Wie heeft een vriezer in een niet verwarmde ruimte?

Pagina: 1
Acties:
  • 41.488 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Dus een ruimte die echt koud wordt als het buiten koud is. Zo ja, wat is je ervaring daarmee?

Ik vraag dit omdat bij aanschaf van een nieuwe keuken het meer mogelijkheden geeft als de vriezer naar de schuur zou kunnen verhuizen. Echter heb ik gelezen over de klimaatklassen van vriezers en zie dat onder de tien graden niet bestaat.

In mijn schuur is het in de winter echter wel vaker over de tien graden, nu bijvoorbeeld zeven. Heel soms nadert het de nul, maar dat is incidenteel. Ik vraag mij af of een vriezer met de laagste klimaatklasse dan goed gaat werken.

Het lijkt mij niet dat als je iets buiten specs gaat dat hij meteen niets meer doet of stuk gaat. Van wat ik begreep gaat hij hooguit iets minder laag, dus haalt de -21 misschien niet meer. Dat zou geen ramp zijn maar ik wil het graag wel even zeker weten.

Iemand ervaring hiermee of kennis? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vriezers is doorgaans het domein van AZ, dus tikje die kant op.

Toevallig net een vriezer aangeschaft voor precies deze toepassing; staat in de schuur waar het doorgaans ook geen kamertemperatuur is :P . Even rondgevraagd en zowel m'n ouders als m'n schoonouders hadden 'vroeger' altijd zonder problemen een vriezer in de schuur. Misschien dat de kwaliteit vroeger beter was, maar ik heb het er iig op gewaagd. Uiteraard wel geselecteerd op de klasse die de laagste temperatuur aankan, en het is maar een redelijk budget-model, dus echt veel schade kunnen we ook niet lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 06-02-2017 20:12 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had een vriezer (Liebherr) in de schuur. Dat ging niet goed-hij sloeg niet meer aan bij kou. Binnen ging het prima (dus hij ging niet stuk, maar stopte ermee). Toen ik naar de oorzaak ging Googlen vond ik vele vergelijkbare issues. Ik weet niet of je vantevoren kan zeggen of een vriezer goed "tegen de kou kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:05

BoltYes

This is the Way

Hij staat bij mij in de garage, geen enkel probleem. Het lijkt me eerder dat de klimaatklasse bepaald wat de capaciteit is van de compressor en zal beter moeten zijn als het apparaat bijvoorbeeld in een warm land zou staan.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:09:
[mbr]Vriezers is doorgaans het domein van AZ, dus tikje die kant op.[/]
Thx, ik twijfelde. :)
Toevallig net een vriezer aangeschaft voor precies deze toepassing; staat in de schuur waar het doorgaans ook geen kamertemperatuur is :P . Even rondgevraagd en zowel m'n ouders als m'n schoonouders hadden 'vroeger' altijd zonder problemen een vriezer in de schuur. Misschien dat de kwaliteit vroeger beter was, maar ik heb het er iig op gewaagd. Uiteraard wel geselecteerd op de klasse die de laagste temperatuur aankan, en het is maar een redelijk budget-model, dus echt veel schade kunnen we ook niet lopen.
En doet hij het goed?

Ik las wel ergens dat vroeger met die freon dit minder speelde, maar ik weet het fijne er niet van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:14:
[...]

En doet hij het goed?

