Toon posts:

NAS, maar welke? (Streaming video en audio intern en extern)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Kan verwijderd worden door moderator, abusievelijk in verkeerde forum geplaatst.)

Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een betaalbare NAS (<450 euro, minimaal 4tb opslag) die met name gebruikt zal worden voor opslag van video's en muziek die ik wil kunnen streamen naar mijn TV via het interne netwerk en wanneer ik niet thuis ben naar een ander fysiek adres wil kunnen streamen, ook wanneer er via het interne netwerk iemand van de NAS gebruik maakt. Daarnaast zal de NAS dienen als backup van foto's en bestanden.

Ik heb vlijtig gezocht maar wat mij onduidelijk blijft is aan welke eisen de NAS zou moeten voldoen om dit de komende jaren soepel en stabiel te kunnen doen? En welke uploadsnelheid heb je bij benadering minimaal nodig?

En welke merken zijn het simpelst in te stellen voor dergelijk gebruik?

Ik zal werken met een Apple Macbook Pro.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 12:26 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
Ik zou zeggen een Synology Play variant, de DS216 Play bv, maar ik weet niet of die op 450 uit kan komen, 4 GB in een NAS is namelijk niet voor iedereen hetzelfde (2x4, 2x2, 1x4, ??).

Verder is een Play variant niet altijd noodzakelijk, ik gebruik zelf eigenlijk alleen SMB shares om media af te spelen (naar een xtreamer media player, verschillende android devices, een MBP en een windows laptop). Deze pakken gewoon de files op, zoals ze op de NAS staan, zonder re-encoding. Afhankelijk van de media player worden dan ook gewoon subtitles en DTS audio streams juist weergegeven.
Deze manier van werken is echter niet zo geschikt voor buiten de deur, je zal dan via een ander protocol (sFTP bv) je bestanden moeten binnenhalen of via VPN streamen alsof je op je thuisnetwerk zit.

Als dat belangrijk is dan voegt de DS video app icm een play NAS wel wat doe, die zet dan on the fly je video om naar een compacter formaat, zodat het streamen soepeler gaat.

Qua upload, ik kan met een 15Mb/s ziggo upload via sFTP makkelijk een mkv streamen van 2GB/uur

Strava