Server storage SAS vs SATA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-03-2022
Momenteel kijken we om een nieuwe server aan te kopen, de bedoeling is om een database server en een IIS server te draaien.

Nu hebben we de optie gekregen tussen volgende type harde schijven:
  • 800GB SSD SATA mix use 6Gbps
  • 1,2TB SAS 12 Gbps 10K
Heet er iemand hier ervaring met deze zaken?
Het prijsverschil is niet zo groot dus daar zit de winst niet echt.

Voor ons is veiligheid top prio (disk kapot of corrupte data willen we niet echt).

Beste antwoord (via Daanvi op 06-02-2017 16:40)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik een beetje google op Dell 800GB SSD Mix use kom ik uit op de Intel DC S3610. Die drives zijn gebouwd voor enterprise gebruik, geven consistente prestaties en gaan jaren mee als je ze 3x per dag helemaal volschrijft.

SAS 12Gbps is leuk voor een SAS expander (externe behuizing met veel disks bijvoorbeeld), maar voor een enkele 10K RPM harddisk is het klinkklare onzin, zo'n disk krijgt SAS 3Gbps niet eens vol.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou sowieso SSD pakken dan. Veel lagere access latency. Dat merk je wel bij een forse database!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Daanvi schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:33:
Voor ons is veiligheid top prio (disk kapot of corrupte data willen we niet echt).
Je moet zowiezo een backup hebben. Beide opslag apparaten kunnen zonder voorafgaande waarschuwing overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daanvi schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:33:
Momenteel kijken we om een nieuwe server aan te kopen, de bedoeling is om een database server en een IIS server te draaien.

....

Veiligheid een top, daar bedoel je mee redundantie op storage niveau?

800GB bruto waarschijnlijk, hoeveel SSD's worden daarmee geleverd? Stel dat het 400GB per SSD is, kan je kiezen voor RAID1, maar dan hou je netto nog maar 400GB over.

Idem voor die 1.2TB SAS, bruto vs RAID 1 netto is 600GB.

Verder is dit geen veiligheid, maar redundantie, zodat bij het falen van 1 schijf je niet je data gelijk kwijt bent.

Voor veiligheid maak je on-site en offsite backups.

Verder bedenken in hoeveel tijd je omgeving weer online moet zijn na een volledige crash van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zonder te weten hoeveel performance je nodig bent is er niets zinnigs over te zeggen... Hoeveel IOPS verwacht je nodig te zijn?

Afgezien van disken: welke Raid Config heb je voor ogen, welke Raid-controller ga je gebruiken, etc...
DennusB schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:35:
Ik zou sowieso SSD pakken dan. Veel lagere access latency. Dat merk je wel bij een forse database!
Als ik een database zou moeten serveren waar voornamelijk uit gelezen wordt investeer ik liever in memory dan in SSD's. Dan kan de hele database vanuit memory geserveerd worden, is nog veel sneller dan SSD...

It all depends... Je kunt zonder meer achtergrondinfo niet zeggen wat sneller/beter is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvi
De disken staan in raid 1 maar het zijn 2 stuks dus de size blijft :)

Tot nu toe hadden al onze servers SAS 10k schijven maar met de prijzen van SSD's voor servers die blijven dalen dacht ik toch hier ook eens naar te kijken, de SSD schijven op SAS zijn wel nog zeer duur. (buiten budget)

Ik zag in een artikel dat SAS het beste is voor multi user data transfer maar zoals ik aangaf ben ik hier niet echt in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is ook wel belangrijk om te weten welk type SSD's het zijn. Weet je dat?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvi
Question Mark schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:43:
zonder te weten hoeveel performance je nodig bent is er niets zinnigs over te zeggen... Hoeveel IOPS verwacht je nodig te zijn?

Afgezien van disken: welke Raid Config heb je voor ogen, welke Raid-controller ga je gebruiken, etc...

[...]

Als ik een database zou moeten serveren waar voornamelijk uit gelezen wordt investeer ik liever in memory dan in SSD's. Dan kan de hele database vanuit memory geserveerd worden, is nog veel sneller dan SSD...

It all depends... Je kunt zonder meer achtergrondinfo niet zeggen wat sneller/beter is.
Dell H730 raid controller moet het doen
Bedankt voor de tip ivm memory, misschien deze hoger zetten.
De huidige server staat met zijn 16GB ram vaak in het rood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvi
DennusB schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:45:
Het is ook wel belangrijk om te weten welk type SSD's het zijn. Weet je dat?
Neen dat is het jammere aan de offertes die we binnen krijgen, is altijd van een hoofdfabrikant (HP, Dell,...) maar staan nooit merken op van componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daanvi schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:47:
[...]

Dell H730 raid controller moet het doen
Bedankt voor de tip ivm memory, misschien deze hoger zetten.
De huidige server staat met zijn 16GB ram vaak in het rood...
Begin nu eerst eens met inschatten/bepalen hoeveel IOPS je nodig bent. Daar draait het om namelijk bij database toepassingen. Pas als je dat weet kun je gaan bepalen welke hardware daar voor nodig is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvi
Question Mark schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:54:
[...]

Begin nu eerst eens met inschatten/bepalen hoeveel IOPS je nodig bent. Daar draait het om namelijk bij database toepassingen. Pas als je dat weet kun je gaan bepalen welke hardware daar voor nodig is.
Ok thx!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik een beetje google op Dell 800GB SSD Mix use kom ik uit op de Intel DC S3610. Die drives zijn gebouwd voor enterprise gebruik, geven consistente prestaties en gaan jaren mee als je ze 3x per dag helemaal volschrijft.

SAS 12Gbps is leuk voor een SAS expander (externe behuizing met veel disks bijvoorbeeld), maar voor een enkele 10K RPM harddisk is het klinkklare onzin, zo'n disk krijgt SAS 3Gbps niet eens vol.
Pagina: 1