Ik las wel ergens dat vroeger met die freon dit minder speelde, maar ik weet het fijne er niet van.
Nog geen klachten, maar hij staat er ook nog maar een dikke twee maanden :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb een Electrolux no frost in een niet geisoleerd, 1 wandig hokje staan. Ik heb nog geen problemen. Vaak wel in de zomer. Dan begint ie te piepen, maar het is ook gloeiend heet in dat hok dan. Ik heb helaas geen andere plek om em neer te zetten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb mijn vriezer (een simpel tafelmodel van Bosch) in mijn simpel houten schuurtje staan. Ik merk geen problemen. Ook in de zomer blijft de boel bevroren, ik moet hem dan wel echt maximaal zetten, want het kan (zoals Deathchant zegt) best warm worden dan (donkergroen houten schuurtje)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:32
Ik zag vanmiddag op Discovery(?) die lui in Alaska; en die hadden hun vrieskist buiten staan ; moet geen probleem zijn dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
Ook hier een vrieskist in de schuur en geen problemen. Is ook meerdere keren rond het vriespunt geweest en doet het gewoon zoals altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:02
Ik heb die dingen verkocht (als invaller :+ ) en bezorgd voor een bedrijf dat zelf de reparaties deed; het kwam wel voor dat mensen in de winter belden dat hun koelkast of vriezer het niet meer deed maar op het totale aantal koelkasten en vriezers die ik in schuurtjes en (externe) garages heb bezorgd was dat maar een fractie.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Volgens mi zit er een verschil tussen vrieskist en vrieskast. Een vrieskist kan geloof ik wat meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Heb hier een koel/vries combinatie in de garage. Zodra het < 5 graden is daarbinnen (regelmatig dus), stopt de koelkast én de bijbehorende vriezer ermee, ongeacht wat ik instel qua temperatuur. Zodra het weer warmer is, werken ze beiden weer prima.

Echter... De dedicated vriezer die ernaast staat (veel ouder model), blijft het wel doen..

Hangt er dus echt vanaf imo..

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Klopt, van een combinatie is het bekend. Tenzij er twee thermostaten in zitten maar dat is meestal niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
http://www.vriezer.nl/vri...ezer-in-de-schuur-garage/
Vriezer in te koude ruimte plaatsen

Wanneer u uw vriezer plaatst in een (te) koude ruimte, heeft dit een negatief effect op uw levensmiddelen. Doordat het temperatuurverschil van binnen in uw vriezer ten opzichte van de ruimte te laag is, schakelt de thermometer pas later in. Dit heeft als gevolg dat het langer duurt voordat de compressor inschakelt, zodat de temperatuur in uw vriezer zal oplopen. Hierdoor worden uw etenswaren minder diep ingevroren, zodat bacteriën beter kunnen leven in de vriezer.
Dit is natuurlijk ongezond voor uw voedsel, dus wordt het niet aangeraden om uw diepvriezer in een ruimte met een lagere temperatuur op te slaan dan de minimale temperatuur aangegeven op de klimaatklasse van het apparaat. Het opslaan in een ruimte met een te lage temperatuur heeft echter geen nadelige effecten op het apparaat zelf. Plaatst u uw vriezer hierna bijvoorbeeld weer in uw (voldoende verwarmde) bijkeuken, dan zal deze niet minder presteren dan weleer.
Grote risico is dat als het te koud is de vriezer ermee stopt... Dat is dus iets wat je in moet calculeren :)

Anders: schuur isoleren of verwarmen, maar dat is een kostbaar geintje! Apparaat op een vlonder o.i.d. installeren en eventueel apparaat in de was zetten om aantasting te voorkomen :+

Overigens: geen ruimte op zolder?

[ Voor 7% gewijzigd door President op 06-02-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Google eens op 'garage kit' voor de oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Tafelmodel in de schuur staan. Werkt prima, koelvries combo een tijdje gestaan en als het koud werd werkte die slecht, ging niet aan enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dus als ik het zo tot nu toe mag samenvatten dan moet ik er gewoon een kopen met een goede klimaatklasse en dan zal het vast wel goed komen?
De Rikster schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:24:
Google eens op 'garage kit' voor de oplossing ;)
Dan vind ik alleen miniaturen. :?
Geen vriezer meer in de keuken is al een opoffering, je kunt het ook overdrijven hè. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 06-02-2017 21:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:52
Gonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:30:
Dus als ik het zo tot nu toe mag samenvatten dan moet ik er gewoon een kopen met een goede klimaatklasse en dan zal het vast wel goed komen?

[...]

