Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toevallig net een vriezer aangeschaft voor precies deze toepassing; staat in de schuur waar het doorgaans ook geen kamertemperatuur is
[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 06-02-2017 20:12 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
¯\_(ツ)_/¯
Thx, ik twijfelde.naitsoezn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:09:
[mbr]Vriezers is doorgaans het domein van AZ, dus tikje die kant op.[/]
En doet hij het goed?Toevallig net een vriezer aangeschaft voor precies deze toepassing; staat in de schuur waar het doorgaans ook geen kamertemperatuur is. Even rondgevraagd en zowel m'n ouders als m'n schoonouders hadden 'vroeger' altijd zonder problemen een vriezer in de schuur. Misschien dat de kwaliteit vroeger beter was, maar ik heb het er iig op gewaagd. Uiteraard wel geselecteerd op de klasse die de laagste temperatuur aankan, en het is maar een redelijk budget-model, dus echt veel schade kunnen we ook niet lopen.
Ik las wel ergens dat vroeger met die freon dit minder speelde, maar ik weet het fijne er niet van.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog geen klachten, maar hij staat er ook nog maar een dikke twee maandenGonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:14:
[...]
En doet hij het goed?
Ik las wel ergens dat vroeger met die freon dit minder speelde, maar ik weet het fijne er niet van.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vaak bu'j te bang!
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Echter... De dedicated vriezer die ernaast staat (veel ouder model), blijft het wel doen..
Hangt er dus echt vanaf imo..
prutsert
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Grote risico is dat als het te koud is de vriezer ermee stopt... Dat is dus iets wat je in moet calculerenVriezer in te koude ruimte plaatsen
Wanneer u uw vriezer plaatst in een (te) koude ruimte, heeft dit een negatief effect op uw levensmiddelen. Doordat het temperatuurverschil van binnen in uw vriezer ten opzichte van de ruimte te laag is, schakelt de thermometer pas later in. Dit heeft als gevolg dat het langer duurt voordat de compressor inschakelt, zodat de temperatuur in uw vriezer zal oplopen. Hierdoor worden uw etenswaren minder diep ingevroren, zodat bacteriën beter kunnen leven in de vriezer.
Dit is natuurlijk ongezond voor uw voedsel, dus wordt het niet aangeraden om uw diepvriezer in een ruimte met een lagere temperatuur op te slaan dan de minimale temperatuur aangegeven op de klimaatklasse van het apparaat. Het opslaan in een ruimte met een te lage temperatuur heeft echter geen nadelige effecten op het apparaat zelf. Plaatst u uw vriezer hierna bijvoorbeeld weer in uw (voldoende verwarmde) bijkeuken, dan zal deze niet minder presteren dan weleer.
Anders: schuur isoleren of verwarmen, maar dat is een kostbaar geintje! Apparaat op een vlonder o.i.d. installeren en eventueel apparaat in de was zetten om aantasting te voorkomen
Overigens: geen ruimte op zolder?
[ Voor 7% gewijzigd door President op 06-02-2017 21:26 ]
Dan vind ik alleen miniaturen.De Rikster schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:24:
Google eens op 'garage kit' voor de oplossing
Geen vriezer meer in de keuken is al een opoffering, je kunt het ook overdrijven hè.tweakerdennis schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:17:
Overigens: geen ruimte op zolder?
[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 06-02-2017 21:31 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij moet je nog refrigerator toevoegen aan jouw zoekopdracht dan krijg je wat nuttigere dingen van google.Gonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:30:
Dus als ik het zo tot nu toe mag samenvatten dan moet ik er gewoon een kopen met een goede klimaatklasse en dan zal het vast wel goed komen?
[...]
Dan vind ik alleen miniaturen?
Is een liebherr uit 92. Zal wel energielabel z hevven maar ach doet zn werk.
Punt is wel dat die oude apparaten het beter vol houden dan de moderne apparatensugarlee89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:17:
Hier staat er al eentje 24 jaar in de schuur. Soms muizennesten weghalen en het staalwerk zoals pootjes aan onderkant beginnen te roesten
Is een liebherr uit 92. Zal wel energielabel z hevven maar ach doet zn werk.
