Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DNS: nslookup:non-existent domain alleen binnen eigen LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Wij hebben een klant met een eigen website. Deze website heeft een naamsverandering ondergaan. Daar is een 301 redirect voor gemaakt en dat werkt: de hele wereld kan nu naar www. KLANTAWEB.nl ook al tik je de oude naam in www.KLANTB.nl.

Echter, zodra je binnen hun LAN zit kan de website nu in zn geheel niet bereikt worden. Daarbuiten werkt eea feilloos. Andere websites zijn gewoon te benaderen voor hun.
Er zit dus een probleem in hun DNS server, want een nslookup vanaf een pc binnen hun LAN geeft:

*****unknown: can't find www.klanta.nl : non-existent domain.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows DNS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Met nslookup geconstateerd dat het probleem afkomstig is vanuit hun dns.
Gekeken in dns en daar heb ik bij mijn reverse lookup zones een pointer naar de dns server met het juiste IP-adres.
In de forward lookup zones heb ik (oa) 2 zones: de oude website naam en de nieuwe met daaronder pointer records van de dns server naar het juiste IP-adres van deze server.

Dat zou toch voldoende moeten zijn om de naam van de "nieuwe" website te moeten resolven??
Of mis ik iets met betrekking tot die redirect die heeft plaatsgevonden?

Degene met de gouden tip krijgt een heerlijke brownie toegestuurd. :+

...

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-02-2017 10:21)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus, hele netwerk bij de klant is .local en niets van de a.nl en b.nl wordt er gebruikt. DNS registratie van zowel a.nl als b.nl zijn elders gehost. Dan is het hebben van de zones in je interne DNS vragen om problemen. Gooi ze weg, dan wordt er vanzelf online gezocht. Nu wordt aan de lokale DNS voor alle informatie gevraagd omdat die de zone heeft, waar vervolgens niets zinnigs in staat (de NS records hebben wat dat betreft geen zin).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Heet het domein van de klant toevallig ook KLANTB.nl ? (neem aan dat je dns result ding een typo (klanta) is)

Wellicht dat het A-record WWW in de zone KLANTB.nl niet aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
Het domein van de klant heeft de naam van de oude website behouden.

In de zone van de oude websitenaam en dus de huidige domeinnaam heb ik 3 entries:
- een SOA
- een NS record wijzend naar de server
- een CNAME genaamd autodiscover voor Outlook.
That's it.

In de zone van de nieuwe websitenaam heb ik:
dezelfde 3

edit: verkeerd gekeken.

de domeinnaam is klantA.LOCAL en daar heb ik ook een zone voor en daar staat veel meer in. (nog enkele hosts en wat aliassen, volgens mij niet relevant voor dit probleem.

dus 3 forward zones:
- nieuwe website.nl met daarin de beschreven 3 entries
- oudewebsite.nl met daarin de 3 beschreven entries
- klanta.local met daarin iets meer entries

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 16:41 ]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Kun je er op dit moment niet beter een specalist bijhalen? Ik krijg het idee dat je niet echt weet wat je aan het doen bent (.local zone maar in je tekst heb je het over een .nl domein) voor jouw klant. Voor een sysadmin / netwerkadmin (welke in de lokale DNS hoort te zitten) is dit namelijk echt basiskennis.

(Even voor de goede orde : ik probeer de TS niet af te kraken ofzo, ik probeer deze te behoeden voor eventuele fouten in een omgeving van zijn klant)

[ Voor 25% gewijzigd door Killah_Priest op 06-02-2017 19:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus, hele netwerk bij de klant is .local en niets van de a.nl en b.nl wordt er gebruikt. DNS registratie van zowel a.nl als b.nl zijn elders gehost. Dan is het hebben van de zones in je interne DNS vragen om problemen. Gooi ze weg, dan wordt er vanzelf online gezocht. Nu wordt aan de lokale DNS voor alle informatie gevraagd omdat die de zone heeft, waar vervolgens niets zinnigs in staat (de NS records hebben wat dat betreft geen zin).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, misschien mee uitkijken
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:35:
...- een CNAME genaamd autodiscover voor Outlook.
Die zal je niet kwijt willen raken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:11:
[...]

Hmmz, misschien mee uitkijken
Hoezo? Intern heb je er niets mee te maken en de echte nameserver voor het domein staat buiten. Waarom zou je dan in vredesnaam die zone in je eigen interne DNS zetten en houden? Zet eens een eigen DNS server op, voeg tweakers.net toe als zone en laat de rest leeg met alleen een NS entry. Veel succes om dan Tweakers te lezen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier pas begonnen en zo tref ik de situatie aan!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:58:
Ok, helder, maar ik heb die zones wel nodig voor die autodiscover van Outlook.

Voor de duidelijkheid: voor de naamsverandering van de website heeft alles gewerkt volgens de klant!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Waarom zou je die CNAME voor autodiscover niet gewoon bij de rest van de records bij de hostingboer van dat domein zetten?

We are shaping the future

• Qwerty-273
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Ligt een beetje aan de omgeving. Aan de bewoording te zien is het een AD domein, als alle clients lid zijn van het domein, kan je best vertrouwen op de SCP instellingen in AD/Exchange, en heb je die cname dus niet nodig. Je kan daarnaast ook met reg keys het gedrag van Outlook aanpassen welke 'checks' je van autodiscover wel of niet wilt doen: https://support.microsoft...nder-the-autodiscover-key

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:41:
[...]

Hoezo? Intern heb je er niets mee te maken en de echte nameserver voor het domein staat buiten. Waarom zou je dan in vredesnaam die zone in je eigen interne DNS zetten en houden? Zet eens een eigen DNS server op, voeg tweakers.net toe als zone en laat de rest leeg met alleen een NS entry. Veel succes om dan Tweakers te lezen. ;)
Waar kan ik die overheerlijke brownie heen sturen? ;)

Ik heb (na een backup gemaakt te hebben) die 2 zones verwijderd en alleen die van hun domein laten staan en nu werkt het.

Thanks!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:09:
[...]

Waar kan ik die overheerlijke brownie heen sturen? ;)

Ik heb (na een backup gemaakt te hebben) die 2 zones verwijderd en alleen die van hun domein laten staan en nu werkt het.

Thanks!
Mazzelaar

[ Voor 69% gewijzigd door Brahiewahiewa op 07-02-2017 10:12 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Amen.

(er stond in dit geval dus bijna niets in maar heb er wel voor gezorgd dat ik gelijk terug kon.)
:)
Pagina: 1