Dan vind ik alleen miniaturen?
Volgens mij moet je nog refrigerator toevoegen aan jouw zoekopdracht dan krijg je wat nuttigere dingen van google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hier staat er al eentje 24 jaar in de schuur. Soms muizennesten weghalen en het staalwerk zoals pootjes aan onderkant beginnen te roesten

Is een liebherr uit 92. Zal wel energielabel z hevven maar ach doet zn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
sugarlee89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:17:
Hier staat er al eentje 24 jaar in de schuur. Soms muizennesten weghalen en het staalwerk zoals pootjes aan onderkant beginnen te roesten

Is een liebherr uit 92. Zal wel energielabel z hevven maar ach doet zn werk.
Punt is wel dat die oude apparaten het beter vol houden dan de moderne apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Komt denk ik door te zuinige energielabel. Worden ze te gevoelig. Ikea heeft nomerk apparaten. Misschien kunnen die wat meer aan. Lawaai maakt niet uit in de schuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Het heeft er mee te maken dat de milieuvriendelijke koelmiddelen in moderne koelkasten niet lekker werken bij te lage externe temperaturen.

Oude koelkasten draaien nog op spul waarmee je een nieuw gat in de ozonlaag kan branden, bij wijze van spreken. Moderne koelkasten hebben ander spul, en dat kan ironisch genoeg niet goed tegen de kou.

Soms wordt je aangeraden de ruimte waar de vriezer staat te verwarmen :')

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MEN-O schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:41:
Ik zag vanmiddag op Discovery(?) die lui in Alaska; en die hadden hun vrieskist buiten staan ; moet geen probleem zijn dus. :)
Nogal wiedes, als het -20 is hoeft hij natuurlijk sowieso niet aan te slaan :+

EDIT:
@Hierboven: Over wat voor temperaturen hebben we het dan? Als het pas bij extreem lage temperaturen is dan krijg je toch wat ik net zeg, dat hij eigenlijk niet eens aan hoeft?

[ Voor 23% gewijzigd door Patriot op 07-02-2017 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:57
OT: hoe vaak en hoe langdurig is het tegenwoordig nog echt koud in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:46

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Bij ons staat er een in de niet verwarmde garage. Een wat ouder model ondertussen maar hij werkt prima. Zowel in de zomer als in de winter. Enja de tempraturen daar kunnen erg wisselen, het kan in de winter zodanig koud worden dat de meter toch echt 0 graden aangeeft.

In de zomer is tot nu toe de hoogst gemeten temp iets van 26 graden (afgelopen zomer) ondanks dat het buiten toch echt wel warmer was. Maar al met al blijft hij het braaf doen, geen problemen mee gehad tot nu toe.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Bij ons staat al een maand of 14 een vriezer in de garage. Deze zijn we nu aan het verbouwen en daar valt ook isolatie onder. Zowel met als zonder isolatie geen enkele problemen gehad. Ook niet met de kou van laatst. Toen was het namelijk vrij koud in de garage omdat ik een gat in de muur had gemaakt voor de afzuiging, maar nog geen afzuiging had omdat ik wachtte op BTW actie :+ Het is overigens een liebherr comfort no frost. Typenummer heb ik even niet, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 18:17
Bij mij staat er al tien jaar een koelvriescombinatie (met aparte thermostaat) in de garage. In de winter zet ik de koelkast uit, voorkomt nl ijsvorming in de koelkast op de achterwand... Vriezer blijft gewoon aan en werkt gewoon.
Bedenk me net dat ik oud word... die koelvriescombinatie is van 1999, dus nu al bijna 18 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:46

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Maar ik heb inderdaad ook al begrepen van enkele mensen bij mij in de buurt dat vriezers in het schuurtje nog wel eens willen faalen. Vooral te modern houdt er gewoon bij te hoge tempraturen (+25 buiten), maar dan meestal omdat het in het schuurtje toch warmer lijkt te worden. Plat zwart dak en geen ventilatie en daar dan ook nog de vriezer in die op volle kracht staat te draaien om het koel te houden.

