Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk zoek ik een geschikte laptop. Ik ben architect.
Na lang zoeken lijk ik uit te komen bij een laptop van Razer, de Blade:
- mobiel, compact en niet zwaar; ook de voeding is niet al te groot
- en met een serieuze videokaart, de gtx1060 6gb (Archicad en Lumion)
- netjes, eventueel te voorzien van folie (D Brand) over logo

Maar waar bestel je een Razer Blade?

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-02-2017 22:02)

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 14:38
Ik zie dat Razer de verkoop op Amazon.de gestopt heeft, geen idee waarom. Enige manier om de Blade te krijgen is via Amazon.co.uk. Goedkoopste zit dan op 2152,41 euro. Garantie verloopt via Razer USA, dus papierwerk en verzendkosten. Wel QWERTY uit de UK. Wordt geleverd met EU plug.

@Lolke ik heb je een PM gestuurd :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 22:58
Volgens mij is hij niet in Nederland te krijgen.
Ook wil ik je erop wijzen dat de blade heel snel warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
Razer Blade heeft wel last van kwaliteitsissues. Tevens is garantie wel een probleem met Razer.

Op dit moment kun je de Razer Blade bestellen op Amazon.de, maar dan krijg je een QWERTZ toetsenbord.
Amazon.co.uk verkoopt het ook, maar is wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet over welke je het hebt, maar deze pricewatch: Razer Blade Pro (2016) is 17". Wel een mooi ding zo te zien! Oeps, alleen QWERTZ toetsenbord en ruim 4000 euro. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
Ik zie dat Razer de verkoop op Amazon.de gestopt heeft, geen idee waarom. Enige manier om de Blade te krijgen is via Amazon.co.uk. Goedkoopste zit dan op 2152,41 euro. Garantie verloopt via Razer USA, dus papierwerk en verzendkosten. Wel QWERTY uit de UK. Wordt geleverd met EU plug.

@Lolke ik heb je een PM gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Waarom kijk je niet naar mobiele workstations. Die hebben de perfecte kaarten (quadro) die je wilt voor je programma's en veelal stevige behuizingen + genoeg plek voor SSD's /RAM. Die heb je ook in de door jou gekozen price range. Denk aan de Dell precision hp zbook's en lenovo P50.
Deze hebben veelal een military spec wat inhoud dat ze getest zijn op gebruik in verschillende omstandigheden (hoogte/vochtig klimaat/trilling/ stof) Die zien er naar mijn idee ook ietsje professioneler uit dan een gaming laptop. Ook kun je daarin nog, als je het geld hebt, een xeon processor krijgen die toch ietsje beter zijn voor zulke zware taken. Met als je het écht gek wilt maken ECC RAM geheugen. aar dan tik je toch al snel de 4k aan waar ik niet de beeldresolutie mee bedoel.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Daniel_Elessar schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:23:
Waarom kijk je niet naar mobiele workstations. Die hebben de perfecte kaarten (quadro) die je wilt voor je programma's en veelal stevige behuizingen + genoeg plek voor SSD's /RAM. Die heb je ook in de door jou gekozen price range. Denk aan de Dell precision hp zbook's en lenovo P50.
Deze hebben veelal een military spec wat inhoud dat ze getest zijn op gebruik in verschillende omstandigheden (hoogte/vochtig klimaat/trilling/ stof) Die zien er naar mijn idee ook ietsje professioneler uit dan een gaming laptop. Ook kun je daarin nog, als je het geld hebt, een xeon processor krijgen die toch ietsje beter zijn voor zulke zware taken. Met als je het écht gek wilt maken ECC RAM geheugen. aar dan tik je toch al snel de 4k aan waar ik niet de beeldresolutie mee bedoel.
Daar had ik het ook over, aangezien ik een nieuwe ZBook te koop heb. Ik dacht dat dat wel perfect paste bij de eisen. Helaas heeft topicstarter geen interesse in een laptop met Quadro kaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op kantoor hebben we geen quadro kaarten meer omdat gamekaarten sneller zijn; de ervaringen met Arrchicad zijn probleemloos en Lumion raad zelfs gamekaarten aan ten opzichte van Quadros; voor Lumion geldt dat een hogere PassMark-score gelijk staat aan sneller met een minimum van 2000 punten voor eenvoudige modellen.
https://forum.lumion3d.co...=kb;area=article;cont=471

met andere woorden; quadros zijn in onze situatie zonde van het geld en relatief traag; we gebruiken voor onze desktops de snelste gamekaarten, zoals momenteel de gtx1080 en daarvoor de gtx980ti

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Oké, duidelijk. Wel "gek" dat die programma's meer hebben aan de consumenten kaart dan een quadro. Zou persoonlijk ook zeker willen zien hoe de nieuwe quadro dan tegenover een 1070/1080 kaart komt te staan en hoe de verschillen zijn.

