Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds de laatste expansie en updates heb ik last van lage performance tijdens het raiden in World of Warcraft. Waar ik tot vorige expansie met mijn PC makkelijk 120 FPS haalde, loop ik nu vast tegen heuse FPS problemen.

mijn vraag is dus, welke onderdelen zou ik het beste vervangen, of ga ik over tot de aankoop van een volledig nieuw systeem daar sommige onderdelen toch al wat jaartjes op hun teller hebben staan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
]Hardware:

Nvidia Geforce GTX 960
Intel I7 3770K
24GB Ram geheugen
Samsung Evo SSD 256 GB
450W PSU.

Software:
Windows 10
Daar, WoW vooral een CPU heavy spel is vraag ik mij af of overclocken eventueel een tijdelijke oplossing kan zijn?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Verlagen van settings helpt, uiteraard speel ik het liefst op high/ultra indien mogelijk.
- Het uizetten van mijn 2e monitor, en hem volledig disconnecten helpt ook, lagere resoluties verbeteren de performantie. (getest door main monitor af te sluiten en enkel weer te geven op 2e monitor die lagere resolutie is.

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-02-2017 11:58)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Sorry hoor maar ik zie de noodzaak niet tot voeding-vervanging als er ook niet om gevraagd is. Was er een indicatie dat vervangen van de voeding nodig was? Nee toch? Vertel hem anders hoe hij kan onderzoeken of de voeding toe is aan vervanging, daar heeft de persoon in kwestie veel meer aan, we hebben niet allemaal in geldboom in de tuin staan.

Deze persoon vraagt om fps in WoW:Legion en in beginsel niet een totale blinde revisie van zijn computer.

1) Benchmark voor WoW Legion. RX480 8GB ziet er wel lekker uit met 120fps op 1080p/ultra, 250 euro in de pricewatch. Als je minder wilt uitgeven, dan is eventueel een R9 290 uit de V&A voor 150 euro een optie (benchmarkvegrelijking tussen RX480 & R9 290);
2) Ik zou zelf de 960 verkopen via de V&A voor 100 of 95 euro, zo hoef je nog maar 150 euro zelf bij te leggen voor een RX480 8GB of 50 euro voor een R9 290;
3) Overklok jij de CPU? En wat voor koeler+case heb je? Eventueel een redelijke koeler voor een dumpprijs is deze: Deepcool Frostwin. Zo ben je lekker goedkoop uit, wel zo prettig sinds dat de ECB onze welvaart door de riolering spoelt via QE. :+

[ Voor 37% gewijzigd door govie op 08-02-2017 08:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:50
Als je gaat upgraden zou ik de videokaart doen. Je processor kan nog wel even mee. Ik neen aan dat je op 1080p gamed, dus een rx480 of gtx 1060 behoren tot de mogelijkheden.
Ik zie niet staan welk type voeding je hebt.
Ik weet niet hoe oud hij is, maar als het een matige kwaliteit voeding is, is het misschien raadzaam om die te vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door CryRaven op 06-02-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marcel4332 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:42:
Als je gaat upgraden zou ik de videokaart doen. Je processor kan nog wel even mee. Ik neen aan dat je op 1080p gamed, dus een rx480 of gtx 1060 behoren tot de mogelijkheden.
Ik zie niet staan welk type voeding je hebt.
Ik weet niet hoe oud hij is, maar als het een matige kwaliteit voeding is, is het misschien raadzaam om die te vervangen.
Qua PSU is dit de CooMas GX550 550W. (had mij gemist)
Ik overclock mijn CPU niet momenteel, eventueel is dit ook een idee?

Qua resolutie klopt dit, ik game inderdaad op 1920*1080.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:45:
[...]

Qua PSU is dit de CooMas GX550 550W. (had mij gemist)
Ik overclock mijn CPU niet momenteel, eventueel is dit ook een idee?

Qua resolutie klopt dit, ik game inderdaad op 1920*1080.
Hoe oud is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PSU en CPU zijn beide van eind 2012. Toen een volledig nieuw systeem ineen getrommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:52:
PSU en CPU zijn beide van eind 2012. Toen een volledig nieuw systeem ineen getrommeld.
Denk dat ie zo langzamerhand aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltiemePCNerd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:53:
[...]

Denk dat ie zo langzamerhand aan vervanging toe is.
CPU of PSU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

De voeding.
De voeding zelf is van zo'n kwaliteit dat door de stabiliteit de levensduur van al je componenten naar beneden gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltiemePCNerd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:06:
[...]

