Een CDN voor meerdere domeinen tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Wij maken gebruik van een website waarbij we onze source dagelijks via rsync verspreiden naar verschillende domeinen op verschillende servers. Alle domeinen hebben een gedeelde map images maar ook een eigen map voor bijv. de lokale upload van een gebruiker.

Omdat we soms nieuwe content aanmaken (blog) die al wel meteen in de database staat maar waarbij de afbeeldingen nog niet meteen verspreid zijn zijn we op zoek naar een methode waarbij alle domeinen de afbeeldingen uit dezelfde externe bron kunnen ophalen en er ook naartoe kunnen schrijven.

Wat zou een slimme aanpak zijn om dit voor elkaar te krijgen?

We maken gebruik van CentOS 7 met directadmin en Apache.

...

We dachten er zelf aan om 1 domein op te zetten voor alleen afbeeldingen en dan op onze websites via PHP functionaliteit een upload van een nieuwe afbeelding via SFTP naar dat centrale domein te sturen. Omdat we dit hele afbeeldingenconcept willen omgooien denken we er aan om die centrale server daarna via een CNAME met een CDN te verbinden omdat onze websites ook buiten Europa snel content moeten kunnen ophalen.

We hebben nog geen ervaring met een CDN, ik dacht aan Amazon.

Zijn de domeinen op example.com/images/ na zo'n wijziging nog steeds indexeerbaar voor bijvoorbeeld Google?
Ziet een gebruiker dat zijn afbeeldingen niet lokaal staan maar ergens anders vandaan komen?

Als iemand me een goede richting op zou kunnen sturen zou ik daarmee enorm geholpen zijn!

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Beste antwoord (via shotputty op 07-02-2017 13:27)

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Als je al aan Amazon zit te denken, schrijf dan al je afbeeldingen weg naar S3 (van Amazon). Hun CDN (cloudfront) zit daar helemaal mee geintegreerd en hoef je daar voor de rest dus niks aan te doen; je point simpel cloudfront naar de S3-bucket en het werkt.
Zijn de domeinen op example.com/images/ na zo'n wijziging nog steeds indexeerbaar voor bijvoorbeeld Google?
Ziet een gebruiker dat zijn afbeeldingen niet lokaal staan maar ergens anders vandaan komen?
Dit gedeelte hangt van je eigen techniek af en kun je net zo maken als je zelf wilt natuurlijk. Zolang jij /images/ indexbaar laat, blijven ze ook indexeerbaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Koetjeboe op 06-02-2017 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Als je al aan Amazon zit te denken, schrijf dan al je afbeeldingen weg naar S3 (van Amazon). Hun CDN (cloudfront) zit daar helemaal mee geintegreerd en hoef je daar voor de rest dus niks aan te doen; je point simpel cloudfront naar de S3-bucket en het werkt.
Dit gedeelte hangt van je eigen techniek af en kun je net zo maken als je zelf wilt natuurlijk. Zolang jij /images/ indexbaar laat, blijven ze ook indexeerbaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Koetjeboe op 06-02-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Als ik alle images mappen van alle domeinen doorverwijs naar hoofddomein.com/images/ en die laatste zet ik op met S3 en cloudfront van Amazon, gaan al die losse domeinen hun images dan ook uit de CDN laden voor de bezoekers of pak ik het dan helemaal verkeerd aan? Ik wil voorkomen dat ik voor alle domeinen een CNAME moet aanmaken. Tenminste, voor zover ik het begrijp is dat een vereiste bij het opzetten van een CDN. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akamai, altijd de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Als je het op deze manier doet hoef je niks met CNAME's te doen. Alleen voor de afbeeldingen verwijs je dan niet naar shotputty.nl/images/foo.png maar naar https://abcdefg.cloudfront.net/images/foo.png. En die haalt dan de image uit S3 en serveert die vanaf de dichtbijzijnste 'edge'. Voor elke website die je hebt verwijs je dan dus naar dezelfde cloudfront.

[ Voor 11% gewijzigd door Koetjeboe op 07-02-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
shotputty schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:12:
Bedankt voor je reactie!

Als ik alle images mappen van alle domeinen doorverwijs naar hoofddomein.com/images/ en die laatste zet ik op met S3 en cloudfront van Amazon, gaan al die losse domeinen hun images dan ook uit de CDN laden voor de bezoekers of pak ik het dan helemaal verkeerd aan? Ik wil voorkomen dat ik voor alle domeinen een CNAME moet aanmaken. Tenminste, voor zover ik het begrijp is dat een vereiste bij het opzetten van een CDN. :/
Wat je kan doen is static.jouwdomain.nl en met een CNAME naar de cloudfront entry je heb maar 1 domain nodig voor alle servers. Dan gooi je alle images met s3cmd (ipv rsync) naar de s3 bucket en het cloudfront laat je de images uit de S3 bucket halen. Let op (dat geld voor alle CDN systemen) invalidatie kost geld. Dus als je een update heb van een image moet je de oude overschrijven en dan invalideren zodat alle cache nodes de nieuwe image kunnen oppakken. Een oplossing is de plaatje uploaden in een versie folder en de oude versie verwijderen.

Er zijn andere oplossingen zoals als akamai alleen de kosten zijn stukken hoger dan cloudfront. Misschien als je heel veel traffic heb dan kan het goedkoper zijn. Maar dan heb je ook al korting via AWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik ben er nu enkele dagen mee bezig geweest, laten we zeggen dat ik de bel heb horen luiden maar ik nog niet helemaal weet waar de klepel hangt :F
Vervolgens heb ik een uur met rackspace.nl (als managing partij voor AWS) aan de telefoon gehangen om aan het einde te horen dat hun instapmodel bij $2500,- per maand begint.. :/ Ik ga me er weer verder in verdiepen. Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 09:13
shotputty schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:20:
Ik ben er nu enkele dagen mee bezig geweest, laten we zeggen dat ik de bel heb horen luiden maar ik nog niet helemaal weet waar de klepel hangt :F
Vervolgens heb ik een uur met rackspace.nl (als managing partij voor AWS) aan de telefoon gehangen om aan het einde te horen dat hun instapmodel bij $2500,- per maand begint.. :/ Ik ga me er weer verder in verdiepen. Bedankt voor jullie input!
Even een snelle AWS Associate Solution Architect cursus volgen via udemy.com oid en je bent op weg. Ook op Youtube genoeg materiaal om op gang te komen met S3 en Cloudfront.
Rackspace heb je helemaal niet nodig hiervoor.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Amazon zelf heeft ook support plans, en bij die van 29 dollar per maand geven ze ook 'general guidance', ik denk dat dit daar wel onder valt.

Maar heb je iets specifieks waar je tegenaan loopt? Wij hebben hier zelf ook een aantal cloudfront setups lopen dus wellicht kan ik je nog wat verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Koetjeboe schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:13:
Amazon zelf heeft ook support plans, en bij die van 29 dollar per maand geven ze ook 'general guidance', ik denk dat dit daar wel onder valt.

Maar heb je iets specifieks waar je tegenaan loopt? Wij hebben hier zelf ook een aantal cloudfront setups lopen dus wellicht kan ik je nog wat verder helpen.
Nog niet iets specifieks, ik was wat tutorials aan het doorlopen en het was erg overweldigend, de stappen om je doel te bereiken. Laten we zeggen dat ik het overzicht nog niet heb. Maar ik weet al wel dat het Amazon zal worden.

Dat van de support plans had ik nog niet gezien dus daar ga ik gelijk naar kijken! _/-\o_

Pagina: 1