Dali Zensor speakers kraken (bij bepaalde frequenties?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Beste Tweakers,

(Allereerst excuses voor de typfout in de titel, ik kan hem niet meer aanpassen.) Thanks!

Sinds drie maanden heb ik de volgende setup thuis staan:
- Receiver: Yamaha rx v557
- 2x Dali Zenor 7 (LF/LR)
- 2 x Dali Zenor 5 (LR/RR)
- 1x Dali Zensor Vokal (C)
- 1x Klpisch klipsch R-12SW

Aangesloten via:
- Nieuwe, dikke kabels
- Bananplugs
- Optical TOSLINK

Aangesloten op:
- HTPC
- Windows 10
- MOBO: Asrock Z97E-ITX
- CPU: Pentium G3220
- RAM : 8GB
- Onboard geluidskaart

Input:
- Spotify
- FLAC
- Films met DTS, DD etcetera.

Nu merkte ik enkele dagen geleden op dat de speakers bij sommige geluiden "kraken". Dit bijvoorbeeld wanneer een download klaar is en Windows een geluid afspeelt. Ook de eerste noten van het nummer "WALLS - Kings of Leon" lijken te kraken.Voorheen heb ik dit niet gemerkt.

Eerst dacht ik eerst dat het de center speaker alleen was, maar alle speakers lijken er last van te hebben. Ik heb de center los aangesloten en daarna een frequency sweep gedaan. Hierbij lijkt het dat bepaalde frequentiegebieden er last van hebben, andere weer niet. Ook de Zensor 5's lijken bij de frequencysweep bij bepaalde frequentiegebieden een raar geluid af te geven. Een film kijken/ muziek luisteren gaat dan ook veelal zonder problemen, echter soms toch dat gekraak.

Het fenomeen dat het "Windows geluid" én muziek via Spotify en geluid van films problemen geven doet mij denken dat het:
- in de receiver kan zitten
- in de geluidskaart van het moederbord
- in de speakers zelf, echter zou dit vreemd zijn.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-02-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

luuksnijmegen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:09:
(Allereerst excuses voor de typfout in de titel, ik kan hem niet meer aanpassen.)
Fixed :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Probeer eens een andere bron als je htpc, maakt niet zo heel veel uit wat het is.
Bestaat het probleem dan nog, dan is de kans groot dat het de receiver is. Is het probleem er dan niet, dan ligt het aan de htpc of de connectie tussen je htpc en receiver.

Je zegt dat bij een frequentie sweep bepaalde gebieden een raar geluid geven, zijn dat toevallig de crossover frequenties?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
MewBie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:22:
Probeer eens een andere bron als je htpc, maakt niet zo heel veel uit wat het is.
Bestaat het probleem dan nog, dan is de kans groot dat het de receiver is. Is het probleem er dan niet, dan ligt het aan de htpc of de connectie tussen je htpc en receiver.

Je zegt dat bij een frequentie sweep bepaalde gebieden een raar geluid geven, zijn dat toevallig de crossover frequenties?
Ik zal eens een jackplug kabeltje opzoeken en zien of de sweep met mijn telefoon ook 'krakend' geluid geeft.

Ik durf niet te zeggen of het de crossover frequenties zijn. Ik zal de sweep eens meerdere keren draaien, de frequenties opschrijven en daarna vergelijken met de crossoverfrequenties.

Betreft deze frequenties, op de receiver heb ik mijn crossover naar de sub ingesteld op 80 Hz. Volgens mij kan ik geen crossover voor een hoger bereik instellen. Bedoel jij de crossover frequenties beschreven door Dali in de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb een jack > rood/wit kabel opgezocht en geprobeerd. Ik heb het idee dat dit geen gekraak veroorzaakt. Daarna heb ik een andere TOSLINK gepakt, deze lijkt wel gekraak te veroorzaken. Ook lijkt het dat alles wat ik aanraak een klein beetje onder spanning staat (HTPC, receiver). Daarnaast zit de TOSLINK wel goed in de HTPC, maar 'klikt' hij niet helemaal vast.

Het feit dat alles een klein beetje onder spanning staat mag geen invloed hebben op de kwaliteit van het TOSLINK signaal, wel (aangezien het optisch is)? Ik ben het ermee eens dat ik ervoor moet zorgen dat de spanning weg kan. Alle stopcontacten zijn geaard, maar de receiver zelf heeft geen geaarde stekker.

Het lijkt dus aan de manier van input te liggen. Wat zou ik verder kunnen doen om een en ander uit te sluiten?