Midden segment game pc upgrade advies.

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 20:20
Beste tweakers,

Graag maak ik gebruik van jullie kennis op het gebied van hardware om een drangende vraag te stellen die ik momenteel heb.

Een korte achtergrond
Recentelijk heeft mijn WD 1TB hardeschijfhet begeven. Om die te vervangen heb ik een SSD Samsung EVO 850 gekocht. Om,dat mijn pc onderhand wel zo'n 4 jaar oud is heeft dit mij getriggered om eens na te gaan denken over upgrades.

Mijn vraag
Ik wil mijn pc onderdeel voor onderdeel gaan upgraden. Nu ben iki dus voornamelijk op zoek naar de bottleneck van mijn pc voor simpele games als cs:go, diablo3 en af en toe speel ik battlefield 1 etc. Voor games van dat laatste kaliber hoef ik heen 200 fps op de hoogste settings, maar als ik stabiel 100 fps kan draaien op de laagste ben ik al tevreden. cs:go speel ik wel fanatiek en hier zou ik dus ook het liefst mijn pc op afstellen.

Mijn huidige setup ongeveer 4 jaar geleden aangeschaft:
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed
pricewatch: ASRock B85 Pro4
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7850 2GB
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB (Voor windows)
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (Voor games)
En een corsair 460W voeding. Geen idee welk type.

Extra's (niet heel relevant geloof ik):
pricewatch: Gigabyte WB867D-I
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Ik zal per onderdeel kort even toelichten hoe ik er over denk en wat ik een redelijke prijs vind.

Geheugen
Mijn eerste ingeving was om redelijk kosten-efficient mijn geheugen te upograden van 8 naar 16 GB.
Enerzijds ben ik dus benieuwd of jullie denken dat dit zoden aan de dijk zet. Zo ja: is het dan beter om 2 modules van 8gb te nemen of kan ik gewoon 2 stuks bij kopen van 8gb? En indien dat laaste. Kunnen dat dan hele andere modules zijn met andere kloksnelheden etc?

Videokaart
Ik wil wel een nieuwe videokaart, maar ik vind de investering vaak wat groot tov andere onderdelen. Hebben jullie een idee dat ik voor 200-250 euro of minder een goeie upgrade kan krijgen? En zo ja, moet dat dan gepaard gaan met een nieuwe voeding? Want ik heb helaas maar 460W in mijn kast zitten.

Moederbord
Is mijn moederbord aan de oude kant? Kan ik over stappen naar een beter moederbord waarbij ik toch mijn onderdelen nog kan gebruiken? Ik heb wel een beetje rond lopen speuren, maar vaak kom ik al weer op nieuwe geheugen types uit en een ander processorslot. Dit zou betekenen dat ik ook mijn processor moet vervangen. Volgens mij is mijn processor prima voor games als cs:go etc?

Ik ben benieuwd te horen hoe jullie hier tegenaan kijken. Wat is mijn huidige bottleneck? Is het zoals ik zelf vermoed mijn videokaart? Voor alle upgrades zou ik denk ik max 500 euro uit willen geven verspreid over een aantal maanden. Als ik beter alles in 1 keer kan aanschaffen is dat ook een advies. Dan moet ik daar toch maar eens over na gaan denken. Maar 1 voor 1 kan ik beter verkopen aan mijn vriendin ;)

Alvast bedankt!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Videokaart is eigenlijk de enige bottleneck. Je kan voor een rx 470/480 gaan je CPU kan nog prima mee. Moederboard moet je nu ook geheugen en CPU mee vervangen. En dan ben je veel meer kwijt.

Maar een rx 470/480 is geloof ik minder zwaar voor je voeding neem alleen wel een met een fatsoenlijke koeler en geen reffrence model.

Schroef even je kast open om te kijken welke type je hebt. Corsair heeft goede en slechte voedingen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Het enige waar je echt iets van gaat merken, is een nieuwe videokaart. 16 GB zal ook in de nabije toekomst wel een keer nodig zijn, maar zet op het moment nog weinig zoden aan de dijk. Als je stapsgewijs wilt upgraden, is pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 4GB Red Dragon de beste optie.

Je moederbord is inderdaad verouderd, maar hij is vooral verouderd omdat je CPU en DDR3 ram erin passen :P.

Verwijderd

Het is van belang het typenummer van de voeding te vermelden. Voor zover ik weet is er geen 460w Corsair.

• DeBers
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:35:
Het is van belang het typenummer van de voeding te vermelden. Voor zover ik weet is er geen 460w Corsair.
Ah, scherp. Ik denk dat ik deze heb:

pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
430 dus.

