SSD uit oude macbook halen en gebruiken als externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin0117
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07-2023
Hallo tweakers,

Ik heb een paar jaar terug een 120 GB SSD geplaatst in mijn oude macbook pro 2010. Deze laptop was op den duur zwaar verouderd. Ik heb toen een Macbook pro 2015 gekocht met 128 GB SSD. Nu ging ik ervan uit dat ik mijn SSD ook bij deze MBP (2015) zelf kon upgraden 8)7 maar dat ligt bij deze modellen niet meer zo makkelijk als vroeger, foutje. Nu wil ik mijn oude SSD uit de oude macbook pro halen en deze even tijdelijk als externe harde schijf gebruiken. Er zitten helaas nog wel wat bestanden etc. op die ik nog wel wil behouden. Daarbij komt nog dat ik op de SSD gebruikte als opstartschijf en dus Mac osx (maverix) had geïnstalleerd. Mijn vraag is dus kan ik nu gewoon die SSD er uit halen en dan plaatsen in een externe hardeschijf behuizing? of kan ik dan niet meer bij die bestanden op de SSD waardoor deze eerst geformatteerd moet worden?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via justin0117 op 06-02-2017 19:12)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 21:49
Als je geen encryptie aan hebt staan op de schijf (uit mijn hoofd gezegd kan dat ingesteld worden bij filevault) dan is het geen probleem.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Als je naar mijn weten de SSD in een externe behuising steekt zou je in principe nog aan je bestanden moeten kunnen. Je kan er waarschijnlijk niet mee opstarten. (Ik ken niet veel van Mac OS X)
Je kan proberen en de kans is groot dat je gewoon al je bestanden kan overkopieren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 17-07 21:49
Als je geen encryptie aan hebt staan op de schijf (uit mijn hoofd gezegd kan dat ingesteld worden bij filevault) dan is het geen probleem.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ja, kan zonder problemen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin0117
Wauw, zo snel al deze reacties! bedankt! Dan ga ik het proberen. Nog suggesties voor een prima externe behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
justin0117 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:11:
Wauw, zo snel al deze reacties! bedankt! Dan ga ik het proberen. Nog suggesties voor een prima externe behuizing?
1tje van €5 van aliexpress zou al voldoende zijn. Zorg ervoor dat je 1 koopt met een USB 3.0 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
justin0117 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:11:
Koop een goede behuizing die tegen een stootje kan en USB 3 (en als je helemaal leuk wil doen thunderbolt en dan eventueel dual) heeft. Dan kun je hem als scratch disk gebruiken en eventueel zelfs als backup OS. Dat kan met USB 2 ook wel, maar met maximaal zo'n 30 MB/s is dat wel traag met grotere bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54

Quakie

quakelen

Dat zijn wel vaak dure oplossingen..

Ik zou gaan voor een usb3 case met ondersteuning voor UASP. Dat zorgt ervoor dat een deel van de load niet bij de cpu van je macbook komt maar intern wordt afgehandeld. Hierdoor haal je hogere snelheden via usb. Dit is in mijn ogen tientje extra wel waard aangezien je een SSD gaat gebruiken.

https://www.afuture.nl/pr...bps-draagbare-externe-hdd

als een voorbeeldje.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin0117
Quakie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:46:

Ik zou gaan voor een usb3 case met ondersteuning voor UASP. Dat zorgt ervoor dat een deel van de load niet bij de cpu van je macbook komt maar intern wordt afgehandeld. Hierdoor haal je hogere snelheden via usb. Dit is in mijn ogen tientje extra wel waard aangezien je een SSD gaat gebruiken.

als een voorbeeldje.
Ja toevallig had ik die ook al gezien! Ik denk dan ook dat ik daarvoor ga! Zou ik bijvoorbeeld ook video's kunnen bewerken die opgeslagen staan op die externe SSD? of is die snelheid dan nog niet voldoende? Ik ben net terug van een reis door Azië en heb een goede 100GB aan filmpjes die ik graag zou willen bewerken. maar door mijn kleine interne geheugen van mijn laptop ben ik genoodzaakt een alternatief te zoeken. Ik zag namelijk ook dat ik in die kleine kut van mijn laptop ook een SDkaart kan stoppen die kan dienen als extra opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

justin0117 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:47:
[...]

die kleine kut van mijn laptop.
:P

Ik heb zn ding in mijn SD slot, maar moet je meer zien om foto's, muziek bestanden op te slaan of als time machine backup lokatie.. Je haalt met een snelle kaart op zich nog redelijk snelheden (90MB a 100MB) maar dat valt in het niet in vergelijking met je SSD.. Ik voorzie totaal geen probleem je dat zo gaat editten via usb3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin0117
Bedankt ik weet genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:57
Je kunt natuurlijk ook gewoon gebruikmaken van Target Disk Mode. Al zul je daar een thunderbolt -> firewire adapter voor moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin0117
Quakie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:46:

als een voorbeeldje.
Nu vraag ik mij alleen af of er een usb 3.0 kabel wordt meegeleverd of niet? Ik zie dit namelijk niet bij de productomschrijving staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

justin0117 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:35:
[...]

Nu vraag ik mij alleen af of er een usb 3.0 kabel wordt meegeleverd of niet? Ik zie dit namelijk niet bij de productomschrijving staan.
https://www.startech.com/...-ondersteuning~S2510BMU33

Wat wordt er meegeleverd
Meegeleverd 1 - 2,5 inch USB 3.0 SATA III HDD-behuizing
1 - Set schroeven
1 - 45 cm USB 3.0-kabel
1 - Producthandleiding

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 12-02-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:25
JaronStrypsteen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:10:
Als je naar mijn weten de SSD in een externe behuising steekt zou je in principe nog aan je bestanden moeten kunnen. Je kan er waarschijnlijk niet mee opstarten. (Ik ken niet veel van Mac OS X)
Je kan proberen en de kans is groot dat je gewoon al je bestanden kan overkopieren.
Je kunt zelfs opstarten van je SSD als deze extern aan je macbook hangt,
Het mooie van de Mac is dat deze gewoon overweg kan met een schijf die in een andere mac geïnstalleerd is.

Zo heb ik ooit bij opstart problemen de hdd van een mac mini in mijn macbook pro gelegd, hierop OS X geïnstalleerd en terug gestopt in de mac mini, start zonder problemen op.
Pagina: 1