Ondanks dan de kaarten zijn die laptops wel een heel stuk degelijker gebouwd. Maar als je toch vooral met de auto reist is dat minder van toepassing.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apart zeg dat die laptops alleen te bestellen zijn via Engeland. Jullie hebben mij goed geholpen, bedankt daarvoor. Ik vind dit een hele nette en compacte laptop die je zo in je tas gooit op weg naar een presentatie of ontwerpoverleg bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karizma schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:50:
Razer Blade heeft wel last van kwaliteitsissues. Tevens is garantie wel een probleem met Razer.
Waarop baseer je dit? De ervaringen die ik ken duiden op een behoorlijke garantie-afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:50:
[...]

Waarop baseer je dit? De ervaringen die ik ken duiden op een behoorlijke garantie-afhandeling.
Garantie claimen op een product wat niet te koop is in de EU. Blade is officieel niet te bestellen in NL, dus ook lastig te claimen. En ze blijven hameren op 1 jaar garantie op systems.

Lees Razer Insider forum maar een goed door :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karizma schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:58:
Garantie claimen op een product wat niet te koop is in de EU. Blade is officieel niet te bestellen in NL, dus ook lastig te claimen.
Je hebt uiteraard de garantie van het land waar je het ding koopt. Iets zelf importeren en dan een Nederlandse garantie verwachten is wat optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABYamaner
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-06 14:44
Hallo Lolke, heb je hiermee nog hulp nodig? Heb namelijk afgelopen vrijdag een Blade besteld en heb het vandaag al binnen. Ik hoor graag van je als je nog hulp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noneem
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 13:39
@ABYamaner Wellicht voor mensen interessant. Hoe / waar / voor welke prijs heb je eea geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensklop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-04 09:04
Ja daar ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABYamaner
Nou het zit zo. Was al een tijdje op zoek naar een lichte/mooie/goeie laptop om te gebruiken op school, aangezien ik een gamer ben wilde ik er ook mee een beetje kunnen gamen. Dus de keuze was snel gemaakt, alleen hoe kom ik eraan?

In de eerste instantie heb ik Razer een mailtje gestuurd van; "jongens, ik wil de Blade maar woon in Nederland wat nu.". Daar kreeg ik als reactie op: "Bestel het, stuur het op naar een vriend/familie in de US en laat hun het vervolgens doorsturen. Of koop het online en laat het verzenden naar Nederland.". Ik heb een oom in NY wonen alleen is een drukke meneer en wou hem niet te last zijn. Vandaar dat ik op zoek ging naar een webwinkel die het aanbied.

Allereerst kwam ik uit op HIDEvolution, weet niet meer precies hoe het heet, was op eBay trouwens. Daar was de startprijs van de Blade rond de $2500 en daar kwam nog eens is rond de $250 als ik me niet vergis bezorgkosten bij. En ik wist niet hoe het zat met de invoerkosten etc. dus vond het allemaal een beetje gaar nog.

Na lang zoeken beëindigde mijn reis bij Amazon. Goed bekend bedrijf, verkopen dagelijks miljoenen artikelen. Hier zag ik dat de Razer Blade $2099,- kostte, dus ik werd meteen blij. Na de beschrijving beter gelezen te hebben zag ik het volgende staan: "+ $480.38 Shipping & Import Fees Deposit to Netherlands". Omdat ik dit nogal veel vond heb ik contact opgenomen met Amazon. Daar werd mij verteld dat Amazon upfront extra $480.38 wilt om de kosten bij de douane te vergoeden. Het bedrag wat niet gebruikt wordt, zal teruggestort worden binnen 60 dagen.

En dat vond ik opzicht een nette systeem en besloot ervoor om het daar te bestellen. Afgelopen vrijdag besteld en maandag keurig binnengekregen. Wel krijg ik nog te horen hoeveel het mij heeft gekost bij de douane. Maar daar maak ik me niet echt druk om, want ja, heb nu een Razer Blade :).