Er is al menig een geweest die de inhoud heeft kunnen weggooien.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
Bij mij een Liebherr A+ tafelmodel van ruim een jaar oud in de bijkeuken. De bijkeuken verwarm ik niet/nauwelijks en het is er in de winter regelmatig onder de 10 graden maar nooit onder de 5 graden. Levert vooralsnog totaal geen problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:03
Vriezers gaan meestal wel goed mits ze de warmte kwijt kunnen in de zomer zodat ze blijven werken.

Koelvriescombinaties gaan enkel goed als ze een aparte thermostaat in het koel en vriesgedeelte hebben. als het te koud wordt en ze hebben geen aparte thermostaten komt het koelgedeelte niet in gevaar, dit blijft koud genoeg. echter het vriesgedeelte zal langzaam ontdooien omdat er te weinig koelcapaciteit wordt gevraagd van de thermostaat om nog te koelen.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Eerste google-resultaat:
http://www.vriezer.nl/vri...ezer-in-een-koude-ruimte/

Sowieso dus een vriezer die klimaatklasse SN heeft kopen ;-) geeft het minste risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Heb een vriezer in de kelder staan, gemiddeld zo'n 10-12 graden jaarrond. Nooit een probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Mijn ouders hebben ook al in ieder geval mijn hele leven een vriezer in de schuur staan. Eerst een ouder beestje, en ~5 jaar terug een nieuwe gekocht werkt prima. Geen idee of ze op klimaatklasse hebben gelet overigens, wellicht dat iemand dat wel heeft gedaan en daar meer over kan vertellen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:42
Ik heb sinds bijna 5 jaar een vrieskist(!) in mijn schuurtje staan. Simpel, goedkoop model.
Deze schuur is enkelsteens zonder isolatie en een houten dak waar simpel dakleer overheen ligt.
In de winter gaat de temperatuur richting de 0 graden. De kist doet het nog zonder problemen.

Tijdens mijn zoektocht wel wel geadviseerd om "als ik dan toch iets daar neer wilde zetten, te kiezen voor een kist en geen kast". Ik weet het niet meer zeker, maar ik meen me te herinneren dat een kist er beter tegen zou kunnen dan een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Patriot schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 06:03:
[...]

Nogal wiedes, als het -20 is hoeft hij natuurlijk sowieso niet aan te slaan :+

EDIT:
@Hierboven: Over wat voor temperaturen hebben we het dan? Als het pas bij extreem lage temperaturen is dan krijg je toch wat ik net zeg, dat hij eigenlijk niet eens aan hoeft?
Sure, maar wanneer wordt het in NL -20? Plus, een vriezer isoleert natuurlijk goed dus de buitentemperatuur wordt niet snel de binnentemperatuur. Als het buiten 20 graden vriest en de vriezer staat uit, duurt het wel even voor de inhoud ook -20 is.

De meeste vriezers vinden het echt niet tof als de omgevingstemperatuur onder de +7 komt. Sommigen slaan keihard af, en vergeet het dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier ook geen problemen met een vriezer in een houten schuur, maar nog geen -20 meegemaakt. Als je de isolatie van zo'n A++ kast ziet dan maak ik me ook geen zorgen als hij een keer afslaat bij lage temperaturen.. zo snel zal hij niet ontdooien.

Ik kreeg van de witgoed winkel wel het advies dat je in een schuur juist _geen_ no frost moest nemen. Maar wat de redenering daarachter was weet ik niet precies, ik heb ook geen idee hoe no frost systemen werken. Waarschijnlijk is het iets heel logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 07-02-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koevriescombo dien je de schuur echt te verwarmen. Ben ik ook achter gekomen nadat ik mijn oude tafelmodel heb opgeruimd en heb omgeruild voor een combo. Thermostaat hangt in koel gedeelte en slaat bij kou niet meer aan. Tafelmodellen die alleen vriezen kunnen meer kou in een schuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:24
Uit eigen ervaring met een vrieskist en kast kan ik zeggen: Schaf een degelijk merk aan!

