R9 290X of de GTX 780

Pagina: 1
Acties:

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-02 10:28
Beste Tweakers,

Ik wil binnenkort gaan upgraden naar één van deze kaarten (ik heb een budget van 150-160 Euro), maar welke van deze kaarten is nou eigenlijk sneller/beter. Ik heb wel op van die benchmark sites gekeken, maar deze vertellen natuurlijk niet heel het verhaal. Wat zijn jullie ervaringen ? Of hebben jullie voor mijn budget nog een betere oplossing?

Mvg,

Ramon

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Volgens mij kan een r9 290 al concurreren met de gtx780, gezien de 290X nog wat sneller is, en AMD hun counterparts van Nvidia voorbij lopen na verloop van tijd, en dit in combinatie met 4gb gddr5 ipv 3 lijkt mij de AMD variant de beste keuze, maar dat komen omdat ik ATi fanboy ben :+

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-02 19:50
De 290X zonder twijfel. De 290X was ten tijde van uitbrengen de tegenhanger van de Titan/780. Nvidia bracht als antwoord op deze kaart de 780 Ti uit. Deze had meer cores aan staan dan de Titan en presteerde destijds ongeveer gelijk aan de 290X. Helaas is Kepler, de codenaam voor de architectuur waarop de 780 is gebaseerd, niet erg robuust gebleken voor nieuwere games. Een 290X zal daarom vooral in nieuwere games meer fps halen dan zijn Kepler tegenstanders.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 21:22

Nemesizz

Untouchable

In een vitrine kast zijn ze beide even snel :+

Je geeft bar weinig informatie om een goed antwoord te geven op je vraag eigenlijk.
Welke games?
Welk systeem (voeding heeeel belangrijk!)
Welke resolutie?

Want als je een van die kaarten in een willekeurige OEM (Acer/HP/Medion,enz) wil drukken heb je dikke kans dat geen van beide gaat werken.

Of als je een systeem hebt met een matige of slechte voeding, is het ook niet aan te raden om een van die 2 kaarten aan te schaffen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk of je wel een aftermarket 290(x) te pakken kan krijgen. De reference kaarten zijn nogal luid :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• PEBKAC
Nemesizz schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:07:
In een vitrine kast zijn ze beide even snel :+

Je geeft bar weinig informatie om een goed antwoord te geven op je vraag eigenlijk.
Welke games?
Welk systeem (voeding heeeel belangrijk!)
Welke resolutie?

Want als je een van die kaarten in een willekeurige OEM (Acer/HP/Medion,enz) wil drukken heb je dikke kans dat geen van beide gaat werken.

Of als je een systeem hebt met een matige of slechte voeding, is het ook niet aan te raden om een van die 2 kaarten aan te schaffen.
Thanks, dan lijkt het idd de 290X te worden! maakt het nog veel uit per merk welke je pakt ?

Mijn specs :

CPU: I7 3770
Mobo: Asus P8Z77-V LX
GPU(huidig): Asus HD7950
Ram: 8 Gb DDR3, Corsair vengeance(d8 ik)
voeding : Antec Neo 620 Watt

ik heb nog een scherm met een resolutie van 1280x1024. Dus die moet binnenkort ook ge-upgrade worden :p want ik weet dat upgraden met deze resolutie niet erg veel zin heeft. Ik wil straks met een resolutie van 1920x1080 op 60Fps kunnen gamen.

Wat voor games ik speel?
onder andere BF 1(die ik nu ook prima kan spelen).

[ Voor 40% gewijzigd door PEBKAC op 06-02-2017 23:12 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:16

br00ky

Moderator Harde Waren

• PEBKAC

• mrgnex
  • Laatst online: 14-01 18:25
De Vapor X kaarten blijven erg koel maar zijn toch prijziger. De Tri X kaarten zijn een stuk beter dan stock en toch niet veel duurder. Natuurlijk zijn de top dogs als de Matrix en Lightning ultiem maar niet meer het geld waard. Je kunt je in ieder geval geen buil vallen, zelfs de reference PCB is prima dus kies de goedkoopste of mooiste!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 21:56