En zo heb ik het voor elkaar gekregen om een Razer Blade te kopen. Het is echt een super laptop en ja, wat valt er nog meer te zeggen, het is een Razer Blade. Als er nog meer vragen zijn kunnen jullie die gerust stellen :)

@noneem @rensklop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Zou mooi zijn dat de Duitse Razer store de US versie te koop had, dan had je het hier kunnen bestellen.

https://www.razerzone.com/de-de/store/razer-blade

2149 euro. Helaas met Duits toetsenbord (QWERTZ en wie weet wat nog meer)

@ABYamaner

Update:
https://www.amazon.de/Raz...=1-4&keywords=razer+blade

Ik zie net dat de prijzen omhoog zijn gegaan met 300 euro. Dit model kostte op Amazon.de 2099.

[ Voor 45% gewijzigd door Devaqto op 15-02-2017 20:37 ]

• ABYamaner
Ja uit Duitsland kun je wat betreft laptops of toetsenborden moeilijk halen omdat ze hun Duitse layout hebben, zou ik zelf nooit aan beginnen. @Karizma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag dat razerblade niet in NL te verkrijgen is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:53:
Vaag dat razerblade niet in NL te verkrijgen is..
Na enige navraag blijkt dat razerblade niet (meer) aan bepaalde Europese kwaliteitseisen blijkt te voldoen qua materiaal welke gebruikt is voor de behuizing -lees iso normering-.

De behuizing bestaat namelijk uit 100% aluminium, maar dat is dus Chinees aluminium. Aluminium moet je een beetje zien als Bros chocolade. Het is een metaal waarin allemaal kleine luchtkamertjes, of beter gezegd luchtbelletjes zitten. Daardoor is het dan ook heel licht. Een laptop produceert echter warmte, en nu blijkt dus dat het Chinese aluminium dermate 'zacht' is, dat er dus allemaal kleine 'putjes' in de behuizing kunnen ontstaan door de afgegeven warmte.

Europees aluminium is net iets harder, en daardoor 'smeltbestendig' tot temperaturen van 120 graden Celsius, daar waar Chinees aluminium dus al zacht wordt bij 85 graden Celsius, waardoor er dus putjes in de behuizing kunnen ontstaan. Met name in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk gelden hoge kwaliteitsnormen van materialen, daar waar andere landen nog wel eens een oogje dicht willen knijpen. Dat is dus ook een reden geweest voor Amazon.de om deze niet meer aan te bieden.

Wat er van waar is dat weet ik niet, maar de man die ik hierover sprak weet veel van dit soort zaken, en dus vind ik zijn verklaring wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:07:
[...]
Na enige navraag blijkt dat razerblade niet (meer) aan bepaalde Europese kwaliteitseisen blijkt te voldoen qua materiaal welke gebruikt is voor de behuizing -lees iso normering-.

De behuizing bestaat namelijk uit 100% aluminium, maar dat is dus Chinees aluminium. Aluminium moet je een beetje zien als Bros chocolade. Het is een metaal waarin allemaal kleine luchtkamertjes, of beter gezegd luchtbelletjes zitten. Daardoor is het dan ook heel licht. Een laptop produceert echter warmte, en nu blijkt dus dat het Chinese aluminium dermate 'zacht' is, dat er dus allemaal kleine 'putjes' in de behuizing kunnen ontstaan door de afgegeven warmte.

Europees aluminium is net iets harder, en daardoor 'smeltbestendig' tot temperaturen van 120 graden Celsius, daar waar Chinees aluminium dus al zacht wordt bij 85 graden Celsius, waardoor er dus putjes in de behuizing kunnen ontstaan. Met name in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk gelden hoge kwaliteitsnormen van materialen, daar waar andere landen nog wel eens een oogje dicht willen knijpen. Dat is dus ook een reden geweest voor Amazon.de om deze niet meer aan te bieden.

Wat er van waar is dat weet ik niet, maar de man die ik hierover sprak weet veel van dit soort zaken, en dus vind ik zijn verklaring wel aannemelijk.
Het klinkt wel erg logisch allemaal. Persoonlijk denk ik dat het net iets anders ligt. Het heeft nog steeds met certificeringen te maken binnen bepaalde landen gok ik. Alle Razer Blades worden nog steeds verkocht in de Razer DE shop. Op Amazon is alleen de nieuwste 14" eruit gehaald, terwijl alle andere nog steeds verkocht worden (Stealth en de Pro bijvoorbeeld). Ik ga er vanuit dat al deze Blades van dezelfde materiaal gemaakt zijn.