Ik heb een vrieskist (groot formaat: ongeveer 1,5m x 0.8m x 1m) in de schuur staan.
De schuur is absuluut niet geisoleerd en staat een 5 a 8 meter achter het huis.
Deze winter heeft het daar gevroren en alles, maar mijn vrieskist doet het nog perfect.

Geen probleem op wat voor een manier dan ook :)
Sterker nog, mijn verbruik is naar beneden toe (zet de vriezer in de winter altijd op een laag pitje, stand 1 of 2 van 5).

Ik heb daarnaast in de garage (aansluitend aan de schuur en niet geisoleerd) een vrieskast staan (tafelmodel) welke daarvoor bij mijn vorige woning in een buiten berging heeft gestaan (achter een flat gebouw) en ook die werkt nog perfect na 2 verhuizingen en wisselende temperaturen.

Maar, beide waren niet goedkoop.
Nu, ongeveer 5 a 8 jaar later (vrieskist is al wat ouder als de vrieskast) werken ze beide nog altijd perfect.

Waar ik wel altijd rekening mee houd is dat beide apparaten altijd gevuld zijn, al is het met ijs.
Zo voorkom ik dat ze onnodig moeten werken.
Ook let ik er op in welke stand ze staan afhankelijk met de buiten temperatuur. Ik pas dit denk ik 1x per maand aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy-G schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:01:
Uit eigen ervaring met een vrieskist en kast kan ik zeggen: Schaf een degelijk merk aan!

Ik heb een vrieskist (groot formaat: ongeveer 1,5m x 0.8m x 1m) in de schuur staan.
De schuur is absuluut niet geisoleerd en staat een 5 a 8 meter achter het huis.
Deze winter heeft het daar gevroren en alles, maar mijn vrieskist doet het nog perfect.

Geen probleem op wat voor een manier dan ook :)
Sterker nog, mijn verbruik is naar beneden toe (zet de vriezer in de winter altijd op een laag pitje, stand 1 of 2 van 5).

Ik heb daarnaast in de garage (aansluitend aan de schuur en niet geisoleerd) een vrieskast staan (tafelmodel) welke daarvoor bij mijn vorige woning in een buiten berging heeft gestaan (achter een flat gebouw) en ook die werkt nog perfect na 2 verhuizingen en wisselende temperaturen.

Maar, beide waren niet goedkoop.
Nu, ongeveer 5 a 8 jaar later (vrieskist is al wat ouder als de vrieskast) werken ze beide nog altijd perfect.

Waar ik wel altijd rekening mee houd is dat beide apparaten altijd gevuld zijn, al is het met ijs.
Zo voorkom ik dat ze onnodig moeten werken.
Ook let ik er op in welke stand ze staan afhankelijk met de buiten temperatuur. Ik pas dit denk ik 1x per maand aan.
Komt niet door het merk. Dat komt omdat jouw vrieskast/kist een onafhankelijk thermostaat hebben. Als jij -20 instelt blijft het ook -20. Bij een combo wordt het vriesgedeelte aangestuurd door de koelkast en die komt onder de ingestelde 7 graden bij vorst in de kast en slaat niet meer aan. Dus de vriezer ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Gonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:04:
Dus een ruimte die echt koud wordt als het buiten koud is. Zo ja, wat is je ervaring daarmee?

Ik vraag dit omdat bij aanschaf van een nieuwe keuken het meer mogelijkheden geeft als de vriezer naar de schuur zou kunnen verhuizen. Echter heb ik gelezen over de klimaatklassen van vriezers en zie dat onder de tien graden niet bestaat.

In mijn schuur is het in de winter echter wel vaker over de tien graden, nu bijvoorbeeld zeven. Heel soms nadert het de nul, maar dat is incidenteel. Ik vraag mij af of een vriezer met de laagste klimaatklasse dan goed gaat werken.

Het lijkt mij niet dat als je iets buiten specs gaat dat hij meteen niets meer doet of stuk gaat. Van wat ik begreep gaat hij hooguit iets minder laag, dus haalt de -21 misschien niet meer. Dat zou geen ramp zijn maar ik wil het graag wel even zeker weten.