MsG

Forumzwerver

mrgnex schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:44:
De Vapor X kaarten blijven erg koel maar zijn toch prijziger. De Tri X kaarten zijn een stuk beter dan stock en toch niet veel duurder. Natuurlijk zijn de top dogs als de Matrix en Lightning ultiem maar niet meer het geld waard. Je kunt je in ieder geval geen buil vallen, zelfs de reference PCB is prima dus kies de goedkoopste of mooiste!
Mijn ervaring is juist dat de reference varianten met enkele koeler _enorme_ lawaaikanonnen zijn die de immersie van games echt compleet kunnen breken. Tweedehands is de meerprijs van een variant met goede koeling vaak maar gering, ik zou daar voor gaan. Deze zijn vaak wel een stukje langer, dus check wel goed of hij in je kast past.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mrgnex
  • Laatst online: 14-01 18:25
MsG schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:56:
[...]

Mijn ervaring is juist dat de reference varianten met enkele koeler _enorme_ lawaaikanonnen zijn die de immersie van games echt compleet kunnen breken. Tweedehands is de meerprijs van een variant met goede koeling vaak maar gering, ik zou daar voor gaan. Deze zijn vaak wel een stukje langer, dus check wel goed of hij in je kast past.
Dat klopt ook helemaal. Maar de PCB is prima in orde en de VRM is overkill. Dus een kaart als de Tri X die een reference PCB heeft (te zien aan het AMD logo bij de PCI-E aansluiting) is een geweldige kaart.

Je hebt ook custom PCB kaarten maar die zijn dus een stuk duurder en het in mijn ogen niet zozeer waard. Misschien krijg je er een paar extra MHz uit maar daar betaal je waarschijnlijk een stuk meer voor.

Met andere woorden. Kies de goedkoopste of mooiste 290X zonder stock koeler je zit eigenlijk altijd wel gebakken.

• PEBKAC
mrgnex schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 01:00:
[...]

Dat klopt ook helemaal. Maar de PCB is prima in orde en de VRM is overkill. Dus een kaart als de Tri X die een reference PCB heeft (te zien aan het AMD logo bij de PCI-E aansluiting) is een geweldige kaart.

Je hebt ook custom PCB kaarten maar die zijn dus een stuk duurder en het in mijn ogen niet zozeer waard. Misschien krijg je er een paar extra MHz uit maar daar betaal je waarschijnlijk een stuk meer voor.

Met andere woorden. Kies de goedkoopste of mooiste 290X zonder stock koeler je zit eigenlijk altijd wel gebakken.
Er staat dus een R9 290 TRI-X op vraag en aanbod :D dus net even een berichtje gestuurd. Ik moet alleen wel letterlijk mijn case verbouwen, omdat de max kaartlengte
In mijn case 280mm is en dat apparaat 305 mm is :p

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
ramon89 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:15:
[...]

Er staat dus een R9 290 TRI-X op vraag en aanbod :D dus net even een berichtje gestuurd. Ik moet alleen wel letterlijk mijn case verbouwen, omdat de max kaartlengte
In mijn case 280mm is en dat apparaat 305 mm is :p
Gewoon met een slijptolletje een deel eruithalen >:) ik had ooit een kast met een hdd kast die er niet uit kon, dus toen gewoon de helft eruit gezaagt. Werkte perfect! Vijl alleen wel even de randjes er netjes af :)

• PEBKAC
robogeeka schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:49:
[...]

Gewoon met een slijptolletje een deel eruithalen >:) ik had ooit een kast met een hdd kast die er niet uit kon, dus toen gewoon de helft eruit gezaagt. Werkte perfect! Vijl alleen wel even de randjes er netjes af :)
Haha, ik dacht zelf met een ijzerschaar. met zagen moet namelijk de hele mobo eruit en daar heb ik weinig zin in.

Ik heb een Sapphire R9 290 TRI-X van marktplaats gekocht voor 135 Euro, dat vond ik zelf geen slechte deal :D

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
ramon89 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Haha, ik dacht zelf met een ijzerschaar. met zagen moet namelijk de hele mobo eruit en daar heb ik weinig zin in.

Ik heb een Sapphire R9 290 TRI-X van marktplaats gekocht voor 135 Euro, dat vond ik zelf geen slechte deal :D
Zeker een redelijke deal! Met die kaart moet je wel weer even voort kunnen haha. succes met je casemod ;)
Pagina: 1