Oude koelkasten draaien nog op spul waarmee je een nieuw gat in de ozonlaag kan branden, bij wijze van spreken. Moderne koelkasten hebben ander spul, en dat kan ironisch genoeg niet goed tegen de kou.
Soms wordt je aangeraden de ruimte waar de vriezer staat te verwarmen
Nogal wiedes, als het -20 is hoeft hij natuurlijk sowieso niet aan te slaanMEN-O schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:41:
Ik zag vanmiddag op Discovery(?) die lui in Alaska; en die hadden hun vrieskist buiten staan ; moet geen probleem zijn dus.
EDIT:
@Hierboven: Over wat voor temperaturen hebben we het dan? Als het pas bij extreem lage temperaturen is dan krijg je toch wat ik net zeg, dat hij eigenlijk niet eens aan hoeft?
[ Voor 23% gewijzigd door Patriot op 07-02-2017 06:06 ]
In de zomer is tot nu toe de hoogst gemeten temp iets van 26 graden (afgelopen zomer) ondanks dat het buiten toch echt wel warmer was. Maar al met al blijft hij het braaf doen, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Atari 4 ff'r 😊
Bedenk me net dat ik oud word... die koelvriescombinatie is van 1999, dus nu al bijna 18 jaar oud.
Er is al menig een geweest die de inhoud heeft kunnen weggooien.
Atari 4 ff'r 😊
Koelvriescombinaties gaan enkel goed als ze een aparte thermostaat in het koel en vriesgedeelte hebben. als het te koud wordt en ze hebben geen aparte thermostaten komt het koelgedeelte niet in gevaar, dit blijft koud genoeg. echter het vriesgedeelte zal langzaam ontdooien omdat er te weinig koelcapaciteit wordt gevraagd van de thermostaat om nog te koelen.
benno
http://www.vriezer.nl/vri...ezer-in-een-koude-ruimte/
Sowieso dus een vriezer die klimaatklasse SN heeft kopen ;-) geeft het minste risico
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Deze schuur is enkelsteens zonder isolatie en een houten dak waar simpel dakleer overheen ligt.
In de winter gaat de temperatuur richting de 0 graden. De kist doet het nog zonder problemen.
Tijdens mijn zoektocht wel wel geadviseerd om "als ik dan toch iets daar neer wilde zetten, te kiezen voor een kist en geen kast". Ik weet het niet meer zeker, maar ik meen me te herinneren dat een kist er beter tegen zou kunnen dan een kast.
Sure, maar wanneer wordt het in NL -20? Plus, een vriezer isoleert natuurlijk goed dus de buitentemperatuur wordt niet snel de binnentemperatuur. Als het buiten 20 graden vriest en de vriezer staat uit, duurt het wel even voor de inhoud ook -20 is.Patriot schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 06:03:
[...]
Nogal wiedes, als het -20 is hoeft hij natuurlijk sowieso niet aan te slaan
EDIT:
@Hierboven: Over wat voor temperaturen hebben we het dan? Als het pas bij extreem lage temperaturen is dan krijg je toch wat ik net zeg, dat hij eigenlijk niet eens aan hoeft?
De meeste vriezers vinden het echt niet tof als de omgevingstemperatuur onder de +7 komt. Sommigen slaan keihard af, en vergeet het dan maar.
Ik kreeg van de witgoed winkel wel het advies dat je in een schuur juist _geen_ no frost moest nemen. Maar wat de redenering daarachter was weet ik niet precies, ik heb ook geen idee hoe no frost systemen werken. Waarschijnlijk is het iets heel logisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 07-02-2017 09:39 ]
Verwijderd
Ik heb een vrieskist (groot formaat: ongeveer 1,5m x 0.8m x 1m) in de schuur staan.
De schuur is absuluut niet geisoleerd en staat een 5 a 8 meter achter het huis.
Deze winter heeft het daar gevroren en alles, maar mijn vrieskist doet het nog perfect.
Geen probleem op wat voor een manier dan ook
Sterker nog, mijn verbruik is naar beneden toe (zet de vriezer in de winter altijd op een laag pitje, stand 1 of 2 van 5).
