Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 02:19

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Ik heb een ambilight zelfbouw systeem. Sinds kort merkte ik dat de laatste 4 LEDs van mijn strip niet meer werkte. Ik ben met de multimeter aan de slag gegaan. Misschien dat er een datalijn contact had gemaakt met een 5V of 0V lijn. Ik kom erbij uit dat ik kortsluiting heb (weerstandsmeting multimeter piept) tussen 0 en 5V lijn.
Dat gebeurt énkel als de voeding is aangesloten. 8)7
Ik gebruik deze voeding van adafruit: https://www.adafruit.com/products/658

Als ik de ene pin van de multimeter in het gat van de voeding steek, en het andere tegen de rand houdt, heb ik al kortsluiting (multimeter piept). Conclusie: het ligt aan een voeding; de voeding is stuk. Klopt dat? :?

Ideeën hoe ik de voeding nog kan redden?

Beste antwoord (via Threster be op 12-02-2017 21:08)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Maak eens foto's, inclusief je multimeter. Ik zou altijd weerstand meten en niet gaan piepen, en als je toch piept draai de polen om en probeer het nog eens. Piep weg? Dan was dat een protectiediode. Dan nog, koppel je voeding eens af en ga weerstand meten om erachter te komen waarom die laatste 4 leds niet werken. Stroom en spanning (belast/onbelast) van die voeding meten is ook geen slecht idee.

[ Voor 33% gewijzigd door Flake op 07-02-2017 06:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Conclusie fout. Anders deed niks het meer. Je kan geen weerstand meten met voeding erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Nog even meegeven: de voeding zit niet in het stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dan is het moeilijker te bedenken wat hij doet :P. Maar nog steeds, als je voeding kortsluiting had, dan deden geen van de LEDs het. Gezien alleen een paar het niet doen, zal het probleem zeer waarschijnlijk in de strip zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Hoeveel volt meet je nog aan het einde vd LED strip?

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Hoe lang is je ledstrip? Boven een bepaalde lengte is het als ik mij niet vergis verstandig om een hoger voltage te nemen. 12v of 24v.

Volgens mij is dat ook de reden dat er bijna geen 5v ledstrips te verkrijgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Bijna geen 5V ledstrips? Sinds de opkomst van de WS2812/Neopixel is ALLES 5V 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou ja, alle individueel adresseerbare, wat je nodig hebt voor Ambilight, inderdaad wel. Voor verlichting is het meeste 12V, en daarna 24V. Waarvoor ik sowieso meer een voorstander ben van 24V dan 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Kan goed zijn dat je de boel gesloopt hebt. Had zelf ook zo iets, bij mij was de zener-diode (die zorgt dat de uitgangsspanning niet te hoog gaat) kortgesloten, nadat ik die.. vakkundig gesloopt had door een van de pootjes door te knippen, werkte de voeding weer prima. Dus alleen een nieuw componentje dr in en hij kan weer verder zoals ie bedoeld was.

Kan goed zijn dat bij jou iets vergelijkbaars is gebeurd, ergens aan de DC-kant een componentje doorgeslagen waardoor ie intern kortsluiting maakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Maak eens foto's, inclusief je multimeter. Ik zou altijd weerstand meten en niet gaan piepen, en als je toch piept draai de polen om en probeer het nog eens. Piep weg? Dan was dat een protectiediode. Dan nog, koppel je voeding eens af en ga weerstand meten om erachter te komen waarom die laatste 4 leds niet werken. Stroom en spanning (belast/onbelast) van die voeding meten is ook geen slecht idee.

[ Voor 33% gewijzigd door Flake op 07-02-2017 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
En zoals eerder gevraagd, meet even de spanning aan het einde van de ledstrip. Als die erg laag is maar wel een aanwezig, kan je deze kant ook nog proberen te voeden met de 5V en gnd van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
ambilight en deze thread even uit het oog verloren.

Het zit inderdaad in de ledstrip zelf, de laatste 4 leds doen het namelijk opeens toch nog wel, af en toe. Ik ben aan het zoeken waar de oorzaak ligt. Dank voor de antwoorden!
Pagina: 1