Iemand ervaring hiermee of kennis? :)
Ik zeg erg lastig.

Eigen ervaring wij hadden een woning waarbij de keuken (uitbouw onverwarmd) in de winter rustig zo koud werd dat de olijf olie bevroor. Koelkast inclusief vriezer deed dan gewoon niks meer omdat de omgevingstemperatuur te koud was om dat ding aan te laten slaan.

Er schijnen modellen te zijn met een dubbele motor die dit aan kunnen, maar die zijn en vrij duur en lastig te vinden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 16:37
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Komt niet door het merk. Dat komt omdat jouw vrieskast/kist een onafhankelijk thermostaat hebben. Als jij -20 instelt blijft het ook -20. Bij een combo wordt het vriesgedeelte aangestuurd door de koelkast en die komt onder de ingestelde 7 graden bij vorst in de kast en slaat niet meer aan. Dus de vriezer ontdooit.
Precies dit :)
Bij ons staat een koel-vries combi in een niet verwarmde schuur, los van het huis. Dit werkt prima en hij koelt ook goed, enige aandachtspuntje is wel dat je een koel-vries combi met extra compressor moet hebben. Mijn ouders hebben er een met een enkele compressor gehad met als gevolg dat de schuur dusdanig koud was dat de compressor niet aansloeg en de vriezer niet koud genoeg werd terwijl het koelgedeelte dit wel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rubman schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:13:
[...]

Ik zeg erg lastig.

Eigen ervaring wij hadden een woning waarbij de keuken (uitbouw onverwarmd) in de winter rustig zo koud werd dat de olijf olie bevroor. Koelkast inclusief vriezer deed dan gewoon niks meer omdat de omgevingstemperatuur te koud was om dat ding aan te laten slaan.

Er schijnen modellen te zijn met een dubbele motor die dit aan kunnen, maar die zijn en vrij duur en lastig te vinden.
De vraag gaat over een vriezer, geen combinatie. Dat combinaties (met enkele compressor - vrijwel alle op de markt) niet werken is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Bigs schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:15:
[...]

De vraag gaat over een vriezer, geen combinatie. Dat combinaties (met enkele compressor - vrijwel alle op de markt) niet werken is bekend.
Dat weet ik, maar het is wel een vergelijkbare situatie.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
MEN-O schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:41:
Die staat buiten in de kou, UIT maar een vrieskist is luchtdicht (geen geurtjes buiten de kist van eten enzo) dan komen er geen beren op af en is het toch mooi bevroren.. (het vriest er nogal es)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:15:
[...]

O ja? Ik stond toch vreemd te kijken nadat ik een combo had aangeschaft dat ik ineens moest gaan gourmetten omdat al mijn vlees was ontdooit. :+ Ik had me vooraf niet ingelezen en was maar weer eens op het "advies" van een BCC medewerker afgegaan. De combo terugnemen deden ze niet. Te koop: een combo en hier af te halen. 8) Nee, heb mijn schuur alle gaten en kieren nu afgekit en stook lichtelijk de schuur nu warm bij vriesweer.Toch weer zonde van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Ik denk dat het kwa energieverbruik goedkoper is om een vriezer wèl in een verwarmde ruimte te plaatsen, maar dan moet je in die ruimte wel een thermostaat hebben. Een vriezer produceert juist warmte aan de buitenkant en die energie bespaar je dus weer voor een groot deel in het verwarmen van die ruimte. Zo is het koelen van je vriezer dus eigenlijk een bijproduct van het verwarmen van die ruimte.

In een koude ruimte moet die vriezer ook nog wel wat doen maar alle warmte is weggegooid omdat de ruimte die je verwarmt met je vriezer niet verwarmd hoeft te worden.

Ik vind het gebruik van gloeilampen ook helemaal geen probleem zolang het buiten onder de 20°C is want dat betekent dat mijn thermostaat toch aan moet en alle warmte die van mijn lampen afkomt hoeft niet meer uit de verwarming te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Nog even voor de duidelijkheid, want ik lees ervaringen over hitte en koelvriescombinaties. Het zou gaan om een tafelmodel vriezer, dus geen combinatie.

