Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik zit met de volgende kwestie:

Ik ontving tot augustus maandelijks studiefinanciering, daarnaast had ik ook een bijbaan. Nu krijg ik van DUO een brief dat ik dat jaar teveel verdiend heb, en zodoende het gehele bedrag dat ik eroverheen ben gegaan moet terug betalen.

Echter, op het moment dat mijn studiefinanciering stopte (dus in augustus) zat ik nog niet over dat bedrag heen. Normaliter betaal je terug vanaf het moment dat je over de grens heen ging, maar ik zat toen nog niet over die grens heen. Ik heb toentertijd er niet bij stil gestaan dat ik mijn reisproduct stop had moeten zetten, dus dat ik dat terug moet betalen kan ik nog enigszins begrijpen, maar ik word nu dus feitelijk gevraagd om geld terug te betalen dat ik ontving voordat ik over de bijverdiengrens ging, dat ik heb verdiend nadat ik geen studiefinanciering meer ontving. Het gaat om een aanzienlijk bedrag (2,5k), dus uiteraard ga ik hier niet zonder slag of stoot mee akkoord.

Nu ga ik morgen contact opnemen met DUO (kwam niet door de wachtrij heen voordat ze gesloten waren), maar ik zit met een aantal vragen:

- Klopt mijn redenatie dat, omdat ik slechts gedeeltelijk studiefinanciering kreeg en er niet overheen ging voordat deze stopte, dat het niet correct is dat ik wordt gevraagd om studiefinanciering terug te betalen over het gehele jaar?
- Kan ik hier überhaupt gegrond bezwaar tegen maken of is dit bij voorbaat een uitgemaakte zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
GielFox schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:24:
Ik zit met de volgende kwestie:

Ik ontving tot augustus maandelijks studiefinanciering, daarnaast had ik ook een bijbaan. Nu krijg ik van DUO een brief dat ik dat jaar teveel verdiend heb, en zodoende het gehele bedrag dat ik eroverheen ben gegaan moet terug betalen.

Echter, op het moment dat mijn studiefinanciering stopte (dus in augustus) zat ik nog niet over dat bedrag heen. Normaliter betaal je terug vanaf het moment dat je over de grens heen ging, maar ik zat toen nog niet over die grens heen. Ik heb toentertijd er niet bij stil gestaan dat ik mijn reisproduct stop had moeten zetten, dus dat ik dat terug moet betalen kan ik nog enigszins begrijpen, maar ik word nu dus feitelijk gevraagd om geld terug te betalen dat ik ontving voordat ik over de bijverdiengrens ging, dat ik heb verdiend nadat ik geen studiefinanciering meer ontving. Het gaat om een aanzienlijk bedrag (2,5k), dus uiteraard ga ik hier niet zonder slag of stoot mee akkoord.

Nu ga ik morgen contact opnemen met DUO (kwam niet door de wachtrij heen voordat ze gesloten waren), maar ik zit met een aantal vragen:

- Klopt mijn redenatie dat, omdat ik slechts gedeeltelijk studiefinanciering kreeg en er niet overheen ging voordat deze stopte, dat het niet correct is dat ik wordt gevraagd om studiefinanciering terug te betalen over het gehele jaar?
- Kan ik hier überhaupt gegrond bezwaar tegen maken of is dit bij voorbaat een uitgemaakte zaak?
Ik neem dat het gaat over het jaar 2016?
Kun je aannemelijk maken dat je tot augustus aan de norm voldeet?
Of verdiende je die maanden ervoor ook te veel (geëxtrapoleerd naar een jaar salaris?)

hier staat alle info die je volgens mij nodig hebt: https://duo.nl/particulie...an-studiefinanciering.jsp

en deze. met name op pagina 2: https://duo.nl/particulie...-16-bijverdienen-2016.pdf

[ Voor 103% gewijzigd door koentjuh1987 op 06-02-2017 17:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Het gaat over 2014. Ik had een fluctuerend salaris (0 uren contract), heb de salaris stroken niet maar kan deze nog wel opvragen bij mijn oude werkgever denk ik. Van een ander inkomen (anw) kan ik sowieso aantonen wat ik er maandelijks van ontving, wat al een verschil van 1200 euro op het totaal inkomen op de momentopname augustus zou uitmaken.