Het is al bijna 2 jaar inmiddels zo dat Razer de "nieuwere" Blades niet aanbiedt in Nederland.

De enige opties die je hebt zijn:
Amazon.com (importeren, alleen mogelijk met duurdere QHD variant)
Amazon.co.uk (wachten tot Coryell Solutions ze weer aanbiedt, ongeveer aantal weken)
Hidevolution.com (met transfer service vanuit USA naar UK)
Razer Store DE (QWERTZ toetsenbord, en je moet een DE adres hebben)

Bij al deze mogelijkheden is garantie een probleem. Bij Hidevolution kun je Global Warranty aanschaffen voor een flinke prijs. Coryell biedt zelf 1 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Karizma schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:01:
[...]

Het klinkt wel erg logisch allemaal. Persoonlijk denk ik dat het net iets anders ligt. Het heeft nog steeds met certificeringen te maken binnen bepaalde landen gok ik. Alle Razer Blades worden nog steeds verkocht in de Razer DE shop. Op Amazon is alleen de nieuwste 14" eruit gehaald, terwijl alle andere nog steeds verkocht worden (Stealth en de Pro bijvoorbeeld). Ik ga er vanuit dat al deze Blades van dezelfde materiaal gemaakt zijn.

Het is al bijna 2 jaar inmiddels zo dat Razer de "nieuwere" Blades niet aanbiedt in Nederland.

De enige opties die je hebt zijn:
Amazon.com (importeren, alleen mogelijk met duurdere QHD variant)
Amazon.co.uk (wachten tot Coryell Solutions ze weer aanbiedt, ongeveer aantal weken)
Hidevolution.com (met transfer service vanuit USA naar UK)
Razer Store DE (QWERTZ toetsenbord, en je moet een DE adres hebben)

Bij al deze mogelijkheden is garantie een probleem. Bij Hidevolution kun je Global Warranty aanschaffen voor een flinke prijs. Coryell biedt zelf 1 jaar garantie.
Weet je Karizma, het blijft nu een risico betreffende de garantie wanneer je perse een Razor Blade wilt aanschaffen. Daarop moet je je dus serieus afvragen of je dit risico wilt en durft te nemen voor het prijskaartje dat eraan hangt.

Tevens vind ik 1 jaar garantie veel te kort voor zo'n dure laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
De Razer Blade zijn inderdaad snelle en mooie laptops, krijgen altijd goede reviews online.
Wel twee kanttekeningen:

- Het logo achterop licht groen op, en is wel niet erg subtiel / mooi. Misschien toch een cover erover doen als je vaak naar klanten moet.
- De formfactor / ontwerp is een beetje gestolen van de Retina Macbook Pro. Het is een beetje een windowsvariant hiervan (al is de prijs wel vergelijkbaar met een Macbook ook hoor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Uh, nee. Dit verhaal klinkt he-le-maal niet aannemelijk:

- Om in Europa te verkopen dien je als fabrikant een CE conformiteits verklaring te hebben. Hier vallen alle ISO / EN normen en richtlijnen onder die van toepassing. Indien ze dit niet hebben kunnen ze ook niet in Duitsland verkopen (UK weet ik niet, maar waarschijnlijk ook niet). Wij hebben geen hogere of andere normen en duitsland knijpt echt niet z'n oogjes toe.
- Er is geen Chinees of Europees alumunium, er zijn heel veel materiaal legeringen. Alles wordt volgens specificatie gemaakt in de gieterij. 100% alu zal het ook niet zijn.
- Het materiaal bevat zeker geen luchtbellen. En dat is al helemaal niet de reden dat het zo licht is 8)7 , het soortelijk gewicht van Alumunium is gewoon een stuk lager dan staal legering.
- Alu smelt rond de 600 graden. 80 of 120 graden zal niet uitmaken.

