Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:07:
[...]
Na enige navraag blijkt dat razerblade niet (meer) aan bepaalde Europese kwaliteitseisen blijkt te voldoen qua materiaal welke gebruikt is voor de behuizing -lees iso normering-.
De behuizing bestaat namelijk uit 100% aluminium, maar dat is dus Chinees aluminium. Aluminium moet je een beetje zien als Bros chocolade. Het is een metaal waarin allemaal kleine luchtkamertjes, of beter gezegd luchtbelletjes zitten. Daardoor is het dan ook heel licht. Een laptop produceert echter warmte, en nu blijkt dus dat het Chinese aluminium dermate 'zacht' is, dat er dus allemaal kleine 'putjes' in de behuizing kunnen ontstaan door de afgegeven warmte.
Europees aluminium is net iets harder, en daardoor 'smeltbestendig' tot temperaturen van 120 graden Celsius, daar waar Chinees aluminium dus al zacht wordt bij 85 graden Celsius, waardoor er dus putjes in de behuizing kunnen ontstaan. Met name in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk gelden hoge kwaliteitsnormen van materialen, daar waar andere landen nog wel eens een oogje dicht willen knijpen. Dat is dus ook een reden geweest voor Amazon.de om deze niet meer aan te bieden.
Wat er van waar is dat weet ik niet, maar de man die ik hierover sprak weet veel van dit soort zaken, en dus vind ik zijn verklaring wel aannemelijk.
Uh, nee. Dit verhaal klinkt he-le-maal niet aannemelijk:
- Om in Europa te verkopen dien je als fabrikant een CE conformiteits verklaring te hebben. Hier vallen alle ISO / EN normen en richtlijnen onder die van toepassing. Indien ze dit niet hebben kunnen ze ook niet in Duitsland verkopen (UK weet ik niet, maar waarschijnlijk ook niet). Wij hebben geen hogere of andere normen en duitsland knijpt echt niet z'n oogjes toe.
- Er is geen Chinees of Europees alumunium, er zijn heel veel materiaal legeringen. Alles wordt volgens specificatie gemaakt in de gieterij. 100% alu zal het ook niet zijn.
- Het materiaal bevat zeker geen luchtbellen. En dat is al helemaal niet de reden dat het zo licht is

, het soortelijk gewicht van Alumunium is gewoon een stuk lager dan staal legering.
- Alu smelt rond de 600 graden. 80 of 120 graden zal niet uitmaken.
Wat wel m.i wel gebeurt.
Amazon heeft gewoon een order geplaatst bij Razer voor x aantal Razer Blade late 2016, waaronder ook een aantal voor UK en Duitsland. Maar enigzins gelimiteerd omdat Razer niet zoveel laptops kan produceren. Inmiddels is er al een nieuwe iteratie, de blade 2017 die een aantal "onder de kap" verbeter punten heeft, omdat ook de late 2016 toch wat design problemen had (layout van mobo en hitte afgifte), en relatief veel RMA's had.
Ik vermoed dat de 2017 versie hier verbeterd is, en deze nu vol in productie is. De late 2016 productie is al een tijdje gestaakt. US heeft prioriteit, en omdat Amazon zo sterk is in US sijpelt er wat door naar EU. Tzt zal de 2017Blade gewoon ook beschikbaar zijn in de EU.
Kijk met smart naar de Razer'17. Ik durf hem niet via een vriend in de US te kopen. Mocht er wat zijn is het toch echt een heel gedoe. Ik wacht nog wel ff. Wat ik wel een beetje triest vind is dat je de Blade meet de 970m nog gewoon kan bestellen op de EU Razer site

. Verkoop hem dan met een dikke korting, niet full price terwijl je al eigenlijk 2 generaties verder bent als fabrikant.