Ik heb die pagina's op de site van DUO ook al gevonden, echter er is geen discrepantie te vinden daar tussen het reisproduct en de studiefinanciering. En aangezien de studiefinanciering in augustus stopte, vind ik het raar dat ze me over het hele jaar laten terug betalen: als gerekend wordt vanaf het moment dat de grens werd overschreden, zou ik alleen het reisproduct terug moeten betalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Yakumos op 06-02-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
lijkt erop dat je het e.e.a. niet op tijd hebt stopgezet. Waardoor je moet betalen...

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Even vanuit de tekst van de site (die koentjuh1987 aangeeft) gehaald:
"Bijverdienen

Onder het oude stelsel voor hbo en universiteit is er een grens voor bijverdienen. Die geldt ook als je alleen nog een studentenreisproduct hebt. De bijverdiengrens is in 2017 € 14.215,75. In 2016 mocht je € 13.989,13 bijverdienen. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon. Als je de grens voor bijverdienen nadert, kun je je studiefinanciering en studentenreisproduct stopzetten.
"

Dat je die niet stilgezet hebt is nu dus het probleem, lijkt het zo.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ex Nunc schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:59:
Even vanuit de tekst van de site (die koentjuh1987 aangeeft) gehaald:
"Bijverdienen

Onder het oude stelsel voor hbo en universiteit is er een grens voor bijverdienen. Die geldt ook als je alleen nog een studentenreisproduct hebt. De bijverdiengrens is in 2017 € 14.215,75. In 2016 mocht je € 13.989,13 bijverdienen. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon. Als je de grens voor bijverdienen nadert, kun je je studiefinanciering en studentenreisproduct stopzetten.
"

Dat je die niet stilgezet hebt is nu dus het probleem, lijkt het zo.
Dat bedoelde ik dus ook...
Wel zuur voor je..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Nee jullie hebben gelijk, ik heb met DUO gebeld. Bijzonder ongelukkig voor mij, want het komt omgerekend erop neer dat ik een OV van 800 euro per maand gedurende de laatste 3 maanden van 2014 heb gehad, waar ik geen gebruik van maakte. Ga nog wel bezwaar indienen, maar geef mezelf eigenlijk weinig tot geen kans. Ik geef toe dat ik zelf niet stil gestaan heb bij het stopzetten van het OV reisproduct, maar ik kan me toch niet vinden in deze buitensporig grote boete die hier tegenover staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakumos op 07-02-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 15:55
Hier stond iets wat niet van toepassing is. Sorry!

[ Voor 87% gewijzigd door Tochjo op 08-02-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Kan je misschien nog een verzoek indienen om met terugwerkende kracht die OV drie maanden eerder stop te zetten en de boete af te tikken over drie maanden te lang gebruik daarvan?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51
GielFox schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:56:
een OV van 800 euro per maand gedurende de laatste 3 maanden van 2014 heb gehad, waar ik geen gebruik van maakte.
Hoe bedoel je dat? Duo rekent met € 97 per halve maand?

Of bedoel je dat je € 2400 terug moet betalen en ze je dus eigenlijk € 800 per maand rekenen voor je reisproduct?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Paul schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:22:
[...]
Hoe bedoel je dat? Duo rekent met € 97 per halve maand?

Of bedoel je dat je € 2400 terug moet betalen en ze je dus eigenlijk € 800 per maand rekenen voor je reisproduct?
Moet ruim 2500 euro terug betalen omdat ik niet 3 maanden m'n reisproduct heb uitgezet ja.
MrAngry schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:09:
Kan je misschien nog een verzoek indienen om met terugwerkende kracht die OV drie maanden eerder stop te zetten en de boete af te tikken over drie maanden te lang gebruik daarvan?
Dit gaat over 2014, dus de terugwerkende kracht termijn is verlopen. Maar dat is wel een goed idee om in m'n bezwaar te verwerken ja, dank!
Pagina: 1