Verwijderd

Rx 470 4/8 gig of rx 480 4/8 gig zou de beste keuze upgrade voor je pc zijn, rx 470 4 gig is denk ik easyer om te verkopen dan een rx 480 en niet echt veel langzamer. ( niet voor de 1060 3 gig gaan heeft 128 minder cuda cores dan de 6 gig en de 1060's staat gelijk in dx 11 met de RX's kaarten en in dx 12 zijn de RX's beter )

8 gig ram is nog genoeg in w 10 als je teminste niet je pc te dirty hebt met allemaal start up apps die op je achtergrond draaien ( in idle in w10 is 0.8-1.5 van je ram in gebruik '' normaal '' en met dat zou je dus met bv bf1 in totaal met alles nooit boven de 6-7 in gebruik komen )

Het zal in de jaren wel zo zijn dat er games boven de 8 gig gaan vragen maar dan zul je waarschijnlijk jeuk hebben om toch je cpu te upgraden en daarmee op ddr4 zitten waardoor nu alvast naar 16 te gaan op ddr3 verspilling van geld is ( moeilijker te verkopen aan je vriendin nu of later ;)

Je kunt je oude gpu ook nog verkopen voor 40-70 euro ( zie nog wel 1 in vraag/aanbod die er 80 voor vraagt maar dat is wel een beetje echt de max en ik zou niemand het aanraden voor die prijs want voor 80-100 euro heb je meestal een 280(x) ) Kan ook hem houden als emergency gpu of je kan ook mischien de kaart in je vriendins pc doen ( als ze die heeft ) en als ze al niet gamed om haar wat te kneden met gamen kan ervoor zorgen dat in de toekomst het easyer word om upgrades aan je vriendin te verkopen. :+

• DeBers
Hartelijk dank voor de antwoorden allen. Goed dat ik het even gecheckt heb anders had ik misschien nog 8 gb extra op ddr3 gekocht.

Ik denk dat ik mijn GPU maar ga upgraden naar de door jullie aanbevolen 480. Dan ga ik tzt wel een pakketje kopen met cpu, geheugen en moederbord voor ongeveer 500 euro. Misschien dat ik mijn voeding dan ook meteen mee neem.

Goeie tip om die van mij nog te verkopen voor ~50 euro. Ik bewaar altijd alles, maar dat is echt belachelijk.

EDIT:
Ik heb beide gpu's even tegen elkaar afgezet. Ziet er uit als een enorme verbetering. Maar klopt de data wel voor de HD 7850? Er staat daar directx 12, maar volgens mij is hij 11 max.
http://www.game-debate.co...20Radeon%20RX%20480%204GB

Edit2: Ik denk er toch over om voor de zekerheid ook maar deze voeding er bij te kopen als lichte upgrade:

pricewatch: Corsair VS550

Is er een risico als je te veel wattage hebt in je pc? Ik neem aan van niet toch?

[ Voor 49% gewijzigd door DeBers op 06-02-2017 09:32 ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

DeBers schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:43:
Hartelijk dank voor de antwoorden allen. Goed dat ik het even gecheckt heb anders had ik misschien nog 8 gb extra op ddr3 gekocht.

Ik denk dat ik mijn GPU maar ga upgraden naar de door jullie aanbevolen 480. Dan ga ik tzt wel een pakketje kopen met cpu, geheugen en moederbord voor ongeveer 500 euro. Misschien dat ik mijn voeding dan ook meteen mee neem.

Goeie tip om die van mij nog te verkopen voor ~50 euro. Ik bewaar altijd alles, maar dat is echt belachelijk.

EDIT:
Ik heb beide gpu's even tegen elkaar afgezet. Ziet er uit als een enorme verbetering. Maar klopt de data wel voor de HD 7850? Er staat daar directx 12, maar volgens mij is hij 11 max.
http://www.game-debate.co...20Radeon%20RX%20480%204GB

Edit2: Ik denk er toch over om voor de zekerheid ook maar deze voeding er bij te kopen als lichte upgrade:

Is er een risico als je te veel wattage hebt in je pc? Ik neem aan van niet toch?
Nee, maar dat is een kwalitatief slechte voeding. Neem een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M. Ruimvoldoende en zeer goede kwaliteit (verwacht maar dat ie zo'n 10 jaar of meer mee gaat)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Je heb niet meer watts nodig. Eerder minder. Maar je kan wel als upgrade voor extra kwaliteit gaan. Die Bitfenix heeft een erg mooie prijs/kwaliteit verhouding.

pricewatch: Corsair CX450M

Is ook nog een optie. Iets goedkoper. Maar uiteraard ook mindere kwaliteit.