Daarnaast maak ik mij geen zorgen om de warmte, de schuur wordt niet vaak echt warm want ligt op het noorden. Ik maak mij meer zorgen om de koude, aangezien alle fabrikanten 10 graden celsius als ondergrens hanteren.

Toch goed om te lezen dat een aantal ervaringen aangeven dat ook onder de 10 graden een vriezer nog kan werken. Wellicht maar gewoon even bij de keukenboer aangeven en de gok nemen.
Waah schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:03:
Eerste google-resultaat:
http://www.vriezer.nl/vri...ezer-in-een-koude-ruimte/

Sowieso dus een vriezer die klimaatklasse SN heeft kopen ;-) geeft het minste risico
Hit #1 plus de twintig erna heb ik uiteraard gelezen. Daarom wist ik van klimaatklassen, dat een combinatie geen schijn van kans heeft, dat vroeger alles beter was en dat onder de tien graden dus volgens de fabrikanten officieel niet kan.

Vandaar mijn vraag om ervaringen om erachter te komen hoeveel rek er in de temperatuur zit. :)
Rob Z schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:07:
OT: hoe vaak en hoe langdurig is het tegenwoordig nog echt koud in NL?
Vaak genoeg, zie hier hoe vaak het onder de genoemde 10 graden is in mijn schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7LNC5w5znp0XDVPLTvv91hl/full.png

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 21:02

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Toevallig paar dagen geleden op zoek geweest en wat info ingewonnen bij consumentenbond.

Onder de 10 graden lijken ze problemen te geven:
https://www.consumentenbond.nl/vriezer/koopadvies#no3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
De koelvloeistof moet (intern) kunnen verdampen en daarvoor is nu eenmaal en bepaalde minimum omgevingstemperatuur nodig. De gemakkelijkste oplossing is een vorstbeveiliger aan de muur schroeven. Dat is een klein elektrisch kacheltje. Zie: https://www.google.nl/#q=vorstbeveiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 22:14
Wij hebben een vriezer in de schuur staan, maar je merkt niet echt verschil tussen (buiten temp) +30 en -10. Hij staat op dezelfde stand en het voedsel wat erin ligt blijft bevroren.

[ Voor 4% gewijzigd door tendmex op 07-02-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 grote Samsung vriezers in mijn ongeisoleerde garage staan. 3 jaar oud. Ik heb nog geen problemen gehad maar officieel mag het niet volgens de handleiding. Recent heb ik er s winters een elektrische kachel staan om de ruimte vorstvrij te houden. Heb al -1 in garage gezien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JCE schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:25:
[...]

Sure, maar wanneer wordt het in NL -20? Plus, een vriezer isoleert natuurlijk goed dus de buitentemperatuur wordt niet snel de binnentemperatuur. Als het buiten 20 graden vriest en de vriezer staat uit, duurt het wel even voor de inhoud ook -20 is.
Als het echt -20 of kouder is dan hoef je je spullen niet eens in de vriezer te stoppen, dus dat scheelt.
De meeste vriezers vinden het echt niet tof als de omgevingstemperatuur onder de +7 komt. Sommigen slaan keihard af, en vergeet het dan maar.
Ok, dat was meer waar ik naar vroeg. Je had het in de post waar ik op reageerde namelijk over "te lage externe temperaturen", maar dat heb ik toen gelezen als extreme temperaturen, vandaar de lichte verwarring.

EDIT:
Wij hebben zelf ook een vriezer in een niet-geïsoleerde schuur staan. Die vriest ook 's winters, als er wel eens ijs in het schuurtje ligt (de exacte temperatuur weet ik dus niet, maar wel ergens onder het vriespunt). Ik moet daarbij de kanttekening plaatsen dat ik op die momenten niet de exacte temperaturen meet (dat doe ik nooit :+). Bij ons loopt het allemaal wel los, de doorloopsnelheid van onze vriezer is toch redelijk hoog (groot gezin).