Wat wel m.i wel gebeurt.
Amazon heeft gewoon een order geplaatst bij Razer voor x aantal Razer Blade late 2016, waaronder ook een aantal voor UK en Duitsland. Maar enigzins gelimiteerd omdat Razer niet zoveel laptops kan produceren. Inmiddels is er al een nieuwe iteratie, de blade 2017 die een aantal "onder de kap" verbeter punten heeft, omdat ook de late 2016 toch wat design problemen had (layout van mobo en hitte afgifte), en relatief veel RMA's had.
Ik vermoed dat de 2017 versie hier verbeterd is, en deze nu vol in productie is. De late 2016 productie is al een tijdje gestaakt. US heeft prioriteit, en omdat Amazon zo sterk is in US sijpelt er wat door naar EU. Tzt zal de 2017Blade gewoon ook beschikbaar zijn in de EU.

Kijk met smart naar de Razer'17. Ik durf hem niet via een vriend in de US te kopen. Mocht er wat zijn is het toch echt een heel gedoe. Ik wacht nog wel ff. Wat ik wel een beetje triest vind is dat je de Blade meet de 970m nog gewoon kan bestellen op de EU Razer site :/ . Verkoop hem dan met een dikke korting, niet full price terwijl je al eigenlijk 2 generaties verder bent als fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:33

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Over de kwaliteitsnormen kan ik geen uitspraak doen, maar je verhaal over aluminium klopt vanuit wetenschappelijke perspectief totaal niet. Aluminium zelf smelt pas rond de 660 graden, waarbij legeringen over het algemeen iets lager zitten, maar nog steeds ruim boven de 100, 200 of 300 graden. Het relatief lage gewicht wordt ook niet veroorzaakt door luchtbelletjes. Aluminium heeft een dichtheid van 2.70 g/cm^3, ongeveer 1/3de dat van staal. Als we op atomair niveau gaan kijken wordt dit grote verschil veroorzaakt door de kristalstructuur en atomaire massa, niet door lege ruimtes gevuld met lucht.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
@Frenzy_LS de nieuwe Blade 2017 is al te bestellen op Amazon.com met bezorging naar NL. Inderdaad vind ik het ook met garantie nog een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
Trouwens. Staat gewoon op de site dat onder initele release ook Duitsland en UK vallen (+Frankrijk).
Worldwide release mag wel ff officieel worden, we zitten dik in maart :D

http://www.razerzone.com/...y-and-a-new-4k-uhd-option

AVAILABILITY:

United States, Canada, United Kingdom, Germany and France:

Razerzone.com – February 13, 2017

Select Retailers – February 20, 2017

Worldwide – March 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Frenzy_LS schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 06:15:
Trouwens. Staat gewoon op de site dat onder initele release ook Duitsland en UK vallen (+Frankrijk).
Worldwide release mag wel ff officieel worden, we zitten dik in maart :D

http://www.razerzone.com/...y-and-a-new-4k-uhd-option

AVAILABILITY:

United States, Canada, United Kingdom, Germany and France:

Razerzone.com – February 13, 2017

Select Retailers – February 20, 2017

Worldwide – March 2017
Je kan de nieuwste Kaby Lake versie al een tijdje kopen via Razerzone Duitsland en UK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterChu
  • Laatst online: 13-09 13:25
Ik had via de franse website een Razer Blade Pro besteld. Ik ben zelf een developer die baat heeft bij een heel snelle PC (kan ernorm schelen in compile tijden) die af en toe eens een game speelt.

Aangezien ik in België woon en Azerty gewend ben, nam ik aan dat ik ook een Azerty toetsenbord zou ontvangen, temeer er in de specs van de laptop niets over de keyboard layout stond. Tot mijn verrassing bleek bij ontvangst dat er een QWERTZ (Duits) laptop was opgestuurd. Ik kan blind typen en ben al van QWERTY naar AZERTY geswitched en dacht in eerste instantie dat QWERZ ook wel snel zou wennen. Ik heb hem daarom nog een dag bijgehouden. Ik heb hem uiteindelijk toch teruggestuurd omdat naast het ongemak van het toetsenbord, de laptop voor mij veel te luidruchtig was. Ik heb als test eens Civilization 6 geïnstalleerd. De ventilatoren begonnen tijdens het spel op een heel onaangename manier keihard te blazen. Ook in rust was er wat gezoem/geruis te horen. Dat was voor mij de doorslag om hem toch terug te sturen.
Voor een laptop van ruim €4000 wil ik lekker kunnen typen en verlang ik dat hij stil is.
Ik heb daarna een MSI GT83VR Titan SLI gekocht die wel aan mijn eisen voldoet. Het is natuurlijk wel een monster vergeleken met de Razer Blade Pro, maar mobiliteit is voor mij minder van belang.
Pagina: 1