En over je DX12 verhaal:

http://www.guru3d.com/new...ble-directx-12-cards.html

Klopt gewoon. Alleen de data die Game debate laat zien heb je vrij weinig aan.

http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page3.html

http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page2.html

In de eerste benchmark kan je zien dat de 7870 iets sneller is als je 7850 46 fps tegen over 55 fps.

En in de 2de benchmark kan je de rx 480 tegen over de 7870(die iets sneller is als jou 7850). 44/38 FPS tegen de 92/78 FPS

Dat is een flinke verbetering.

Nu kan je ook zelf benchmarks gaan opzoeken. Je huidige kaart zit rond een r9 270x /rx 460

En kan als extra: productreview: AMD Radeon RX 460 4GB review door Foritain

9/10 keer ziet je met een rx 480 +- op dubble FPS als je huidige kaart.

Disclaimer: Het is niet volledig 100% accuraat alleen een betere manier om een oude kaarten tegen een nieuwe kaart te zetten is er niet. En dit gaat over de rx 480 8gb versie.

[ Voor 68% gewijzigd door loki504 op 06-02-2017 11:21 ]

Verwijderd

DeBers schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:43:

Je doet alleen een downgrade en geen upgrade, dus dat is nogal geld verspilling.

Maar voor Battlefield 1 wil je de CPU upgraden, naar bijvoorbeeld een i7 477/90(K), aangezien de i5 4430 onder de minimale vereisten zit. Voor de andere games is de huidige CPU voldoende en is een videokaart upgrade naar een RX 470 of RX 480 al een mooie upgrade.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:37
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:25:
[...]

Je doet alleen een downgrade en geen upgrade, dus dat is nogal geld verspilling.

Maar voor Battlefield 1 wil je de CPU upgraden, naar bijvoorbeeld een i7 477/90(K), aangezien de i5 4430 onder de minimale vereisten zit. Voor de andere games is de huidige CPU voldoende en is een videokaart upgrade naar een RX 470 of RX 480 al een mooie upgrade.
Ja zou het verstandig voor hem zijn om de CPU te upgrade?
Ik speelde de BF1 Beta op 1080p ultra met een i7 2600 met circa 80 fps. Dit in combinatie met een R9 290.
Zijn die i5's (ook paar generaties nieuwer) zo slecht dan?
Mijn i7 2600 is bij BF1 0,0 een bottleneck, er komt geen druppeltje zweet vanaf.
Maar goed ik heb zelf nooit iets van een i5 gehad dus ik weet niet hoe slecht die presteren in verhouding met mijn oldskool i7.

De GPU kan hij het beste wel vervangen. Het ram, tsja ik heb niet genoeg aan 8GB. Of ik moet al alles afsluiten en dan BF1 opstarten.
Echter hou ik er wel van indien ik gewoon mijn browser, word en andere zaken open kan laten staan, en dat lukt niet met maar 8GB DDR3.

Verwijderd

LopendeVogel schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:40:
[...]

Ja zou het verstandig voor hem zijn om de CPU te upgrade?
Ja vooral bij grote maps met heel veel spelers komt zijn CPU te kort.
Ik speel BF1 op 1080p ultra met een i7 2600 met circa 80 fps. Dit in combinatie met een R9 290.
Zijn die i5's (ook paar generaties nieuwer) zo slecht dan?
Slecht niet, maar zijn CPU is wel wat trager, IPC mag dan wel iets hoger liggen bij hem, maar die van jouw heeft een hogere kloksnelheid en hyper threading wat in Battlefield 1 zeker een voordeel bied.

• DeBers
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Ja vooral bij grote maps met heel veel spelers komt zijn CPU te kort.

[...]

Slecht niet, maar zijn CPU is wel wat trager, IPC mag dan wel iets hoger liggen bij hem, maar die van jouw heeft een hogere kloksnelheid en hyper threading wat in Battlefield 1 zeker een voordeel bied.
Exact! Bij Battlefield 1 kan ik prima mee komen op de kleinere maps. 0 lag op de laagste settings. Maa zodra ik die lawrence of arabia maps ga spelen lag ik alle kanten op. Ik dacht dat mijn videokaart daar de bottleneck was, maar zoals jij aangeeft is dat mijn cpu?

Verwijderd

Ja vandaar dat de systeemvereisten ook zo hoog liggen wat de CPU betreft, minimaal een Core i5 6600K. Eén van mijn vrienden heeft overigens hetzelfde met een i5 4460, die CPU is maar een klein beetje sneller, maar ook onder de minimale vereisten en dat is merkbaar bij grote maps met veel spelers. Zijn videokaart is overigens wel stukken sneller, maar daar ligt het probleem dus niet.