EDIT2: En nog even for the record, die eerste opmerking over vrieskasten bij -20 was natuurlijk ook niet al te serieus bedoelt :P

[ Voor 26% gewijzigd door Patriot op 07-02-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Patriot schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:46:
[...]

Als het echt -20 of kouder is dan hoef je je spullen niet eens in de vriezer te stoppen, dus dat scheelt.

[...]

Ok, dat was meer waar ik naar vroeg. Je had het in de post waar ik op reageerde namelijk over "te lage externe temperaturen", maar dat heb ik toen gelezen als extreme temperaturen, vandaar de lichte verwarring.
Ah sorry ja, gekke woordkeuze inderdaad. Maar ik dacht, als ik zeg "te lage temperaturen" dan roept iedereen "ja maar het is toch een vriezer hahaha badum tsj" en dat wilde ik voorkomen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28
Grappig onderwerp dit. Onze vriezer (2009 tafelmodel) die in de garage staat, waar het in de winter net niet vriest en in de zomer soms wel 30 graden is, functioneert prima!

[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 07-02-2017 15:18 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ik heb een aantal jaar een koel / vries combinatie, met aparte thermostaat voor de vriezer, buiten in de tuin gehad. Als het buiten onder 0 was deed inderdaad de vriezer het niet. Op den duur ging de thermostaat kapot (maar het buiten staan hoeft daarvan natuurlijk niet de oorzaak te zijn geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Een vriezer in een vorstvrije ruimte is niet zo'n probleem, een combi in een ruimte die kouder wordt dan het koel-gedeelte zal wel problemen opleveren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecolo76
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-07-2023
Kort gezegd: een koelapparaat, in dit geval een vriezer, doet zijn werk d.m.v. verdamping en condensatie. Zodra de omgevingstemperatuur dit proces verhinderd (0 graden en lager) zal het apparaat zijn werk niet meer kunnen doen. Als een bepaald type vriezer net iets anders is gebouwd dan een ander model zou het wellicht kunnen dat het ene model bij een iets lagere temp. uitvalt dan een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:44:
Nog even voor de duidelijkheid, want ik lees ervaringen over hitte en koelvriescombinaties. Het zou gaan om een tafelmodel vriezer, dus geen combinatie.

Daarnaast maak ik mij geen zorgen om de warmte, de schuur wordt niet vaak echt warm want ligt op het noorden. Ik maak mij meer zorgen om de koude, aangezien alle fabrikanten 10 graden celsius als ondergrens hanteren.

Toch goed om te lezen dat een aantal ervaringen aangeven dat ook onder de 10 graden een vriezer nog kan werken. Wellicht maar gewoon even bij de keukenboer aangeven en de gok nemen.

[...]

Hit #1 plus de twintig erna heb ik uiteraard gelezen. Daarom wist ik van klimaatklassen, dat een combinatie geen schijn van kans heeft, dat vroeger alles beter was en dat onder de tien graden dus volgens de fabrikanten officieel niet kan.

Vandaar mijn vraag om ervaringen om erachter te komen hoeveel rek er in de temperatuur zit. :)

[...]

Vaak genoeg, zie hier hoe vaak het onder de genoemde 10 graden is in mijn schuur.
[afbeelding]
Neem die 10 graden maar met een korreltje zout. Had hiervoor een tafelmodel vriezer. Nooit problemen mee gehad. En mijn schuur was echt koud. Fabrikanten dekken zich altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al meer dan 7 jaar een Bosch in de schuur staan, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plein19
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-10-2019
In onze schuur vriest het stevig. Ik heb isolatie (reflecterende noppenfolie) om de achterkant van de vriezer gedaan. Nooit problemen gehad dat de vriezer slechter of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

In dit topic is de laatste reactie 11 maande gelden geplaatst. 11 maanden later het topic kicken met een dergelijke reactie voegt dan helaas niet zoveel meer toe, TS is inmiddels waarschijnlijk al geholpen. Ik doe dit topic dan ook op slot

200 fish found!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.