Mijn vrouw en ik willen een erg stille afzuigkap. Zoek allerlei tests, specs en weet-ik-niet-wat na en je vindt de meest mooie getallen en waardes. Alleen dan blijkt dat kap A zogenaamd 'slechts' 61 dB op de hoogste stand produceert, maar dat dat bij een debiet van slechts 180m3/uur is. Een volgens de specs veel lawaaierige kap B haalt een ogenschijnlijk slechte 70dB. Maar wel bij 770m3/uur (hoogste stand). Zit je die kap B op z'n slofjes in stand I (200m3/uur), dan staat daar 50dB en dan is 'ie eigenlijk veel stiller dan die kap A. Enzovoort, enzovoort.
Met gezond verstand kan ik wel een paar dingen bedenken:
* grotere doorvoerdiameter geeft lagere luchtsnelheden en dus minder ruis. Dus liever 150 dan 120 mm.
* die heel platte afzuigkappen lijken me weinig doorstromingsoppervlak te geven, waar de lucht op dat moment horizontaal in de kap stroomt.
* bochten in de afvoer zijn funest. Ribbels ook.
Vandaag in een winkel geweest en in één keer schoot me te binnen dat ik nog een dBmeter op mijn IPhone had staan. leuk! Daarmee bij de stilste kappen in de winkel gemeten (verkoper vond het ook leuk, had niks te doen...) Daarmee viel één merk/type op (Bosch DWB09D650), maar die is niet meer leverbaar. Struinen moet nu eerst weer even op internet gebeuren. Maar de vraag blijft: hoe is in grote lijnen een stille kap herkenbaar???
Met gezond verstand kan ik wel een paar dingen bedenken:
* grotere doorvoerdiameter geeft lagere luchtsnelheden en dus minder ruis. Dus liever 150 dan 120 mm.
* die heel platte afzuigkappen lijken me weinig doorstromingsoppervlak te geven, waar de lucht op dat moment horizontaal in de kap stroomt.
* bochten in de afvoer zijn funest. Ribbels ook.
Vandaag in een winkel geweest en in één keer schoot me te binnen dat ik nog een dBmeter op mijn IPhone had staan. leuk! Daarmee bij de stilste kappen in de winkel gemeten (verkoper vond het ook leuk, had niks te doen...) Daarmee viel één merk/type op (Bosch DWB09D650), maar die is niet meer leverbaar. Struinen moet nu eerst weer even op internet gebeuren. Maar de vraag blijft: hoe is in grote lijnen een stille kap herkenbaar???