Ik heb daarnaast in de garage (aansluitend aan de schuur en niet geisoleerd) een vrieskast staan (tafelmodel) welke daarvoor bij mijn vorige woning in een buiten berging heeft gestaan (achter een flat gebouw) en ook die werkt nog perfect na 2 verhuizingen en wisselende temperaturen.
Maar, beide waren niet goedkoop.
Nu, ongeveer 5 a 8 jaar later (vrieskist is al wat ouder als de vrieskast) werken ze beide nog altijd perfect.
Waar ik wel altijd rekening mee houd is dat beide apparaten altijd gevuld zijn, al is het met ijs.
Zo voorkom ik dat ze onnodig moeten werken.
Ook let ik er op in welke stand ze staan afhankelijk met de buiten temperatuur. Ik pas dit denk ik 1x per maand aan.
Verwijderd
Komt niet door het merk. Dat komt omdat jouw vrieskast/kist een onafhankelijk thermostaat hebben. Als jij -20 instelt blijft het ook -20. Bij een combo wordt het vriesgedeelte aangestuurd door de koelkast en die komt onder de ingestelde 7 graden bij vorst in de kast en slaat niet meer aan. Dus de vriezer ontdooit.Crazy-G schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:01:
Uit eigen ervaring met een vrieskist en kast kan ik zeggen: Schaf een degelijk merk aan!
Ik heb een vrieskist (groot formaat: ongeveer 1,5m x 0.8m x 1m) in de schuur staan.
De schuur is absuluut niet geisoleerd en staat een 5 a 8 meter achter het huis.
Deze winter heeft het daar gevroren en alles, maar mijn vrieskist doet het nog perfect.
Geen probleem op wat voor een manier dan ook
Sterker nog, mijn verbruik is naar beneden toe (zet de vriezer in de winter altijd op een laag pitje, stand 1 of 2 van 5).
Ik heb daarnaast in de garage (aansluitend aan de schuur en niet geisoleerd) een vrieskast staan (tafelmodel) welke daarvoor bij mijn vorige woning in een buiten berging heeft gestaan (achter een flat gebouw) en ook die werkt nog perfect na 2 verhuizingen en wisselende temperaturen.
Maar, beide waren niet goedkoop.
Nu, ongeveer 5 a 8 jaar later (vrieskist is al wat ouder als de vrieskast) werken ze beide nog altijd perfect.
Waar ik wel altijd rekening mee houd is dat beide apparaten altijd gevuld zijn, al is het met ijs.
Zo voorkom ik dat ze onnodig moeten werken.
Ook let ik er op in welke stand ze staan afhankelijk met de buiten temperatuur. Ik pas dit denk ik 1x per maand aan.
Ik zeg erg lastig.Gonadan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:04:
Dus een ruimte die echt koud wordt als het buiten koud is. Zo ja, wat is je ervaring daarmee?
Ik vraag dit omdat bij aanschaf van een nieuwe keuken het meer mogelijkheden geeft als de vriezer naar de schuur zou kunnen verhuizen. Echter heb ik gelezen over de klimaatklassen van vriezers en zie dat onder de tien graden niet bestaat.
In mijn schuur is het in de winter echter wel vaker over de tien graden, nu bijvoorbeeld zeven. Heel soms nadert het de nul, maar dat is incidenteel. Ik vraag mij af of een vriezer met de laagste klimaatklasse dan goed gaat werken.
Het lijkt mij niet dat als je iets buiten specs gaat dat hij meteen niets meer doet of stuk gaat. Van wat ik begreep gaat hij hooguit iets minder laag, dus haalt de -21 misschien niet meer. Dat zou geen ramp zijn maar ik wil het graag wel even zeker weten.
Iemand ervaring hiermee of kennis?
Eigen ervaring wij hadden een woning waarbij de keuken (uitbouw onverwarmd) in de winter rustig zo koud werd dat de olijf olie bevroor. Koelkast inclusief vriezer deed dan gewoon niks meer omdat de omgevingstemperatuur te koud was om dat ding aan te laten slaan.