De voeding.
De voeding zelf is van zo'n kwaliteit dat door de stabiliteit de levensduur van al je componenten naar beneden gaan..
Enige aanraders voor een nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Ik zou dan ook de psu vervangen.
Als je de cpu overclockt dan kan hij zeker nog een tijd mee.

Aan zo'n voeding kan je denken:

pricewatch: Corsair CX450M

Je kunt beter een voeding van 450watt hebben van goede kwaliteit dan een matige voeding van 550 watt.

[ Voor 19% gewijzigd door CryRaven op 06-02-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marcel4332 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:08:
Ik zou dan ook de psu vervangen.
Als je de cpu overclockt dan kan hij zeker nog een tijd mee.

Aan zo'n voeding kan je denken:

pricewatch: Corsair CX450M
Uiteraard vervang ik liever mijn GPU niet als dit niet nodig is, maar ik kan ervan uitgaan dat deze nog voldoende zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus een PSU als https://www.codima.be/cor...eries-cx-750-watt-modular
Zou al een heuse verbetering moeten zijn naar de toekomst toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:23:
Dus een PSU als https://www.codima.be/cor...eries-cx-750-watt-modular
Zou al een heuse verbetering moeten zijn naar de toekomst toe?
Een CX730 is een oude serie, en zwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar overkill. Aan 250w heb je genoeg.. Neem dan de CX450M, is een stuk nieuwer en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:06
De corsair builder serie is van matige kwaliteit en 750 watt is veelsteveel voor jouw systeem.
Als je toch bereid bent zo veel voor een psu neer te leggen heb je met de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M een van de hoogste kwaliteits 450 watt voedingen die er is met een garantie van 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was een beetje aan het zien waar ik eventueel na m'n werk vandaag om kon rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Uiteraard vervang ik liever mijn GPU niet als dit niet nodig is, maar ik kan ervan uitgaan dat deze nog voldoende zou moeten zijn?
De 960 is al wat ouder, en met de toekomst in het achterhoofd zal het alleen maar minder worden.
Een gtx 1060 of een rx480 zal een enorme verbetering zijn zonder dat je er een kapitaal aan uitgeeft. Dan heb je ook meer geld wat betreft de psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou zelf eerst eens gaan onderzoeken waar het probleem daadwerkelijk is, is dat GPU of CPU? speel eens een spelletje en kijk naar de CPU-usage per core, en naar 't GPU-gebruik (iets als MSI afterburner kan dit tegelijk) hierdoor weet je wat je moet upgraden en of overklokken zin heeft.
draai je in windowed mode?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:13:
ik zou zelf eerst eens gaan onderzoeken waar het probleem daadwerkelijk is, is dat GPU of CPU? speel eens een spelletje en kijk naar de CPU-usage per core, en naar 't GPU-gebruik (iets als MSI afterburner kan dit tegelijk) hierdoor weet je wat je moet upgraden en of overklokken zin heeft.
draai je in windowed mode?
Ik speelde voor m'n upgrades op fullscreen, alle settings op low, m'n CPU ging niet hoger dan 40%.
Nu na m'n upgrades speel ik op 2K resolutie, fullscreen windowed, met allerhande randsoftware open en ik haal zowat het vier dubbele van prestaties.

Heb uitendelijk ervoor gekozen m'n PSU en m'n GPU te upgraden. Na 5 - 7 jaar levensdienst is het al bij al geen slechte investering geweest lijkt me dan ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• govie
Sorry hoor maar ik zie de noodzaak niet tot voeding-vervanging als er ook niet om gevraagd is. Was er een indicatie dat vervangen van de voeding nodig was? Nee toch? Vertel hem anders hoe hij kan onderzoeken of de voeding toe is aan vervanging, daar heeft de persoon in kwestie veel meer aan, we hebben niet allemaal in geldboom in de tuin staan.

Deze persoon vraagt om fps in WoW:Legion en in beginsel niet een totale blinde revisie van zijn computer.

