 hebben een te lage spanning maar daar zijn shifters voor die de spanning naar een hoger niveau kunnen tillen, Wikipedia: RS-232

Zou ook kunnen zijn dat je hardware al de rs232 control signalen nodig heeft.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:19:
Is de software ook 20 jaar oud? Compatibiliteitsmodus? Windows 10 niet in UEFI modus geïnstalleerd? 2de pc aanschaffen zodat je mixer 40 jaar meekan?

Software probleem?
Windows 10 is wel in UEFI modus geïnstalleerd, wat kan dit precies voor invloed hebben op de RS232 poorten?

De software is wel compatibel met Windows 10, het is een geïntegreerde software koppeling in een programma dat nog gewoon onderhouden word, de koppeling zelf word ook nog onderhouden.

Ik hoop dat het Systeem eigenlijk nog 10 jaar mee gaat.

Verwijderd

Schiet je hier iets mee op?
https://www.startech.com/...t-met-16550-UART~PEX2S553
Voltage is instelbaar

Verwijderd

Topicstarter
Dit is PCI-E, heb alleen een PCI slot op het moederbord

Verwijderd

Misschien zit hier iets tussen?
categorie: Controllers
Je zult even moeten uitzoeken hoe het met de voltages zit.
Pagina: 1