Er schijnen modellen te zijn met een dubbele motor die dit aan kunnen, maar die zijn en vrij duur en lastig te vinden.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Precies ditVerwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:10:
[...]
Komt niet door het merk. Dat komt omdat jouw vrieskast/kist een onafhankelijk thermostaat hebben. Als jij -20 instelt blijft het ook -20. Bij een combo wordt het vriesgedeelte aangestuurd door de koelkast en die komt onder de ingestelde 7 graden bij vorst in de kast en slaat niet meer aan. Dus de vriezer ontdooit.
Bij ons staat een koel-vries combi in een niet verwarmde schuur, los van het huis. Dit werkt prima en hij koelt ook goed, enige aandachtspuntje is wel dat je een koel-vries combi met extra compressor moet hebben. Mijn ouders hebben er een met een enkele compressor gehad met als gevolg dat de schuur dusdanig koud was dat de compressor niet aansloeg en de vriezer niet koud genoeg werd terwijl het koelgedeelte dit wel was.
De vraag gaat over een vriezer, geen combinatie. Dat combinaties (met enkele compressor - vrijwel alle op de markt) niet werken is bekend.Rubman schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:13:
[...]
Ik zeg erg lastig.
Eigen ervaring wij hadden een woning waarbij de keuken (uitbouw onverwarmd) in de winter rustig zo koud werd dat de olijf olie bevroor. Koelkast inclusief vriezer deed dan gewoon niks meer omdat de omgevingstemperatuur te koud was om dat ding aan te laten slaan.
Er schijnen modellen te zijn met een dubbele motor die dit aan kunnen, maar die zijn en vrij duur en lastig te vinden.
Dat weet ik, maar het is wel een vergelijkbare situatie.Bigs schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:15:
[...]
De vraag gaat over een vriezer, geen combinatie. Dat combinaties (met enkele compressor - vrijwel alle op de markt) niet werken is bekend.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Die staat buiten in de kou, UIT maar een vrieskist is luchtdicht (geen geurtjes buiten de kist van eten enzo) dan komen er geen beren op af en is het toch mooi bevroren.. (het vriest er nogal es)MEN-O schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:41:
Ik zag vanmiddag op Discovery(?) die lui in Alaska; en die hadden hun vrieskist buiten staan ; moet geen probleem zijn dus.
Verwijderd
O ja? Ik stond toch vreemd te kijken nadat ik een combo had aangeschaft dat ik ineens moest gaan gourmetten omdat al mijn vlees was ontdooit.Bigs schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:15:
[...]
De vraag gaat over een vriezer, geen combinatie. Dat combinaties (met enkele compressor - vrijwel alle op de markt) niet werken is bekend.
In een koude ruimte moet die vriezer ook nog wel wat doen maar alle warmte is weggegooid omdat de ruimte die je verwarmt met je vriezer niet verwarmd hoeft te worden.
Ik vind het gebruik van gloeilampen ook helemaal geen probleem zolang het buiten onder de 20°C is want dat betekent dat mijn thermostaat toch aan moet en alle warmte die van mijn lampen afkomt hoeft niet meer uit de verwarming te komen.
Daarnaast maak ik mij geen zorgen om de warmte, de schuur wordt niet vaak echt warm want ligt op het noorden. Ik maak mij meer zorgen om de koude, aangezien alle fabrikanten 10 graden celsius als ondergrens hanteren.
Toch goed om te lezen dat een aantal ervaringen aangeven dat ook onder de 10 graden een vriezer nog kan werken. Wellicht maar gewoon even bij de keukenboer aangeven en de gok nemen.
Hit #1 plus de twintig erna heb ik uiteraard gelezen. Daarom wist ik van klimaatklassen, dat een combinatie geen schijn van kans heeft, dat vroeger alles beter was en dat onder de tien graden dus volgens de fabrikanten officieel niet kan.Waah schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:03:
Eerste google-resultaat:
http://www.vriezer.nl/vri...ezer-in-een-koude-ruimte/
Sowieso dus een vriezer die klimaatklasse SN heeft kopen ;-) geeft het minste risico
Vandaar mijn vraag om ervaringen om erachter te komen hoeveel rek er in de temperatuur zit.