1) Benchmark voor WoW Legion. RX480 8GB ziet er wel lekker uit met 120fps op 1080p/ultra, 250 euro in de pricewatch. Als je minder wilt uitgeven, dan is eventueel een R9 290 uit de V&A voor 150 euro een optie (benchmarkvegrelijking tussen RX480 & R9 290);
2) Ik zou zelf de 960 verkopen via de V&A voor 100 of 95 euro, zo hoef je nog maar 150 euro zelf bij te leggen voor een RX480 8GB of 50 euro voor een R9 290;
3) Overklok jij de CPU? En wat voor koeler+case heb je? Eventueel een redelijke koeler voor een dumpprijs is deze: Deepcool Frostwin. Zo ben je lekker goedkoop uit, wel zo prettig sinds dat de ECB onze welvaart door de riolering spoelt via QE. :+

[ Voor 37% gewijzigd door govie op 08-02-2017 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

Cheezus

Luiaard

govie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:52:
Sorry hoor maar ik zie de noodzaak niet tot voeding-vervanging als er ook niet om gevraagd is. Was er een indicatie dat vervangen van de voeding nodig was? Nee toch? Vertel hem anders hoe hij kan onderzoeken of de voeding toe is aan vervanging.
Inderdaad. Probleem: lage FPS in spel x. Hoe gaat een nieuwe voeding hier aan helpen? 8)7
UltiemePCNerd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:06:
[...]

De voeding.
Complete bullshit.
Er is niet voor niets een ATX specificatie opgesteld. De componenten van je PC zullen prima blijven werken zolang de voeding binnen de ATX spec valt, en dat een voeding een paar jaar oud is zegt weinig over de huidige staat. Of heb jij ook informatie over hoe lang de TS zijn pc per dag verbruikt, welke temperatuur etc.? Of concludeer jij dit omdat hij weinig FPS haalt in WoW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
[b]Cheezus schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:02
Inderdaad. Probleem: lage FPS in spel x. Hoe gaat een nieuwe voeding hier aan helpen? 8)7
Het zou wel mooi zijn als een voeding-professor barabas hier op tweakers eens een guide schrijft:

Hoe een overblijfmoeder kan controleren of een voeding zijn beste tijd heeft gehad of niet. Ooit heb ik van mask gehoord dat hij het kan zien aan condensatoren en dergelijke. Dus een visuele inspectielijst, met voorbeeldfoto's en tekst en uitleg ofzo, zou eventueel veel mensen helpen. Eventueel ook leuk voor tweakers.net of hardware.info om hier eens een artikel over te schrijven. Voor 99% van de mensen op deze sites is het zelfs koffiedik kijken en gissen vaak maar wat, daarnaast is het interessant om te weten.

Ik weet het zelf ook niet, maar om nou blind te gaan roepen dat de voeding klote is, lijkt me gewoon arbitrair.

[ Voor 37% gewijzigd door govie op 08-02-2017 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

Cheezus schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:02:
[...]

[...]

Complete bullshit.
Er is niet voor niets een ATX specificatie opgesteld. De componenten van je PC zullen prima blijven werken zolang de voeding binnen de ATX spec valt, en dat een voeding een paar jaar oud is zegt weinig over de huidige staat. Of heb jij ook informatie over hoe lang de TS zijn pc per dag verbruikt, welke temperatuur etc.? Of concludeer jij dit omdat hij weinig FPS haalt in WoW?
ATX specificaties worden compleet niet gecontroleerd.
Bijvoorbeeld de 300w straight power 9 is ATX certified, terwijl voltage control ver onder atx zit.
Het geval van de gx is dat er een slechte rippleonderdrukking is, waardoor de levensduur van alle componenten achteruitgaan. Het zou toch zonde zijn als TS een prachtige nieuwe videokaart koopt en dat ie dan binnen 2 jaar poef zegt vanwege een matige voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

Cheezus

Luiaard

Ik zou het ook zonde vinden om €100 euro te spenderen aan een voeding terwijl dat helemaal niet nodig was.
De enige review die ik kan vinden is van een GX750 model, en hoewel die inderdaad out-of-spec ripple heeft op de 3.3v lijn wanneer deze hoog wordt belast, en alleen in dat specifieke geval, zou ik niet zo bang zijn voor mijn videokaart die de 12v lijn gebruikt..

Even voor de duidelijkheid: ik ben er helemaal voor om niet te besparen op de voeding en alleen goede kwaliteit voedingen te kopen, en de voeding van TS valt hier duidelijk niet onder! Maar het probleem van de TS heeft niks met zijn voeding te maken dus waarom dan lukraak mensen adviseren hun PSU te upgraden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben geleidelijk aan ondertussen wel alles aan het vervangen. Het resultaat momenteel is wel verbluffend. Alsook Legion spelen op een 2K scherm met een 2GB GPU af mij geen denderende resultaten.

Nu met de nieuwe GPU speelt dit best lekker.

Alvast bedankt voor de tip ivm verkopen van de 960. Zou ik best eens doen inderdaad. Kan ik nog wat recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
al geprobeerd windows een schone installatie te doen?

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Pagina: 1