Stille afzuigkap? Hoe herken je dat in de vorm (?) of specs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 17:53
Mijn vrouw en ik willen een erg stille afzuigkap. Zoek allerlei tests, specs en weet-ik-niet-wat na en je vindt de meest mooie getallen en waardes. Alleen dan blijkt dat kap A zogenaamd 'slechts' 61 dB op de hoogste stand produceert, maar dat dat bij een debiet van slechts 180m3/uur is. Een volgens de specs veel lawaaierige kap B haalt een ogenschijnlijk slechte 70dB. Maar wel bij 770m3/uur (hoogste stand). Zit je die kap B op z'n slofjes in stand I (200m3/uur), dan staat daar 50dB en dan is 'ie eigenlijk veel stiller dan die kap A. Enzovoort, enzovoort.

Met gezond verstand kan ik wel een paar dingen bedenken:
* grotere doorvoerdiameter geeft lagere luchtsnelheden en dus minder ruis. Dus liever 150 dan 120 mm.
* die heel platte afzuigkappen lijken me weinig doorstromingsoppervlak te geven, waar de lucht op dat moment horizontaal in de kap stroomt.
* bochten in de afvoer zijn funest. Ribbels ook.

Vandaag in een winkel geweest en in één keer schoot me te binnen dat ik nog een dBmeter op mijn IPhone had staan. leuk! Daarmee bij de stilste kappen in de winkel gemeten (verkoper vond het ook leuk, had niks te doen...) Daarmee viel één merk/type op (Bosch DWB09D650), maar die is niet meer leverbaar. Struinen moet nu eerst weer even op internet gebeuren. Maar de vraag blijft: hoe is in grote lijnen een stille kap herkenbaar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 13:31
Aan techniek denk ik. Het toepassen van goede (en dure?) motoren is denk ik belangrijk. Daarnaast kunnen ze ook dempers toepassen. Naast geluid vind ik kwaliteit ook erg belangrijk. Enkel hoog debiet staat niet garant voor weinig geur. Het ontwerp om met de ontrokken lucht maximaal luchtjes mee te nemen is belangrijk.

Wij gaan om bovenstaande redenen voor een Novy afzuigkap. Is duur maar ik wil echt kwaliteit.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Ook wij gaan voor een Novy afzuigkap (met dezelfde gedachte) en dan ook nog eens eentje met een krachtige externe motor om het geluid nog meer 'weg te werken'. Uiteraard gelden ook hier nog steeds bepaalde voorwaarden die al genoemd zijn (geen bochten etc), maar ook de afstand van afvoerleiding om eea optimaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heel veel reviews lezen, dat is het enige.

Is een motorloze die je aan kan sluiten op de centrale afzuiging geen optie? Die hoor je niet, op wat geruis na (en eventjes het gebrom van een motortje als de klep open gaat), maar dat geruis is minder dan het geluid wat de gaspitten op maximaal vermogen maken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je hebt tegenwoordig ook inbouw(plafond)kappen met externe motor die je dan op het dak plaatst. Kost wat, heb je ook wat.

Wij hebben een O+F Aero 100 en op standje 1 + 2 nagenoeg onhoorbaar. Stand 2 zuigt hard genoeg tijdens koken, alleen als er iets per ongeluk eens aanbrandt of wanneer je het heel erg ruikt gaat 'ie naar stand 3 of 4. Beide maken wel (veel) meer geluid, maar volgens specs nog steeds 'maar' 52 dBA en dat met een debiet van 755 m3/uur.
Maar goed, dan heb je het ook over een afzuiger van zo'n € 4.000...
Resistor schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:18:
Heel veel reviews lezen, dat is het enige.

Is een motorloze die je aan kan sluiten op de centrale afzuiging geen optie? Die hoor je niet, op wat geruis na (en eventjes het gebrom van een motortje als de klep open gaat), maar dat geruis is minder dan het geluid wat de gaspitten op maximaal vermogen maken.
Hiermee krijg je wel veel vet (een filter vangt niet alles af) in je centrale afzuiging, en dat kán (let op: kán) tot onaangename geurtjes leiden in de rest van het huis.

[ Voor 36% gewijzigd door Icephase op 06-02-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Des te harder de motor van de afzuigkap moet werken, des te meer herrie hij ook maakt.

Zorg er dus sowieso voor dat je afvoerkanaal
a) zo kort mogelijk is
b) zo recht mogelijk is
c) zo groot mogelijk is
d) zo glad mogelijk is: gemaakt van gladde buizen dus, en zeker niet van dat flexibele ribbelspul.

Als je dat voor elkaar hebt, een mooie kwaliteits afzuigkap er op.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik zocht destijds ook een afzuigkap en heb toen, na veel wachten en zoeken, op Marktplaats een ATAG gekocht. Deze bleek een "gestabiliseerde motor" of iets dergelijks te hebben wat er voor zorgt dat die in stand 1 amper hoorbaar (voor mij) is, en 2 hoor je wel. 3 en 4 zijn wel luid, maar dat gebruik je weinig.

Was destijds wel rond de 1200 nieuw dus dat zou uit kunnen maken.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Pagina: 1