Vaak genoeg, zie hier hoe vaak het onder de genoemde 10 graden is in mijn schuur.Rob Z schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:07:
OT: hoe vaak en hoe langdurig is het tegenwoordig nog echt koud in NL?

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Onder de 10 graden lijken ze problemen te geven:
https://www.consumentenbond.nl/vriezer/koopadvies#no3
[ Voor 4% gewijzigd door tendmex op 07-02-2017 14:12 ]
Verwijderd
Als het echt -20 of kouder is dan hoef je je spullen niet eens in de vriezer te stoppen, dus dat scheelt.JCE schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Sure, maar wanneer wordt het in NL -20? Plus, een vriezer isoleert natuurlijk goed dus de buitentemperatuur wordt niet snel de binnentemperatuur. Als het buiten 20 graden vriest en de vriezer staat uit, duurt het wel even voor de inhoud ook -20 is.
Ok, dat was meer waar ik naar vroeg. Je had het in de post waar ik op reageerde namelijk over "te lage externe temperaturen", maar dat heb ik toen gelezen als extreme temperaturen, vandaar de lichte verwarring.De meeste vriezers vinden het echt niet tof als de omgevingstemperatuur onder de +7 komt. Sommigen slaan keihard af, en vergeet het dan maar.
EDIT:
Wij hebben zelf ook een vriezer in een niet-geïsoleerde schuur staan. Die vriest ook 's winters, als er wel eens ijs in het schuurtje ligt (de exacte temperatuur weet ik dus niet, maar wel ergens onder het vriespunt). Ik moet daarbij de kanttekening plaatsen dat ik op die momenten niet de exacte temperaturen meet (dat doe ik nooit
EDIT2: En nog even for the record, die eerste opmerking over vrieskasten bij -20 was natuurlijk ook niet al te serieus bedoelt
[ Voor 26% gewijzigd door Patriot op 07-02-2017 14:49 ]
Ah sorry ja, gekke woordkeuze inderdaad. Maar ik dacht, als ik zeg "te lage temperaturen" dan roept iedereen "ja maar het is toch een vriezer hahaha badum tsj" en dat wilde ik voorkomenPatriot schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:46:
[...]
Als het echt -20 of kouder is dan hoef je je spullen niet eens in de vriezer te stoppen, dus dat scheelt.
[...]
Ok, dat was meer waar ik naar vroeg. Je had het in de post waar ik op reageerde namelijk over "te lage externe temperaturen", maar dat heb ik toen gelezen als extreme temperaturen, vandaar de lichte verwarring.
[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 07-02-2017 15:18 ]
Zero.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Neem die 10 graden maar met een korreltje zout. Had hiervoor een tafelmodel vriezer. Nooit problemen mee gehad. En mijn schuur was echt koud. Fabrikanten dekken zich altijd in.Gonadan schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:44:
Nog even voor de duidelijkheid, want ik lees ervaringen over hitte en koelvriescombinaties. Het zou gaan om een tafelmodel vriezer, dus geen combinatie.
Daarnaast maak ik mij geen zorgen om de warmte, de schuur wordt niet vaak echt warm want ligt op het noorden. Ik maak mij meer zorgen om de koude, aangezien alle fabrikanten 10 graden celsius als ondergrens hanteren.
Toch goed om te lezen dat een aantal ervaringen aangeven dat ook onder de 10 graden een vriezer nog kan werken. Wellicht maar gewoon even bij de keukenboer aangeven en de gok nemen.
[...]
Hit #1 plus de twintig erna heb ik uiteraard gelezen. Daarom wist ik van klimaatklassen, dat een combinatie geen schijn van kans heeft, dat vroeger alles beter was en dat onder de tien graden dus volgens de fabrikanten officieel niet kan.
Vandaar mijn vraag om ervaringen om erachter te komen hoeveel rek er in de temperatuur zit.
[...]
Vaak genoeg, zie hier hoe vaak het onder de genoemde 10 graden is in mijn schuur.
[afbeelding]
200 fish found!
Dit topic is gesloten.