Voor Battlefield 1 wil je dus een snellere CPU en liefst ook snellere videokaart en voor de andere games is de CPU wel snel genoeg, maar kan de videokaart beter. Daarom moet je eigenlijk beide upgraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 14:43 ]

Verwijderd

Bf1 is 2 gig op je gpu gewoon te weinig, en ja het is cpu heavy maar wil ook het liefst 8 cores of 4 cores + hyperthreaded hebben ( dus 8 threads )

64 pop servers is gewoon erg zwaar voor cpu's welke dan ook grappige is dat de '' oude '' 8350's tussen 40-70% in gebruik komen te zitten op stock maar goed mee kunnen komen doordat bf1 alle 8 '' cores '' kan gebruiken. ( Raad geen 8350 meer aan alleen aan mensen die echt een oude dual core of een erg oude 4 core amd hebben en die er 1 goedkoop tweedehands op de kop kan tikken )

Je zou eerst je gpu kunnen upgraden en kijken hoe het speelt en dan kun je gaan beslissen of je toch een nieuwe cpu wilt ( handige daarvan is dat zen van amd ook release uit/dichterbij is en je een betere beslissing kan maken tussen cpu's.

• DeBers
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:31:
Bf1 is 2 gig op je gpu gewoon te weinig, en ja het is cpu heavy maar wil ook het liefst 8 cores of 4 cores + hyperthreaded hebben ( dus 8 threads )

64 pop servers is gewoon erg zwaar voor cpu's welke dan ook grappige is dat de '' oude '' 8350's tussen 40-70% in gebruik komen te zitten op stock maar goed mee kunnen komen doordat bf1 alle 8 '' cores '' kan gebruiken. ( Raad geen 8350 meer aan alleen aan mensen die echt een oude dual core of een erg oude 4 core amd hebben en die er 1 goedkoop tweedehands op de kop kan tikken )

Je zou eerst je gpu kunnen upgraden en kijken hoe het speelt en dan kun je gaan beslissen of je toch een nieuwe cpu wilt ( handige daarvan is dat zen van amd ook release uit/dichterbij is en je een betere beslissing kan maken tussen cpu's.
Ja, ik denk dat ik dat ook blijf doen. Ik ben eerlijk gezegd geen type voor bf1. Speel het af en toe voor de lol even kort en dan is 30 fps prima. Of ik doe gewoon de single player. Die doet het om de een of andere reden standaard gewoon goed.

Ik speel voornamelijk cs:go en die moet gewoon stabiel draaien :-)

Dus GPU is voor the way to go. Bedankt allemaal! Ik ga nog even nadenken of ik daar meteen een wat betere voeding bij gooi >:)

• DeBers
lactaxative schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:24:
Het enige waar je echt iets van gaat merken, is een nieuwe videokaart. 16 GB zal ook in de nabije toekomst wel een keer nodig zijn, maar zet op het moment nog weinig zoden aan de dijk. Als je stapsgewijs wilt upgraden, is pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 4GB Red Dragon de beste optie.

Je moederbord is inderdaad verouderd, maar hij is vooral verouderd omdat je CPU en DDR3 ram erin passen :P.
Ik heb de videokaart die jij voorstelt eens vergeleken met andere RX 480's en dan zie ik dat hij verreweg de laagste rekensnelheid heeft van het geheugen. Klopt dat? En is dit dan de reden dat hij daarom onder minder verbruikt?
Ik zit te denken om de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G aan te schaffen. Maar heeft die wel voldoende koeling? Ik lees overal dat die krengen enorm heet worden :-)

Verwijderd

Het verbruik dat in de pricewatch staat bij de pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 4GB Red Dragon klopt niet, de geheugenfrequentie wel, die klopt echter weer niet bij de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G dat hoort 2GHz te zijn. Je moet dus niet te veel op de specs in de pricewatch afgaan daar worden veel te veel fouten gemaakt.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
DeBers schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:12:
[...]

Ik heb de videokaart die jij voorstelt eens vergeleken met andere RX 480's en dan zie ik dat hij verreweg de laagste rekensnelheid heeft van het geheugen. Klopt dat? En is dit dan de reden dat hij daarom onder minder verbruikt?
Ik zit te denken om de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G aan te schaffen. Maar heeft die wel voldoende koeling? Ik lees overal dat die krengen enorm heet worden :-)
De 480 die ik voorstelde is inmiddels duurder geworden, en dus niet meer de beste optie. De pricewatch vertelt je welke dat wel is. Een 480-8g is in principe te sterk voor jouw eisen, een 470 zou ook voldoen. De reden dat ik deze kaart specifiek voorstelde was omdat deze een paar weken lang voor relatief weinig te kopen was.
Pagina: 1